BEG airport status
Blic: Rovčanin spiskao 300.000 evra na škart slušalice; SMATSA demantuje Navode demantovali i sindikati SMATSA-e / Foto: SMATSA

Blic: Rovčanin spiskao 300.000 evra na škart slušalice; SMATSA demantuje

SMATSA je kupila 450 slušalica po ceni od 669 evra po komadu, što je dvaput skuplje od tržišne cene, piše Blic u današnjem izdanju i navodi da je Sindikat kontrolora letenja ove slušalice ocenio kao loše. SMATSA je tokom dana saopštenjem demantovala sve navode.

Kontrola letenja, prema pisanju Blica, nije raspisala tender, već je u pregovaračkom postupku posao dodeljen austrijskoj kompaniji „Frequentis“ kojoj će biti isplaćeno 301.050 evra, iako, kako se navodi, mnogo kvalitetnije slušalice mogu da se nabave i za 150.000 evra.

SMATSA, međutim, demantuje današnji članak Blica ističući da su navodi netačni.

– U skladu sa odredbama Zakona o javnim nabavkama, sproveden je postupak javne nabavke „Slušalica-naglavnih kombinacija“ (Headset) za sistem za govornu komunikaciju, koje se koriste u svakodnevnom radu kontrolora letenja.

Usled kompleksnosti i specifičnosti zahteva isporučene opreme, odnosno usled specifičnih konstruktivnih i funkcionalnih modifikacija i elektromagnetskih karakteristika, samo proizvođač sistema za govornu komunikaciju može da obezbedi kompatibilne i prihvatljive delove opreme, u skladu sa procedurama proizvodnje i primenjenim standardima. U suprotnom, proizvođač sistema za govornu komunikaciju ne bi mogao da garantuje za funkcionalnost sistema za govornu komunikaciju u celosti.

Nakon sprovedenog postupka nabavke, te na osnovu Izveštaja o stručnoj oceni ponuda komisije za javnu nabavku, Nadzorni odbor SMATSA-e je doneo Odluku o dodeli ugovora bez objavljivanja poziva za podnošenje ponuda u skladu sa odredbama navedenog zakona, imajući u vidu činjenicu da, usled tehničkih razloga, naglavne kombinacije moraju da zadovoljavaju specifične zahteve, uslovljene tehnologijom rada na operativnim radnim mestima i da podržavaju „split headset“ mod rada na sistemu – saopštila je SMATSA.

Agencija navodi i da je sproveden i pregovarački postupak:

– Kako ovo nisu standardne funkcionalnosti slušalica dostupnih na tržištu, te iz razloga povezanih sa zaštitom isključivih prava, samo proizvođač sistema može izvršiti prilagođenje slušalica na sistem za govornu komunikaciju.

Standardno dostupne slušalice na tržištu nisu opremljene dodatnom opremom neophodnom za rad na radnom mestu kontrolora letenja, te je potrebno izvršiti montažu dodatnih elemenata i prilagođenje na VCS sistem. Rad „split headset“ funkcionalnosti, zavisi i od verzije softvera implementirane na VCS sistemu i slušalice moraju biti prilagođene odgovarajućoj verziji softvera (postoji primer slušalica koje nisu mogle biti prilagođene postojećoj verziji VCS sistema).

Takođe, budući da obavljanje poslova na operativnom radnom mestu kontrolora letenja nije moguće bez slušalica za VCS sistem, mehaničke karakteristike samih slušalica, kao i pratećih kablova i konektora, zahtevaju veću otpornost na smetnje (zbog međusobne blizine radnih mesta i velikog broja drugih uređaja na sektoru), robusnost i korišćenje poboljšanih materijala u odnosu na standardno dostupne slušalice na tržištu (kabl od slušalica do PTT tastera sa prilagođenim omotom: poboljšani tip Air Traffic Control (ATC) kabla sa dva odvojena kablovska omota za mikrofon i zvučnike koji poboljšavaju mehaničku robusnost) – rečeno je u SMATSA-i.

Šta kažu sindikati?

Pozivajući se na neimenovan izvor, Blic piše da je na kupovini ovih slušalica insistirao direktor SMATSA-e, Radojica Rovčanin i da pri tome nije konsultovao kontrolore leta, iako oni imaju preporuku „svoje svetske organizacije“ da su za rad najbolje slušalice drugog proizvođača.

Blic prenosi i mišljenje „Sindikata kontrolora letenja“ koji je ocenio da slušalice nisu najboljeg kvaliteta:

Svetska organizacija kontrolora ocenila je slušalice drugog proizvođača kao najbolje, a one su znatno jeftinije. Nas niko nije konsultovao oko ove nabavke – stoji u tekstu.

Sindikati SMATSA-e, Nezavisni sindikat kontrole letenja (ITUATC) i Sindikat kontrole letenja ogradili su se od ovakve izjave sugerišući da ni jedan od njih u svom imenu nema reč „kontrolori“ već „kontrola“:

– Organizacija sa imenom Sindikat kontrolora letenja ne postoji u našoj kompaniji, ali zbog sličnosti imena osećamo potrebu da se oglasimo. Sindikat kontrole letenja i njegovi članovi koriste sve zakonom raspoložive metode za odbranu prava svojih članova i unapređenje uslova rada kao i razvoj kompanije i tako će biti i ubuduće. Naš izbor za ostvarivanje ciljeva nikada nisu bili mediji, pa tako ni ovom prilikom.

Povodom navoda u pomenutom članku moramo reći da niko iz medija nije kontaktirao predstavnike Sindikata, te da se oni koji su dali izjavu ispod iste i potpišu, kako ne bi auditorijum dovodili u zabludu – saopštio je Sindikat kontrole letenja.

Nezavisni sindikat kontrole letenja (ITUATC) osvrnuo se svojim saopštenjem na ulogu sindikata u radu SMATSA-e i zakonitost nabavke slušalica:

– Pomenute slušalice su nabavljene u skladu sa zakonskom regulativom o nabavkama putem tendera o čemu postoji uredna dokumentacija. Nezavisni sindikat kontrole letenja ovim putem želi da obavesti javnost da je njegova uloga zastupanje interesa članova, a ne nabavka opreme za rad – navedno je u ovom sindikatu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

28. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Yoda na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@ Petrovic Dusan "Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje)." Propaganda, radi se o podmuniciji,…

27. Nov 2024.Pogledaj