BEG airport status
Bili smo na promociji Monografije 83. lovačkog avijacijskog puka Puk o kome se do sada najmanje pisalo i o kome se verovatno i najmanje znalo konačno dobio svoju monografiju.

Bili smo na promociji Monografije 83. lovačkog avijacijskog puka

Nakon 204. i 117., svoju monografiju dobio je i treći najznačajniji jugoslovenski lovački avijacijski puk (lap) o kome se do sada najmanje pisalo i o kome se verovatno i najmanje znalo. Promocija knjige koja govori o njemu održana je u subotu 17. septembra u Velikoj sali Doma Vazduhoplovstva u Zemunu.

Iako je ovaj događaj možda nekima ličio na prethodnu promociju monografije 117. lap-a, nekadašnji pripadnici prištinskog 83. puka su se ipak pobrinuli da to tako ne bude.

Njihovi govori nisu bili suvoparni već vrlo emotivni. Mogla se osetiti radost što je ova monografija objavljena i tuga zbog nestanka njihove jedinice. Išlo se čak dotle da je poslednji komandant puka Gvozden Urošević poželeo da se jednoga dana 83. lap ponovo formira i to u Prištini a tu nadu je izrazio i jedan od autora, Bojan Dimitrijević.

img_0054
Promocija je bila dobro posećena, na fotografiji prvi s leva poslednji komandant puka Gvozden Urošević / Foto: Ljubiša Glavinić

Među govornicima je bio i živa legenda puka i JRV, general u penziji Angel Ončevski, jedan od najstarijih komandanata jedinice.

83. lap možda nije bio najelitniji, poput prestoničkog 204. ili “tajnovitog“ 117. puka pa je to sigurno bio jedan od razloga što je medijski u svako pogledu gotovo uvek bio zapostavljan.

Ali bio je najstariji a njegov razvojni put je od nastanka, još u ratu  1944. do gašenja 55 godina kasnije bio veoma zanimljiv, praćen usponima i padovima. Kao i u slučaju bihaćkog lap-a i ovaj put su autori ovog, može se reći, poduhvata, bili Bojan Dimitrijević i Milan Micevski.

Vreme od započinjanja rada na ovom projektu pa do izdavanja knjige bilo je veoma kratko, još kraće nego kod prethodne monografije. Ideja je verovatno postojala odavno a knjiga je realizovana za samo 7 meseci dodatnog istraživanja i prikupljanja građe uz prethodno stečena znanja. Mnogi će reći malo i nedovoljno ali se to uopšte ne vidi u njenom sadržaju.

unnamed
U sredini među kolegama i autorima sedi živa legenda 83. puka i JRV Angel Ončevski / Foto: Ljubiša Glavinić

Autori napominju da ovo delo ne predstavlja zvaničnu istoriju jedinice, već njenu rekonstrukciju baziranoj na dostupnim dokumentima i svedočenjima njenih bivših pripadnika. Velika pomoć je dobijena od Muzeja Vazduhoplovstva a kako ne postoji kompletna arhiva svoj neprocenjivi doprinos stvaranju ovog dela je dalo i oko 80 pripadnika jedinice, njihovih porodica i potomaka koji su preneli dragocene informacije vezane za tematiku.

Dimitrijević i Micevski obradili su temu, kako smo već od njih i navikli, vrlo temeljno. Tome je sasvim sigurno doprinelo i to što oni već više decenija proučavaju i istražuju istoriju JRV i PVO.

Koliko se moglo, obrađen je, i ’’stari’’ 83. puk (u SSSR prvobitno 1. lovački puk, zatim po dolasku u Jugoslaviju 254. puk) koji je bio aktivan do 1964. zatim i novi koji je nastao 1968. Prikazane su i skoro sve jedinice koje su postojale i koje su se ustalile na prištinskom aerodromu Slatina sve do njegovog napuštanja 1999. godine.

Monografija se može pratiti i čitati na više načina. Faktografski tekst je prepun značajnih informacija vezanih za funkcionisanje i stanje jedinica puka, izdvojeni tekstovi govore o zanimljivostima iz života i rada njegovih pripadnika, tu su tabele a posebno treba obratiti pažnju na fotografije od kojih mnoge do sada nisu nikada viđene u medijima. Na interesantnim fotografijama su predstavljeni ne samo tehnika već i ljudi koji su osnova svake vojne jedinice.

Izdavanje knjige pomogao je i prethodni saradnik, izdavačka kuća Galaksijanis iz Niša, zatim Organizacioni odbor bivših pripadnika 83. lap-a, Komanda RV i PVO, Muzej Vazduhoplovstva, organizacioni odbor veterana 117. lap-a i 352. iae, Udruženje srpskih domaćina, odbor za monografiju XXV klase VVA.

Do promocije knjiga se mogla nabaviti pretplatom, uplatom na račun a sada se može kupiti u M-Hobby Shopu po ceni od 2.500 dinara.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Dr

Bila mi je cast sluziti u 83.lap…zao mi je sto smo mi zatvorili vrata objekta….iskreno se nadam sa nije zauvek.P.S Secam se da smo se slikali pre polaska…mislim na juznom,voleo bih da imam tu sliku
Poseban pozdrav za puk.Urosevic Gvozdena

Odgovori
Dr

Voleo bih da znam kako je poginuo moj komsija pilot Jovan Penic na migu 21

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Srbofil na: Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

@Observer Malo je to neozbiljna izjava kada znamo da u Srbiji, Makedoniji, Bugarskoj itd. lete MI-8 koji su po 40 godina stari.

03. Oct 2024.Pogledaj

Radovan na: Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

Kuguar ima ozbiljne probleme, to je opšte poznato. Uostalom broj proizvedenih Mi17 i Kuguara dovoljno govori šta je bolje. To što neko NATO dekretom odlučuje šta mora da se kupi ne govori da je to dobar proizvod.

03. Oct 2024.Pogledaj

markus1463 na: Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

Svaka čast Kompaniji "Prince Aviation" na svemu što su postigli i što postavljaju nove standarde u avio industriji, barem kada je u pitanju Jugoistočna Evropa, ako ne i šire. Kompanija "Prince Aviation" je ponos Srbije! Hvala T 6 na sjajnoj reportaži i nenadmašnom izveštavanju!

03. Oct 2024.Pogledaj

Perko na: Muzej vazduhoplovstva u Beogradu počinje sa radom 2027. godine, na SEAS-u objavljen plan njegove rekonstrukcije

U pitanju su lenjost i nesnalaženje a ne uništavanje bilo čega. Ako vam je za "utehu", Narodni muzej, jedno od najvažnijih institucija ove države, je otvoren posle 15 godina raznih "rekonstrukcija" kada se mlatila prazna slama i "razmatrali projekti" i prave rekonstrukcije koja je bila od 2014. do 2018. Ovo je ništa. U oba slučaja…

03. Oct 2024.Pogledaj