Open sky drama se nastavlja. U protekle dve nedelje Etahad ervejz (Etihad Airways) je u javnost izneo tri studije na štetu američkih kompanija. U prvoj se tvrdilo da je američka trojka uz saglasnost vlasti i sudova dobile olakšiće i time izbegla bankrot. Dva najnovija istraživanja na sličan način ukazuju na nepravilnosti u radu američkih avio-prevoznika, ali ujedno ističu i da su optužbe koje su ranije bile upućene na račun Etihada neopravdane.
U izveštaju američke konsultantske firme, Edžvort Ekonomiks (Edgeworth Economics), navodi se da kompanije Delta er lajns (Delta Air Lines), Amerikan erlajns (American Airlines) i Junajted erlajns (United Airlines) nisu bile u pravu kada su tvrdile da usluge koje su Etihad ervejz i druge zalivske avio-kompanije uvele u SAD smanjile konkurenciju i mogućnost izbora za potrošače.
– Američke avio-kompanije i njihovi evropski partneri povećale su broj putnika za 223.000 samo na indijskom potkontinentu od 2009. godine. Takođe, broj premium putnika povećan je za 27% (33.000 putnika), iako je njihov tržišni udeo smanjen za 12,5 procentna poena. Cene Etihad ervejza na tim linijama su konkurentne, nasuprot tvrdnjama da zalivski avio-prevoznici „nanose štetu“ ovim avio-kompanijama. Konkurencija podstiče potražnju. – stoji u izveštaju.
U tom kontekstu navodi se da rast kompanije Etihad ervejz nije „prekomeran“ kao što tvrde tri američka avio-prevoznika nego da je taj rast rezultat povećane potražnje za uslugama avio-prevoza.
Edžvort je zaključio da raniji izveštaj Kompas Leksekona ne uspeva da dokaže da su zalivske aviokompanije zapravo nanele štetu američkim,:
– Izveštaj tretira tvrdnje američkih avio-kompanija da Etihad ervejz i druge zalivske aviokompanije primaju subvencije kao prihvaćenu činjenicu, iako ovo još ni SAD nisu utvrdile jer su njihova ispitivanja i dalje u toku. Takođe, sporna je i tvrdnja da Velika trojka može da „poseduje“ saobraćaj na postojećim linijama, dok zalivske avio-kompanije mogu da se nadmeću za saobraćaj samo ako mogu da dokažu da su ga „stimulisale“. –
Ovakve rezultate kompanija Etihad ervejz komentariše kao nedoslednost u radu američkih kompanija:
– Američka politika otvorenog neba je bila veoma uspešna za američke avioprevoznike, a i omogućila je aviokompanijama kao što je Etihad ervejz da putnike koji inače ne bi mogli da putuju, povežu sa SAD. To je primoralo Veliku trojku i njihove globalne partnere, koji kontrolišu preko 50% globalnog saobraćaja, da budu konkurentniji. Prema tome, zabrinjavajuće je to što sada ti isti avioprevoznici žele da ponište Sporazum o otvorenom nebu i značajne pogodnosti koje on ima za konkurenciju i klijente.
Etihad doprinosi privredi SAD-a
U najnovijem istraživanje koje je Etihad objvio navodi se da će kompanija ove godine doprineti sa 2,9 milijardi dolara ekonomiji SAD-a i „podržati“ 23.400 radnih mesta. Kako se procenjuje, taj broj bi do 2020. godine mogao da se udvostruči.
U 2014. godini Etihad ervejz je prevzao 182.000 putnika sa američkim aviokompanijama Amerikan erlajns, Junajted erlajns, Delta er lajns i Džet Blu (JetBlue). Procenjuje se da će ovaj broj porasti za 65% na oko 300.000 u 2015. godini, posle prošlogodišnjeg uvođenja novih linija za Los Anđeles, San Francisko i Dalas Fort Vort.
– Od 2004. godine, kada je objavio planove da kupi pet aviona Boing 777-300ER, Etihad ervejz je predstavio ili naručio skoro 120 letelica Boing u vrednosti od 36,5 milijardi dolara po cenovniku, uključujući preko 70 aviona B787 Drimlajner i 25 aviona B777x nove generacije. Ova avio-kompanija je odabrala dobavljače iz SAD i za ostalu opremu, od enterijera kabina do sistema za zabavu na letu. – naglašavaju iz Etihada.