(Dužu trejler verziju pogledajte ovde)
Većini će se stil i dramaturgija učiniti novim ali to ne može biti dalje od istine. Slow-motion kadrovi i violine već su viđeni u nekoliko „filmova o letenju“ produciranih u Americi. Teška emocija, želja čoveka da dotakne nebo, ne može svako biti pilot – to je za posebne, tobož motivacija kroz setu.
Ukoliko predstavnici domaćih samoupravnih organizacija u vazduhoplovnom sportu i generalnoj avijaciji budu nastavili da dozvoljavaju izradu ovakvih patetičnih gluposti, nepotrebno je naglasiti, postići će kontra-efekat.
Prosečan gledalac koji bude pogledao gore embedovani video, koji nema veze s avijacijom, zaključiće sledeće:
– Sportski piloti su bivši pripadnici teritorijalne odbrane ili rezervisti koji u predsuicidalnom raspoloženju promovišu letenje tako što kažu da većina nas ne može da bude kao oni, sve i kada bismo hteli da ovako izgledamo.
Ovo je posledica dozvole autoru filma da vas predstavi na ovaj način. Nedostatak svesti o njegovim planovima (koje je ostvario) uz vaše nepostojanje elementarnog osećaja za prezentaciju i efekat koji želite preneti. To što vam neko kaže da zna šta radi i da dolazi sa televizije ne znači da nemate glas u tome kako ćete biti predstavljeni. Ko ste vi i kakvi ste u stvari je nebitno. Kakvi ste na You Tube-u je ono što će sada većina videti.
– „Ne može svako da bude pilot“.
Može. Empirijski je dokazano da svaka budala može postati pilot uprkos vašim romansiranim predpostavkama i mišljenjima. Nepotrebni i arogantni elitizam će vas sahraniti ukoliko nesposobnost da pronađete način da letite već nije.
Bukvalno svako može naučiti da leti. Bilo ultra-laku letelicu, bilo laki klipni jednomotorni avion ili skočiti iz aviona. Nasilna mistifikacija kajli i veterana koji puštaju suzu nad time kako je to nekada bila mala ali odabrana ekipa ljudina koji su herojski prašili je auto-destruktivni menatlitet „ekipe“ koji ilustruje koliko ste trenutno odvojeni od stvarnosti.
Svako ko može platiti sto i nešto evra za sat letenja može i treba da leti. U vašem je interesu da svako može da leti. U vašem je interesu da od letenja ne pravite elitnu vitešku kastu.
– Prašina i paučina. „Srbija više ne leti“.
U Srbiji se leti. Ne leti se kod vas.
Za to ste krivi vi, krivi su drugi koji su vas uzurpirali. Vaš značaj je nepostojeći u kontekstu opštedruštvene potrebe. Niko vam ne treba pomoći. Trebate pomoći sami sebi. Organizovanije, pametnije i trebate se braniti od direktora s ‘iljadu evra platom kako ste onomad i počeli.
Savet i predlozi rešenjai:
Ne pravite od sebe patetičnu priču. Ne dozvoljavajte umetnicima da vas ilustruju kao organizaciju kojoj treba pomoć. Medijima inače niste interesantni, to sigurno nećete postati ovakvim besmislenim lamentiranjem.
Vazduhoplovstvu ne treba promocija. To što neki neki penzioneri rade na „promociji vazduhoplovstva“ je prevaziđeno u današnjoj medijskoj i informatičkoj realnosti. Avijacija je svuda, ima je i previše i mlad čovek više ne treba da čeka na milost lokalne ekipe da mu pokaže avion u hangaru. Ima internet.
Ono što ostaje je da vi, aktivni i neaktivni profesionalci, predstavite svoje organizacije – ukoliko postoji smisao njihovog postojanja. Potrebno je da odustanete od „promocije vazduhoplovstva“ i počnete da smišljate i prezentujete razloge zbog čega ljudi trebaju leteti, skakati ili sastavljati makete baš kod vas. Budite kreativni, budite stalno prisutni i forsirajte maksimu da svako može raditi to što vi radite. Odlučuju nijanse, ne veštački izazvano sažaljenje.
Vazduhoplovni savez pustinje
Ukoliko u Google budete ukucali termin „srpski padobranci u Dubaiju“ dobićete nekoliko linkova sa vestima o hrvatskim padobrancima u Dubaiju.
Još jedan aplauz Vazduhoplovnom Savezu Srbije i njegovoj profesionalnoj PR službi (da, plaćene pozicije i stalno zaposlene osobe) na praćenju aktivnosti svojih članova.
Većini vas koja nije preko Facebook-a u kontaktu sa našim padobrancima biće izazov da pronađe na internetu o čemu konkretno sada pišem. Biće teže da na sajtu Saveza pristupe ovoj informaciji (koja je zastarela i koja je nebitna ukoliko do nje dolazite sa više klikova). O printu i televiziji da ne pričamo.
