BEG airport status
RV SAD razmatra nabavku dva tipa jurišnih aviona kako bi zamenilo A-10 Prototipovi američkog AT-6C na Farnborou 2014.

RV SAD razmatra nabavku dva tipa jurišnih aviona kako bi zamenilo A-10

Kako bi izvršili neminovnu zamenu za avion A-10 “Thunderbolt II“, trenutno jedinog specijalizovanog jurišnika u svom inventaru, RV SAD trenutno traga za mogućim rešenjima.

Lansirana su dva programa, jedan pod oznakom OA-X, kako bi se nabavio u ovom momentu dostupan tip vazduhoplova a tu je i A-X2 koji bi u kratkom roku zamenio A-10.

Analitičar instituta Lexington Dan Goure je za specijalizovani vazduhoplovni sajt Flightglobal izjavio da su predstavnici USAF (US Air Force) na nedavnom informisanju izjavili da se u okviru programa OA-X planira hitna nabavka 20 aviona u toku sledeće godine i da bi se ozbiljnija narudžbina mogla očekivati u 2018.

Kako bi se zadovoljila hitna potreba, ispituju se dva aviona čiji je razvoj završen, prvi je američki Beechcraft AT-6 “Wolverine“ a drugi brazilski Embraer A-29 “Super Tucano“. Još jedan od kandidata je bio trenažni i laki borbeni avion Textron AirLand Scorpion ali je odbačen zbog toga što se još uvek nalazi u fazi razvoja.

Još jedan od stručnjaka Lexington instituta, Loren Thompson kaže da je u ulozi aviona za neposrednu vatrenu podršku razmatrana i upotreba budućeg američkog mlaznog trenažnog aviona koji će biti izabran u okviru programa T-X (koji će zameniti T-38 “Tallon II“) ali je USAF ipak odlučilo da se taj vazduhoplov koristi samo za obuku i trenažu.

Budući OA-X upotrebljavaće se u protivterorističkim misijama u područijima oružanih sukoba poput Iraka, Sirije ili Avganistana a USAF traži avion koji će moći dejstvovati i sa srednjih visina i imati mogućnost napada preciznim naoružanjem. Jedan od takvih primera je upravo Super Tucano naoružan fiksnim mitraljezima kalibra 12,7 mm kao i laserskim vođenim bombama od 113 kg, koji danas u borbi upotrebljava RV Avganistana.

Pošto su avioni prethodno bili na modifikaciji u SAD po specifičnim američkim zahtevima, i čak ušli privremeno u sastav RV SAD kako bi se prvo obučili američki piloti koji su zatim podučavali avganistanske kolege, smatra se da je A-29 veoma ozbiljan kandidat za novi laki jurišnik USAF.

Koncept OA-X ne bi trebalo mnogo da se razlikuje od starijeg američkog lakog jurišnog i izviđačkog aviona OV-10 “Bronco“ koji je u misijama COIN (Counter Insurgency) leteo još u Vijetnamu.

Ipak RV SAD još uvek nije definisalo taktiku upotrebe aviona niti u kakvom okruženju bi on trebao da dejstvuje, da li bi to bile akcije protiv terorista koji gotovo da nemaju respektabilna protivavionska oružija ili bi avioni leteli i u uslovima kada protivnik ima integrisanu protivvazduhoplovnu odbranu.

Kada je reč o programu AX-2 RV SAD ima pristup u kome želi da što brže i jeftinije dobije avion koji bi bio spreman da uđe u naoružanje u roku od 5 godina. Avion bi bio predviđen da ima životni vek od 20 godina i za to vreme bi dugoročni troškovi, kao što je produženje operativne upotrebe, bili eliminisani.

Ipak neki američki političari su skeptični kada su u pitanju napori da se u nekom kratkom roku dođe do rešenja problema zamene jurišnog aviona A-10. Ima i onih koji se naravno protive skorom povlačenju ovog tipa jer smatraju da sličnog specijalizovanog tipa još nema na vidiku a F-35 neće moći  u potpunosti da uspešno izvržava misije Tanderbolta 2.

Za sada je sigurno da RV SAD neće dobiti podršku Kongresa u tome da ovaj vid oružanih snaga ostane bez A-10 a da prethodno njegova zamena nije dostigla punu operativnu sposobnost. To se neće desiti dok god USAF ne pokaže i dokaže da je novi avion potpuno i podjednako sposoban za vatrenu podršku trupama na zemlji kao i njegov prethodnik.

Danas USAF poseduje oko 297 aviona A-10C, prosečna starost aviona je 33 godine, operativnost oko 77 procenata. I pored nastojanja USAF, za sada je izbegnuto planirano povlačenje A-10 iz upotrebe radi ušteda u budžetu a avion su pre svega “spasili“ uglavnom političari kao i pripadnici drugih vidova i rodova kojima je ovaj avion itekako dragocen. Poslednja informacija govori o tome da će avion ostati u naoružanju do 2022. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Lo

Ovo bi mogla da bude prilika za kobac. A i dokaz da su ovakvi avioni sve vise u upotrebi.

Odgovori
Ni

Zasto bi Amerikanci pored cele svoje avio-industrije kupovali od Srbije avione?

Lo

Pa ako nece oni mogao bi neko drugi. Opet kazem da se takva vrsta aviona sve vise trazi u svijetu. Znam da imaju jaku avio industriju. Ali Super Tukano nije njihov proizvod, a ipak ga razmatraju.

Odgovori
gi

Boeing stoji iza Embraera – tako i za A29, KC390…, te porediti A29 sa bilo kojim drugim avionom je u najmanju ruku neozbiljno…
Pored toga, A29 se proizvodi na Floridi ( za sve ugovorene od strane USA organizacija ), dok je za integraciju naoruzanja, avionike i svega drugog sem „konstrukcije“ zaduzen Boeing…
Sto se tice medjunarodnih kupaca, i za A29, kao i za npr KC390, Boeing daje isti nivo garancije i usluga kao za sve svoje avione… (npr, Indiji daju iste uslove za KC390, kao i za P8, sto je mozda jedan od razloga sto je Indija po drugi put otkazala ugovor za A330MRTT)

gi

U strucnim ktugovima, smatra se da je ovo jedan od nacina da se Kongresu „baci pesak u oci“ kako bi se ubrzalo izbacivanje A10 iz USAFa.
Realnost je da u budzetu para nema (ovim bi se izvukli resursi iz F35 programa koji treba da vrsi CAS), kao ni zelje. Proslog utorka, Air Force Secretary D. L. James je jasno izjavila da je to zelja pojedinih interesnih grupa, da nije dobila ijedan predlog (sem citanja u novinama) i da je Air Force na svoju ruku pre 2 nedelje organizovao savetovanje na datu temu, bez odobrenja i ucesca DoD, kao i Army predstavnika, koji imaju bitnu rec u vezi CAS avijacije, otkako im je ona preneta u USAF. Istovremeno, ponovila je da T-X trener nece biti CAS, da su prioroteti F35, KC46, B21 i ICBM-replacement… A10 je skoro prosao kroz modernizaciju i produzenje resursa (npr, menjana krila, motori…) te moze leteti jos 15-20god, sa flotom od 150-160 letelica. Nakon toga, nece biti vise delova za avion cije su neke komponente jos 1970ih napravljene…
Istovremeno, Navy i Marines, prave veliki pritisak jer su de facto zapostavljeni proteklih 3 budzetske godine, te imaju raspolozivost flote F18 na nivou 40-50% i Kongres se novim budzetom okrece vise njima, na sta USAF ne gleda blagonaklono…

Odgovori
De

Gile, ja se slazem sa vasom analizom.

Ja mislim da ce se tu dogoditi isto kao i sa C-27J. Avioni ce se kupiti a onda strpati u penziju. US Army je htiyela C-27J, USAF nije htio da USAF ima transportere a isto tako nisu htijeli koristiti C-27J. Pa su organizirali da se C-27 prebaci u USAF sluzbu a onda su povecuni iz sluzbe,

Tako ce biti i OA-X – mali broj aviona kupljeno kao zamijenu A-10. A-10 ode u penziju. A onda USAF izmisle neki razlog zasto OA-X nevalja i povuku ih.

USAF nikad nisu htijeli A-10. Nakon Vietnam-a su se brzo rijesili OV-10 a nakon 1991-e OA-37B i A-7 su brzisnki povuceni. Pokusali su se rijesiti A-10 ali Kongress i Armija su ih prestali.

USAF je na neki nacin ostala u -1950-ima. Samo gledaju na teoreticki rat sa Kinom ili Rusijom. Njih ne interesira suradnja sa kopnenim ili mornarickim snagama i ne interesira ih pravi ratovi poput Afghanistan ili Iraq ili Syria.

Sto se tice operativnosti, A-10 operativnost je slicna F-15 i F-16, a puno bolja nego F-22 (oko 68%) i Marinskih F/A-18 (svega 31%).

Odgovori
gi

Slazem se…
A za date C27J je steta prevelika – par komada je samo preletelo do baze da bi bili iseceni i prodati u sekundarne sirovine, iako je dosta drzava htelo da ih kupi… USAF je unistio avione pre nego sto je uopste o navodnom „visku“ obavestio DoD…

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Misko na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Hvala za tekst. Svi nas briju da budemo navijaci , rijetko ko da mislimo sire i sistemski.

12. Feb 2025.Pogledaj

Дарвин na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Odličan tekst, nadam se da ga je pročito i neko iz SMATSA. Pozdrav za Isu, za koga znam, ali ga nisam nikada upoznao.

11. Feb 2025.Pogledaj

max na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Bilo bi super vidjeti i mali osvrt na budućnost ATC-a, npr SESAR. Ima li kakvih konkretnih rezultata ili je to još sve teorija?

11. Feb 2025.Pogledaj

Željko Tucaković na: Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

Pa nemaju ni svi Francuski avioni taj IRST, ilit OSF, imaju samo neki noviji primerci od 2014-te pa na ovamo, srpski će imati

11. Feb 2025.Pogledaj