Zajednička rusko-srpska vojna vazduhoplovna vežba „BARS-2015“ koja je održana u periodu od 2. do 9. oktobra ove godine u Rusiji bila je nakon dužeg vremenskog perioda jedna od najznačajnijih prilika za usavršavanje srpskih pilota.
Pored pilota lovačke avijacije iz sastava 101. lovačke avijacijske eskadrile čija iskustva smo već preneli, na vežbi je učestvovalo i petoro pripadnika 890. mešovite helikopterske eskadrile „Pegazi“.
I pored toga što su oni u poslednjih nekoliko godina već učestvovali na različitim vežbama sa vazduhoplovnim snagama zemalja iz okruženja, vežba „BARS-2015“ ipak je bila jedinstvena – stečena su dragocena iskustva koja će podići nivo obučenosti i interoperabilnosti pripadnika 890.mhe.
Sa pilotima 890. mhe, u mešovitim posadama leteli su piloti iz Centra za borbenu obuku i preobuku letačkog sastava armijske avijacije, vazduhoplovne baze Toržok.

Letenje je realizovano na helikopterima Mi-8MT koji su vrlo slični helikopteru tipa Mi-17 iz sastava našeg RV i PVO. Pored zadataka borbenog traganja i spasavanja naši piloti su prvi put imali prilike da dejstvuju sa nevođenim raketnim zrnima S-8 kalibra 80 mm koja se ne nalaze u arsenalu naoružanja naših vojnih helikoptera.
Priprema Pegaza za vežbu
O samim pripremama u Srbiji i Rusiji, značaju vežbe za pilote i njenom uticaju na unapređenje obuke za Tango Six je govorio potpukovnik Miroslav Zečević komandant 890. mhe koga smo zatekli u redovnim aktivnostima na mestu gde se na aerodromu Batajnica nalazi dežurni helikopter za traganje i spasavanje.
Potpukovnik Zečević nam je ponovio da je vežba „BARS-2015“ planirana duže vreme, da su u okviru priprema za nju održane tri planske konferencije od kojih dve u Rusiji a jedna u Srbiji a nakon potpisivanja protokola usledile su neposredne pripreme na aerodromu Batajnica:
– Nakon naređenja i odobrenja pretpostavljene Komande a na osnovu plana definisane su aktivnosti koje su imale za cilj pripremu za samu vežbu. Pored teorijskog dela, pripreme su obuhvatale i praktične tj. letačke aktivnosti kao i učenje ruskog jezika pre odlaska na put.

Značaj vežbe za naše pilote bio je veliki – oni su u Astrahanu imali prilike da se upoznaju i sa načinom pripreme za letenje ruskih posada helikoptera, organizacijom vežbe i načinom izvođenja letova:
– Moja uloga na vežbi bila je dvojaka. Osim toga što sam bio vođa grupe pilota helikoptera, bio sam i član štaba, odnosno pomoćnik načelnika štaba za primenu avijacije i tako imao uvid u rad i funkcionisanje komande vežbe. Paralelno sa nadziranjem aktivnosti izvlačeći lekcije onoga što smo videli radio sam i njihovu analizu i upoređivanje sa našim principima pripreme pilota. – pojašnjavao je svoju ulogu na vežbi potpukovnik Zečević.
– Kada je reč o borbenom traganju i spasavanju, vežba je u osnovi bila razmena i upoređivanje iskustava, prinicpa i doktrinarnih stavova dve strane u realizaciji ovog zadataka. Ove vežbe su bile vrlo korisne, donele su nova iskustva koja ćemo moći da implementiramo u našoj obuci. Analize će rezultirati predlozima Komandi RV i PVO da se deo stečenih znanja uvrsti u planove letačke obuke – završio je prvi čovek Pegaza.
Raketiranje ciljeva na zemlji i poklon ruskog instruktora
Pored borbenog traganja i spasavanja piloti 890.mhe imali su i prvu priliku za vežbu gađanja nevođenim raketnim zrnima kalibra 80 mm. Priču o dejstvu po ciljevima na zemlji na poligonu Ašuluk sa NRZ S-8 ispričao nam je major Dejan Lekić:
– Najvažnija upotreba vojne borbene tehnike je svakako njena upotreba u vatrenom dejstvu. Zajednički rad sa kolegama iz ruskih helikopterskih jedinica je bio najvažniji deo vežbe „BARS-2015“. Prvi put smo bili u prilici da razgovaramo sa pilotima iz ruskih taktičkih helikopterskih jedinica koji imaju veliko iskustvo u upotrebi helikoptera Mi-8. Priprema za vežbu je provedena po ruskim pravilima koja se razlikuju u odnosu na naša.
Dejstvo sa S-8 ne razlikuje se mnogo od dejstava sa NRZ koje smo do sada imali prilke da koristimo. Na Ašuluku se dejstvovalo po tenkovskoj koloni sa visine od 200 metara na daljini od 1,5-2 km i svi ciljevi su bili pogođeni.