Opšti savet i preporuka ovde je da se uozbiljite. Trenutno grupa izabranih srpskih padobranaca skače iznad najatraktivnije lokacije na planeti i ne dnevno nego po satu proizvodi megabajte i megabajte multimedije. To što ćete sami sebi čestitati činjenicom da ćete to objaviti u časopisu koji izlazi jednom ili dva puta godišnje i što će oni naknadno dobiti nagrade apsolutno su nebitne. U paralelnom univerzumu društvenih medija koji vas ne zanima, prijatelji i porodice se ponose, šeruju i navijaju. Klasični mediji i televizije će ili to saznati slučajno ili neće imati pojma. Prisustvo se ne gradi akcijama, monumentalnim jubilejima i događajima. Održava se konstantnim prisustvom vaše, u širem medijskom kontekstu, nebitne aktivnosti.
Uozbiljite se ili angažujte nekoga ko zna da radi posao.
Kontrola novinara
Udruženje linijskih pilota Srbije jedno je od najsposobinijih i najefektivnijih esnafskih organizacija u domaćem vazduhoplovstvu kada se uzme u obzir briga za članove i njihovo zadovoljstvo. Tu je i Samostalni Sindikat Saobraćajnih Pilota Srbije, više politički (u kontekstu politike vezane za profesiju) ali podjednako glasni predstavnik srpskih saobraćajnih pilota. Obe organizacije u laičkoj javnosti egzistiraju na dominantno dva načina – kroz događaje vezane za Jat i putem reakcija na te događaje.
Obe organizacije su prilično dobro „povezane“ sa novinarima i njihova saopštenja se u većini slučajeva objavljuju u klasičnim medijima. Stoga mi je bilo zanimljivo da pročitam vest na sajtu ULPS-a od 29.11 „Natpisi u novinama“ (na žalost prezentacija je jako loše optimizovana za direktno linkovanje).
ULPS je inače poznat kao organizacija koja je više puta pokušala proaktivno da animira novinare ne bi li kasnije uticala na objektivno i stručno izveštavanje. Pomenuti tekst i još jedan od 27.11 naslovljen „Zanimljiv način da se plasira određena vrsta istine“ osvrti su na neku vrstu opšte nepravde.
Tema je uvek aktuelna – mogu li se novinari edukovati, može li se uticati da izveštavanje ne bude uslovljeno kontraverzama i lošim vestima u vezi, u ovom primeru, Jata?
Odgovor je ne. Što više kontraverza to više aktuelnosti koje traže komentar. Što više loših vesti to više medijske pažnje diktirane od strane klasičnih medija koji procenjuju da narod ima glad upravo za takvim sadržajima. Što više zbunjujućih natpisa o još jednom spašavanju Jata i, na primer, prokletstvu otplaćivanja dugova to više prilike da se kaže druga verzija istine.
Filosofske rasprave o komunikološkoj teoriji smislene su koliko i dugoročno pamćenje i prosečna inteligencija srpskog konzumenta medija. Proaktivni i sposobni bi trebali da skaču na svaku sličnu priliku, da ne kritikuju novinare o načinu kako pokrivaju već da ih zaintrigiraju drugačijom verzijom. Da li će se u tom procesu neko edukovati i da li će se spasiti svet nebitno je. Bitno je da se u većini aktuelnih medijskih priča profesionalci retko čuju. Dominiraju eksperti, komentatori i političari.
Prihvatiti njihovu igru i biti bolji u njoj.
———————————————————————————————————————————-
Serija tekstova na Tango Six Blogu u kojima ću se baviti vazduhoplovnim PR-om, marketingom i IT temama podržana je od strane kompanije LINKgroup. LINK-ove Biznis akademija i IT akademija nude kurseve profesionalsnog unapređenja iz oblasti biznisa, menadžmenta, odnosa s javnošću, kao i dizajna, programiranja i IT poslovanja.
Gojac
Bravo Petre.
СаЛе
Петре, још једно ВЕЛИКО БРАВООО!!!!!
Све што си написао стоји…једино што ће (надам се, не још превише дуго) стајати махом иста "ПРЕспособна" дотична имена на, већ одавно, претовареном платном списку Нашег (пре свега, СПОРТСКОГ) Ваздухопловног савеза Србије! :(((
Ето, кад се то буде редуковало, можда ће момци и девојке из падобранске репрезентације Србије моћи да скоче "који" заједнички тренажни скок пре одласка на светско првенство! …… (брукааа и срам да нас буде за све (не)обезбеђено до сада :(((()
…
"Децо, идемо даље …."
dex
Emisija u punom trajanju od 25min. http://www.youtube.com/watch?v=6d2zAaXFTAw
p.s.
U potpunosti se slažem sa Petrom.