BEG airport status
Izvođač demantuje da je izmeštanje vazduhoplovnog spomenika u Kumboru štetno Delovi označeni, zaštićeni i čekaju ponovno montiranje/ Foto: Buba Co.

Izvođač demantuje da je izmeštanje vazduhoplovnog spomenika u Kumboru štetno

Posle demontiranja najstarijeg sakralnog vazduhoplovnog spomenika na prostoru bivše SFRJ,  firma Buba Co., koja je bila zadužena za izvođenje radova, podnela je detaljan izveštaj.

Zajedno sa iznošenjem podataka o stanju u kome se spomenik nalazio, fotografija i detaljnih crteže plana demontiranja, svoj komentar u vezi sa preseljenjem spomenika u Kumboru dao je i Zlatko Vujotić – predstavnik ove firme i učesnik u planiranju i izvođenju radova.

U razgovoru za Tango Six, on ističe da je sve urađeno po propisu sa ciljem da se spomenik vazduhoplovcima hidro-baze u Boka kotorskoj zaštiti. On, takođe, demantuje navode pojedinih crnogorskih medija da je reč o skrnavljenju spomenika.

– Čitao sam mnogo tekstova o ovom poduhvatu, a ni jedan nije bio blizu istine. Vjerovatno želja za senzacijom i popunjavanjem novinskoga prostora. Taj spomenik je tu, na istom mjestu stajao decenijama i propadao, a sada su ga namjerili zaštiti strani investitori i to iz Azerbejdžana. Treba ih pohvaliti za to. Mogu reći samo da je tenderska cijena bila oko 50.000 evra što nimalo nije mali novac za tako nešto. Mogli su ga slobodno porušiti i, znajući naš narod, ta bi se prašina slegla za par dana i nikome ništa. Ovako ćemo spomenik imati zauvijek – kaže Vujotić.

kumbor 6
Delovi spomenika na mestu budućeg parka / Foto: Buba Co.

Vest da će zbog luksuznog kompleksa kojeg u Kumboru gradi kompanija „Azmont“ doći do izmeštanja vazduhoplovnog spomenika izazvala je zabrinutost i među zaposlenima u Muzeju vazduhoplovstva Beograd – instituciji koja je učestvovala u spasavanju starih hangara iz hidro-baze u Kumboru. Pismo Aleksandra Kola smo tom prilikom preneli u celosti.

U izveštaju koji dolazi iz Crne Gore se, međutim, obrazlaže postupak demontiranja i tvrdi da je sve urađeno po propisu kako bi se delovi zaštitili i kasnije spomenik opet postavio.

obelezen kamen
Pomoću oznaka svaki kamen će moći da bude vraćen na svoje mesto / Foto: Buba Co.

– Njihov zahtjev bio je da se spomenik stručno demontira, prenese na, za to predviđen prostor, uredno složi i sačeka početak rada na „tematskom parku“ kada ga treba ponovo sazidati. Za tu namjenu dobio sam lokaciju na kojoj sam odradio betonsku površinu, a iznad nje metalnu konstrukciju pokrivenu limenim krovom. Naravno, obezbijeđenu žičanom ogradom i zaključanu. Svaki kamen je slikan, obilježen, kako skidan tako nanovo slagan na paletama pod brojevima. Možemo reći, konzervatorski posao – objašnjava Vujotić.

kuumm
Zadnji deo spomenika neupotrebljiv – zameniće ga novi materijal / Foto: Buba Co.

U izveštaju je zaključeno da zadnja strana nema posebnu vrednost jer je „zidana bez određenog pravilnog sloga“, sa dosta šuta i nabacanog materijala.

– Za materijal sa te strane je određeno da bude odložen na gradilištu kao šut, pa će se pri ponovnoj montaži naći novi materijal koji će ga zamjeniti. Jedino će veći i kvalitetniji komadi kamena biti sačuvani kako bi se spomenik mogao eventualno obložiti ovim materijalom sa zadnje strane koja će vjerovatno biti vidljiva na novoj poziciji i treba joj se posvetiti posebna pažnja pri obradi – piše u izveštaju.

kumbor
Demontiranje spomenika su izvršili radnici firme Buba Co. – njih petorica / Foto: Buba Co.

Kada je reč o stručnosti ljudi koji su obavili demontiranje, Vujotić ističe da je upravo zbog svog ranijeg iskustva u ovim poslovima bio dobar kandidat za izvođenje radova. Kako objašnjava, poziv da učestvuje na tenderu dobio je od kompanije „Azmont“ kao neko čiji je rad u ovoj oblasti čuven. Na konkurs su se prijavile još dve firme, ali je na kraju pobedila Buba Co.

– Čast mi je bila da taj posao odradim samim tim što sam vazduhoplovac. Dobio sam tendersku dokumentaciju u kojoj je do detalja opisano što i kako treba raditi. Nisam se složio sa nekim rešenjima, čisto zbog zanatskih radova i tehnike, te sam im predložio svoju varijantu, što su prihvatili – objašnjava Vujotić.

Prema njegovim rečima izmeštanje spomenika na ovaj način bilo je neophodno – njegov veći deo nalazio se nedaleko od mora. U parku čija se izgradnja planira, spomenik bi bio zaštićen od propadanja, pa je to bolje rešenje, objašnjava Vujotić.

11329725_870155803058840_546859687_n
Budući „tematski park“ kao deo kompleksa kompanije „Azmont“ / Foto: Buba Co.

Da bi se spomenik ponovo sazidao, neophodno je da se pre njega izgradi park u koji će se postaviti, ali i da se izrade delovi koji na spomeniku nedostaju. Prema rečima Zlatka Vujotića, posle završetka demontiranja (prve faze), to će biti sledeći koraci.

Pogledajte detaljni izveštaj o toku demontiranja spomenika sa fotografijama i crtežima:

Sumarni izvještaj

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Su

Mislim da je ovo, pod datim okolnostima, sasvim opravdan postupak ali i dostojanstven odnos prema našoj prošlosti.
Ne treba uznemiravati ljude senzacionalističkim i netačim informacijama.
Hvala Tango Six na objektivnom informisanju.

Odgovori
Hr

Vrlo profesionalno urađeno, najbolje što može u datim okolnostima.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

27. Nov 2024.Pogledaj
27. Nov 2024.Pogledaj

PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj