BEG airport status
Od lidera preko legende do luzera – Boeing 747-8I

Od lidera preko legende do luzera – Boeing 747-8I

Boeing 747-8I i 747-8 Freighter novi su avioni visokog kapaciteta koji bi trebalo da ponude avio-kompanijama najniže operativne troškove i najbolje ekonomske odlike od bilo kojih velikih putničkih aviona ili teretnjaka sa dalekom manjim uticajem na životnu sredinu.

Najnovija porodica 747-ica opslužuje tržište u kategoriji od 400 do 500 sedišta. Boeing će jedini nuditi avion koji popunjava prazninu u vidu kapicetata, između Boeing-a 777-300ER (365 sedišta) i Airbus-a A380 (555 sedišta). Boeing 747-8F je svojim porudžbinama samo osigurao vodeće mesto na svetskom tržištu teretnih aviona.

Boeing je pokrenuo projekat 14. Novembra, 2005. godine, sa čvrstim porudžbinama za 18 747-8 Freighter-a: 10 od Cargoluxa (Luksemburg) i 8 iz Nippon Cargo Airlinesa (Japan). Kombinovani cenovnik vrednosti porudžbina je oko 5 milijardi dolara

 

 

14. Februara 2011. godine, Boeing je zvanično predstavlja svoj flagship – Boeing 747-8 Intercontinental. U bojama svitanja (“Sunrise livery”), Boeing je iz zvuke violina predstavio svetu svoju poslednju kreaciju zasnovanu na ikoni koja je više nego prepoznatljiv simbol među letelicama. Boje svitanja aludiraju na prve boje originalnog Boeing-a 747. Boeing takođe navodi da boje označavaju prosperitet i sreću. Nije slučajnost da su baš ove boje izabrane za novi Boeing 747, budući da Boeing očekuje porudžbine od Azijskih avio-prevoznika, gde je ujedno i najveće tržište širokotrupnih aviona.

76 metara dug sa rasponom krila od 68.5 metara, Boieng 747-8I je najduži avion koji je ikada proizveden od strane Boeing-a. Može da preveze 467 putnika u tipičnoj konfiguraciji u tri klase. Iako je zadržao prepoznatljiv izgled, Boeing 747-8I je u stvari nov avion u kome se mogu videti nove tehnologije, koje su deo Boeing-ovog projekta Dreamliner. Velika prednost je, što postojeća infrastruktura predviđena za Boeing 747-400 odgovara i novijem modelu, što znači skoro nikakve modifikacije za prihvat aviona na aerodromima gde ovaj avion može da sleće.

Jumbo-jet VS Superjumbo-jet

 

Iako se Boeing 747-8I smatra svojom klasom, njegov najveći protivnik jeste Airbus A380. Ukratko, hajde da vidimo osnovne razlike između dva najveća putnička aviona.

 

Boeing-ov pogled na poređenje sa Airbus-om A380

Američki gigant jasno ističe da je novi jumbo-jet 10%-16% lakši od Airbus A380 (po sedištu). Tom činjenicom, Boeing jasno ističe da i kada se poredi let sa praznim sedištima, Boeing ima “lakše” sedište za čak 20%. Troškovi korišćenja pod uticajem navedenih brojki čine Boeing 747-8I 22% jeftinijim za održavanje po letu i 6% nižim po sedištu kada se uporedi sa Airbus A380. Boeing sportski priznaje da Airbus A380 ima veću prednost u smislu aerodinamike, budući da ima novo krilo, dok je Boeing napravio modifikaciju postojećeg.

Međutim, iako Boeing izričito navodi cene održavanja kao glavni adut svoje nove letelice, Airbus navodi da je Boeing uspeo da doda samo 8% kapaciteta kada se uopredi sa Boeing 747-400, dok je razlika u kapacitetu čak 40% kada se uporedi sa prvobitnim modelom iz 1969. godine. Sa druge strane, iako Boeing tvrdi da je let po sedištu 12% jeftiniji, a po sedištu 9%, Airbus A380 će ostati najekonomičniji širokotrupni avion koji leti, imajući u obzir broj putnika koji može da preveze.

Boeing je vidno napravio pobedu kada se pogleda tržište teretnih aviona, gde je sa većim brojem porudžbina za Boeing 747-8IF više nego nadigrao evropskog konkurenta.

Boeing 747-8I je zaista impresivan avion, ali Boeing nastavlja da pravi greške koje pravio preuzimanjem McDonnell Douglas-a, a to je da nudi avione koji predstavljaju sami po sebi konkurenciju. Iako nisu deo istog tržišta u pogledu broja sedišta po kome globalna avio-industrija klafisikuje avione, Boeing 777-300ER predstavlja daleko ekonomičniji avion od Boeing-a 747-8I. Boeing 777-300ER ne samo da ima dva motora, nego i svojim kapacitetom više odgovara kao zamena skoro svim korisnicima Boeing 747-400. Tako su, na primer, Air New Zealand, British Airways i KLM upravo odabrali Boeing 777-300ER kao zamenu za svoje starije modele 747. Lufthansa (20) i Korean Air (5) su za sada jedini kupci Boeing-ovog modela Boeing 747-8I. Među klijetelom je i sedam narudžbina u VIP konfiguraciji.

Slobodno se može reći da je Boeing 747-8I pokušaj Boeing-a da pruži neki odgovor koji se očekivao kada je izgrađen Airbus A380. Boeing je imao odličan odgovor na sadašnje stanje ekonomije – Boeing 787 Dreamliner, koji je više nego bio logičan odgovor na zamisao Airbus-a – manji avion koji povezuje manje aerodrome sa većim i sa minimalnim uticajem na životnu sredinu pri tome dajući maksimalni profit operatorima. Čak šta više, Boeing 787 Dreamliner je najuspešniji projekat u pogledu porudžbina prilikom lansiranja. Airbus je imao više nego odličan odgovor novom porodicom A350. Boeing sa 747-8I nije uspeo da napravi mat poziciju kao što je to uradio Airbus, pri čemu nudi zaista kompletne porodice aviona koje ni na kojj način ne pariraju sami sebi, kao što je slučaj sa Boeing-ovim modelima.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

27. Nov 2024.Pogledaj
27. Nov 2024.Pogledaj

PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj