Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024

„Prince Aviation“ produžio ugovor sa američkom kompanijom: Instalacija inovativnih vingleta za unapređenje performansi poslovnih aviona u Beogradu

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024
[FOTO REPORTAŽA] Vrhunac borbe sa požarima u Makedoniji: Bugarska, Turska i Izrael šalju svoje letelice
IAF C-130E sleće na Petrovac 8. avgusta / Foto: Dragan Cvetić

[FOTO REPORTAŽA] Vrhunac borbe sa požarima u Makedoniji: Bugarska, Turska i Izrael šalju svoje letelice

Letnja sezona 2017. ostaće upamćena po katastrofalnim požarima koji divljaju na Mediteranu i na Balkanu, gde su najugroženije bile Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Albanija, Makedonija dok je Srbija ove godine imala nešto više sreće. Suvo vreme i nekoliko nedelja izuzetno visokih temperatura prouzrokovali su intenzivne požare koji su se proširili i iscrpili regionalne sisteme za civilnu zaštitu prisiljavajući neke balkanske zemlje da pošalju poziv za međunarodnu pomoć u vidu specijalizovanih aviona za gašenje požara.

Uspešno koristeći svoja tri Air Tractor AT-802A Fire Boss jednoseda, protivpožarne amfibije (sa registracijama Z3-BGT, Z3-BGU i Z3-BGV), svaki sa kapacitetom od 3.104 litara vode, makedonska Direkcija za zaštitu i spašavanje (Direkcija za zaštita i spasuvanje – DZS) se već nekoliko meseci prilično uspešno bori protiv letnjih požara u Makedoniji. U borbu su se na zahtev DZS uključila i dva transportna helikoptera Mi-17 makedonskog ratnog vazduhoplovstva (302 i 303), svaki sa vedrom kapaciteta od 2.000 litara. Međutim, sa preko 25 velikih aktivnih požara na različitim lokacijama u toku zadnjih dana jula, makedonska vlada je zatražila pomoć od prijateljskih zemalja.

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo pomaže sa helikopterom Mi-17 „302“ u gašenju požara kod sela Osinčani 5. avgusta / Foto: Dragan Cvetić

Prva država koja je odazvala je susedna Bugarska koja je rano ujutro 2. avgusta rasporedila u bazu makedonskog ratnog vazduhoplovstva Petrovac, blizu glavnog grada Skoplja, jedan transportni helikopter Mi-17 svog ratnog vazduhoplovstva uz posadu koja broji 12 članova. Helikopter je u periodu od 2. do 5. avgusta pomoću „Bamby Bucket“ vedra izvršio ukupno 81 bacanje vode na različitim požarima u blizini Skoplja. Međutim, zbog nedostatka resursa i predstojeće redovne 100-časovne inspekcije, bugarski helikopter je bio prinuđen da se vrati kući u jutro 6 avgusta.

Bugarski Mi-17 „417“ iznad sela Osinčani 5. avgusta / Foto: Dragan Cvetić

Druga država koja je brzo odgovorila na Makedonski poziv za pomoc bila je Turska. Pomoć Ankare je stigla u vidu kazahstanskog transportnog helikoptera Mi-8MTV-1 kompanije Burundaiavia Airline, a koji je pod ugovorom o protivpožarnoj borbi već bio aktivan u Turskoj. Ova letilica, sa registracijom UP-MI809, turskom inskripcijom ORMAN (u prevodu: šuma) doleteo je na Petrovac 3. avgusta. Do 7. avgusta on je naleteo 19,5 sati u protivpožarnim operacijama i obavio je 82 bacanja vode iz vedra tipa „Bamby Bucket“.

Burundaiavia Mi-8MTV-1 „UP-MI809“ parkiran na Petrovcu / Foto: Igor Božinovski

Poslednja država koja je dala podršku Makedoniji je Izrael. Njihovo raspoređivanje započelo je sa koordinacionim timom koji je sleteo na Petrovac dvomotornim turboprop avionom Raytheon B200T Zufit 4 u popodnevnim satima 7. avgusta. Ovaj avion je deo 135. „Kings of the Air“ skvadrona Izraelskog ratnog vazduhoplovstva. Sledećeg dana usledilo je iskrcavanje logističkog tima koji je došao u Makedoniju transportnim avionom Lockheed C-130E Hercules iz sastava 131. skvadrona „The Yellow Bird“. Nakon dugog preleta u trajanju of 6 sati i 15 minuta sleteli su u Skoplje i dva policijska dvoseda Air Tractor AT-802 time kompletirajući pomoć sastavljenu od 4 različite letelice i 27 ljudi.

AT-802 izraelske policije „4X-AFA“ stiže u Makedoniju 8. avgusta / Foto: Igor Božinovski
Izraelci u akciji. AT-802 4X-AFA izbacuje 3.100 litara vode / Foto: Igor Božinovski
Izraelci u formaciji iznad Makedonije / Foto: Igor Božinovski

Uz podršku letačkog i zemaljskog osoblja firmi Chim-Nir Aviation i Elbit Systems kao i saradnju sa makedonskom DZS, izraelski avioni AT-802 aktivno su učestvovali u protivpožarnim operacijama 9. i 10. avgusta uz nalet od 15 sati i 34 letečke misije koje su dovele do ispuštanja više od 85.000 litara vodenih „bombi“ obogaćenih penom. Izraelska poseta okončana je 11. avgusta kada je Makedonija opet bila u mogućnosti da sama nastavi protivpožarnu borbu.

Beležeći 100% operativnu raspoloživost i oslanjajući se na samo tri pilota, makedonska flota AT-802A Fire Boss akumulirala je 164 sati naleta u protivpožarnim operacijama u toku ovogodišnje letenje sezone, tačnije između 3. maja i 10. avgusta. U pomenutom periodu izvedena su 365 bacanja vode odnosno bačeno je preko 1.1 milion litara vode na požare. U izvršavanju svojih misija Fire Boss amfibije su najčešće koristile instalacije za punjenje vode na aerodromu Petrovac ali je sakupljanje vode rađeno i na Mantovskom, Ohridskom, Mavrovskom i Tikveškom jezeru.

Makedonski „Fire Boss“ sleće na Petrovac 6. avgusta / Foto: Igor Božinovski





[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor