Na osnovu informacije iz štaba Rukovodstva sektora za vanredne situacije ruski Mi-8 krenuo je 6. avgusta na jug Srbije u rejon Bosilegrada, gde je lokalizovao šumske požare u blizini naselja Gornja Ljubata, saopšteno je iz Srpsko-Ruskog humanitarnog centra (SRHC).
Kako navode, helikopter je tokom zadatka bio u vazduhu tri sata, a vodozahvat iz Lisinskog jezera ukupne zapremine oko osam tona bio je izvršen tri puta:
– Sačuvana je površina od nekoliko desetina hektara šume, spasena od uništenja imovina, objekti i kuće na području sa oko hiljadu stanovnika. Predstavnik SRHC-a (prevodilac) sve vreme je obezbeđivao rad posade. –

Prema rečima komandanta posade Vladimira Seriševa, Mi-8 je najpogodniji za takav teren:
– Teren je planinski, nepristupačan, gorele su velike površine, morali smo da radimo sa malih visina. Verujem da će korišćenje ovog helikoptera smanjiti rizik od nastanka novih požara i da će biti efikasno sredstvo u borbi protiv njih. –

Ruski helikopter sleteo je u Niš 2. avgusta, a narednog dana izvršen je tehnički pregled i rešen niz organizacijskih pitanja. U SRHC-u je zatim održan radni sastanak ruskih i srpskih pilota u prisustvu predstavnika SVS-a (načelnik Uprave za vanredne situacije u Nišu Srđan Mitrović), rukovodstva i pripadnika Centra, navode iz SRHC-a i dodaju:
– Centar je potvrdio svoju spremnost da se priključi operacijama sa svojim snagama i tehnikom, i stavi svoje ljudstvo na raspolaganje u slučaju potrebe. –

Nekoliko dana kasnije, 5. avgusta, ruski piloti su sa srpskim kolegama sproveli izviđanje terena u okolini Svrljiga, ali je doneta odluka da se Mi-8 ne koristi tamo zbog manjih razmera požara i mogućnosti da se vatra ugasi sa zemlje, kažu iz Centra.
Kako je Tango Six preneo, helikopter Mi-8 poslat je iz Rusije 2. avgusta na zahtev vlade Republike Srbije. Prema navodima ruskog Ministarstva za vanredne situacije helikopter, opremljen sistemom za gašenje požara i dizalicom za spasavanje, biće stacioniran i stalno dežuran na aerodromu Niš. Njegovo dežuranje od 15. jula do 31. avgusta koštaće 66.000 evra, dok će se troškovi po satu letenja radi eventualnog angažovanja (koje je već počelo) naplatiti dodatno.
Kako izgleda tehnika gašenja požara helikopterom Mi-8 snimljena iz interesantnog ugla može se videti na sledećem video-snimku:
Jovan
Sve je to lepo,tj i nije bas kad nesto Gori al zar mi nemamo nase Mi-8 ili Policijske Bel-212 za gasenje pozara a ne 66.000 eures za Ruski Mi-8 a najgore svoju nam u muzeju 2 kom Ka-28 ! Gde je tu logika??
Nikola
Jovane, valjda ti je jasno da ovaj Mi-8 nije došao samo zbog gašenja požara već da bi reklamirao Rusku federaciju u očima građana Srbije. Nisu Rusi otvorili taj centar u Nišu zbog toga što nas mnogo vole već zbog svojih interesa.
Pedja
Tako je Jovane, a mogli bi i onu Karavelu da adaptiramo u firefighting masinu!
lordsirgiga
Zaboravi na te muzejske primerke, nase 8ice su skoro gotove, a ovo novo sto imamo nema opremu za gasenje pozara neznam da li belovi gase ili samo izvidjaju.
Mi imamo problema sa sumskim pozarima, treba neko od struke pri ministarstvu da se javi i da obrazlozi zasto i sta treba uzeti.
Ovako sve sto se prica i radi pada u vodu takoreci
Буран
на тим Ка-28 је давно истекао сваки ресурс. Последњи пут су летели 2000-те године. Не знам зашто се то уопште сматра као перспективно средство…
Niko
3 x AB 212 ima MUP R Srbije i ima vedra od 1200 lit, i gase svake godine požare po Srbiji a i po C.G. (doduše ne ove jer imaju sad nato letelice)
rusofilicar
66k je odlicna cena za zemlju koja nema novca ili ne zeli da nabavi helikoptere, a od opetativnih kapaciteta ove klase za gasenje pozara ima samo dva Mi-8T u Nisu. Mi-8MT salonac koliko znam ne nosi vedro neka me neko ispravi, a 17V-5 znamo vec da ne gase i zasto.
Skymaster
Naša zemlja ovog trena ima 7 dromadera za gašenje požara ( a može i više da ih se osposobi).
Svaki nosi od 2000-2500 litara vode ili sredstva za gašenje požara.
Na žalost državna firma ih poseduje, a državni organi odlučuju o svemu.
PS: Ima ih još u privatnom vlasništvu….
Саша
Нешто не видим да су се нато земље понудиле да на пошаљу помоћ, а да нису руси ту питам се шта би радили.
Niko
Ovaj snimak je više reklama jer se ne isplati ni za jednu državu da helikopteri gase požar neposredno uz puteve, jer tu može da priđe svaki kamion za gašenje. Helikopteri se koriste i pozivaju za nepristupačne predele i kad treba spasavati kuće i ljude. Samo tako je isplativo.
vatrogasac
Gospodo,
helikopteri su isplativi kada su vodozahvati u blizini linije pozara,na udaljenosti do 3-5km.Razlog je evidentan,ucestalost bacanja vode ima najveci efekat,u praksi.krug od trenutka uzimanja do bacanja i sledeceg uzimanja vode treba da bude do 5-6 minuta.U slucaju da vodozahvata nema u neposrednoj blizini,postavljaju se montazni bazeni kapaciteta 20 i 30 tona vode.Nasi momci iz SVS-a poseduju takva dva bazena.Jedan je koriscen prosle nedelje prilikom gasenja pozara na obroncima Suvobora i Maljena,kada su dva AB-212 bila angazovana.
Kada se sve dobro organizuje jedan helikopter za sat vremena rada u reonu pozara moze da izbaci i do 20t vode ali napominjem jedan helic nema efekta,minimum 2-4 u lancu.
U Srbiji kanaderi nemaju funkciju jer nema recnih tokova gde bi punili vodu,tj. vi cete reci Dunav,Sava,Zaovinsko jezero i dr.,ali ti tokovi su puni panjeva,stabala i drugih opasnih predmeta (smeca) sto bi dovelo do katastrofa prilikom udara.Zato Berijev 2012.god. nije ni mogao da puni vodu na tokovima osim na aerodromu Nis.
BB
@vatrogasac
Da li znaš da li se kod nas koriste retadranti za gašenje požara iz vazduha oli sa zemlje? I koloka je njihova efikasnost?