BEG airport status
Regionalna (kargo) trka aerodroma

Regionalna (kargo) trka aerodroma

ZAGREB – Na konferenciji Aviation Business Arena  koja se održala od 20. do 22. novembra u Zagrebu, pored mnogih eminentnih učesnika iz regionalnog komercijalnog vazduhoplovstva govorio je i Miroslav Drljača, predsednik Uprave Zračne luke Zagreb koji je posebnu pažnju posvetio izgradnji novog terminala i značaju izgradnje kargo centra.

 
 
1 Gospodin Drljača u intervjuu za Tango Six govorio je o novostima vezanim za zagrebački aerodrom, kao i o planovima za 2013. godinu.  Prema njegovim rečima,  Zračna luka Zagreb polovinom prošle godine, kao i Aerodorom Nikola Tesla, prvi put je imala Qatar Airways na svojim arrival displejima, a uprkos ekonomskoj krizi na globalnom nivou, u protekloj godini zabeležen je rast prometa putnika na aerodromu od 2%.

Zagreb je prvi put povezan redovnom avio linijom sa glavnim gradom Švacarske, Bernom, čiji je “operativni noslilac” kompanija Sky Work. U 2013. godini očekuje se ponovno uspostavljanje redovne linije London – Zagreb koji će obavaljati kompanija British Airways.

 

Srpski kargo centar?

 
Izgradnja novog kargo centra na Aerodromu Nikola Tesla za sada spada samo u domen teorije. Prvi put, izgradnja velikog, regionalnoj kargo centra pomenuta je u Srbiji davne 2003. godine dok još nije bilo Nikole Tesle u nazivu beogradskog medjunarodnog aerodroma. Tadašnja republička ministarka saobraćaja i telekomunikacija Marija Rašeta Vukosavljevic,  potpisala je Ugovor o konsaltingu sa predstavnicima američke vladine Agencije za razvoj USTDA.  Predlog nove lokacije kargo terminala trebao je da bude uključen u novi Master plan razvoja tadašnjeg Aerodroma Beograd i propratnih objekata. Ukupna vrednost studije bila je 480.000 USD. Ukupna vrednost projekta izgradnje cargo hub-a i logističke zone procenjena je tada na 200 miliona USD a sredstva bi se obezbedila u narednih pet godina kroz direktne investicije.

Gradjevinska direkcija Srbije, kao Vladina institucija zadužena za vodjenje projekata od značaja za Republiku, preuzela je menadzment nad realizacijom regionalnog kargo centra, jednog od 7 investicionih podprojekata projekta „Kapija Srbije“ („Gateway to Serbia“). Međutim, danas, 10 godina kasnije, veliki beogradski regionalni kargo centar postoji samo u vidu 3d animacije na računarima pojedinaca.

Od tada, priča o kargo centru nekoliko puta je pominjana u medijima, npr. 2007. godine kada je tadašnji ministar infrastrukture Velimir Ilić izjavio da predstavnici  moskovskog aerodroma Šeremetjevo nude strateško partnerstvo u izgradnji regionalnog kargo centra i da je ponuda zvanično dostavljena srpskoj Vladi. Tadašnji direktor beogradskog aerodroma Bojan Krišto istakao je da bi trebalo ispitati potrebu i ekonomsku opravdanost ulaska u projekat izgradnje kargo centra. Međutim, da Beogradu svakako priliči veliki regionalni kargo centar rekao je godinu dana ranije Džon Sejlor, direktor i predsednik kompanije „Cargo Transport, Inc.“ iz Vašingtona i predsednik Poslovnog saveta SAD – Srbija i Crna Gora, koji je u maju 2006. boravio u Beogradu. On je procenio da je beogradski Aerodrom glavna tačka jugoistočne i centralne Evrope za razvoj kargo avio-saobraćaja:

– Važnost transporta robe putem kargo avio-saobraćaja u Beogradu, prema onome što smo videli i procenili, jeste da je Beograd centralna „hub“ tačka za ovaj deo Evrope, izjavio je Sejlor. Intervju sa njim i danas se može pronaći na sajtu Aerodroma Nikola Tesla. Ovim se priča o beogradskom kargo centru do daljneg završava.

Pored Beograda i u Nišu se radilo i radi se na planovima za kargo centar. U martu prethodne godine, posle odluke Gradskog veća da se ustupi građevinsko zemljište na Aerodromu „Konstantin Veliki”, investitor iz Austrije gradiće skladišni i transportni prostor. Prvobitno je, predviđeno da izgradnja novog logističkog centra na Aerodromu „Konstantin Veliki“ bude na površini od preko 26 hektara na kojoj bi bilo sagrađeno više od sto hiljada kvadratnih metara poslovnog prostora i zaposleno oko 400 radnika. U međuvremenu je idejni projekat izmenjen, a za realizaciju prve faze Kompanija „Ajmaks“ već je obezbedila milion i po evra. Cela investicija trebalo bi da bude realizovana po već ustaljenom sistemu koji je u Nišu primenjen prilikom ugovaranja i izgradnje fabrika „Jure“, „Šin Vona“, „Dajteka“, „Benetona“ i drugih stranih investitora koji su sagradili ili grade proizvodne pogone.

    Komentari

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Živojin Banković na: U Rusiji poleteo još jedan završeni strategijski bombarder Tu-160, prvi modernizovani Tu-160M

    Pavlović Dušan Ипак је Русија добила 8 авиона, Украјина је 10 уништила, а један је предат музеју.

    18. Jan 2022.Pogledaj

    Nemanja na: Pakistan bi mogao biti prvi strani korisnik kineskog borbenog aviona J-10

    @Aleksa Orao je najslicniji sa Q-5 sto se tice kineskih aviona, ali konverzijom dvoseda na 2.0 standard ce biti slicnij JH-7.

    18. Jan 2022.Pogledaj

    Pavlović Dušan na: U Rusiji poleteo još jedan završeni strategijski bombarder Tu-160, prvi modernizovani Tu-160M

    Ustvari 19 komada je ostalo Ukrajini pre nego što su ih 9 vratili Rusiji na ime duga za gas, ostale su pod pritiskom SAD samleli ako se dobro sećam

    18. Jan 2022.Pogledaj

    Nix na: Vansi: Kroz „Nikolu Teslu“ u poslednja tri meseca 2021. godine putovalo 850.000 putnika, računamo na Er Srbiju

    Neverovatno koliko smo imali sreće da završimo posao oko koncesije pre korone...u minut do 12

    18. Jan 2022.Pogledaj

    Send this to a friend