Srpski Falkon 6X preko Banja Luke do Majamija; Iz Pariza novi podaci o globalnoj upotrebi Falkon porodice

6. maj 2025

[NAJAVA] Šesti po redu Avijatičarski bal u restoranu Aeroklub 17. maja

30. apr 2025

„Green Power Turbine Systems“ prvi put na sajmu AERO u Fridrishafenu: Pogonska grupa i dva nova projekta aviona iz Srbije

30. apr 2025

[NAJAVA] Četvrti memorijal „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ na aerodromu Divci kod Valjeva

28. apr 2025

Nakon incidenta u vazduhu EXPO Osaka zaustavlja demo letove eVTOL letelica – šansa za Srbiju i EXPO 2027?

27. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Prva javno dostupna fotografija novog Falkona 6X Avio-službe Vlade Srbije

25. apr 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ objavljuje početak novog kursa za PPL dozvolu

23. apr 2025

Rafal 4.1 i Falkon 6X u Srbiji: Vojni pedigre jedinstvene civilno-vojne kupovine

21. apr 2025

Trenutno najmoderniji avion u Srbiji: Novi Falkon 6X državne Avio-službe

18. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] U Beograd sleteo novi Falkon 6X, najverovatnije novi avion Avio-službe Vlade Srbije

16. apr 2025

[EKSKLUZIVNO] „MIND Aviation“ 14. juna organizuje aero-miting na kragujevačkom aerodromu

11. apr 2025

AERO Fridrishafen 2025: Od Pipistrela do Falkona, uz jako srpsko prisustvo

10. apr 2025

Aero-klub Valjevo organizuje obuku za pilote jedriličare

7. apr 2025

Dve kompanije iz Srbije izlažu na ovogodišnjem sajmu AERO u Fridrishafenu

3. apr 2025

[POSAO] Nova škola letenja iz Kragujevca „MIND Aviation“ zapošljava „Head of training“ profesionalca i instruktore letenja

1. apr 2025

[INTERVJU] Od travnate piste do regionalnog centra: Kako Bratislav Milanović i MIND Grupa grade vazduhoplovni ekosistem u srcu Šumadije

31. mar 2025

Škola letenja „Prince Aviation“ traži predavače za PPL i ATPL kurseve

15. mar 2025

„Prince Aviation“ donira Saobraćajnom fakultetu: Renovirana učionica, donirana vazduhoplovna učila

14. mar 2025

Erbas i Robinson predstavili potpuno nove helikoptere H140 i R88

11. mar 2025

Direktorat pokrenuo krivične i prekršajne postupke povodom incidenata na „Nikoli Tesli“ u januaru

21. feb 2025
[FOTO REPORTAŽA] Vrhunac borbe sa požarima u Makedoniji: Bugarska, Turska i Izrael šalju svoje letelice
IAF C-130E sleće na Petrovac 8. avgusta / Foto: Dragan Cvetić

[FOTO REPORTAŽA] Vrhunac borbe sa požarima u Makedoniji: Bugarska, Turska i Izrael šalju svoje letelice

Letnja sezona 2017. ostaće upamćena po katastrofalnim požarima koji divljaju na Mediteranu i na Balkanu, gde su najugroženije bile Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Albanija, Makedonija dok je Srbija ove godine imala nešto više sreće. Suvo vreme i nekoliko nedelja izuzetno visokih temperatura prouzrokovali su intenzivne požare koji su se proširili i iscrpili regionalne sisteme za civilnu zaštitu prisiljavajući neke balkanske zemlje da pošalju poziv za međunarodnu pomoć u vidu specijalizovanih aviona za gašenje požara.

Uspešno koristeći svoja tri Air Tractor AT-802A Fire Boss jednoseda, protivpožarne amfibije (sa registracijama Z3-BGT, Z3-BGU i Z3-BGV), svaki sa kapacitetom od 3.104 litara vode, makedonska Direkcija za zaštitu i spašavanje (Direkcija za zaštita i spasuvanje – DZS) se već nekoliko meseci prilično uspešno bori protiv letnjih požara u Makedoniji. U borbu su se na zahtev DZS uključila i dva transportna helikoptera Mi-17 makedonskog ratnog vazduhoplovstva (302 i 303), svaki sa vedrom kapaciteta od 2.000 litara. Međutim, sa preko 25 velikih aktivnih požara na različitim lokacijama u toku zadnjih dana jula, makedonska vlada je zatražila pomoć od prijateljskih zemalja.