Vrlo interesantan mi je bio gest ruskog instruktora koji mi je poklonio i rukavice, što je u Rusiji tradicija nakon prvog vatrenog dejstva, a simbolika tog gesta je i da jedan pilot nije više samo pilot transportnog helikoptera već je osposobljen i za borbene zadatke. Svi smo uživali u letenju. – priseća se Lekić.
Novi elementi uvežbavanja i pohvale domaćina
Treći učesnik vežbe sa kojim smo razgovarali, major Goran Gajić objasnio nam je da su se naši piloti pored uobičajnih aktivnosti i zadataka koje svakodnevno izvršavaju u Srbiji, na vežbi „BARS-2015“ susreli sa nekim novim elementima koje do sada nisu imali prilike da uvežbavaju:
– Pošto je naš godišnji nalet skroman, svaki let je koristan a naročito prilika za učešće na ovakvoj vežbi i situacija da se leti sa ruskim kolegama koji su, iako po godinama mlađi, veoma iskusni, sa velikim brojem sati naleta. To su pre svega instruktori iz nastavnog centra u Toržoku koji između ostalog predstavlja i centar za obuku stranih pilota veoma cenjen u svetu. Njihova kompletna osposobljenost je na visokom nivou i leteći sa njima videli smo da i najkomplikovanije elemente izvode sa zaista jako malo napora.
Prilikom priprema na Batajnici izvršene su i letačke aktivnosti koje do sada kod nas nisu praktikovane a reč je pre svega o složenoj tehnici pilotiranja – elementi koji su komplikovaniji i zahtevniji i koji od početaka korišćenja transportnih helikoptera kod nas nisu primenjivani. Od već poznatih elemenata rađeno je sa vitlom tj. dizalicom koja se koristi u zadacima spasavanja.

Leteći sa ruskim kolegama pomerili smo neke granice i razmenili iskustva a u razgovoru sa njima u toku leta i na analizama rekli su da su prijatno iznenađeni našom obučenošću – ispričao nam je major Gajić.
Dodao je i da je raketiranje sa NRZ u Rusiji vrlo slično u odnosu na njegova već stečena iskustva kod nas i da je za sticanje rutine potrebna redovna trenaža, dovoljna dostupnost tehnike i dovoljan broja sati naleta.
Major je završio konstatacijom da se Rusi svojim sistemom priprema leta trude da olakšaju posao u vazduhu, planiranje i izvođenje letenja je vrlo kvalitetno i postoje već ideje kako da se deo tog procesa implementira u obuci naših pilota.
Hary Phatfuk
Na zadnjoj vrata „fits like a glow“ :)
dragi
Pohvale za uradjeno.
Samo da vlast napokon posle gresaka iz proslosti shvati ,da samo ozbiljne drzave imaju ozbiljno RV i PVO.
Sve ostalo su price bez veze.Ovo su nestabilna podrucja i pametni ljudi ulazu u Vojsku ,posebno u RV i Pvo.