BEOGRAD – Prilikom nedavne posete 204. vazduhoplovnoj brigadi ministar odbrane i prvi potpredsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić je između ostalog izjavio da će se prilikom njegove posete Moskvi krajem maja razgovarati i o zajedničkom investiranju Rusije i Srbije u Vazduhoplovni zavod ‘’Moma Stanojlović“.
Hrvatska
Prema ne toliko detaljnoj najavi ministra, plan bi bio da se zavod osavremeni i da mu se prošire kapaciteti a sve u cilju izlaska na eventualna treća tržišta. Ono što je tu svakako najzanimljivije je spominjanje mogućnosti poslova vezanih za remont hrvatskih i bugarskih MiG-ova. Ministar je napomenuo da je već bilo reči o tome sa hrvatskim ministrom odbrane prilikom njegove nedavne posete Hrvatskoj.
Hrvatska trenutno koristi 10 lovaca-presretača MiG-21 i to šest jednoseda MiG-21bisD i četiri dvoseda MiG-21UMD kojima ove godine ističu resursi i koji moraju na remont. To su prilično stari avioni proizvedeni između 1972 i 1980. a 2003. su remontovani i modifikovani u Rumuniji u poslu vrednom 8,2 miliona dolara. Ugovor sa rumunskom kompanijom ‘’Aerostar’’ je obuhvatao generalni remont 12 aviona, 8 jednoseda i 4 dvoseda i ugradnju sistema za navigaciju, komunikaciju i identifikaciju zapadne proizvodnje.
Hrvati nisu bili zadovoljni kvalitetom radova, pritužbe su imali kako pripadnici tehničke službe tako i piloti. Treba reći da rumunski zavod nema ruske sertifikate za remont i modernizaciju MiG-ova 21 a u poslu sa Hrvatskom su se prvi put susreli sa varijantom MiG-21bis. 29. marta ove godine hrvatsko ministarstvo odbrane je raspisalo međunarodni konkurs za remont i nabavku 12 aviona MiG-21 a za tu namenu je ove godine izdvojeno 80 miliona kuna (13,7 miliona dolara). Interesantno je da se namerava remontovati sedam postojećih aviona a nabaviti još 5. Prethodno je u Hrvatskoj bila delegacija ruske firme RSK MiG koja je pregledavši avione zaključila da dosta njih nije u dobrom stanju sa zaključkom da ne bi trebalo remontovati avione stare 40 i više godina. Pozivi za dostavljanje ponuda poslati su u rumunsku firmu Aerostar kao i u ukrajinsku firmu Odesaaviaremservice. Hrvatsko ministarstvo odbrane je odgovore dobilo 7. maja. Ponude se trenutno razmatraju.
Bugarska
Što se Bugarske tiče, avioni MiG-21 u toj državi trenutno ne lete. Do pre nekoliko meseci letela su samo dva aviona MiG-21bis i jedan dvosed MiG-21UM a onda su prizemljeni. Resursi i životni njihovih aviona ističu ove godine. Bugarska je u periodu od 1983. do 1990. primila u naoružanje 72 aviona MiG-21bis. Prvobitno je postojao plan da bugarski avioni lete do sredine 2012. ali je usled kašnjenja u proceduri nabavke novog višenamenskog borbenog aviona, odlučeno da se produže resursi za godinu dana. 15. avgusta 2012. predstavnici ruske firme RSK MiG pregledali su par aviona (po nekim podacima tri). Iako će im 2013. kalendarski isteći životni vek, ima aviona koji su naleteli mnogo manje od predvidjenih 2600 sati naleta pa se smatra da ima letelica koje su u dobrom stanju.
Posle pregleda od strane Rusa avioni su nastavili da lete sve do kraja 2012. godine. Odmah nakon proslave 100. godina od prvog borbenog leta bugarskog pilota, 6. oktobra 2012. pojavila se informacija da se MiG-ovi 21 povlače iz upotrebe. Međutim, 20. decembra iz ministarstva odbrane stiže informacija da se će lovci MiG-21 leteti i u 2013. godini. Avioni za sada i dalje ne lete i neizvesno je šta će biti sa njima. Napominjemo da Bugarska ima vazduhoplovni zavod u kojima se mogu remontovati avioni ovog tipa.
Drugi tip biroa MiG koji se nalazi u sastavu RV Bugarske je MiG-29. Od 22 aviona koliko su primili u naoružanje (1989-1990) danas se 15 nalazi u inventaru. 16 aviona je u periodu 2007-9 remontovano u Bugarskoj uz pomoć RSK MiG-a ali nisu modernizovani. Kao i kod nas, prisutan je akutni nedostatak rezervih delova pa je ispravnost na niskom nivou. Procena je da trenutno leti samo šest aviona i da će taj tip biti u upotrebi do 2020. godine.
Moma?
Iz nevedenog se može zaključiti da su vrlo male šanse da naš Vazduhoplovni zavod ’’Moma Stanojlović’’ ima perspektivu u remontu i produženju životnog veka hrvatskih MiG-21 i bugarskih aviona MiG-21 i MiG-29. Na hrvatskim i bugarskim MiG-21 životni vek je praktično već istekao. VZ Moma može uraditi remont aviona MiG-21 ali ne i produženje veka na jednosedima. Hrvatska je već u procesu odabira izvođača posla remonta a treba reći i da bi joj pet dodatnih aviona mogla isporučiti jedino Ukrajna. Naš vazduhoplovni zavod ne radi remont aviona MiG-29 a bugarski avioni su kao što smo naveli remontovani pre 4-6 godina i to u bugarskom zavodu.
Ostaje još jedna mogućnost, da Hrvatska i Bugarska možda nameravaju da nabave MiG-29M/M2? Za sada nije bilo takvih naznaka ali je upravo ovaj tip aviona pre par godina prezentovan obema državama. One jesu članice NATO-a ali ekonomski ne toliko sposobne za nabavku najsavremenijih zapadnih višenamenskih borbenih aviona. Jedino u slučaju nabavke od strane ovih država bi priča o Momi kao remontom centru za MiG-ove imala smisla.
Kristian
"Ostaje još jedna mogućnost, da Hrvatska i Bugarska možda nameravaju da nabave MiG-29M/M2?"
Tesko da bi vodece drzave NATO(SAD) iz politickih razloga tako nesto dozvolile – meni se cini.
Apok
Nije sve u Migovima. Libija ima G-2 i namerava da ih još koristi(određeni broj) na primer. Može u Momi da se rade i druge stvari ali autor se opet kani negativnog pisanja…
Живојин
Кристијане.
Слажем се али никад се не зна. Русији јесте циљ да авионе продају НАТО држави, за М/М2 је заинтересована рецимо и Словачка. Хрватска и Бугарска су толико економски слабе да је питање да ли ће ускоро набавити нешто ново или половно од борбене авијације. Питање је ако су те две државе толико битне НАТО-у зашто им до сада нису дали повољно авионе? Затим ту је питање способности те две државе да брзо и ефикасно усвоје западну технику. После одређеног времена од како су у НАТО-у можда ће једном бити способне, сада тренутно тешко.
Апок
Овде смо се концентрисали на изјаву министра одбране о ВЗ Мома Станојловић као потенцијалном регионалном центру за ремонт МиГ-ова, при том је министар споменуо хрватске и бугарске МиГ-ове. Нисмо се бавили тиме шта Мома може и која је генерално њена перспектива.
Srdjan
Kada moze da remontuje UM zasto ne bi i BIS? Ne vidim poentu zasto ne, izmedju ostalog Moma ce verovanto dobiti sertifikat da moze da radi remont i ovih aviona.
Живојин
ВЗ Мома може да ремонтује и МиГ-21бис али не може да продужава животни век. На двоседима може. Зато су у фербуару и марту били руски стручњаци који су прегледали једноседе и дали своје виђење даље судбине тих авиона.
Toma
Da li neko zna, zašto ne može da produži vek bisevima, da li je to da nemamo odobrenje za to ili u zavodu ne znaju tu proceduru?
I da li ovi u Bijeljini mogu remontovati motor aviona?
djordje
Да би се МОМА опремила технолошки да може ремонтовати авион (без мотора) МиГ 29, потребно је улагање од најмање 50 милиона евра? Да не покрећем причу кадра?! Ту нам у наредних 10 година ни новац не може помоћи, јер смо потребне школе потрли??!
djordje
Не треба заборавити да су наши заводи пропустили једну генерацију МиГ-ова у усвајању технолоогија (МиГ 23/27). Навео бих само једну од неколико кључних- "бела соба" ,битна за ремонт електро-оптичких система.
Пре бих рекао да је синергија или неки други "дил" по питању хеликоптера, реалнија прича?!