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo pomaže sa helikopterom Mi-17 „302“ u gašenju požara kod sela Osinčani 5. avgusta / Foto: Dragan Cvetić

Prva država koja je odazvala je susedna Bugarska koja je rano ujutro 2. avgusta rasporedila u bazu makedonskog ratnog vazduhoplovstva Petrovac, blizu glavnog grada Skoplja, jedan transportni helikopter Mi-17 svog ratnog vazduhoplovstva uz posadu koja broji 12 članova. Helikopter je u periodu od 2. do 5. avgusta pomoću „Bamby Bucket“ vedra izvršio ukupno 81 bacanje vode na različitim požarima u blizini Skoplja. Međutim, zbog nedostatka resursa i predstojeće redovne 100-časovne inspekcije, bugarski helikopter je bio prinuđen da se vrati kući u jutro 6 avgusta.

Bugarski Mi-17 „417“ iznad sela Osinčani 5. avgusta / Foto: Dragan Cvetić

Druga država koja je brzo odgovorila na Makedonski poziv za pomoc bila je Turska. Pomoć Ankare je stigla u vidu kazahstanskog transportnog helikoptera Mi-8MTV-1 kompanije Burundaiavia Airline, a koji je pod ugovorom o protivpožarnoj borbi već bio aktivan u Turskoj. Ova letilica, sa registracijom UP-MI809, turskom inskripcijom ORMAN (u prevodu: šuma) doleteo je na Petrovac 3. avgusta. Do 7. avgusta on je naleteo 19,5 sati u protivpožarnim operacijama i obavio je 82 bacanja vode iz vedra tipa „Bamby Bucket“.

Burundaiavia Mi-8MTV-1 „UP-MI809“ parkiran na Petrovcu / Foto: Igor Božinovski

Poslednja država koja je dala podršku Makedoniji je Izrael. Njihovo raspoređivanje započelo je sa koordinacionim timom koji je sleteo na Petrovac dvomotornim turboprop avionom Raytheon B200T Zufit 4 u popodnevnim satima 7. avgusta. Ovaj avion je deo 135. „Kings of the Air“ skvadrona Izraelskog ratnog vazduhoplovstva. Sledećeg dana usledilo je iskrcavanje logističkog tima koji je došao u Makedoniju transportnim avionom Lockheed C-130E Hercules iz sastava 131. skvadrona „The Yellow Bird“. Nakon dugog preleta u trajanju of 6 sati i 15 minuta sleteli su u Skoplje i dva policijska dvoseda Air Tractor AT-802 time kompletirajući pomoć sastavljenu od 4 različite letelice i 27 ljudi.

AT-802 izraelske policije „4X-AFA“ stiže u Makedoniju 8. avgusta / Foto: Igor Božinovski
Izraelci u akciji. AT-802 4X-AFA izbacuje 3.100 litara vode / Foto: Igor Božinovski
Izraelci u formaciji iznad Makedonije / Foto: Igor Božinovski

Uz podršku letačkog i zemaljskog osoblja firmi Chim-Nir Aviation i Elbit Systems kao i saradnju sa makedonskom DZS, izraelski avioni AT-802 aktivno su učestvovali u protivpožarnim operacijama 9. i 10. avgusta uz nalet od 15 sati i 34 letečke misije koje su dovele do ispuštanja više od 85.000 litara vodenih „bombi“ obogaćenih penom. Izraelska poseta okončana je 11. avgusta kada je Makedonija opet bila u mogućnosti da sama nastavi protivpožarnu borbu.

Beležeći 100% operativnu raspoloživost i oslanjajući se na samo tri pilota, makedonska flota AT-802A Fire Boss akumulirala je 164 sati naleta u protivpožarnim operacijama u toku ovogodišnje letenje sezone, tačnije između 3. maja i 10. avgusta. U pomenutom periodu izvedena su 365 bacanja vode odnosno bačeno je preko 1.1 milion litara vode na požare. U izvršavanju svojih misija Fire Boss amfibije su najčešće koristile instalacije za punjenje vode na aerodromu Petrovac ali je sakupljanje vode rađeno i na Mantovskom, Ohridskom, Mavrovskom i Tikveškom jezeru.

Makedonski „Fire Boss“ sleće na Petrovac 6. avgusta / Foto: Igor Božinovski





[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor