BEG airport status
Kratka istorija ultra-lakog vazduhoplovstva u Srbiji

Kratka istorija ultra-lakog vazduhoplovstva u Srbiji

BEOGRAD – Pre nešto više od dvadeset godina imao sam prvi susret sa ovom klasom vazduhoplova. Naravno to je bilo uz pomoć tada jedino dostupnog časopisa na temu avijacije – čuveni „Aerosvet“je definitivno ostavio jasan trag u mom zivotu i na neki način odredio moj dalji put u svetu avijacije. Bez obzira što je moja krv tada jedino ključala uz zvuk moćnih mlaznih motora koji su svakodnevno parali Batajničko nebo, nisam ni sanjao da će ultalaka avijacija postati moja prva prava ljubav i da će to biti klasa vazduhopolva kojoj ću se, 10 godina kasnije, sa velikom strašću prepustiti.

 
Da se predstavim, ja sam Vladimir Stojković, pilot instruktor motornog zmajarstva i pilot ultaralakih aviona. Možda ne mogu da se pohvalim ogromnim brojem sati naleta (oko 400h) ali za uslove u kojima generalno živimo sasvim više nego očekivano.

S početka devedesetih godina u tadašnjoj Jugoslaviji po informacijama koje su mi bile dostupne došlo je do mozda prvog značajnog skoka u razvijanju ultra-lake (ul) avijacije i konkretnih pokušaja oživljavanja proizvodnje istih. Do tada je pojava ull vazduhoplova bila uglavnom sporadična sa akcentom na samogradnju. To su bili pionirski poduhvati koji su definitivno označili početak promena u svetu ul vazduhoplova i približavanje istih širim narodnim masama prvenstveno zbog cene.

SC20130212-204430-1

Osamdesetih godina jedno vreme, po priči našeg poznatog pilota-zmajara Baneta Miljkovića, mnogi su dolazili na ideju pravljenja žirokoptera. Bilo je raznih pokušaja ali niko nije uspeo da napravi neki ozbiljniji pomak. Uglavnom se završavalo neuspehom i velikim potrebama za doradom. Par godina kasnije na scenu stupaju motorni zmajevi koji su u svetu nastali kao hibrid pešačkog krila zmaja. Žirokopteri definitivno ostaju u njihovoj senci i mnogi vazduhoplovni entuzijasti se okreću novoj i jednostavnijoj letelici. Tako se na ovim prostorima rađa motorno zmajarstvo.

Na ovu temu Bane Miljković može danima pričati i pisati jer je baš on dao svoj lični pečat zmajarstvu u ovom delu Balkana. Početkom devedesetih neposredno pred početak raspada Jugoslavije Ivo Boskarol u Ajdovščini počinje sa prvom ozbiljnijom proizvodnjom i sklapanjem motornih zmajeva. Steva Preradović postaje ovlašćeni serviser Rotax motora i zastupnik Mađarske firme Apollo na ovim prostorima. Preduzeće „Paša“ vlasnika Branislava Pašalića osniva prvu agenciju za vuču reklama letelicama u Jugoslaviji, na aerodromu Lisičji Jarak održava se prva promocija motornog zmaja marke „Kosmos“.

SC20130212-204417-1

Paralelno sa tim dešavanjima prave se i prvi ozbiljniji pomaci u klasi ul aviona jer krajem osamdesetih stižee i prvi fabrički ull avion „Fly Star“ u vlasništvu Žike Vranića koji svoje prve letove sa pilotom Dragoljubom Spasićem pravi na aerodromu Crvena Crkva. Ne zadugo Pančevačka firma „Pan-aero“ proizvodi prvi ul avion pod nazivom „Leptir“. Magistar Mile Lekić takodje izrađuje ul avion pod nazivom „LM-3“, čini se da polako ali sigurno hvatamo korak sa ostatkom sveta.

Naravno, zbog svega što nas je zadesilo u periodu koji je sledio taj segment vazduhoplovstva tu se privremeno zaustavlja i čeka neka mozda bolja vremena. Par godina kasnije opet dolazi do znatnog pomaka u svetu motornog zmajarstva jer nekolicina entuzijasta kupuje „Pipistrel“ i „Apollo“ motorne zmajeve i počinje omasovljavanje. U okolini Obrenovca, Padniske Skele, Bele Crkve, Novog Bečeja grupe entuzijasta već se uveliko bave motornim zmajarstvom kao i ekipa iz okoline Subotice koji su sve vreme bili pod direktnim uticajem komšija Mađara.

