BEG airport status
Bugarska ponavlja tender za nabavku borbenih aviona, moguća upotreba ruskih MiG-ova i Suhoja do 2030. godine Bugarska nastoji da održi dobre odnose sa Rusijom i jedan od mogužnosti je da do 2030. RV Bugarske leti na ruskim borbenim avionima / Foto: Aleksandar Mladenov/AERO

Bugarska ponavlja tender za nabavku borbenih aviona, moguća upotreba ruskih MiG-ova i Suhoja do 2030. godine

Bugarska će ponovo pokrenuti svoju inicijativu za nabavku borbenih aviona i to na osnovu preporuka parlamentarnog odbora za istragu koji je preispitao i analizirao prethodno donesenu odluku da je švedski Gripen glavni kandidat za novi bugarski lovac.

Odbor koji je svoj rad završio 20. septembra ustanovio je i ukazao da je bilo nepravilnosti u diskvalifikaciji kombinovane ponude SAD i Portugala za borbene avione F-16 čime je sprečena fer procena svih dostavljenih ponuda. Pojedini izvori sugerišu da je ponuda diskvalifikovana jer zahtev za odloženo plaćanje nije bio u skladu sa zahtevima Sofije.

Komisija u svom izveštaju preporučuje da Ministarstvo odbrane prepravi i doradi uslove koji su sadržani u Zahtevu za predloge (RFP), i proširi broj država koje će dobiti poziv da učestvuje u budućem međuvladinom tenderu. Odluka o tome kako će se proces nastaviti biće na ministru odbrane Krasimiru Karakačanovu.

Bugarska želi da nabavi dve serije od po 8 višenamenskih borbenih aviona a za prvu fazu koja uključuje simulator, logistiku, usluge obuke i malu količinu naoružanja vazduh-vazduh i vazduh-zemlja, planirano je da se izdvoji 767 miliona evra.

Tenderska komisija je u aprilu ove godine proglasila Gripen kao najpoželjnijeg kandidata, nakon što je ovaj avion dobio najbolje ocene u procenjivanju ponuda. Ponuda italijanske vlade koja je sadržala polovne avione Eurofajter iz Tranše 1 je bila pozicionirana na drugom mestu. Konačna odluka je tada odložena dok na dužnost ne stupi nova bugarska vlada što se dogodilo početkom maja.

Premijer Bojko Borisov je preispitao potrebu da se nabave novi lovci i sugerisao da je Gripen daleko od najboljeg izbora za zemlju a njegova politička partija desnog centra GERB dala je svoju podršku opciji nabavke aviona F-16. Američka vlada i kompanija Lockheed Martin su u martu ove godine dostavili predlog mimo zahteva Bugarske koji promoviše novoproizvedene F-16 na standardu Block 70.

Bugarski predsednik i bivši komandant Ratnog vazduhoplovstva Rumen Radev se protivi mišljenju premijera i napominje da švedski avion zadovoljava uslove ranijeg Zahteva za predloge. Treba reći i da je Borisov takođe predložio da bi Bugarska mogla razmotriti naručivanje jeftinijih borbenih aviona, poput američkog Textron Airland Scorpion koji je već predstavljen u Bugarskoj juna 2015.

Još jedan faktor neodlučnosti Bugarske u nabavci novih borbenih aviona je nastojanje i spremnost da se održe dobri odnosi sa Rusijom što omogućuje dalje ulaganje u održavanju trenutne flote borbenih aviona MiG-29 i Su-25 u operativnom stanju. Ministar odbrane Karakačanov smatra da bi ovi tipovi vazduhoplova mogli leteti do oko 2030. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Jo

Ova situacija kod Bulgara moze da ima dve strane. Ili su toliko ozbiljni i spremni da uloze ozbiljne pare pa zalaze u svaki detalj,ili su krajnje neozbiljni pa kupuju vreme.
Zanimljiva situacija,premijer profi politicar bi kupijo amerikanca,a predsednik profi pilot svedjanina.
Na kraju moze da ispadne neko kompromisno resenje u vidu EF

Odgovori
Ž

ЕФ је много скупљи за коришћење у односу на Грипена и Ф-16. Једна Аустрија не може да се избори са трошковима, тешко да ће Бугарска. Друго Бугарској се нуде половни ЕФ из Транше један који имају врло мали борбени позенцијал и готово никакву перспективу даље модернизације.

Jo

Ma znam da je skuplji,i to mnogo,Austrijanci su se zaleteli kada su ih kupovali 1.5 milijardi za 15 komaTa uz to neki su bili polovni,a mogu da koriste samo rakete v-v srednjeg dometa,uzas. Da ne pominjem koliko kosta nalet i odrzavanje,inace vrlo neznog aviona. Mislim da samo Britanski ef ima mogucnost v-z,nisam siguran za Italijanske. Ja inace imam lose misljenje o tom avionu,nego sam ih onako stavio u kontekst Bugara,za njih je mozda jas39 najbolji,ali ce verovatno uzeti f16,kada se sudare politika i struka,politika pobedjuje. Tako je bilo i u slucaju Austrije i za njih je gripen bio najnormalnije resenje jer su vec leteli sveda pre toga,ali…

De

Zar nisam rekao da Bugari nece ponovo kupiti nove avione!

Englezi imaju poslovicu: „where there’s a will, there’s a way.“ To jest ako zaista zelis nesto, naci ces put kako da to dobijes/uradis.

Bugari nemaju volju. Vojna aviacija vise nema glasova narocito u siromasnim demokratskim zemljama koje sada ocekuju da ce ih SAD/NATO spasiti od bilo kakvih problema.

(A i Slovaci i do sada Hrvati se isto ponasali).

U biti najbolje rijesenje air policing u istocnoj Evropi je a da NATO stvori Joint Air Policing Wing sa JAS-39 ili F-16 kjao sto su stvorili NATO Strategic Airlift Capability za C-17 ili NATO E-3 krilo. AKo kupe F-16 to bih bili neki jeftiniji modeli na principu starih F-16A/B ADF sto je ANG koristio.

Odgovori
St

To je na kraju krajeva politicka odluka.
Ja bih licno voleo da bugari remontuju svoje Su-25 i MiG-29 i da ih koriste do 2030. ali s obzirom kakve su tendencije u NATO(npr. Poljska, Rumunija, Slovacka) izabrace polovni F-16 ili Gripen.
Kakavo je trenutno brojcano stanje 12x Su i 15x MiG?
Ako se lepo secam jedne stare knjige od Aleksandra Radica oni su imali nekada 22x MiG-29 i 14x Su-25?

Odgovori
Ž

Бугари су имали 22 МиГ-29 и 40 Су-25.

Сада 15 МиГ-29 и 14 Су-25. Наравно оперативност је далеко мања.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Oblomov na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

>> Pola satelita na svetskom nivou se zadnje 3 decenije salju u orbitu raketama iz sovjetskog doba. Ti nemas pojma o temi o kojoj pises! Ruski LEO biznis je prdn'o u cabar samo na TV ne izvestavaju o tome...

30. Nov 2022.Pogledaj

dr djura na: Kroacija erlajns i Erbas potpisali ugovor o nabavci putničkih aviona A220

Ok sve je to super obnavljaju ljudi flotu i bravo za to. A sad me zanima koliko će likova ovde sad da priča o prostacima sa Balkana jel nisu objavili ni koliko aviona a kamoli uslove ugovora i cenu koju će platit. A tek što nema javnog tendera nego se još troše zajedničke pare čitaj…

30. Nov 2022.Pogledaj

Pavle na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

Ivan Ako si im rekao za svemirski program. Pola satelita na svetskom nivou se zadnje 3 decenije salju u orbitu raketama iz sovjetskog doba.

30. Nov 2022.Pogledaj

Oblomov na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

>> znam samo da je kupovina ovih helikoptera od strane R. Srpske idiotizam teski. Tamo 90% stanovnistva smatra da je to odlicna kupovina!

30. Nov 2022.Pogledaj

ivan na: “Ruski helikopteri“ razvijaju nove kompozitne lopatice za helikopter Ansat

Vaste , u pitanju su kompletni automobili, ne deo. Da jeste se on cesao, privatnik veliki saner nije nista novo smislio al je staro do te mere optimizirao da je u sustini revolucionirao svemirski program a sto se tice ruskog svemirskog programa to je gotovo, jos i sad cede slavu iz sovjetskog doba, nista novo…

30. Nov 2022.Pogledaj