BEG airport status
Ko je prvi preleteo La Manš i da li Erbas sabotira Pipistrel? Tržišna igra izbacila Pipistrel iz trke za prvi let preko La Manša avionom na električni pogon

Ko je prvi preleteo La Manš i da li Erbas sabotira Pipistrel?

Kraj prošle nedelje će u vazduhoplovnoj istoriji ostati upamćen po prvom preletanju La Manša avionom na električni pogon. Diskusija na ovu temu u stručnim krugovima i među entuzijastima će se, međutim, voditi o tome kome pripadaju zasluge.

Iako je sva medijska pažnja bila usmerena na let E-Fan aviona Erbas grupe (Airbus Group), društvene mreže su pune izveštaja da je dan ranije isti let obavio francuski pilot Igo Duval letelicom MC15E Cri-cri.  Ovakav let je, međutim, pre njih trebalo da izvede slovenačka kompanija Pipistrel koja je za te potrebe planirala da koristi motor kompanije Simens (Siemens). Ipak, usled iznenadnog raskida ugovora pod veoma čudnim okolnostima svega dva dana pre planiranog lete, Pipistrel je propustio priliku da se upiše u istoriju.

Kako je agencija Associated Press prenela, pilot Igo Duval je put dug 52 km iznad La Manša prešao 12 sati pre nego što je to uradio Didier Estajn, inženjer i pilot E-Fan aviona Erbas grupe.

Duval je po sletanju izjavio da se na izradi njegovog aviona, koji ne emituje štetne gasove, radilo godinama. Reč je o unapređenom modelu Cri-cri letelice iz sedamdesetih godina, MC15E Cri-Cri. Ovim avionom Igo Duval je 2010. godine postavio svetski rekord u brzinskom letenju za ovu klasu letelice  dostigavši brzinu od 175 milja na sat. Letelica ima dva električna motora francuske kompanije Electriva i dve baterije od litijum-polimera. Tokom ovog leta avion je postigao brzinu od 150 kilometara na čas.

Kako Duval nije imao dozvolu da poleti iz Francuske, bio je primoran da to učini zajedno sa avionom na gorivo za koji je bio vezan.

Iako se odmah po poletanju odvojio, zatim stigao do Dovera na engleskoj obali i onda vratio nazad u Francusku, Erbas grupa poziva da se ovaj let zbog načina poletanja ne prizna kao prvi, već da se za to, očekivano, proglasi let E-Fan aviona iznad La Manša izveden dan kasnije.


E-Fan je dvosed napravljen od ugljeničnih vlakana. Brzina tokom leta iznosi 100 mph, a maksimalna brzina 150 mph. Snaga motora je 60 kW, a litijumska baterija omogućava 120 minuta leta u kontinuitetu. Za njeno punjenje potrebno je 90 minuta.

U pitanju je pokušaj Erbasa da se na tržištu nadmeće letelicama sa smanjenom emisijom štetnih gasova i manjom bukom prilikom letenja. Avion je do sada imao kraće letove na aerodromima, ali kako prenosi The Guardian, Erbas grupa veruje da bi do 2050. godine ovakvom letelicom moglo da se prevozi i do 90 putnika.

Pipistrel

Let iznad La Manša je mogao da bude istorijski i za slovenački Pipistrel. Kako objašnjavaju u ovoj kompaniji, više od 2 godine je uloženo u proizvodnju njihovog električnog aviona Alpha Electro koji je nedavno sertifikovan.

Let iznad La Manša bio je odobren i planiran za 7. jul u 10 h. Ruta je podrazumevala preletanje kanala u oba smera, navode u Pipistrelu.

Probni let iste dužine obavljen je iznad kopna pri čemu su bili ispunjeni svi uslovi, a baterija korišćena za rad aviona tom prilikom nije bila do kraja potrošena.

unnamed
Posle probnog leta u bateriji je ostalo 25% energije

Planiranom letu iznad vode, suprotstavila se, međutim, kompanija Simens. U zvaničnom pismu upućenom Pipistrelu, u koje je Tango Six imao uvid, navodi se da motor Dynadyn 85 kw koji je bio korišćen za Pipistrelov avion Alpha Electro nije dizajniran, niti ima dozvolu za letove iznad vode. Pozivajući se na bezbednost, Simens je slovenačkoj kompaniji zabranio uportrebu motora kao i mogućnost da bilo kome bude ustupljen na korišćenje.

Time je raskinut ugovor potpisan sredinom maja 2014. godine, a Pipistrel je izgubio trku za istorijski let preko La Manša.

Generalni menadžer Pipistrela, Ivo Boskarol, međutim, kaže da ta kompanija nije prekršila nijednu odredbu ugovora sa Simensom:

– U ugovoru o rentiranju Simensovog motora nigde ne piše da je zabranjeno korišćenje za letove iznad vode. Mi poštujemo dogovore. Čim nam je stigao dopis o zabrani, prestali smo da upotrebljavamo motor. Istog dana je direktor lokalnog predstavništva Simensa u Mađarskoj došao i uverio se da je to tako. U narednim danima demontiraćemo motor i vratićemo ga Simensu. –

 

pipistrel
Pipistrelov Alpha Electro je moguće naručiti, ali verovatno bez Simensovog motora

U Pipistrelu nisu direktno optužili Erbas već su upotrebili formulaciju da je „veliki kapital prevladao“. Džentlmenski su čestitali kompaniji i njihovom pilotu.

Takođe poručuju da je njihov Alpha Electro sa Simensovim Dynadyn 85 kw motorom mogao u oba smera da leti bez potrebe da se baterije dodatno pune što, kako navode, nije bio slučaj sa E-Fan avionom.  

Dugoročni plan za vođstvo na tržištu

E-Fan avion je svoj prvi let imao 2014. godine. Reč je o avionu čija je proizvodnja trajala osam meseci, a koji je dizajniran da proizvodi manje buke, emituje manje štetnih gasova i koji će, očigledno, biti upisan kao prvi avion na električni pogon koji je preleteo La Manš.

Erbas planira da investira u nove verzije ovog aviona.  Kako su najavili, biće uloženo 20 miliona dolara za proizvodnju novog  E-Fan 2.0 koji bi svoj prvi let trebalo da ima tokom 2017. godine.

Procenjuje se da bi u budućnosti ovakvi avioni proizvođačima mogli da donesu samo dobit na tržištu. Zbog toga ne čudi što Erbas grupa, uprkos još uvek nedefinisanim standardima za korišćenje ovih letelica, ulaže milione u njihovu proizvodnju. Glavni istraživač na NASA-inom eksperimentalom projektu za avione na električni pogon, Majkl Mur, je u razgovoru za The Wall Street Journal, prognozirao da bi upravo proizvodnja E-Fan aviona mogla da pomogne u izradi evropskih standarda za ovaj tip letelica.

Razumljivo je da pored ovako ambicioznih planova, Erbas grupa nije želela da propusti priliku da u istoriju uđe kao proizvođač čiji je avion prvi preleteo La Manš. Otuda je i razumljivo nezadovoljstvo manjih kompanija, u ovom slučaju Pipistrela, koje, ispostavilo se, dobijaju samo prividnu šansu da se takmiče na svetskom tržištu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Mi

Ovo nije istina!

Prvi je preleteo La Manš avionom na električni pogon pilot Stephen Ptacek sa letelicom Solar Challenger (konstruktor je bio Paul Beattie MacCready Jr.) pre 34 godina.

http://www.britannica.com/biography/Paul-Beattie-MacCready
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Challenger
http://www.avweb.com/avwebflash/news/First-Electric-Powered-Channel-Flight-Was-34-Years-Ago-224415-1.html

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Petrovic Dusan na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@max Slazem se sa Vama, kad bi neko strucan za PVO (Zorana Vukosavljevic?) napisao za sve nas clanak o balistickim raketama, hipersonicnim manevrisucim bojevim glavama koje imaju sve rakete jos od 1960-ih, pa do ovih novih izuma (ono sto lici na kljun patke) jer je vazna fizika i matematika, a ne izjave nekih politicara.

27. Nov 2024.Pogledaj
27. Nov 2024.Pogledaj

PakleniVuk na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

Tehnički "iskorenjenost besnila" znači da u poslednjih deset godina nije zabeležen ni jedan slučaj na teritoriji Srbije. Ali praktično ,mora se vršiti vakcinacija oralnim putem i dalje jer na Bliskom Istoku,a i u okolnim zemljama ima besnila i dalje. Ako bi prestali sa time za par godina bi se ponovo pojavilo. Jedini način potpunog iskorenjivanja…

27. Nov 2024.Pogledaj

Perko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Nisam rekao nebitno već sekundarno. Rafal se na radaru vidi pa se vidi. Veće ulaganje u sisteme elektronske zaštite, ometanja i razne mamce mu se više isplati nego komplikovanje oko cevke jer eto bode oči.

27. Nov 2024.Pogledaj