SC20130207-200049-1

Ekipa vojnih pilota entuzijasta sa aerdoroma Batajnica započinje i svoju priču vezanu za motorno zmajarstvo. Organizuju se prva takmičenja, prvi veći skupovi, druženja, grupno letenje. Na aerodromu Lisičji Jarak već uveliko leti prva ul amfibija, u Pančevu leti ul avion marke „Kojot“, sve više ljudi se interesuje, otvaraju se nova letelišta. Čuvena livada u Golubincima na čelu sa Miroslavom Stančevićem, sada već poznato letelište „13.maj“ na čelu sa Boškom Todorovićem.

U prvoj polovini prošle decenije tačnije 2003. god organizuje se i prvi veći međunarodni aeromiting ultralake avijacije na aerodromu Batajnica gde pored inostranih gostiju u statičkom i letačkom programu učestvuje i čuvena „Roda“ Nestora Slepčeva, čoveka koji je pokreno proizvodnju ul aviona u dalekoj Australiji i vratio se u Srbiju. Ne zadugo u Kraljevu firma „Aero-East“ počinje ozbiljniju serijsku proizvodnju ul aviona i plasira ih između ostalog i na inostrano trzište. Ultra-laka avijacija je ponovo oživela na radost svih a posebno generacija koje su tad stasavale.

Za početak se ograđujem i izvinjavam svim kolegama koje možda nisam pomenuo, vezao sam se uglavnom geografski za uži prostor i informacije koje su meni bile dostupne. Verujem da je i u ostalim delovima Srbije i generalno Balkana pre 20 i više godina bilo ozbiljnih entuzijasta i ljubitelja vazduhoplovstva tako da ih ovom prilikom sve pozdravljamo!
 
FOTO: Dušan Gojkov „Gojac“

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Go

    Bravo Vlado. Lepo od tebe.

    Odgovori
    bo

    Mozda je tako bilo, ali nemojte zaboraviti Suboticu, Franju Romica i pokojnog Rudolfa Sica koji su ipak i pored cenjenog Baneta ipak prvi uvukli Zmajeve u ondasnju Jugoslaviju. Prva skola prvi nastavnik i prvi registrovani zmajevi su ipak bili na subotickom aerodromu, i dobar deo buducih zmajara je tamo dobio zvanicnu obuku, koji su to posle prosilili dale. Ne kazem da nije bilo entuzijasta koji su to radili i na drugim aerodromima, letelistima ili livadama, ali sve je pocelo, sto se tice motornog zmajarstva u Subotici.

    Odgovori
    Go

    Imaš "smajli".
    Iz B.Crkve.I Vršca.Mislim da se Karajović V.Pilić J.Pejaković Z. i braća Lazarević ne bi složila sa nekoliko konstatacija.No nije bitno…Subotica je ostala upamćena u ULL samo po legendi Čika Miši Kovaču /mađarska skola letenja/ (kao pozitino) i po nesretnom događaju iznad grada (kao negativno)…Dok po počecima zmajarstva …može da bude ,ali i ne mora.Zavisi koliko glasno vičete.I nadglasate ostatak Vojvodine /Srbije/.

    Al

    Ja sam išao na obuku za letenje 1989 godine u Suboticu (Žednik).
    Prvog zmaja sam kupio od Franje Romića. Bio je to Hodgep sa Apolo 19 i Rotax 503 motorom. Posle dva meseca sam preko Steve Preradovića kupio Pipistrel, Apolo 19 i Rotax 503 sa duplim paljenjem. Zatim sam napravio letilište u Perlezu pored reke Begej. Prve informacije o zmajevima sam dobio od mog druga iz detinjstva a posle i šuraka Baneta Miljkovića. Ovim pisanjem samo želim da potvrdim da je u ovom delu Balkana zaista sve počinjalo i završavalo se u Subotici i Bajši što se tiče letenja motornim zmajevima.

    Vl

    Ekipa iz Subotice je bila najorganizovanija i zato verovatno i prve dozvole i prve instruktorske licnece potiču od njih! Što se tiče prvih motornih verzija zmaja mislim da je vec 1983/84 bilo pokušaja letenja ali su se zavrsavali laksim ili tezim nezgodama tako da teorija o prvim zmajevima na ovim prostorima je jako klizav teren i iz tog razloga nisam zeleo da ulazim u detalje…. Nemam podatak kada je prvi subotički zmaj stigao ali eto ako je to pre 83/84 onda su oni definitivno prvi! Hvala za pominjanje Franje Romića i pokojnog Rudolfa Sica,definitivno im je mesto u postu ali eto bar smo ih sada pomenuli!

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    @max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

    27. Nov 2024.Pogledaj
    27. Nov 2024.Pogledaj

    PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

    Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

    27. Nov 2024.Pogledaj

    Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

    Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

    27. Nov 2024.Pogledaj