U vazduhoplovnu bazu Bagram, blizu Kabula, u petak 15. januara stigla su prva četiri laka borbena aviona A-29 ‘’Super Tucano’’ namenjenih Ratnom Vazduhoplovstvu Avganistana.
Povodom toga priređena je i ceremonija primopredaje aviona koji predstavljaju deo američke vojne pomoći i napora u osposobljavanju avganistanske vojske da odgovori bezbednosnim izazovima. To su prvi borbeni avioni nove avganistanske države a do sada su u borbama sa Talibanima upotrebljavani samo helikopteri.

Ugovor za nabavku ovih aviona potpisan je februara 2013. godine a posao je dobila američka kompanija Sierra Nevada Corporation u okviru programa LAS (Light Air Support) koji je podrazumevao isporuku 20 aviona Avganistanu u okviru američke vojne pomoći.
Vrednost ugovora je nešto preko 427 miliona dolara i obuhvata pored aviona, njihovu modifikaciju, obuku, logistiku i naoružanje. Sklapanje, finalizacija i modifikacija aviona koji su poroizvedeni u brazilskoj kompaniji Embraer, izvršena je u pogonima Sierra Nevada Corporation u Džeksonvilu na Floridi. Avioni su opremljeni po specifikacijama koje je definisalo RV SAD a avioni će moći da se koriste kao izviđači i laki jurišnici.
U programu LAS učestvovala je i kompanija Beechcraft sa svojim avionom AT-6 koji nije izabran iako je bio jeftiniji za 40% – stručnjaci RV SAD su procenili da je brazilski A-29B potpuno ispunio njihova očekivanja i zahteve. Program je započeo 2011. godine kada je A-29 prvi put proglašen pobednikom ali se Beechcraft žalio pa je tender poništen. Drugi pokušaj ‘’obaranja’’ ugovora početkom 2013. godine nije uspeo. Uslovi ugovora podrazumevali su isporuku prvih aviona 18 meseci nakon njegovog potpisivanja, dakle počevši od agusta 2014. ali je ceo program kasnio.

Marta 2013. Embraer je u SAD otvorio pogon gde će biti sklapani avganistanski avioni. Prvi avion proizveden u SAD pojavio se međutim tek krajem septembra 2014. a odmah zatim izvršen je i prvi let da bi potom prvi avion stigao u američku vazduhoplovnu bazu Mudi gde se odvijala obuka Avganistanaca. Misija obuke i trenaže u okviru programa LAS započela je početkom januara 2015. a prvih 8 pilota završilo je obuku 17. decembra 2015. Obuku avganistanskih pilota i tehničkog sastava izveli su pripadnici 81. lovačke eskadrile koja je reaktivirana specijalno za ovu priliku i koja je postala deo 438. vazduhoplovnog ekspedicionog puka u bazi Mudi, Džordžija.
Početkom 2015. bilo je najavljeno da će prvi avioni stići u Avganistan u decembru 2015, isporuka je zatim odložena za januar ove godine a saopšteno je da će poslednji avion stići u Avganistan tek 2018.
Ovi laki jurišni avioni poboljšaće borbene sposobnosti RV Avganistana koje se do sada oslanjalo na naoružane transportere Mi-17, lake borbene helikoptere MD-530F i desantno-jurišne helikoptere Mi-24. Upravo je bilo zamišljeno da A-29 i zameni Mi-24 ali je Avganistan ipak pre izvesnog vremena prihvatio donaciju Indije u vidu 4 helikoptera Mi-24 pa će ovaj tip vazduhoplova ostati u naoružanju još neko vreme.

Naoružanje A-29B sastoji se od dva fiksna mitraljeza kalibra 12,7 mm u krilima čiji je borbeni komplet 200 metaka po mitraljezu, na 4 potkrilna i jednom podtrupnom nosaču avion može poneti do 1550 kg tereta koji može obuhvatiti kontejnere sa mitraljezima 12,7 mm ili topovima 20 mm, lansere nevođenih raketnih zrna, nevođene ili vođene avio-bombe.
Pogonsku grupu aviona čini turboelisni motor Pratt & Whitney PT6A-68/3 snage 1600 KS, avion može ostati u vazduhu do 7 sati i može sletati i poletati sa polupripremljenih površina.
The Afghan National Airforce gets four new A29s
(Kabul, Jan. 15, 2016) — The sun was shining and the mountains around Kabul were clearly visible, when the first A-29 Super Tucanos touched down at Hamid Karzai International Airport. The A-29 is a light-support aircraft capable of conducting close air support, aerial escort, armed overwatch and aerial interdiction. Four A-29 aircraft arrived to intense media fanfare and are a welcome addition to the Afghan National Air Force. The first Afghan A-29 pilots completed their training late last year, and they are expected to be combat-ready in April.Music: http://www.purple-planet.com
Posted by Resolute Support Mission on Monday, January 18, 2016
janko
Mnogo je to para za takav tip aviona a nista nije mnogo mocniji od mi-24 po kolicini ubojnih sredstava,naravno novo je novo
dead1
A-29 je puno brzi od Mi-24. moze da leti duze (loiter time) a moze nositi precizne bombe poput SMKB.
Izvinjavam se za losi Srpski-Hrvatski – English is my first language!
janko
Slazem se,ali mi-24 moze da prebaci do 8 vojnika pod punom ratnom opremom,ili 4 ranjenika i da ih spusti bilo gde a to ovaj avion ne moze,naravno mozda nije pametno da se upustamo u poredjenja aviona i helikoptera-to i nije tema.Uglavnom,moje subjektivno misljenje je da nista specijalno nece dobiti uvodjenjem a-29 aviona u upotrebu i povlacenjem mi-24 iz iste,mozda samo glavobolje,a srpski ti je odlican.
Deadone
Za prijevoz vojnika i opreme, Afghanistan koristi Mi-17. Primili su oko 60 Mi-17. To je puno bolji helicopter za takve svrhe nego Mi-24/-35. A moze da se it tesko naoruza za potporu.
Mislim da je najveci problem broj letjelica.
ISAF je imao velike broj aviona, borbenih helikoptera i bezpilotnih letjelica u Afghanistanu. Tu su cak koristili i teske bombardere ala B-1B i B-52 i specijalne AC-130H.
Kad se ISAF povuce, Afghanistan ce samo imati 20 laganih A-29 zrakoplova, 35 MD530F lakih helikoptera i 4-11 Mi-24/35.
To nije dovoljno da se bori protiv Talibana. ISAF snage su cesto spasile njihova vojna aviacija (a i teska artiljerija poput MLRS „70 kilometre sniper rifle).
Bez takve opreme Talibanci ce brzo unistiti snage ANA. To se vec dogagdja.
kubanac
Amerikanci svim snagama zele da posalju u penziju Mi-24 ali i posle toliko godina nema prave zamene za njega……..Kamo srece da nam
Rusi doniraju….
axele
Odlicna masina, ali skupa.
Usporedbe s helikopterom su besmislene.
janko
A sa cim da ga poredimo,mozda sa su-25 ili sa A-10,sam propeler na njegovom nosu govori da su mu perfomanse mnogo blize helikopterskim