BEG airport status
LYBE 1722:00 Z 010°03KT CAVOK 18/12 Q1013 NOSIG=
EKSKLUZIVNO: Kako je Dežurna jedinica ViPVO presrela Boing 747 kineskog premijera

EKSKLUZIVNO: Kako je Dežurna jedinica ViPVO presrela Boing 747 kineskog premijera

BEOGRAD – U večernjim časovima 15. decembra Boing 747-4J6 kompanije Air China ušao je u vazdušni prostor Srbije iz pravca Bugarske. U njemu je bio Li Kećijang, kineski premijer koji će biti višednevni gost Srbije. Prva osoba koja mu je poželela dobrodošlicu bio je „Vitez 1“, MiG-29 Vazduhoplovstva i protivvazduhplovne odbrane Vojske Srbije.

 
 

skrin 1
Snimak radarskog ekrana prilikom prvog kontakta srpskih MiG-ova i kineskog Boinga 747 

Sposobnost i mogućnost neke države da samostalno vrši kontrolu i zaštitu svog vazdušnog prostora predstavlja veoma bitan pokazatelj ozbiljnosti te zemlje u očuvanju svog suvereniteta a osim toga obezbezbeđuje se neometan i siguran prelet civilnih aviona iznad sopstvene teritorije.

To omogućava vojni sistem za protivvazduhoplovnu odbranu koji obuhvata lovačku avijaciju (LA), artiljerijsko raketne jedinice za protivvazduhoplovna dejstva (ARJ za PVD), sistem za vazdušno osmatranje, javljanje i navođenje (VOJIN) i operativni centrar iz koga se komanduje dežurinim jedinicama LA, ARJ PVO, VOJIN iz sistema PVO. Tu je i civilna kontrola letenja i njen operativni centar koji sarađuje sa vojnom kontrolom. Ako samo jedan od ovih delova sistema PVO nije u funkciji, narušen je sistem efikasne kontrole neba a to se naročito odnosi na lovačku avijaciju.

Naša jedina jedinica lovačke avijacije je 101. lovačka avijacijska eskadrila “Vitezovi“ iz sastava 204. vazduhoplovne brigade na aerodromu Batajnica, opremljena lovcima MiG-21 i MiG-29. Jedan od njihovih mirnodopskih zadataka je i kontrola vazdušnog prostora u sadejstvu sa drugim rodovima vida V i PVO.

U tu svrhu na Batajnici se nalazi par (ili para) lovačkih aviona koji su na raspolaganju za dežurstvo pilota 24 sata dnevno, 7 dana u nedelji, 365 dana u godini. Prošle godine pojavio se veliki problem u funkcionisanju lovačkih aviona usled nedostatka akumulatora koji je rešen tek nakon četiri meseca neletenja dolaskom akumulatora iz Rusije ali i nabavkom iz domaćih kapaciteta. Nakon toga usledio je period intenzivnog letenja, vraćanja pilota u trenažu i ponovnog uspostavljanja dežurstva lovaca. Letelo se danju, noću u povoljnim i složenim meteo-uslovima.

Dramatična promena koja se dogodila u poslednja četiri meseca bila je povod da Tango Six portal poseti 101. eskadrilu i da se uverimo u napredak primerom presretanja aviona koji je dovezao kineskog premijera. Presretanje koje su u noći 15. decembra neki građani Beograda možda i čuli ali se o njemu do sada nije javno govorilo.
 

Vežba u realnim uslovima

 
skrin 2

U decembru mesecu u Beogradu je održan Samit Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope. Njoj je prisustvovao i kineski premijer Li Kećijang koji je u Srbiju stigao uveče 15. decembra avionom Boeing 747-4J6 kompanije Air China.

Prvi put posle mnogo godina je u vežbovnoj aktivnosti jedan civilni avion sa visokim stranim državnikom presretnut i praćen do samog sletanja od strane lovačkih aviona našeg V i PVO u. Pri tom je ostvarena tesna saradnja operativnog centra V i PVO kao i Centra kontrole letenja SMATSA. U državama koje to mogu sebi da priušte i koje imaju savremenu lovačku avijaciju vežbe u kojima lovački avioni presreću putničke i druge avione na redovnim linijama civilnog saobraćaja dešavaju se redovno. To na žalost još uvek nije slučaj sa Srbijom što ne znači da će tako ostati i u bliskoj budućnosti.
 
skrin 3
 
Kako su nam rekli u 101. eskadrili slučaj „Kinez“ nikako ne znači da naša dežurna jedinica nije mogla i ranije da presretne neku letelicu noću:

– Mi smo i pre presretanja letelice kineskog premijera bili osposobljeni da tako nešto radimo kako noću tako i danju – kada god nastupi hitna potreba. Zbog toga je bitno razumeti da je ovaj slučaj bio vežbovna aktivnost, neka vrsta operativne simulacije. Prilika za to se pojavila i mi smo je iskoristili.

Radi se o tome da su trenutno svi pripadnici dežurne jedinice u potpunosti obučeni i da su završili obuku za instrumentalno letenje danju i noću. Spremnost po ovim parametrima je sada i neka vrsta prioriteta na aerodromu Batajnica.

Svaka civilna letelica koja biva presretnuta zbog vežbovnih aktivnosti mora biti unapred upozorena i mora se dobiti njena saglasnost, tako je bilo i kada smo vežbali sa Erbasom Er Srbije i kada smo pratili akro-grupu „Striži“. Dolazak Boinga 747 iz pravca Bugarske, za koji smo znali da sleće na Aerodrom Nikola Tesla dao nam je priliku da ponovo utvrdimo operativne procedure u saradnji sa Operativnim centrom SMATSA-e, u realnoj situaciji.
 
skrin 4
 
U trenutku ulaska aviona Boing 747 sa kineskim premijerom u vazdušni prostor Srbije pitali smo pilota da li bi imao nešto protiv pratnje. Nakon kratkog razmišljanja kapetan je odgovorio da bi mu to bila čast i da to tumači kao neku vrstu poštovanja. Mi smo znali od ranije da oni imaju taj stav i zbog toga smo bili spremni da to i uradimo.

Ceo tok presretanja bio je praćen iz Operativnog centra SMATSA-e i Operativnog centra ViPVO. Tako smo ponovo provežbali zajedničke procedure, našu integraciju u civilni mirnodopski vazdušni saobraćaj i možemo reći da je vežba uspešno izvedena, rekli su nam u 101. eskadrili.
 
 

Komentari

d

Bravo i svaka cast za ovu promotivnu pricu!
No, malo se preteralo! Nema vezbanja u presretanju aviona kineskog zvanicnika tog ranga, nigde u svetu pa i u zemlji Srbiji. Taj zadatak obavlja uvezbana i utrenirana posada koja prati ( ne presrece) avion visokog zvanicnika kroz nas vazdusni prostor.

Ipak, pricica je lepa!

Odgovori
R

Delimicno preneseno stvarno zbivanje…i delimicno istinit

Odgovori
V

Slike koje su gore prikazane su dobijene iz AgKL sa njihovih pokazivaca. Vec je ustaljen izraz da je to radarska slika ali ustvari ovo je sinteticka slika dobijena obradom podataka dobijenih od jednog ili vise radara koji su u funkciji civilne kontrole letenja. Prava radarska slika bi bila malo drugacija i njen osnov bi bio sirov ili delimicno obradjen video signal i takva slika se dobija neposredno iz kabine radara. Zanimljivost kod ove slike je i ta da su podaci o vazduhoplovima dobijeni odzivom transpondera na upit sekundarnog radara verovatno radara STAR 2000 sa Kovione. Kod vojnih radara to je gotovo uvek primarni radarski odraz dobijen odbijenom energijom koju isijava antena radara i koja se vraca na prijemnik. Takva slika mozda nije bas ovako cista i lepa za prikazivanje ali je gotovo uvek korisnija. Posto je gore pomenuti let pracen i od strane Vojske, postoji i nas snimak cele situacije koji se naravno ne moze ovako objavljivati ali mi je drago da je neko makar skrenuo paznju dela strucne javnosti na ovom portalu na posao koji se radi u nasim operativnim centrima sistema PVO. Inace, lovca MiG-29 na avion Boing 747 navodio je jedan izuzetno mlad oficir za navodjenje i taj posao je odradio gotovo perfektno. Malo mi je cudno sto je ovde javno iznesen naziv pilota lovca VITEZ jer se to stepenuje kao tajna ali indeks nije prikazan sto je sigurno vaznije.
Ono sto mi je takodje malo zasmetalo je to sto su jedinice VOJIN u nabrajanju stavljene na poslednje mesto, a upravo od njihovog rada sve pocinje i niko od ostalih pomenutih ne moze izvrsiti svoj zadatak bez njih. Nadam se da ce u vremenu koje sledi vise vremena biti posveceno radu jedinica VOJIN, pre svega 126.brVOJIN kako bi se shvatilo njihovo mesto i uloga u sistemu PVO koje je kljucno!

Odgovori
R

Odlicna opservacija kolege iz VOJIN. Indeks pilota i ne moze da se prikaze na njihovim PPI. Da nije bilo Macka nista od uvezbavanja. Slika sa radara je ili sirova ili sa BSO. I ja se nadam da ce ovaj portal koji je inace posvecen vazduhoplovstvu vise pisati o VOJIN. Bar da im 100 godina ( a to je ove godine ) sluzbe VOJ bude povod.

М

Успех овог догађаја био би када би имали авиона у једном објекту попут ЖЕЉАВЕ.
Тада сам са КАСКАДОМ инструментално наводио ЛА.
АКЛ није ни знала за тај уређај.
Поштујем и подржавам сва техничка унапређења. Осавремењавање и држање корака са стањем технике јесте скупо али тада је и небо ЧИСТО што и непријатељ зна јер прати ситуацију.

L

Ukinuti odmah ovu besmislicu od „vojne avijacije“ ili kako god već ovi beskorisni lezilebovići na budžetu sebe zovu. Paliti se kako su uspešno „presreli“ putnički avion a pritom tupiti kako je Srbija ozbiljna zemlja jer ima avijaciju… pa to je vrhunac gluposti. Ako neko nije primetio, nebo nad Srbijom čuva NATO, jer su svuda okolo zemlje koje su ili u NATO-u ili su u partnerstvu za mir iili nekom sličnom programu NATO-a. Paliti se kako nama treba avijacija od 5 ruskih olupina od kojih dve mogu da polete je zaista sumanuto.

Odgovori
V

Zašto praviti nekakvu "Hi-tec" priču od uobičajenih stvari. Izmišlja se topla voda, tj. bolje rečeno umišlja se. Takve i iste stvari smo radili davnih kasnih sedamdesetih godina prošlog stoljeća na opremi "StanSaab" model "AS70" pokrivajući cijeli zračni prostoru SFRJ tijekom 24h. Osobno sam to radio. To je bilo prije 35 i kusur godina. Taj posao je teška rutina i tako mora i treba da bude, jer bilo kakve improvizacije su bile nezamislive. Za VIP letove je posebno, pored uobićajenog, vršeno i posebno snimanje digitalnog signala slike na magnetofonu "REVOX B77" i crtana ruta leta na papiru A3 za arhivu. Danas se od bauštele pravi nuklearna fizika, a bauštelci bi da budu nekakvi experti.

Odgovori
V

Pa dobro kad već niste objavili moj komentar o istoj temi, siguran sam da nećete objaviti ni ovo moje reagiranje. Komentar je bio korektan sa apsolutno točnim i lako provjerljivim navodima. Vaš mehanizam cenzure je sraman i štetan. Samo se hranite samozadovoljstvom i uljuljkujte na lažnim mitovima i tobožnjim veličinama. Na taj način ćete građane uvući u veću nesreću od prethodne. RV iz druge polovine osamdesetih je bilo na daleko višem stupnju po tehničkoj opremljenosti, ljudstvu i njegovoj obučenosti. Danas poslije 30 godina imate samo ostatke ostataka te iste tehnike sa nekim novim smušenjacima. Sposobni i dokazani kadrovi su prosto najureni.

Odgovori
V

Hajde ne brukajte se! Exluziva je vaša umišljenost i glupavost. Brišite ova sranja i ne brukajte se.

Odgovori
d

Danas tajma vise me postoji, to je davno proslo vreme.Radi se sa informacijama koje su vise ili mannje dostupne, a posle 1999, skoro je sve dostupno
I u pravu ste kolega, VOJIN je srce celog sistema

Odgovori
R

Tekst kao tekst je ok. Ali sam dogadjaj nije se bas tako odvijao…

Odgovori
l

A nije li duznost nase drzave da u svom VaPu doceka i obezbedjuje let tako viskoke zvanice.
Neznam ko je dolazio takodje od amera pa su ga isto avioni dopratili, i bila je cuvena slika Mig-29 samo sa dve rakete R-60, doduse dva su aviona Mig-29 dopratila.
Red je da se nesto menja nabolje, posto ovako necemo jos dugo.

Odgovori
R

Ako malo pazljivije procitate tekst i ako se bar malo razumete u sistem PVO sve ce vam biti jasno. Teskt oslikava trenutno stanje sistema PVO.

V

Iskreno, imao bih sto sta da napisem o ulozi raketnih jedinica u dezurnom sistemu PVO ali se bojim da bih mozda otkrio neku vojnu tajnu pa cu se susdrzati. Ali sve u svoje vreme…

V

Pa ljudi ne brukajte sebe i vojsku svojim ispraznim člancima i infatilnim komentarima. Nešto što je u JNA rađeno rutinski nebrojeno puta prije 40 godina na pet puta večoj teritoriji danas smatrate vrhunskim postignućem.

Odgovori
N

Kao profesionalac koji je dugo i rutinski (u vreme kad smo imali vojsku) odrađivao presretanja u realnim uslovima, ne mogu da oćutim na ovakvu glupost samohvalisanja SMATSA i PVO koja u suštini pokazuje njihovu stvarnu nesposobnost i neznanje.
O kavom vi presretanju govorite kad se sa snimka vidi da presretač ima uključen transponder, kao i civilni avion koji na svom radaru uočava avione sa transponderom. U stvarnoj situaciji presretanja, ili uvežbavanja stvarne situacije, podrazumeva se da ni cilj ni presretač nemaju uključene transpondere, jer niko u stvarnoj situaciji nije blesav da vam povredi vazdušni prostor sa uključenim transponderom koji omogućava da ga identifikujete civilnim radarom. Takođe, u stvarnoj situaciji povrede vazdušnog prostora ni presretač neće uključiti transponder jer time odaje svoju poziciju avionu koji presreće. Čak i u situaciji presretanja civilnog vazduhoplova zbog mogućih terorističkih ili kriminalnih aktivnosti realno je da presretač ne uključuje transponder da ne bi odavao svoju poziciju avionu koji presreće, a takođe normalno je očekivati da će i civilni avion koji ima terorističke namere isključiti transponder iz istih razloga. Transponderi na vojnim vazduhoplovima služe isključivo za mirnodopske i rutinske vežbe radi lakšeg razdvajanja od civilnih vazduhoplova. Prema tome, vi niste izvršili nikakvo presretanje već pozdravni let vojnog vazduhoplova prema visokom gostu, koji su inače (u vreme kad smo imali vojsku) veoma često, rutinski i bezbedno izvođeni i bez transpondera u vojnim vazduhoplovima. Ako vi od ovoga pravite senzaciju i to prikazujete kao neku složenu situaciju, nameće se samo jedan mogući zaključak da niste u stanju da izvedete čak ni simulaciju presretanja u realnim uslovima, a da bi u stvarnoj situaciji napravili haos. Gospodo kolege, krajnje je vreme da se naučite i obučite da to radite kao u vreme kad smo se oslovljavali sa drugovi i kako se to i danas radi u normalnim drzavama, jer vojne tenzije u celom svetu rastu, a vi se igrate.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Hvala na pohvalama. Prema mojim podacima taxiway bi se trebao dogotoviti do kraja godine. Prolazak kroz Neum jest noćna mora. Posebno ako idete sa autobusom. Moj tim, iako su svi hrvatski državljani koji idu iz hrvatskog grada u drugi hrvatski grad sa sobom moraju imati osobne karte ili putovnice, što ako idu juniori ili kadeti…

17. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Ponovljena je djelomično povijest (iako na malo drugačiji način) i način pokretanja Americana. Neke analize jesu ponovljene, ali sa novijim (i drugačijim) podacima. No, velika većina teksta jest potpuno nova. Ali i za ove "ponovljene" analize je trebalo istražiti podatke i sistematizirati.

17. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Upravo tako. No, bez kvalitetnog vođenja niti bi bilo "Igre Prijestolja", niti bi se bez kvalitetnog managementa i vizije Zračne luke Dubrovnik isto iskoristilo.

17. Sep 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Da, broj putnika jest u porastu. Iako i dalje ozbiljno zaostaje za drugim tržištima Europe, pa čak i obližnjima poput Grčke, Mađarske idr.

17. Sep 2019.Pogledaj

Beduin na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Dubrovnik najuspješniji aerodrom regije

Pod tzv "regionom" ja smatram podrucije Balkana. A ono je ipak obuhvatnije od bivse Juge olitiga ex Yu skraceno.

17. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend