BEG airport status
Kada komandant ratnog vazduhoplovstva ima obraza: General Radev podnosi ostavku Sve manje operativnih lovaca, Bugarska se suočava sa problemom da neće samostalno moći da čuva svoj vazdušni prostor / Foto: Aleksandar Milošević

Kada komandant ratnog vazduhoplovstva ima obraza: General Radev podnosi ostavku

Bugarske vojno vazduhoplovne snage trenutno prolaze kroz veoma teške trenutke, stanje je toliko loše da je pre dva dana komandant bugarskog ratnog vazduhoplovstva general Rumen Radev podneo ostavku a zatim je nešto kasnije, nakon intervencije premijera Bugarske Bojka Borisova svoje povlačenje sa mesta komandanta povukao.

Od kako je postavljen za glavnog čoveka bugarskog RV 2014. godine general Radev je više puta apelovao na nezadovoljavajuće stanje u bugarskoj vojnoj avijaciji. Međutim političari iako su obećavali boljitak nisu uradili ništa kako bi se stanje popravilo.

0110_Borisov_Radev_2
Premijer Bugarske Bojko Borisov i komandant bugarskog RV general Rumen Radev / Foto: bugarsko MO

Uzroci loše situacije u RV Bugarske su višestruki i predstavljaju politički, ekonomski i vojni problem. Bugarska je ulazak u NATO 2004. dočekala, kao i sve bivše članice Varšavskog pakta, sa vojnom tehnikom sovjetske/ruske proizvodnje. Takva je situacija bila i u Ratnom vazduhoplovstvu a proces zamene ruske vazduhoplovne tehnike je za Bugarsku skup i dugotrajan proces.

Bugarska jeste kupila švajcarske školske avione PC-9M, italijanske transportne avione C-27J ’’Spartan’’, francuske transportne helikoptere AS-532AL ’’Cougar i mornaričke helikoptere AS-565MB ’’Panther’’ ali se nabavka novog višenamenskog borbenog aviona prilično odužila i stvorila veliki problem gde je dovedeno u pitanje samostalna kontrola situacije u vazdušnom prostoru. Naravno tu su i problemi skupog održavanja nabavljene zapadne tehnike.

Flota od 16 aviona MiG-29 jeste remontovana u periodu 2006-2009. ali na njenu operativnost i borbenu sposobnost od tada nije dovoljno obraćana pažnja, finansiranje održivog stanja je bilo nedovoljno a situacija se vremenom sve više pogoršavala do te mere da je Bugarska morala samostalno da ponovo aktivira pet aviona MiG-21 koji bi dopunjavali malobrojnu aktivnu flotu lovaca MiG-29. U poslednjih nekoliko godina letelo je svega 4-8 aviona MiG-29 a danas se može računati na svega 3-4 aviona koji bez logističke podrške neće moći leteti još dugo.

Sa Poljskom je, pre svega zbog pooštravanja odnosa zapadnih zemalja sa Rusijom ali i zbog, za Bugarsku skupih ugovora o održavanju, potpisano pismo o namerama za remont i delimičnu modernizaciju 6 aviona MiG-29 koji bi se realizovao sledeće godine. Zbog ovoga Rusija je zapretila da će prekinuti svake odnose sa Bugarskom oko održavanja aviona napominjući da poljski remonti zavod nema potrebne licence za ovakav posao.

Na sednici Bugarske vlade 30. septembra doneta je odluka o programu razvoja oružanih snaga do 2020. koji podrazumeva i nabavku novog višenamenskog borbenog aviona 2018. godine. Međutim istovremeno je saopšteno da će uskoro biti donesena odluka da će i druge NATO države moći da zajedno sa bugarskim RV kontrolišu bugarsko nebo.

Odmah sutradan komandant RV je podneo ostavku izražavajući nezadovoljstvo daljim razvojem situacije. Ubrzo je premijer Bugarske Bojko Borisov pozvao generala Radeva na razgovor gde mu je general detaljno objasnio sa kakvim se sve problemima suočava bugarska vojna avijacija. Problema ima mnogo počevši od malog broja borbeno spremnih aviona, problem efikasne kontrole vazdušnog prostora, nedovoljna obuka i trenaža, sve manji broj dobro obučenih pilota koji imaju vrlo mali nalet što dovodi do ugrožavanja bezbednosti letenja. Takođe obuka mladih pilota je neadekvatna i sve manje moguća.

Tu je zatim i hronični nedostatak goriva koji traje mesecima i zbog kojeg su uvedene restrikcije u letenju. Ministarstvo odbrane pokazalo je veliku neozbiljnost što se tiče realizovanja ugovora o remontu i logistici flote lovaca MiG-29. Kabinet vlade Bugarske još nije ozbiljno razmotrio predloge tima za nabavku novog borbenog aviona.

General Radev izjavio je da je glavni razlog njegove ostavke nedostatak jasne vizije države oko nabavke novih borbenih aviona kao i oko održavanja postojećih. Istakao je da u sadašnjim uslovima on kao komandant RV nije sposoban da obezbedi profesionalni razvoj pilota i vazduhoplovnotehničke službe i da garantuje za njihovo zdravlje i živote.

Premijer Bugarske Borisov obećao je da će nastojati da se za funkcionisanje vojne avijacije poveća za 40 miliona evra kako bi se realizovale hitne potrebe ovog roda vojske. General Radev dogovorio se sa premijerom da će u narednom periodu on pripremiti detaljne predloge finansiranje RV-a. Prema izjavi vladinih medija njih dvojica su izrazili uverenje da će povećanje budžeta dobiti podršku Nacionalne skupštine zato što je budućnost RV Bugarske od nacionalnog značaja za državu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ft

Бугари су требали да издвоје 10-15 29-тки и са Русима уговоре модернизацију на стандард СМТ и заврше посао,прозападна власт не разуме да је прелазак на западну технику дуг и скуп процес…

Odgovori
12

I posle kazu da je koristan ulazak u NATO…

Odgovori
DE

Sad im kriv djavo…
Kad je trebalo da razmisljaju i naprave kakav-takav iskorak ka NATO avionima, Bugari su odlucili da remontuju MiG-29. Pravi potez tada je bio da kupe eskadrilu polovnih F-16, kao sto su Rumuni uradili.
A MiG-29 su trebali da prodaju i rese se ruskog „zagrljaja“.
Ali neee, i tamo ekonomski „eksperti“ kolo vode.

Odgovori
ja

sta pricas,rumuni imaju migove 21lancer a migovi 29 im stoje…nikada nisu imali f16

yu

@Janko: Rumuni su narucili polovne F-16 od Portugala za tvoju informaciju.

ja

Hvala na informaciji,ali po izlozenom se da zakljuciti kako Rumuni vec uveliko lete na f16 srecni i prezadovoljni ali ne…oni tek treba da se usrece sa polovnim portugalskim f16 koji nikako da stignu i oslobode Rumune ruskog krsa,a za tvoju informaciju pogledaj kakvo su RV imali Bugari i Rumuni za vreme varsavskog pakta…

А

Naručili jesu, ali ih dobili nisu, tvoju informaciju.

Do

Zasto ovakav naziv? Je li autor hteo reci da NEKI komandanti nemaju obraza? Onda bi to bilo nekorektno prema NEKIM komandantima RV. (a posebno zbog cinjenice da je navedeni komandant ostavku i povukao)

Odgovori
Me

Naravno da NEKI nemaju obraza, a svi znamo ko su ti NEKI.
A ti NEKI su imali daleko vise razloga za takav potez nego njihove bugarske kolege.
Ali sta ces, obraz kao djon, plata redovna, sad ce penzija uskoro, ma bajkovito…

Do

A sta, kao Radev je sad pametan, mahao ostavkom pa se sazalio na premijera i povukao? Ili puno znas pa maliciozno govoris ili ne znas nista (ili bar ne dovoljno) pa nekompetentno govoris. I ko su ti to svi (koji „znamo“), ima vas vise iza tvog nick-a?

Odgovori
Do

Da dodam, tvoje misljenje je tvoje misljenje, ali mi nije jasno zasto autor teksta daje sebi za pravo da govori tako kako govori, na cemu se zasniva njegova procena?

Me

Neko zbog ocajnog stanja u RV ponudi ostavku i time bar skrene paznju javnosti da je dogorelo do nokata, da RV nema smisla ako se odnos drzave ne promeni i naravno istakne da ne zeli da svoje mladje kolege izlaze riziku time sto ce u ljudi leteti na matorim masinama za koje drzava nece ni delove da plati kad treba.
A neko cuti i klima glavom kd mu keramicar dodje i prica mu kako stanje u “lovnoj“ avijaciji nije nikad bilo bolje, kako se nebo moze braniti i Nevama kad LA ne leti, valjda je suvisno pominjati nesrecu sa Mi17 itd itd
ALi dobro to je sad pitanje casti i ljubavi prema svom pozivu, neki je imaju, nekima je dovoljna samo plata i status pilota, a penzija samo sto nije ;)

LB

Za Mercurija- jako je ruzno sa tvoje strane sto komentarises ljude koje ne poznajes i sa kojima ne saradjujes na ovakav nacin a posebno sto nisi iz ove branse. Pitao bih tebe kako bi ti bilo da ti neko drugi komentarise tvoj posao…Kakvo je stanje generalno,kakva je ekonomija takva ce biti i vojska a samim tim i vazduhoplovstvo…Lako je bilo biti komandant u JNA ili sada na zapadu…kakvo je stanje svuda, kod nas je jos i dobro…guramo kao i svi ostali…a dati ostavku je najlakse i pobeci ali onda ces svom nasledniku kolegi ostaviti probleme..to nije oficirski ali dobro…ne razumes ti to….

Me

@LBA,

Tako je, to je pravi stav.
Zasto ja ne mogu da komentarisem poteze ljudi koji su na celu RV a koje propada vec skoro 30 godina?
Naravno da cu da komentarisem, ako je nesto dobro uvek cu pohvaliti, mada u RV zaista nemam sta da pohvalim.
Tesko nama sa RV koje vodi gomila karijerista koja je spremna da cuti i klima glavom dok ga ministar pravi budalom, eto toliko.

Go

Meni ostavka djeluje kao samoubistvo, nista ne potizes ostvakom.Samo jedan covjek manje. Postize se borbom, trazenjem, makar mic po mic.
Trenutno je deficit lovaca i transportnih helikoptera ( izmedju svega , najvise se primjeti) , znaci RV i PVO ce lako da isapadne iz igre sa tom jednom dezurnom parom. Ako smo za ministre i politicare regionalna sila u vazduhu ( sto znaci, ne treba ulagati), nema smisla pricati ni o cemu. Ne moze se sa ovim cekati 2025 ili neka, da se nabavlja nova tehnika. Nego izvrsiti pritisak da necim ( polovnom tehnikom) dopunimo postojece stanje, kupimo vrijeme, kad vec nemamo novaca da kupujemo novu tehniku. Jedan covjek manje u RV i PVO je veliki gubitak za RV i PVO. Pa i laik kad procita osnovne zadatke RV i PVO moze da shvati da sadasnje stanje zadovoljava 10 posto osnovnih zadataka.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

27. Nov 2024.Pogledaj
27. Nov 2024.Pogledaj

PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj