Kompanija Etihad ervejz (Etihad Airways) pozvala je Evropsku komisiju da prihvati Strateški paket mera za vazduhoplovstvo koji bi, između ostalog, trebalo da evropsko tržište učini pristupačnijim za avio-kompanije koje nisu iz zemalja članica EU.
Među 9 principa koje je Etihad ervejz predložio Evropskoj komisiji nalaze se i postavljanje konkurencije i korisnika u prvi plan razvoja politike, podrška inovacijama u modelima poslovanja, a ne njihovo veštačko ograničavanje, promovisanje transparentnosti, efikasnosti i pravne sigurnosti kako bi se privukle investicije spolja, ohrabrivanje strukturnih reformi u avio-saobraćaju, promocija sporazuma o otvorenom nebu.
Avio-kompanija je uz ovaj predlog podnela i rezultate istraživanja tri svetske savetodavne kuće.
Oxford Economics je sprovela studiju o ekonomskom uticaju koja ukazuje da će poslovanje Etihad ervejza i kapitalni rashodi u 2015. potpomoći preko 51.200 poslova u Evropi i doprineti sa 3,3 milijardi evra evropskom BDP-u. U izveštaju se takođe vidi da će Etihad ervejz tokom 2015. godine imati udeo od 1,7 milijardi evra u evropskom BDP-u kroz poboljšanje povezanosti letova.
The Risk Advisory Group je pripremila analizu državne podrške koju su dobili vodeći evropski prevoznici pre i nakon njihove privatizacije. Etihad ervejz pri tom navodi da ne osporava evropski sistem, već da nastoji da pokaže da je ovaj sistem stvorio iskrivljeno okruženje za ulazak novih članova.
Edgeworth Economics je sprovela analizu konkurencije i povezanosti u evropskoj avio-industriji, koja je pokazala rast broja letova i potražnje između Evrope i regiona koje opslužuje Etihad ervejz.
Navedeno je i da je Etihad investirao u pet evropskih avio-kompanija, kao i da svojim investicijama podržava više od 17.000 radnih mesta u okviru evropskih partnerskih avio-kompanija
Predsednik i izvršni direktor Etihad ervejza, Džejms Hogan je ovom prilikom rekao:
– Vazduhoplovstvo u 2015. je globalno, a ne lokalno. Preduzimanjem strateškog i holističkog pristupa u kreiranju politike o vazduhoplovstvu, Evropska komisija može da pruži značajne smislene promene, ne samo za Evropu, već i za dobrobit putnika i avio-industrije širom sveta, baš kao što je SAD uradila sa svojom vizionarskom politikom otvorenog neba. –
Borba za tržište
Ovo nije prvi put da Etihad predočava svoja ulaganja u evropsku ekonomiju želeći da osigura sebi sigurno tržište. Džejms Hogan se i sredinom aprila sastao sa komesarkom za saobraćaj Evropske komisije, Violetom Bulc, i tom prilikom, izrazio zabrinutost da će protekcionizam narušiti Etihadov rast u EU.
Takođe, poznata su i brojna istraživanja koja kao svoj metod ova kompanija koristi i u nadmetanju sa američkim partnerskim kompanijama.
Treba imati u vidu i činjenicu da se u krugovima čelnih ljudi avio-industrije već neko vreme o Etihadu i ostalim avio-prevoznicima sa Bliskog istoka govori kao o „nelojalnoj konkurenciji“.
Holandska Vlada je prošlog meseca najavila da će privremeno zabraniti nove slotove na amsterdamskom aerodromu zalivskim kompanijama.