Namera Tango Six Bloga nikada nije bila tabloidizacija vazduhoplovnih tema. Relavitizacija rada i truda predhodnih generacija uz neobjašnjivu potrebu rušenja ugleda iznutra skoro svih domaćih vazduhoplovnih institucija trend je o kojem treba izveštavati. Izveštavati i analizirati bez ikakvog lažnog protokolarnog poštovanja prema funkcijama ili brige za „štetu domaćoj vazduhoplovnoj industriji“. Ovo je bila uređivačka politika Tango Sixa i biće u buduće.
Postoji fina linija između želje za opštim boljitkom i inicijativom da se sve domaće spasi, integriše i vrati gde je nekada bilo i nestručnog diletantizma oličenog u javnom sakupljanju poena, čuvanju pozicija i gušenju kreativnosti i tuđih ispravnih rešenja radi lične i profesionalne sujete.
Miroslav Lazanski je izneo nekoliko tvrdnji u svom tekstu i komentarima o perspektivi srpske vazduhoplovne industrije u možda najuticajnijem i najkredibilnijem dnevnom listu u zemlji. Tango Six argumentovano pobija većinu tih tvrdnji, negde zbog istine a u nekim delovima zbog sprečavanja pogrešnog kursa javne debate. Ukazivanje na loše radi transparentije šanse za moguć oporavak esencija je patriotskog osećanja koje se sa ovih stranica, svestan sam, gubi u buci. Ali tu buku ne stvaram ja.
U poslednjih nedelju dana kontaktiralo me je preko deset vazduhoplovnih inženjera zaposlenih što u inostranstvu što u VTI-u koji pružaju podršku otvorenoj debati. Šta će se izroditi iz nje ne znam, ali ono što mogu da obećam je da će Tango Six dati glas svima koji su kredibilni, relevantni i koji imaju mišljenje.
Novi Avion
Danas objavljujem odgovor vazduhoplovnog inženjera Bogdana Mijatovića na komentar Miroslava Lazanskog da su „inženjeri iz VTI doveli NA program do predserijske proizvodnje“. Pored odgovora na NA temu tu je i odgovor na kredibilnost Marka Ivankovića uz još jedno mišljenje o perspektivi naše vazduhoplovne industrije:
„Radio sam u VOCu od 1982. do 1992. godine i učestvovao sam u ispitivanju i sertifikaciji G4, Orla , Laste 1, raznog naoružanja i nekoliko manje važnijih programa.
Posao mi je bio ugradnja merne opreme i telemetrisjki prenos podataka u toku leta (real time).
Trenutno živim i radim u Kanadi gde sam bio zaposlen u Bell Helicopter Textron Canada (1994 – 2010), a od 2010. godine do danas radim u kompaniji Bombardier Aerospace. Marka Ivankovića poznajem, kolege smo i radimo zajedno.
Bio sam jedan od petorice stručnjaka VOC-a koji su proveli 6 meseci na Floridi u tadašnjem Schluberger-u (kasnije Loral Data Systems, i danas L3 Com ) na obuci i prijemu telemetrije namenski kupljene za podršku NA projekta. Oprema je isporučena , instalirana i nikada nije korišćena ni za jedan jedini test vezan za NA.
Do mog odlaska iz VOC-a 1992. godine nije izvršen ni jedan test bilo koje opreme vezano za NA projekat. Tako da tvrdnja da je projekat NA bio u predserijskoj proizvodji očigledno nije tačna.
Ne znam koji crteži i dokumneti postoje u VTI-u vezano za NA projekat, ali iz ugla 30 godina iskustva u poslu testiranja aviona i helikoptera znam da je dugačak i trnovit put od crteža, ideja, proračuna do sertifikovane letelice.
Takođe znam da većina stručnjaka koji su radili na tom projektu, i imaju znanja da ga eventualno ožive, su odavno rasuti po velikim svetskim vazduhoplovnim kompanijama, radeći i sledeći svoje profesionalne vizije i ideje. Neki od njih su moji dobri prijatelji i mogu takođe potvrditi ovu priču ako treba.
Jako bih se radovao da ono što gospodin Lazanki piše može da se osvari ali mislim da je to sve bacanje prašine u oči i zavaravanje nerealnim ambicijama.“
Луле
Хехехе…ондашњи програм некадашње СФРЈ – НА био је превелики залогај и за ондашњу државу …први су почели да се буне (наравно) – Словенци и Хрвати…сада, са ове тачке гледишта, мислим да су били итекак(а)о у праву…један од аргумената је био, сећам се добро: "како може једна држава чији је највећи технолошки успех ауто Југо да прави суперсоничне авионе!?" Ах то наше кочоперење како имамо поједина средтва и летелице "најбоље" у својој класи нас је довело и ту где јесмо…проблем настаје кад те такве "класе" у ствари ми сами измишљамо и делимо им епитете "нај"…
пс. гдин Лазански си тера неко сензационалистичко новинарство које је јако популарно у наше народне масе, нарочито приликом светковина какве су славе нпр. када после које чашице шнапса заиграју емоције и погледи се изоштре ка истоку и мајчици Русији…и њеној непревазиђеној ВВС…
Привет…за Родину! :)
Srdjan
Pa jes. Kako moze supersonicni avion ako je Jugo najveci tehnoloski uspeh (auto) industrije. Ista logika,
kako Rusi prave svemirske brodove (onomad i sad) a najveci tehnoloski uspeh im je Lada.
Glupavog li poredjenja,
Перица
Постоји амбиција која доводи до циља. Вероватно су и за људе који су направили први авион у Србији причали да су побегли из луднице јер … ми као не можемо у Србији ништа да направимо?!?!
Биће тешко, али није недостижно. И у сваком случају не заслужује пљување, него сваку врсту подршке.
Све остало је одличан пример Стокхолмског синдрома.
Miso
Bravo. Lepo receno i opet bravo za Stokholmski sindrom. Srbija je jako polarizovana zemlja. Imate ekstremno odvojena dva tabora: bolesni pesimisti i veciti optimisti. Jos bolje receno u filmu "Balkanska pravila" : " ovaj svet je podeljen ostro na dva dela: na budale i na one koji trpe. Puno je budala ovde, i lakovernih ljudi koje je lako kupiti i jos lakse zavesti. Ti domacini misle da je njima dato da potrose svo vreme jednog naroda kao da iza njih nista vise ne moze da se dogodi"- Bata Stojkovic u filmu Balkanska Pravila 1997 Pravi ljudi sa verom i znanjem mogu da izguraju bilo koji projekat. Pozdrav
Луле
ajooj. благо мени…добро, ајде де ја сам значи ''будала'' која се држи факата тј, чињеничног стања (којег добар део људи изгледа овде не може да схвати или да се помири с'тим)…па кад смо толко паметни зашто НА не лети већ, бре!??? пројекат започет кад и Грипен…где је Грипен где је НА…где је пројекат ''новог хеликоптера''…!!??? …па где је тенк Вихор…шта је са нову АП М-21…где су нам нове униформе са дигиталном шаром… где је Видра… битно да ми имамо психо-аналитичаре који деле дијагнозе…мореее….!!!
Хилсфрук, фон Лулац ;)
Flert s Glupo&scaron
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." Orville Wright
Луле
…за 100 година воздухопловства у Србији ни један наш пилот не постаде ваздушни ас!!!?? можда ће на НА! ;)
djordje
Подржавам колегу и узнетим ставовима! Није ово први пут да се господин Лазански бави послом спиновања јавности у циљу "увлачења" властодршцима у Србији !
Profesija
Gospodo, dosta činjenica možete naći u: http://vazduhoplovnetradicijesrbije.rs/index.php/…
Бели Орао
Свака част господину, али било је потребно само да се узме чекић у руке и да се авион "стави на наковањ". Пројекат је био готов.
Elektor
OK. Pod jedan NA nikad nije bio ni blizu početka ….jer želje su jedno a surova istina drugo. Primer je jednostavan prvi testovi F 22 su startovali (u letu 1990 , ili 91) da bi uvodjenje došlo 2008 – 2010. ili primer F35 koji je do pred proizvodne faze doveden 2010 a od tada stručnjaci..medju kojima ima i naših ljudi jedna je inženjer S. Domazet koja radi na FBW sistemima ne mogu nikako da reše nagomilane probleme…jeste da se radi o višestruko komplikovanijem avionu od Na u svoje vreme…Ali je i istina da su inženjeri u SAD višestruko kompetentniji za njihovo rešavanje (nije mi namera da vredjam, već smo iz ove zemlje izjurili desetine pametnih ljudi. Npr. jedan od konstruktora repnog segmenta trupa G4 g. Kusovec je 90ete proveo kao profesor u srednjoj školi). Što naravno velikim delom proizilazi i iz nadmoćnih logističkih i hardverskih resursa…..pa opet …..gotovo ništa.
Takodje da je bilo normalnih, razumnih manje istokom ili zapadom zaslepljenih u Srbiji….a najviše oslobodjenih "kompleksa više vrednosti" sa nabavkom MiG 29 trebalo je pokušati dobiti i licencu za zmaj i motore a onda tražiti komplementarna rešenja i u Rusiji i na zapadu ili Izraelu. Što da ne
Ovim putem transfera tehnologija i reverzibilnog inženjeringa su krenuli Kina , Japan, Tajvan, Nemačka posle Drugog Svetskog rata….pa i SAD krajem WW 1 …a vidimo gde su svi oni ,a gde mi….
Nažalost
Elem , tad se mogla uraditi i jedna fantastična stvar….pošto smo bili u milosti "ujka Sema" ….mogla se od Nortropa otkupiti dokumentacija ili bar jedan njen deo kao i tehnologija za proizvodnju F 20 ovaj avion nije našao svoje mesto zbog zakasnelog pojavljivanja u RV SAD data je prednost F16, i ako je na uporednim testovima u nekim segmentima čak bio bolji..a po vremenu reagovanja sa stajanke na uzbunu i najbolji te davne 1986 godine. Nortrop je program pokušao da proda Tajvanu , neki segmenti čak jesu ( Golden dragon) što je stopirano od strane Stejt departmenta zbog otopljavanja odnosa sa Kinom….
BIO BI TO LEP POVRATAK KUĆI…jer ovaj avion koji je nastao kao derivativ F5 (jednog od najboljih i najuspešnijih platformi u drugoj polovini 20 veka a iz čije dvorepe varijante korene vuče i F 18) a koji je 50 ih bio privatni Nortropov poduhvat je proizvod velikim delom srpske pameti …ne one samo proklamovane već one stvarne i korene vuče od grupe naprednih i vrednih ljudi koji su uhlebljenje našli u Americi
…zvuči poznato? A za koje ovde nije bilo sluha..
I na kraju Srbija ima ……(da se zadovolji i druga strana) dva pilota asa jedan je leteo za Francusku u Prvom Svetskom ratu Marinković čini mi se (a ako je njegovo poreklo i pripadnost i upitno) .Ono Božidara Boška Petrovića nije ovaj srpski pilot je Španskom gradjanskom ratu potpuno zasluženo poneo titulu Asa…sa izmedju 5 i 8 vazdušnih pobeda (zavisno od izvora) medju kojima je jedno od prvih obaranja Me 109 (varijanta B , u julu 1937-me ) to jest postoje dileme dali je ovo prvo ili drugo obaranje tada najsavremenijeg lovca na svetu …pre pogibije Petrović je svom spisku pobeda dodao i jedan He 111.
Ukratko koliko "VELIKIH" Srba zna za ovo…ili onih koji se za takve izdaju….npr. iz Smedervske Palanke (čini mi se)
ko im je u svetu najpoznatiji sugradjanin…