Albanija dodelila posao kompaniji „Elbit Systems“ za osnivanje nove Vazduhoplovne akademije i obuku vojnih i civilnih pilota

1. maj 2025

[NAJAVA] AIRVG 2025: Zagrebački aero-miting ove godine sa bogatijim programom i inostranim gostima, demo-Rafal francuskog RV jedan od gostiju

29. apr 2025

Indija postaje prvi inostrani korisnik palubne verzije Rafala

28. apr 2025

[ANALIZA] Vreme je da se zamene Utve-75: Šta bi Srbiji na tržištu školskih aviona moglo biti zanimljivo?

28. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona

25. apr 2025

Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025
„BARS-2015“: Pegazi u akciji
"Leteći sa ruskim kolegama pomerili smo neke granice" / Foto: Aleksandar Petrović, Ministarstvo odbrane

„BARS-2015“: Pegazi u akciji

Zajednička rusko-srpska vojna vazduhoplovna vežba „BARS-2015“ koja je održana u periodu od 2. do 9. oktobra ove godine u Rusiji bila je nakon dužeg vremenskog perioda jedna od najznačajnijih prilika za usavršavanje srpskih pilota.

Pored pilota lovačke avijacije iz sastava 101. lovačke avijacijske eskadrile čija iskustva smo već preneli, na vežbi je učestvovalo i petoro pripadnika 890. mešovite helikopterske eskadrile „Pegazi“.

I pored toga što su oni u poslednjih nekoliko godina već učestvovali na različitim vežbama sa vazduhoplovnim snagama zemalja iz okruženja, vežba „BARS-2015“ ipak je bila jedinstvena – stečena su dragocena iskustva koja će podići nivo obučenosti i interoperabilnosti pripadnika 890.mhe.

Sa pilotima 890. mhe, u mešovitim posadama leteli su piloti iz Centra za borbenu obuku i preobuku letačkog sastava armijske avijacije, vazduhoplovne baze Toržok.

Naše posade letele su na ruskim helikopterima Mi-8MT / Foto: Aleksandar Petrović, Ministarstvo odbrane
Naše posade letele su na ruskim helikopterima Mi-8MT / Foto: Aleksandar Petrović, Ministarstvo odbrane

Letenje je realizovano na helikopterima Mi-8MT koji su vrlo slični helikopteru tipa Mi-17 iz sastava našeg RV i PVO. Pored zadataka borbenog traganja i spasavanja naši piloti su prvi put imali prilike da dejstvuju sa nevođenim raketnim zrnima S-8 kalibra 80 mm koja se ne nalaze u arsenalu naoružanja naših vojnih helikoptera.

Priprema Pegaza za vežbu

O samim pripremama u Srbiji i Rusiji, značaju vežbe za pilote i njenom uticaju na unapređenje obuke za Tango Six je govorio potpukovnik Miroslav Zečević komandant 890. mhe koga smo zatekli u redovnim aktivnostima na mestu gde se na aerodromu Batajnica nalazi dežurni helikopter za traganje i spasavanje.

Potpukovnik Zečević nam je ponovio da je vežba „BARS-2015“ planirana duže vreme, da su u okviru priprema za nju održane tri planske konferencije od kojih dve u Rusiji a jedna u Srbiji a nakon potpisivanja protokola usledile su neposredne pripreme na aerodromu Batajnica:

– Nakon naređenja i odobrenja pretpostavljene Komande a na osnovu plana definisane su aktivnosti koje su imale za cilj pripremu za samu vežbu. Pored teorijskog dela, pripreme su obuhvatale i praktične tj. letačke aktivnosti kao i učenje ruskog jezika pre odlaska na put.

Komandant Pegaza, potpukovnik Milan Zečević / Foto: Dragan Trifunović
Komandant Pegaza, potpukovnik Milan Zečević / Foto: Dragan Trifunović

Značaj vežbe za naše pilote bio je veliki – oni su u Astrahanu imali prilike da se upoznaju i sa načinom pripreme za letenje ruskih posada helikoptera, organizacijom vežbe i načinom izvođenja letova:

– Moja uloga na vežbi bila je dvojaka. Osim toga što sam bio vođa grupe pilota helikoptera, bio sam i član štaba, odnosno pomoćnik načelnika štaba za primenu avijacije i tako imao uvid u rad i funkcionisanje komande vežbe. Paralelno sa nadziranjem aktivnosti izvlačeći lekcije onoga što smo videli radio sam i njihovu analizu i upoređivanje sa našim principima pripreme pilota. – pojašnjavao je svoju ulogu na vežbi potpukovnik Zečević.

– Kada je reč o borbenom traganju i spasavanju, vežba je u osnovi bila razmena i upoređivanje iskustava, prinicpa i doktrinarnih stavova dve strane u realizaciji ovog zadataka. Ove vežbe su bile vrlo korisne, donele su nova iskustva koja ćemo moći da implementiramo u našoj obuci. Analize će rezultirati predlozima Komandi RV i PVO da se deo stečenih znanja uvrsti u planove letačke obuke – završio je prvi čovek Pegaza.

Raketiranje ciljeva na zemlji i poklon ruskog instruktora

Pored borbenog traganja i spasavanja piloti 890.mhe imali su i prvu priliku za vežbu gađanja nevođenim raketnim zrnima kalibra 80 mm. Priču o dejstvu po ciljevima na zemlji na poligonu Ašuluk sa NRZ S-8 ispričao nam je major Dejan Lekić:

– Najvažnija upotreba vojne borbene tehnike je svakako njena upotreba u vatrenom dejstvu. Zajednički rad sa kolegama iz ruskih helikopterskih jedinica je bio najvažniji deo vežbe „BARS-2015“. Prvi put smo bili u prilici da razgovaramo sa pilotima iz ruskih taktičkih helikopterskih jedinica koji imaju veliko iskustvo u upotrebi helikoptera Mi-8. Priprema za vežbu je provedena po ruskim pravilima koja se razlikuju u odnosu na naša.

Dejstvo sa S-8 ne razlikuje se mnogo od dejstava sa NRZ koje smo do sada imali prilke da koristimo. Na Ašuluku se dejstvovalo po tenkovskoj koloni sa visine od 200 metara na daljini od 1,5-2 km i svi ciljevi su bili pogođeni.

Rukavice na poklon za borbene zadatke, major Dejan Lekić / Foto: Dragan Trifunović
Rukavice na poklon za borbene zadatke, major Dejan Lekić / Foto: Dragan Trifunović

Vrlo interesantan mi je bio gest ruskog instruktora koji mi je poklonio i rukavice, što je u Rusiji tradicija nakon prvog vatrenog dejstva, a simbolika tog gesta je i da jedan pilot nije više samo pilot transportnog helikoptera već je osposobljen i za borbene zadatke. Svi smo uživali u letenju. – priseća se Lekić.

Novi elementi uvežbavanja i pohvale domaćina

Treći učesnik vežbe sa kojim smo razgovarali, major Goran Gajić objasnio nam je da su se naši piloti pored uobičajnih aktivnosti i zadataka koje svakodnevno izvršavaju u Srbiji, na vežbi „BARS-2015“ susreli sa nekim novim elementima koje do sada nisu imali prilike da uvežbavaju:

– Pošto je naš godišnji nalet skroman, svaki let je koristan a naročito prilika za učešće na ovakvoj vežbi i situacija da se leti sa ruskim kolegama koji su, iako po godinama mlađi, veoma iskusni, sa velikim brojem sati naleta. To su pre svega instruktori iz nastavnog centra u Toržoku koji između ostalog predstavlja i centar za obuku stranih pilota veoma cenjen u svetu. Njihova kompletna osposobljenost je na visokom nivou i leteći sa njima videli smo da i najkomplikovanije elemente izvode sa zaista jako malo napora.

Prilikom priprema na Batajnici izvršene su i letačke aktivnosti koje do sada kod nas nisu praktikovane a reč je pre svega o složenoj tehnici pilotiranja – elementi koji su komplikovaniji i zahtevniji i koji od početaka korišćenja transportnih helikoptera kod nas nisu primenjivani. Od već poznatih elemenata rađeno je sa vitlom tj. dizalicom koja se koristi u zadacima spasavanja.

TiS dežuranje na Batajnici / Foto: Dragan Trifunović
TiS dežuranje na Batajnici / Foto: Dragan Trifunović

Leteći sa ruskim kolegama pomerili smo neke granice i razmenili iskustva a u razgovoru sa njima u toku leta i na analizama rekli su da su prijatno iznenađeni našom obučenošću – ispričao nam je major Gajić.

Dodao je i da je raketiranje sa NRZ u Rusiji vrlo slično u odnosu na njegova već stečena iskustva kod nas i da je za sticanje rutine potrebna redovna trenaža, dovoljna dostupnost tehnike i dovoljan broja sati naleta.

Major je završio konstatacijom da se Rusi svojim sistemom priprema leta trude da olakšaju posao u vazduhu, planiranje i izvođenje letenja je vrlo kvalitetno i postoje već ideje kako da se deo tog procesa implementira u obuci naših pilota.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ha

Na zadnjoj vrata „fits like a glow“ :)

Odgovori
dr

Pohvale za uradjeno.
Samo da vlast napokon posle gresaka iz proslosti shvati ,da samo ozbiljne drzave imaju ozbiljno RV i PVO.
Sve ostalo su price bez veze.Ovo su nestabilna podrucja i pametni ljudi ulazu u Vojsku ,posebno u RV i Pvo.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor