BEOGRAD – Novinari Sveta Kompjutera bili su nedavno u poseti „taktičkoj učionici“ 101. lovačke eskadrile Vojske Srbije, sastavljenoj od niza računara opremljenim profesionalnim džojsticima koji se koriste za simulaciju timske taktike koja uključuje komandovanje, komunikaciju i koordinaciju. Ovom prilikom kompanija AMD je taktičkoj učionici poklonila procesore, grafičke akceleratore, matične ploče kao i SSD diskove.
Na inicijativu pilota-majora Nikole Mahailovića, dugogodišnjeg čitaoca Sveta Kompjutera, članovi redakcije ovog lista bili su u poseti „taktičkoj učionici“ 101. lovačke eskadrile Vojske Srbije, koja se nalazi u Batajnici. Njihovi domaćini bili su piloti-majori Nikkola Mihajlović, Zvonko Goga, Novak Đorđijević, komandant Major Dejan Beda i njegov zamenik major Bojan Jelenković.
Imajući u vidu da održavanje flote borbebnih aviona i redovan trening pilota predstavljaju prilično velike stavke u budžetu Vojske Srbije, kvantitet letnih časova nije ni približan standardima koji su važili u SFRJ navode njihovi domaćini. Kako u šali kažu u 101. lovačkoj eskadrili a prenosi Svet Kompjutera: „Nema poletanja niti bilo kakve vežbe bez najmanje dve tone kerozina“.
Sa druge strane postoje vežbe za koje nije potrebno vežbanje „u vazduhu“. Prema rečima pilota iz Batajnice, većina aspekata timske taktike svodi se na komandovanje, komunikaciju i koordinaciju, što su aktivnosti koje se u dobrom procentu uslova, uspešno simuliraju i na zemlji. Treba imati u vidu i da Srbija nije prva zemlja koja je implementirala ovo „cost-effective“ rešenje – izraelsko ratno vazduhoplovstvo tako nešto radi od sredine 90-ih godina prošlog veka.
Iako se na prvi pogled „taktička učionica“ ne razlikuje od bilo koje dobro opremljene PC igraonice, kada se u njoj trenira, atmosfera je prilično ozbiljna: dozvoljeno je korišćenje samo službene terminologije i realnih situacionih parametara. Sesije u učionici traju koliko bi trajale i realne situacije – od petnaest minuta do sat vremena ili čak i više, zavisno od vrste zadataka, broja i složenosti eksternih faktora.
Članovi redakcije su nakon „taktičke učionice“ imali priliku i da probaju „vožnju“ u profesionalnom vojnom simulatoru aviona MIG-29B koji je nabavljen iz Rusije 2009. godine. Prethodni simulator ove vrste je uništen u NATO bombardovanju 1999. godine a kako piše Svet Kompjutera, danas bi verovatno bio prilično zastareo.
Aktuelni simulator lovca MIG-29B je smešten u salu koja goste iz Sveta Kompjutera na prvi pogled podseća na bioskopsku dvoranu, za šta je zaslužno ogromno zakrivljeno projekciono platno. U sredini prostorije je sama kabina lovca MIG-29B a iza nje kontrolna konzola za rukovođenje parametrima leta koja je odvojena paravanom, kao i poseban računar za pilota – pratioca. Za davanje slike na projekcionom platnu su zadužena tri projektora od kojih svaki kontroliše jedan segment slike. Četvrti projektor, nalazi se iznad glave pilota i projektuje takzvani HUD (head up display). Sto se tiče softvera, simulator poseduje posebno softversko rešenje koje je razvio MIG i ne postoji u široj upotrebi i prilagođen je potrebama naše vojske, pa tako poseduje detaljne mape Srbije i okolnih zemalja.
Preporučujemo vam da kupite ovaj broj Sveta Kompjutera i u celosti pročitate njihovu zanimljivu reportažu.
djordje
Lepo i za svaku cestitku.
Kad smo kod 101.lae, voleo bih da se objasni odudaranje kod 101.lae od osnovne definicije eskadrile. A to je, da jeeskadrila osnovna takticka jedinica avijacije naoruzana jednim tipom vazduhoplova.
Kod 101.lae, to nije slucaj jer naoruzana i avionima MiG 21 i MiG 29.
I sta je razlog postojecem resenju?! Broj vazduhoplova, svakako ne moze biti osnovni razlog. Ili da ispravljamo pravila i knjige?!
126LAE-Delta
Broj vazduhoplova je jedan od osnovnih razloga, jer nakon 1999. godine smo imali cak cetiri proredjane lovacke eskadrile (dve u 204.lap, dve u 83.lap). Prvo su ugasene eskadrile 83.lap, a avioni MiG-21 iz tog sastava prelaze u sastav 204.lap. Kasnije 177. aviobaza postaje 204. baza (negde to zovu i 204.abr), a zbog malog broja MiG-29 i MiG-21 doslo je do mesanja 126.lae i 127.lae u novu 101.lae (dali ime po jednoj od eskadrila svima poznatog 6. lovackog puka).
Dodatni razlozi su politicka nestablinost i nemogucnost obnove vojne avijacije (tu vec imas i unutrasnje i spoljne faktore, za koje bi T6 pisao visegodisnje analize). A sto se tice pravila i knjiga, jedno "Pismo ucitelju" od D. Erica ce ti mozda razjasniti to.
djordje
Četiri ili pet opeativnih lovaca danas se zove se eskadrila?? Dakle nije u pitanju broj aviona, već formacija( broj radnih mesta i činovi) ili nešto drugo??!
Kakve veze formacija eskadrile ima sa političkom nestabilnošću?? To bih voleo da razjasnite?!
Što onda "novi srpski teoretičari" ne promene pravila i pokažu svoj doprinos za nova svetska dostignuća u vojnoj teoriji i veštini, kada je avijacija u pitanju i pojam eskadrile. I to svakim danom sve bliže virtuelnoj eskadrili.
Hoćemo li imati i ratno vazduhoplovstvo sa više generala od aviona ??
126LAE-Delta
Nigde nisam rekao da 4-5 operativnih lovaca cine eskadrilu, vec sam ukratko naveo koje reorganizacije smo imali od 1999. do danas. Izgleda da moram da dodam detalje.
Pre NATO bombardovanja smo imali dva puka, 204.lap i 83.lap. Nakon toga smo reorganizovali avijacijske jedinice i avioni 83.lap-a prelaze u sastav 204.lap-a, tacnije u 126.lae. Kakvi su planovi bili za 127.lae to vec ne bih znao, ali se kao formacija odrzala do 2006. godine kad je sa 126.lae spojena u jednu eskadrilu (tad je i 204.lap preimenovan u 204.abr). Zasto je to tako uradjeno? Ukratko, 5. oktobar 2000., pa promena YUG u SCG 2003., pa crnogorski referendum 2006. Jednostavno receno, bavili smo se "vaznijim tricama i kucinama" nego ozbiljnim problemima.
Jos nesto: mi nemamo nikakve teoreticare, vec poslusnike Zapada bez ikakvog znanja vojne teorije i vestine, koji nas nazalost vode u virtuelnu eskadrilu, kako si rekao. Osim toga, svetski tehnoloski trend je takav da pilota borbenog aviona polako izbacuju iz kokpita, jer ga smatraju nepotrebnim.
Jovica
Ne bih se složio da je svetski trend da pilota izbacuju iz kokpita jer trenutno se proizvodi ili su u razvoju mnogi avioni upravo sa pilotom u kokpitu (F-35, PAK FA, J-20 i.t.d.) . U stvari, posle onog incidenta gde je Iran preuzeo kontrolu nad američkom BPL, čini mi se da je trend upravo suprotan .
Što se tiče ostalog, manje-više je sve to tačno .
Vlada
U pravu si Jovice. Ne postoji trend, ali postoji namera.
Oba primera su tačna, ali postoj još nešto što je jako važno. Zapad ne sme sebi da dozvoli da izgubi pilota u nekoj akcija, a da pri tom taj pilot padne u ruke neprijatelju, kao sto je IS ili slični.
U ovom trenutku se rad paralelno na obe opcije. Sa i bez pilota u avionu. Nema još uvek prepoznatljivog trenda, ali vreme je pred nama da ga uočimo.