BEG airport status
Da li će opstati srpska vojna transportna avijacija?

Da li će opstati srpska vojna transportna avijacija?

Beograd – U nedavnom intervjuu dnevnom listu “Danas“ Načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Ljubiša Diković između ostalog rekao je da se “nastavja modernizacija radara, aviona G-4 i T-70“. Pre tri dana Vojska Srbije je najavila i prodaju viška vojnih aviona među kojima su Orlovi, An-26 i Jak-40. Ovoga puta osvrnućemo se na transportne avione i analizirati kakve su perspektive ove vrste avijacije u RV i PVO.

 
 
71386 slece na CIAF 2008
 
 
General Diković je spomenuvši modernizaciju aviona T-70 (to je službena vojna oznaka aviona An-26) verovatno mislio prvenstveno na remont ovog aviona. Podsetimo, Vojska Srbije je u proteklih nekoliko godina aktivno koristila dva aviona An-26 koji su se pokazali izuzetno korisnim pre svega u transportu pripadnika VS u mirnovnim misijama. Još 2006. godine odlučeno je da se pored lovačkih aviona i helikoptera na remont pošalju i dva aviona An-26. Odlučeno je da se avioni remontuju i modernizuju u Rusiji, u Zavodu broj 412 u Rostovu na Donu. Modernizaciju aviona uradila je ukrajinska firma Stork iz Kijeva koja radi za avijacijski kompleks ANTK Antonov.

Prvi avion ev broja 71386 poslat je na remont januara 2008. a stigao je iz Rusije 3. jula iste godine. Ovaj primerak je od nove opreme dobio sistem satelitske navigacije Garmin GNS 530, sistem za upozorenje i izbegavanje udara u tlo Honeywell EGPWS Mark VI, sistem za kontrolu saobraćaja i izbegavanje sudara Rockwell Collins TCAS II i jedan višenamenski kolor pokazivač Kontur NIIRS MFI A813-0409.5. Inače što se tiče starosti aviona An-26 71386 treba reći da je proizveden 05.12.1984. u Kijevu, Ukrajina, SSSR i predstavlja najmlađi primerak ovog tipa aviona u VS.

Drugi avion An-26 ev. broja 71364, proizveden 1975. upućen je na remont i modernizaciju novembra 2008. a završen krajem aprila 2009. Od nove opreme dobio je radar Bendix-King RDR-2000, sistem satelitske navigacije Garmin GNS-530, sistem za upozorenje i izbegavanje udara u tlo Honeywell EGPWS, sistem za kontrolu saobraćaja i izbegavanje sudara Rockwell Collins TCAS II, ELT lokatore i višenamenski pokazivač Bendix-King KMD 540. Oba aviona su nakon remonta dobili da mogu da lete još 6 godina, 5000 sati leta ili 5000 sletanja a produžen je i životni vek. Avion

71386 prestao je da leti početkom decembra 2014. kada su mu istekli svi resursi a An-26 71364. će moći da leti do 25. oktobra 2015 kada mu ističe životni vek. Tako danas RV i PVO raspolaže samo sa jednim operativnim transportnim avionom An-26. Vrlo lako se može desiti da ove godine Srbija ostane bez ijednog An-26 a prvi avion je već prošle godine trebao biti poslat na još jedan remont.

Na aerodromu Batajnica se pored ova dva aviona nalaze još 4 An-26 proizvedena 1975. i 1976. godine i mala je verovatnoća da će ti avioni ostati u sastavu VS. Bilo je navodno predviđeno da se bar još jedan ako ne i dva aviona remontuju ali do toga ipak nije došlo pre svega zbog loše finansijske situacije.

Podsetimo, SFRJ je nabavila ukupno 15 dvomotornih turboelisnih visokokrilnih lakih transportnih aviona An-26, 14 u periodu 1975-76. a jedan 1984. a novoformirana država SRJ je 1992. preuzela svih 15 aviona. Tokom 90-tih dva aviona su prodata Kongu, 1999. su na zemlji uništena tri aviona, jedan je nakon udesa rashodovan 2000. godine. Još dva aviona su prodata a jedan rashodovan tokom 2000-tih. Preostali avioni nastavili su da služe u 138. transportnoj avijacijskoj eskadrili koja pored aviona An-26 ima i lake transportere An-2 i putničke Jak-40.

 
ViPVO
 
Za potrebe prevoza visokih vojnih i političkih ličnosti JNA je početkom 70-tih nabavila prvi sovjetski tromotorni mlazni niskokrilni putnički avion Jak-40. a do 1977. kupljeno je šest aviona. Prva dva aviona primljena su u upotrebu jula 1971. a već sledeće 1972. još dva. 1976. u upotrebu je primljen još jedan avion a 1977. poslednji primerak.  Od tih 6 aviona dva su bila u takozvanoj salonskoj varijanti. Dva aviona su tokom 80-tih modifikovana za kalibražu, u njih je ugrađena oprema američkog porekla a avioni su tada uvršteni u Saveznu upravu za kontrolu leta (SUKL). Jedan avion (ev. broja 71506) modifikovan je 1989. za zadatke elektronskog izviđanja. U njega su ugrađeni sistemi za radio i radio-tehničko izviđanje “Smart Guard“ i “Aries-A“ italijanske kompanije “Elletronica“. Kada je započelo NATO bombardovanje 1999. godine jedan avion bio je u Danskoj na ugradnjii opreme za kalibražu a posada je primivši informaciju da će avion biti zadržan 27. marta poletela prethodno prijavivši probni let. Preleteli su do Minska u Belorusiji i to kroz danski, švedski i poljski vazdušni prostor.

Krajem 90-tih od četiri vojna Jak-40 bila su ispravna samo tri da bi pred bombardovanje 1999. ostao samo jedan operativan avion. Zajedno sa transportnim avionima ovaj primerak je odmah nakon početka dejstava preleteo na aerodrom Beograd. Na Batajnici su ostala tri aviona od kojih je jedan oštećen u bomabrdovanju baze.  Tri aviona su nakon bombardovanja proglašeni neperpektivnim i leta 2004. su prodata kupcima iz Italije. Od ta tri aviona dva su remontovana i leteli su u ukajinskoj kompaniji Sky Star a zatim u kompaniji East Cliper. U RV je tako ostao jedan Jak-40 sve do 2006. kada je SUKL nakon odluke o nabavci nove tehnike, vratio dva aviona na upotrebu vojsci. Dva aviona letela su do 2010. a avion ev. broja 71505 imao je poslednji let krajem decembra 2010. Remontni zavod u Belorusiji još uvek nudi remont ovog tipa aviona kao i produžetak životnog veka za 5 godina ili 6000 sati naleta. Od tri aviona sa kojima VS raspolaže dva bi se mogla vratiti u život.
 
143695_453654233_AN-2-70373 02.09.12
 
Na aerodromu Niš za obuku padobranaca 63. padobranskog bataljona koristi se jedan laki transpoortni avion An-2TD ev. broja 70373 (službena vojna oznaka T-71). Međutim, usled isteka resursa ovaj avion je prizemljen marta 2014. i planiran je njegov remont. U Nišu se nalazi još jedan An-2 (ev. broj 70302) koji služi kao remontna rezerva a treći avion koji se tamo može videti je, sudeći po njegovom izgledu, davno rashodovan i ostavljen da propada na livadi. SFRJ je 1976. godine iz Poljske za potrebe JNA naručila sedam aviona An-2 koji su isporučeni 1977. Za potrebe Vazduhoplovnog saveza Jugoslavije nabavljeo je oko 80 aviona. 1999. na aerodromu Leskovac uništena su tri aviona a jedan avion je 2004. rashodovan.
 
YU-VGI
 
Na aerodromu Batajnica mogu se videti laki transportni avioni Dornier Do-28D-2 ‘’Skyservant’’ proizvedeni 1975. koji su osim transporta služili i kao avioni za aero-foto snimanje iz vazduha. Od dva aviona jedan je poslednji put leteo 2007. a drugi sada već davne 1993.  U statičkom delu izložbe aeromitinga Batajnica 2012. prikazan je jedan avion sa srpskim oznakama ali su ovi avioni po svemu sudeći otpisani. Njih je u ulozi aviona za aero-foto snimanje januara 2012. zamenio avion Piper PA-34-220T ‘’Seneca V’’ proizveden 2011. godine. Kako se dugo čekalo na završetak ispitivanja i verifikovanja od strane Tehničko-opitnog centra avion nije mnogo upotrebljavan a imao je i manji udes kada je pri sletanju oštećeni krakovi elise. Konačno je 28. maja 2014. zvanično uveden u upotrebu.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

da

Sve u svemu nista lepo i nista od lepih vesti za RV .Vec je pocelo da mi ide na nerve stalno ponavljanje nema se para i slicno!.Kako se nema para?! Pa da su bilo koga nazovi tajkuna pitali dali hoce da kupi novi lovacki avion za RV u zamenu za olaksice bilo koje vrste/kazna za neplaceni porez,pranje novca,i sve sto su se ogresili o drzavu…/,pristao bi.I koliko ih takvih tajkuna imamo ,vec bi 10 novih lovackih aviona imali odavno.Kada drzava stalno kuka kako nema para ,okrenimo se onima koji imaju a hoce da pomognu.Evo Grcka za primer svima.Duzna je 340 milijardi evra ali ne odustaje od finansiranje vojske ,RV ,mornarice niti jedan evro.Stalno ulazu u vojsku jer znaju da bez vojske nema drzave.Mi smo kao drzava jako neozbiljni.

Odgovori
dj

Opstati ne moze, jer vojni rukovodioci ne vide njen zadatak kad Vojska Srbije svakim danom je sve bliza osnovnom naoruzanju poznatom pod imenom jatagan.
Glasali smo za "velike Srbe" koji su plavi na grudima od busanja, a oni nas na mucki i perfidan nacin razoruzase i pretvorise u nesposobnu "banana drzavu".
Glasali smo, pa sad gledamo kako propadamo u ime euroatlanskih integracija!!
Da ne bi Putina, nasa lovacka avijacija bi i dalje vatala memlu na zemlji.
Vazno je da nas Premier ima prijatelje koji zele da nam pomognu!! Pomognu u propadanju!

Odgovori
br

Bravo Živojine, odlično-realno napisan tekst, korektno i objektivno pre svega, svaka pohvala, pozz

Odgovori
Ne

Nije mi jasno gde su otisle pare od ovih prodatih aviona? Ko je to mogao smeo da te avione prodaje po inostranstvu a da se ne obnavlja flota. Trebalo bi neki vojni zvanicnici da idu pred sud koliko se moze videti.

Odgovori
De

"Na Zapadu nista novo".
Realne transportne potrebe VS su 20-ak Mi-17, plus 2-3 transportna aviona koji lete s vremena na vreme.
Mozda je pravo vreme da se razmisli o malo sposobnijim letelicama, koje bi mogle da se koriste i u borbi protiv pozara.
Transportna avijacija i tako ne leti nesto mnogo, moze se ici i na polovne avione. Polovan C-130 Hercules kosta oko 7-10 miliona USD – dokazan, krajnje upotrebljiv, gotovo neunistiv.

Odgovori
Jo

U bivšoj SFRJ transportna avijacija se uglavnom koristila za potrebe ratnog vazduhoplovstva, odnosno za brzo prebacivanje ljudstva i opreme sa aerodroma na aerodrom . Klasični padobranski masovni desanti su već tad postali stvar prošlosti, za ubacivanje trupa iza linije fronta protivnika su mnogo praktičniji helikopteri ali to je neka druga priča . Prevoz državnog rukovodstva , evakuacija ranjenika i bolesnih i.t.d. takođe više ne spadaju u ovu priču jer to bi sad trebalo da radi neko drugi .

Kad se sve to dakle sabere, a uzimajući u obzir veličinu sadašnje teritorije , veličinu avijacije i broj aerodroma , jasno je da upitno da li transportna avijacija (sa avionima, ne sa helikopterima) uopšte ima neku ulogu u sastavu vojske ovakva kakva je . Moguće je nabaviti 1-2 polovna transportna aviona (ili remontovati postojeće) ali je možda za isti novac pametnije preojrentisati se na helikoptere koji se mogu upotrebiti i za mnoge druge stvari .

Odgovori
dj

Pa Jovice, ne moze manje od tri. Tri su potrebna za transport ljudstva i tehnike, ako se vrsi manevar eskadrile sa aerodroma na aerodrom. Helikopter je prespor za manevar snaga eskadrile.

Da zaboravih, da nam Vrhovni komadant, pre neki dan poruci da Srbija nema neprijatelja???!!!
Dakle, ode oprema vojske i sretstva ratne tehnike na rasprodaju!! Novo nam ne treba, jer nemamo neprijatelja??!!

Jo

Problem je samo u tome što mi više nemamo ni eskadrile, a nažalost čak ni aerodrome gde bi bilo moguće vršiti manevar . Poznato je koji su efektivi i lovačke i lovačko-bombarderske avijacije . Poznato je kako i koliko bi oni mogli da dejstvuju u slučaju bilo kakvog ozbiljnijeg sukoba . A u mirnodopskim uslovima i u nekom eventualnom sukobu manjeg intenziteta gd ebi avijacija mogla da dejstvuje, s obzirom na veličinu teritorije mnogo je praktičnije prevoz vršiti prosto kamionima i eventualno železnicom (kao što se u stvari već i radi) .

Da ne bude da ja imam nešto lično protiv transportne avijacije – nemam , ali prosto kad smo u situaciji gde jesmo i kad nemamo čak ni standardna dva lovca da stavimo u dežurstvo , prosto je besmisleno držati transportne avione .

dj

Batajnica-Ponikve-Kraljevo-Nis?!
Alternativni: Kovin, Bor, Vrsac!?

Ima aerodroma, no avijacije nema. Sad planiraju veliki umovi, da posto su ugasili avijaciju raspisu tender za strateskog partnera za kargo centar Batajnicu.

Jo

Pa kao što si i sam primetio, vojni aerodromi prelaze u civilne . Logična posledica lagane propasti avijacije i oružanih snaga uopšte . Nema smisla imati 4 i više aerodroma sa desetak ispravnih aviona . Neka moja procena je da će nam za 4-5 godine ostati dva aktivna vojna aerodroma (Batajnica i Niš), verovatno i oni sa delimičnim civilnim programom .

Naše želje su jedno, a mogućnosti i ono što nam dozvoljavaju "partneri" nešto sasvm drugo . Relno, biće veliki uspeh ako za 5 godina imamo jednu eskadrilu lovaca (mešano Mig-29 i Mig-21) i jednu eskadrilu G-4 .

da

Samo ozbiljna drzava ,nebitna je velicina i broj stanovnika,ozbiljno shvata vojsku i njene potrebe postojanja.
Vojska je uvek faktor odvracanja .Ratove niko normalan ne zeli ,ali nikada ne mozete reci kao ozbiljan drzavnik da ih vise nikada nece biti i da nemate neprijatelje!.Najblaze receno-neodgovorno i neodmereno.

Odgovori
Vo

Ah, priča ova, priča ona, ali koliko para toliko muzike. Isto tako ako se uzmu fixni i varijabilni troškovi, helikopterski transport je cca. 10 puta skuplji od avio transporta. Pouzdanost i sigurnost je na strani aviona.

Odgovori
Jo

To je tačno, ali je takođe tačno i da je avionski transport najskuplji ako se ne koristi . S obzirom na potrebe današnje vojske , nama je bilo kakav vazdušni transport neisplativ . Heklikopteri su potrebni za neke druge namene koje se ne svode na čisto prebacivanje tereta sa tačke A na tačku B .

Vl

Kada nema rata na vidiku svako oružje je skupo i nepotrebno. Kada se rat pojavi na horizontu tada ga nema dovoljno i ne pita se za cenu. Večita dilema ljudske rase po pitanju vojske i oružja.

Dobar Gazda ogrev kupuje u leto, a sprema rasadno seme u zimu.

Odgovori
Jo

Transportna avijacija nije oružje nego pomoćno sredstvo (logistika) . Da mi imamo barem 3-4 operativne lovačko-bombarderske eskadrile (prave, ne fiktivne) , onda bi nam i transportna avijacija trebala . Ovako, držati logistiku za nešto što nemamo i po svemu sudeći nećemo ni imati je besmisleno .

A1

O ovome sam pisao pre godinu dana.

Transportna avijacija je logistički deo vazduhoplovstva.

Dali mi imamo dosta borbenih eskadrila je nebitno.

Zasta služi transportna avijacija još?

Dali je možda fundament 63će padobranske jedinice.

Ali ko sam ja da kritikujem budučnost ove divne države.

Sta če nama vazduhoplovstvo. Ma sta če nama vojska.

Ako se ovo nastavi RViPVO če da izkrvari do 2020te godine.

Ajde da budemo iskreni G-4 neče da se modernizuje.

Imam osećaj da je sva politika koja se bavi modernizacijom vojske rešena sa pola napora, pozda i četvrt.

Vlada če morati da odvoji neka finansijska sredstva koja nisu potrebna za funkcionisanje države za modernizaciju vojske.

Ako to mogu Ukrajinci i Korejanci zašto ne mi u malim razmerama bar za godinu dana.

Gore ne može da bude, samo vojska moze još da se dokrajči!

Ovo je više rupa bez dna!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dassal na: Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

Udruzenje roditelja ima pravo glasa jer se ova skola u znacajnom delu finansira tako sto ucenici koji su ispod crte placaju skolu svojimnovcem. To sto neki spominju zapad i kapitalizam, cisto da znate da roditelji djaka imaju svoje predstavnike u upravnim telima i kada se dogode neke znacajne situacije njihov glas je itekako bitan.

13. Jan 2025.Pogledaj

Pro na: Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

Da li ima informacija o korištenju dronova u uslovima ometanja,koliko su otporni,da li mogu autonomno da nastave misiju ili vrate u bazu?

12. Jan 2025.Pogledaj
12. Jan 2025.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Erbas isporučio 766 putničkih aviona u 2024. godini

@Dogma A kakva je po Vama kineska statistika u poredjenju sa Airbuss?Da li je Kina napravila bar jedan procenat od proizvodnje Airbuss? Rusija je u 2024 proizvela 36 vojnih aviona i izgubila iznad Ukrajine 40 oborenih (ukupno minus 4 za Ruse).

11. Jan 2025.Pogledaj

OpFor777 na: Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

@Jordan: Eurofighter se kupuje da bi se linija održala, da bi maznuli jos po koji Arapskim zemljama za masne pare. Tehnologija unutar zmajeva poput Rafale, Eurofighter itd., može biti obećavajuca za 5-tu ili 6-tu generaciju, ali zmaj ostaje nešto što pripada 4-toj generaciji i time je sve rečeno. @Boki: Kinezi su ozbiljan igrač na svijetu…

11. Jan 2025.Pogledaj