BEG airport status
Muzej vazduhoplovstva nije iskoristio 5,6 miliona dinara dobijenih iz budžeta za obnovu fasade – eksponati ugroženi "U letnjem periodu prostor je izložen dejstvu sunčevog zračenja, a zimi je pod dejstvom jakog vetra. Na predmetima na stalnoj postavci viljiva su oštećenja." / Foto: Dragan Trifunović

Muzej vazduhoplovstva nije iskoristio 5,6 miliona dinara dobijenih iz budžeta za obnovu fasade – eksponati ugroženi

Muzej vazduhoplovstva Beograd nije uspeo da obnovi svoju fasadu, iako je za te radove Ministarstvo kulture izdvojilo 5,6 miliona dinara, pišu Novosti i dodaju da je ova ustanova zbog pravnog haosa i nejasnog statusa uprave propustila da iskoristi sredstva koja je dobila na državnom konkursu i staklenu kupolu obloži folijom za smanjenje klimatskih uticaja na eksponate. Zbog isteka roka za realizaciju posla, novac će biti vraćen budžetu.

Naime, Muzej se početkom godine prijavio na konkurs Ministarstva kulture za dodelu sredstava i sufinansiranje projekata zaštite muzejskog nasleđa. Nezavisna komisija dodelila je iznos od 5,6  miliona dinara namenjenog za zamenu propalih folija.

– Muzej taj novac praktično nije ni dobio, iako postoji rešenje Ministarstva kulture o dodeli sredstava. Razlog leži u poznatim i višegodišnjim imovinsko-pravnim problemima. Muzej nema upravni odbor, a i sam ne mogu da iskoristim sva ovlašćenja kojima kao v.d. direktora raspolažem. Kako je kraj budžetske godine , novac koji smo dobili od države na konkursu po svemu sudeći ostaće nepotrošen – izjvio je v.d. direktora ovog Muzeja, Čedo Milivojević, za Novosti.

U dokumentaciji piše da je rok za izvođenje projekta pet meseci i da je njegova realizacija trebalo da traje od juna do oktobra 2016. godine.

U Ministarstvu kulture ne veruju da će Muzej uspeti da odobrena sredstva iskoristi, navodi list:

– Muzej nema ni namenski račun na koji bi ova sredstva bila uplaćena. Procedura nalaže raspisivanje tendera i izbor izvođača radova. štp je gotovo nemoguće obaviti za dva meseca. Ukoliko novac ne bude namenski potrošen do 31. decembra, on će biti vraćen Ministarstvu finansija –

Zaštitna folija na unutrašnjoj strani staklene kupole nisu menjane od 1989. godine, kada je zgrada Muzeja i podignuta, piše list.

U prijavi za učešće na javnom konkursu za dobijanje sredstava za projekat piše da „do permanentntnog propadanja postavke dolazi pre svega usled delovanja svetlosti“.

– U letnjem periodu prostor je izložen dejstvu sunčevog zračenja, a zimi je pod dejstvom jakog vetra. Na predmetima na stalnoj postavci viljiva su oštećenja na svim vrstama materijala – metalu, tekstilu, drvetu, papiru. Došlo je do bleđenja (diskoloracije), a uočena su i ljuspanje i gubitak bojenog sloja. Predmeti su oksidirali, požuteli, postali kruti, a teksktura im je veoma oslabljena – navedeno je u projektu koji je Muzej podneo Ministarstvu kulture.

U njemu se još navodi da se ispod staklene fasade nalazi više od polovine ukupne površine muzejskog prostora, tj. 3.500 m2 od ukupno 6.000 m2 Muzeja, kao i da je štetnom uticaju izloženo preko 50 tipova aviona, helikoptera, jedrilica, vazduhoplovnih motora, raketa, radara, simulatora letenja, balona i oko 50 maketa aviona.

Piše i da ovo nije usamljeni primer muzeja sa velikim staklenim površinama, ali jeste najveći muzej sa staklenom fasadom u Srbiji i na Balkanu.

– Ovim projektom obogatila bi se i upotpunila kako stalna postavka, tako bi se dala i mogunost za povremena i tematske izložbe upravo materijala koji zbog trenutne situacije ne stalnoj postavci ne mogu da se izlože – piše u prijavi i navodi se da „projekat ima za cilj primenu UV zaštitne klime modela Reflective 35 i Reflective 20, međunarodno najboljih zaštitnih (stop sol) folija američkog proizvođača ASWF“.

Ugradnjom folije stvorili bi se uslovi za izlaganje preko 200 vazduhoplova, 130 avio-motora, više radara, raketa i najrazličitije vazduhoplovne opreme, preko 100.000 knjiga i tehničke dokumentacije, više od 200.000 fotografija i bogata istorijska građa koju Muzej čuva u svojim Zbirkama, piše u projektu.

Revitalizaciju kompletne kupole kao plan za sledeću godinu

Obnovu staklene fasade Muzeja njegova uprava planira da sprovede sledeće godine.

– Planiramo da kod Ministarstva kulture konkurišemo za sredstva za revitalizaciju kompletne kupole. Namera nam je da obnovimo stepenište i prilazni plato, koji je u vrlo lošem stanju. Već postoji dogovor o uređivanju više od 1,2 hektara zemljišta uz Muzej koje će biti raščišćeno i namenjeno proširenju  otvorene postavke – naveo je v.d. direktora Čedo Milivojević, prenose Novosti i dodaju da još uvek nije završen proces prenosa osnivačkih prava na državu, o čemu je Tago Six u više navrata pisao.

Da se eksponati nalaze između dve vatre poslednji je u nizu tekstova koji smo objavili na temu upravljanja Muzejom u proteklih godinu dana, kada je pravni haos, zbog koga je onemogućena realizacija projekta postavljanja zaštitne folije, i nastao.

   

Pretplatite se na nedeljni pregled vesti Tango Six portala. Svakog petka u vašem inboxu.

* indicates required





   
   

   

   


Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

V

Neopisiva budalaština,

Odgovori
D

Bas budalastina.

n

pa da li su normalni

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Pedja na: Pozitivne i negativne strane novog terminala Zračne luke Zagreb

Alene, Pre svega cestitke na tekstu i na novo izgradjenom terminalu. Ocigledno je da je sa estetske strane novi terminal veliki korak napred ali dok sam citao vas tekst ja sam stekao utisak da sto se funkcionalnosti tice taj korak i nije toliko veliki, cak sta vise mozda je negde i korak unazad. Napravili ste…

29. Mar 2017.Pogledaj

Zeljko na: Pozitivne i negativne strane novog terminala Zračne luke Zagreb

Zašto Air Serbia A330 jučer na novoj zgradi ZAG nije pristao na avio most?

29. Mar 2017.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: Pozitivne i negativne strane novog terminala Zračne luke Zagreb

Ma to sa migovima je puno pretjerana priča: 1. Sve je to stvar procedura koje dogovaraju MORH i ZAIC. Nije Zagreb jedini aerodrom koji ima ratno zrakoplovstvo paralelno na istim pistama. Ako to može Frankfurt, sa velikim brojem ratnih aviona, onda to svakako može i Zagreb sa tih par migova. 2. To se neće dešavati…

29. Mar 2017.Pogledaj

Gomi na: [POSLEDNJA VEST] Ministarstvo odbrane „99% odlučilo“ da će Orao biti modernizovan pre G-4

@SF ja postujem sta gospodin Peruni pise u svojim komentarima o avionu JL9, zato sam dosta procitao o istom aparatu i mogu reci da mi se svidja kad je u pitanju avion/cena, ali nisam siguran da postoji volja za nabavku istog i ja to postujem. Jednostavno nisam strucan da donosim ovako kompleksne odluke, bogu hvala,…

29. Mar 2017.Pogledaj

Maxim na: Pozitivne i negativne strane novog terminala Zračne luke Zagreb

Trebalo bi biti brže ako MIG-ovi ne presjeku put busevima :-) Slažem se da je malo prerano za neke ozbiljnije analize, ali ce biti zanimljivo pratiti razvoj aerodroma i CA. Naime siguran sam da koncesionar ima velika ocekivanja, a pitanje je da li ce CA moci pratiti te ambicije ili ce biti lagano istiskivana. U…

29. Mar 2017.Pogledaj