Međunarodni spektakl u Prijedoru: Aero-miting na Urijama uz veliku posećenost i atraktivne međunarodne goste

23. maj 2022

[NAJAVA] Peti revijalni skup RC modelara na sportskom aerodromu Divci kod Valjeva

10. maj 2022

Održan prvi Memorijal „pukovnik pilot Milenko Pavlović“: Aero-klub Trstenik osvojio prvo i drugo mesto, aero-klub Paraćin treći

9. maj 2022

[EKSKLUZIVNO] Prince Aviation kupio tri nova aviona italijanskog proizvođača Tecnam: Novi dvomotorac i dva nova jednomotorna aviona dodatak floti za obuku pilota

29. apr 2022

Bosna i Hercegovina formira protivpožarnu eskadrilu u Mostaru: Potvrđena nabavka aviona i helikoptera, izdvojeno 15,3 miliona evra

28. apr 2022

EASA odmrzla Part 145 sertifikat srpskom GAS Aviationu, kompanija ponovo (privremeno) registrovala Let 410

26. apr 2022

[NAJAVA] Aero-miting u Prijedoru 21. maja

25. apr 2022

Pred početak letačke sezone u Ečkoj: DCV održao Seminar o bezbednosti u vazduhoplovstvu

21. apr 2022

[POSLEDNJA VEST] Američki Tekstron kupio slovenački Pipistrel

17. mar 2022

[POSLEDNJA VEST] U Vršcu predstavljena nova šema bojenja aviona Vazduhoplovne akademije

15. mar 2022

Vijesti: Završni izveštaj oštećenja Air Tractora ilustruje i neadekvatnu organizaciju letenja Aviohelikopterske jedinice MUP-a Crne Gore

31. jan 2022

Nit’ manje zemlje nit’ više Sikorskih na registru: Treći S-76B registrovan u Srbiji

19. jan 2022

Svetsko priznanje za vazduhoplovnu organizaciju iz Srbije: Aero-klub „Ćuprija“ dobio počasnu nagradu FAI-a

10. nov 2021

Ponovo incident sa avionom u vlasništvu GAS Aviationa: Vanaerodromsko sletanje u Hrvatskoj bez žrtava i oštećenja letelice

26. okt 2021

[POSLEDNJA VEST] Avion Vlade Crne Gore oštećen pri sletanju u Podgorici

28. sep 2021

[FLIGHT TEST] Leteli smo novi ultralajt: Magnus Fusion 212, mađarska višenamenska rekreativna mašina

27. sep 2021

Žene letači za svoju stariju koleginicu: Novinarka skočila padobranom iznad Subotice posle pauze od 57 godina

23. sep 2021

[POSAO] Prince Aviation zapošljava kopilote bez iskustva

22. sep 2021

[FOTO-REPORTAŽA] 43. Državno prvenstvo u aero-reli letenju

17. sep 2021

Pipistrel i Green Motion nastavljaju elektro-revoluciju: Prvi EASA sertifikovani električni punjač za avione (i automobile)

9. sep 2021
[FOTO REPORTAŽA] Borba protiv požara u Portugalu iz ugla Fire Bossa
Najuzbudljivije moguće letenje van vojne avijacije? / Foto: Luis Andre Diogo

[FOTO REPORTAŽA] Borba protiv požara u Portugalu iz ugla Fire Bossa

Serija od 156 požara koji su izbili širom centralnog Portugala 17. juna u popodnevnim časovima pretvorili su se u epsku tragediju koja je kroz nekoliko sati odnela živote 64 civila i izazvala teške povrede kod još 204 osobe, uključujući više od desetak vatrogasaca koji su se borili protiv velike vatrene oluje. Do večeri 20. juna ukupno 44.969 hektara zemlje u planinskom predelu opštine Pedrogao Grande, oko 170 kilomentara severoistočno od glavnog grada Lisabona, pretvoreno je u spaljeno tlo.

Tragediji se u značajnoj meri odazvala portugalska Nacionalna služba za civilnu zaštitu (ANPC) koja je u zahvaćena područja odmah poslala pored 400 vatrogasnih vozila i više od 1.700 vatrogasaca, kao i sve dostupne vatrogasne letelice kojima država raspolaže, uključujući iznajmljenu flotu od najmanje četiri helikoptera, šest Air Tractor AT-802 Fire Bossa i dva Canadaira. Pomoć u vidu ljudstva i vazduhoplovnih sredstava došla je i iz susedske Španije koja je poslala četiri CL-415, kao i iz Francuske i Italija, iz kojih je pojedinačno stiglo po nekoliko Canadaira. Ukupno, preko 2.000 vatrogasaca podržanih od strane dva bataljona vojnika Portugalske vojske i značajnog broja pripadnika civilne zaštite, borili su se protiv požara uz pomoć podrške iz vazduha koju je pružala mešovita flota vatrogasnih letelica.

Fire Boss / Foto: Luis Andre Diogo

Među vazduhoplovnim sredstvima za gašenje požara kojima je odgovoreno na poziv u pomoć koje su izdale portugalske vlasti, našli su se takođe i Air Tractor AT-802 Fire Boss kojima je u Portugalu rukovodila lokalna kompanija Agro-Montiar bazirana u Tondeli. Strateški disperzovanih i rukovođenih sa dva opštinska aerodroma u Viseu – Goncalves Lobato i Proenca a Nova u centralnom Portugalu, sa maksimalnim vremenom odstupanja od 15 minuta koje je Agro-Montair smanjio na 8 minuta, ukupno šest Fire Boss letelica bilo je poslato u Pedrogao Grande da pomogne u borbi protiv požara. Pod komandom šefa letačkih operacija Agro-Montaira Karlosa Kreveira, AT-802 Fire Boss flota prikupljala je vodu sa brane Cabril održavajući flotu 100% operativno spremnom u kritičnom periodu tokom kojeg je zabeleženo 189 sati leta od čega je 140 sati proteklo u direktnim protivpožarnim operacijama, koje su rezultovale sa 1.261 ispuštanja vode i preko 3.783.000 litara vode kojima je smrtonosni požar gašen.

Statistika pokazuje da je u proseku svaki Fire Boss ispustio po jednu „vodenu bombu“ količine preko 3.000 litara na svakih šest minuta i 40 sekundi, na taj način ostvarujući neverovatnih devet ispuštanja po satu, što predstavlja više od 27.000 litara ispuštenih od strane svake Agro-Montair letelice po satu, odnosno preko 162.000 litara vode ispuštene od strane svih šest angažovanih Agro-Montair letelica tokom jednog sata.

Kombinovane helikoptersko-avionske operacije / Foto: Luis Andre Diogo

U velikoj meri podržana od strane španske kompanije Avialsa T-35 bazirane u Valensiji, koja rukovodi najvećom svetskom protivpožarnom flotom Air Tractor AT-802 letelica, Agro-Montair ovosezonska flota sastavljena je od sedam Fire Boss letelica, koje su sledeće: jednosedni Agro-Montiar AT-802A Fire Boss registracione oznake CS-EAY (c/n 802A-0321), kao i šest Avialsinih aviona registrovanih u Španiji, u kombinaciji od pet jednosednih AT-802A Fire Boss letelica (EC-JUB/802A-0236, EC-LGN/802A-0344, EC-LBP/802A-0322, EC-MML//802A-0649 i EC-MRA/802A-0690) i dvosednog AT-802 Fire Bossa registracione oznake EC-LHI/802-0361 koji se u redovnoj upotrebi nalazi kao zamenska vatrogasna letelica, ali takođe i kao platforma za obuku 12 pilota Fire Boss portugalske flote.

Za jednostavnije operacije u Potugalu, pored tri visoko obučena Avialsa mehaničara koji su u periodu od maja do oktobra konstantno uposleni u Agro-Montair bazama, kompanija se takođe oslanja na Avialsinu EASA Part 145 AT-802 specijalizovanu službu za održavanje, popravke i remont, kao i sa njome povezanu logistiku i sistemom za snabdevanje rezervnim delovima.

Sveukupna efikasnost AT-802 flote u Portugalu zabeležena je 2013. godine kada je Agro-Montair nagrađen višegodišnjim sporazumom ANPC-a, koji je i dalje na snazi. Te godine, flota od šest Fire Boss letelica zabeležila je 1.195 sati leta od čega 798 sati čine protipožarne operacije raspoređenih u 360 protivpožarnih misija koje su rezultirale sa 5.141 vazdušnih ispuštanja vode, odnosno preko 15.423.000 litara vode utrošenih na gašenje požara u Portugalu.

Kada se konstrukcija letelice skine sa standardne opreme za sletanje i prebaci na višenamenske plovke, avionu se u oznaku dodaje naziv “Fire Boss” / Foto: Luis Andre Diogo

Mnogo manji od dvomotorne CL-215/415 Canadair letelice, AT-802 sa PT6 pogonom ostaje najveći turbinski jednomotorni avion na svetu sa proizvodnom linijom u Olneju u Teksasu sa stajnim trapom tipa tricikl kako u konfiguraciji jednosednog AT-802A, tako i u konfiguraciji dvosednog AT-802. Kada se konstrukcija letelice skine sa standardne opreme za sletanje i prebaci na višenamenske plovke, avionu se u oznaku dodaje naziv “Fire Boss” što u avijaciji predstavlja prepoznatljivu oznaku za istinski visoko specijalizovane vatrogasne letelice koje mogu da slete i na asfaltirane i na neasfaltirane piste, a takođe i da prikupljaju vodu sletanjem na reke, jezera i mora.

Sa impresivnim kapacitetom od 3.104 litara vode, mogućnosti upotrebe visoko efikasne protivpožarne pene i FRDS kompjuterskog retardantnog sistema za selekciju protivpožarnog modela odbrane, kao i sa malim finansijskim fondom potrebnim za nabavku i dalje korišćenje i održavanje, Air Tractor AT-802 proziveden je u preko 700 primeraka od 1992. godine i postavio protivpožarne standarde za mnoge evropske zemlje podložne požarima. Kao rezultat, pored Portugala, oko 80 vatrogasnih AT-802 letelica nalaze se trenutno u regularnoj upotrebi u Španiji, Francuskoj, Italiji, Hrvatskoj, Crnoj Gori, Makedoniji, Kipru i Izraelu, pri čemu te letelice takođe vrše protivpožarne operacije i u drugim delovima sveta kao što su Kanada, Argentina, Brazil i Australija.

Komentari

B

Evo upravo se vratih sa posmatranja ekpedicije gašenja požara helikopterom u Ljubiju. Rijetka prilika za divljenje moćnim mašinama koje pomažu u nevolji

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend