BEG airport status
LYBE 2603:30 Z 110°03KT CAVOK 14/10 Q1017 NOSIG=
Muzej vazduhoplovstva nije iskoristio 5,6 miliona dinara dobijenih iz budžeta za obnovu fasade – eksponati ugroženi "U letnjem periodu prostor je izložen dejstvu sunčevog zračenja, a zimi je pod dejstvom jakog vetra. Na predmetima na stalnoj postavci viljiva su oštećenja." / Foto: Dragan Trifunović

Muzej vazduhoplovstva nije iskoristio 5,6 miliona dinara dobijenih iz budžeta za obnovu fasade – eksponati ugroženi

Muzej vazduhoplovstva Beograd nije uspeo da obnovi svoju fasadu, iako je za te radove Ministarstvo kulture izdvojilo 5,6 miliona dinara, pišu Novosti i dodaju da je ova ustanova zbog pravnog haosa i nejasnog statusa uprave propustila da iskoristi sredstva koja je dobila na državnom konkursu i staklenu kupolu obloži folijom za smanjenje klimatskih uticaja na eksponate. Zbog isteka roka za realizaciju posla, novac će biti vraćen budžetu.

Naime, Muzej se početkom godine prijavio na konkurs Ministarstva kulture za dodelu sredstava i sufinansiranje projekata zaštite muzejskog nasleđa. Nezavisna komisija dodelila je iznos od 5,6  miliona dinara namenjenog za zamenu propalih folija.

– Muzej taj novac praktično nije ni dobio, iako postoji rešenje Ministarstva kulture o dodeli sredstava. Razlog leži u poznatim i višegodišnjim imovinsko-pravnim problemima. Muzej nema upravni odbor, a i sam ne mogu da iskoristim sva ovlašćenja kojima kao v.d. direktora raspolažem. Kako je kraj budžetske godine , novac koji smo dobili od države na konkursu po svemu sudeći ostaće nepotrošen – izjvio je v.d. direktora ovog Muzeja, Čedo Milivojević, za Novosti.

U dokumentaciji piše da je rok za izvođenje projekta pet meseci i da je njegova realizacija trebalo da traje od juna do oktobra 2016. godine.

U Ministarstvu kulture ne veruju da će Muzej uspeti da odobrena sredstva iskoristi, navodi list:

– Muzej nema ni namenski račun na koji bi ova sredstva bila uplaćena. Procedura nalaže raspisivanje tendera i izbor izvođača radova. štp je gotovo nemoguće obaviti za dva meseca. Ukoliko novac ne bude namenski potrošen do 31. decembra, on će biti vraćen Ministarstvu finansija –

Zaštitna folija na unutrašnjoj strani staklene kupole nisu menjane od 1989. godine, kada je zgrada Muzeja i podignuta, piše list.

U prijavi za učešće na javnom konkursu za dobijanje sredstava za projekat piše da „do permanentntnog propadanja postavke dolazi pre svega usled delovanja svetlosti“.

– U letnjem periodu prostor je izložen dejstvu sunčevog zračenja, a zimi je pod dejstvom jakog vetra. Na predmetima na stalnoj postavci viljiva su oštećenja na svim vrstama materijala – metalu, tekstilu, drvetu, papiru. Došlo je do bleđenja (diskoloracije), a uočena su i ljuspanje i gubitak bojenog sloja. Predmeti su oksidirali, požuteli, postali kruti, a teksktura im je veoma oslabljena – navedeno je u projektu koji je Muzej podneo Ministarstvu kulture.

U njemu se još navodi da se ispod staklene fasade nalazi više od polovine ukupne površine muzejskog prostora, tj. 3.500 m2 od ukupno 6.000 m2 Muzeja, kao i da je štetnom uticaju izloženo preko 50 tipova aviona, helikoptera, jedrilica, vazduhoplovnih motora, raketa, radara, simulatora letenja, balona i oko 50 maketa aviona.

Piše i da ovo nije usamljeni primer muzeja sa velikim staklenim površinama, ali jeste najveći muzej sa staklenom fasadom u Srbiji i na Balkanu.

– Ovim projektom obogatila bi se i upotpunila kako stalna postavka, tako bi se dala i mogunost za povremena i tematske izložbe upravo materijala koji zbog trenutne situacije ne stalnoj postavci ne mogu da se izlože – piše u prijavi i navodi se da „projekat ima za cilj primenu UV zaštitne klime modela Reflective 35 i Reflective 20, međunarodno najboljih zaštitnih (stop sol) folija američkog proizvođača ASWF“.

Ugradnjom folije stvorili bi se uslovi za izlaganje preko 200 vazduhoplova, 130 avio-motora, više radara, raketa i najrazličitije vazduhoplovne opreme, preko 100.000 knjiga i tehničke dokumentacije, više od 200.000 fotografija i bogata istorijska građa koju Muzej čuva u svojim Zbirkama, piše u projektu.

Revitalizaciju kompletne kupole kao plan za sledeću godinu

Obnovu staklene fasade Muzeja njegova uprava planira da sprovede sledeće godine.

– Planiramo da kod Ministarstva kulture konkurišemo za sredstva za revitalizaciju kompletne kupole. Namera nam je da obnovimo stepenište i prilazni plato, koji je u vrlo lošem stanju. Već postoji dogovor o uređivanju više od 1,2 hektara zemljišta uz Muzej koje će biti raščišćeno i namenjeno proširenju  otvorene postavke – naveo je v.d. direktora Čedo Milivojević, prenose Novosti i dodaju da još uvek nije završen proces prenosa osnivačkih prava na državu, o čemu je Tago Six u više navrata pisao.

Da se eksponati nalaze između dve vatre poslednji je u nizu tekstova koji smo objavili na temu upravljanja Muzejom u proteklih godinu dana, kada je pravni haos, zbog koga je onemogućena realizacija projekta postavljanja zaštitne folije, i nastao.

   

Pretplatite se na nedeljni pregled vesti Tango Six portala. Svakog petka u vašem inboxu.

* indicates required





   
   

   

   


Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

V

Neopisiva budalaština,

Odgovori
D

Bas budalastina.

n

pa da li su normalni

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Što se događa sa Zagrebom – 1. dio

Na velikoj večini od tih aerodroma koje spominjete sam putovao autom iz Zagreba i to višekratno. Za neke od njih putujem više puta godišnje. Čak i iz najudaljenijeg Salzburga sam letio. Ja do Beča, Budimpešte, Venecije i Splita stižem sigurno za tri sata i manje, do Zadara za dva, Pule za dva i pol sata.…

25. Apr 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Što se događa sa Zagrebom – 1. dio

Sam članak o tome nije dostatan kao tema. Da se, nedaj bože, desi neki incident radi premalog broja zaposlenika, da se desi pobuna ili štrajk zaposlenika, onda bi to možda bila tema. Naime, eventualno smanjeni broj radnika može značiti racionalno poslovanje (svi znamo kako se zapošljava u društvenim poduzećima), može značiti pretjerano šparanje i eksploataciju…

25. Apr 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Što se događa sa Zagrebom – 1. dio

Statističar: Stvarno se ne bi trebali raspravljati na ovom forumu na ovaj način. Ovo je ipak zrakoplovni forum i tu bi trebao biti neki nivo rasprave. No, dobro, Eindhoven je LCC zračna luka (kao i Hahn, Charleroi, Beauvais idr.). Takve zračne luke su alternative večim zračnim lukama, bitno jeftinije od njih i zato ih masovno…

25. Apr 2019.Pogledaj

veron na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Što se događa sa Zagrebom – 1. dio

Šengen nije uspostavljen za članice EU već one koji nisu dio zajednice.

25. Apr 2019.Pogledaj

Send this to a friend