Proslava Dana državnosti: Zabeležen najveći broj dronova na jednoj lokaciji u istoriji srpskog vazdušnog prostora

15. feb 2024

Sin stradalog pilota prodaje proizvodnju ultra-lake letelice Eskval

14. feb 2024

[ANALIZA] Protivpožarni avion AT-802: Kad helikopteri nisu adekvatni

6. feb 2024

Bugarskoj isporučen prvi AW109 helikopter za HEMS službu

2. feb 2024

[FOTO REPORTAŽA] Kako je Helikopterska jedinica MUP-a Srbije gasila požar u Bloku 70 na Novom Beogradu: “Vatreno“ krštenje ruskog Kamova

24. jan 2024

Utva prodala prvu Sovu kupcu u Meksiku

6. jan 2024

Lisičji Jarak ponovo otvoren za saobraćaj generalne avijacije

30. nov 2023

[POSAO] Prince Aviation traži vazduhoplovne tehničare i inženjere svih profila za svoju sledeću etapu širenja

24. nov 2023

Nekoliko srpskih sportskih aerodroma privremeno zatvoreno, Direktorat civilnog vazduhoplovstva objašnjava za Tango Six zbog čega

7. nov 2023

„Pilot na jedan dan“: Aero-klub Valjevo i Ministarstvo odbrane ponovo besplatno motivišu mlade da postanu piloti

26. okt 2023

[FOTO] „Sky Wings“ fly-in na aerodromu Maribor: Egmont Aviation predstavio svoj portfolio

24. okt 2023

[NAJAVA] Fly-in na mariborskom aerodromu: Kompanija Egmont Aviation poziva avijatičare na promociju Diamond i JMB letelica

18. okt 2023

[POSAO] Prince aviation traži kopilote i kapetane

2. okt 2023

[POSLEDNJA VEST] Udes jedrilice iznad Željave u Bosni i Hercegovini, pilot poginuo

27. sep 2023

Srpski registar vazduhoplova uskoro bogatiji za još jednog Falkona starije serije „50“

27. sep 2023

Blanik kamp-kup Trstenik 2023: Do sada najmasovnije takmičenje, gosti od Rusije do Bihaća

21. sep 2023

DCV inicira izradu softvera za automatizaciju prijave i najave leta za dronove; Najavljena reforma propisa za snimanje iz vazduha

20. sep 2023

[INTERVJU] Kako je makedonska jedrilica Ilindenka spašena iz Muzeja vazduhoplovstva u Beogradu radi restauracije u Skoplju

20. sep 2023

Aero-miting Skoplje 2023: Najinteresantnija vazduhoplovna manifestacija ove godine

19. sep 2023

[POSLEDNJA VEST] Galeb G-2A izleteo sa piste nekon sletanja u Italiji

18. sep 2023
[FOTO REPORTAŽA] Vrhunac borbe sa požarima u Makedoniji: Bugarska, Turska i Izrael šalju svoje letelice
IAF C-130E sleće na Petrovac 8. avgusta / Foto: Dragan Cvetić

[FOTO REPORTAŽA] Vrhunac borbe sa požarima u Makedoniji: Bugarska, Turska i Izrael šalju svoje letelice

Letnja sezona 2017. ostaće upamćena po katastrofalnim požarima koji divljaju na Mediteranu i na Balkanu, gde su najugroženije bile Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Albanija, Makedonija dok je Srbija ove godine imala nešto više sreće. Suvo vreme i nekoliko nedelja izuzetno visokih temperatura prouzrokovali su intenzivne požare koji su se proširili i iscrpili regionalne sisteme za civilnu zaštitu prisiljavajući neke balkanske zemlje da pošalju poziv za međunarodnu pomoć u vidu specijalizovanih aviona za gašenje požara.

Uspešno koristeći svoja tri Air Tractor AT-802A Fire Boss jednoseda, protivpožarne amfibije (sa registracijama Z3-BGT, Z3-BGU i Z3-BGV), svaki sa kapacitetom od 3.104 litara vode, makedonska Direkcija za zaštitu i spašavanje (Direkcija za zaštita i spasuvanje – DZS) se već nekoliko meseci prilično uspešno bori protiv letnjih požara u Makedoniji. U borbu su se na zahtev DZS uključila i dva transportna helikoptera Mi-17 makedonskog ratnog vazduhoplovstva (302 i 303), svaki sa vedrom kapaciteta od 2.000 litara. Međutim, sa preko 25 velikih aktivnih požara na različitim lokacijama u toku zadnjih dana jula, makedonska vlada je zatražila pomoć od prijateljskih zemalja.

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo pomaže sa helikopterom Mi-17 „302“ u gašenju požara kod sela Osinčani 5. avgusta / Foto: Dragan Cvetić

Prva država koja je odazvala je susedna Bugarska koja je rano ujutro 2. avgusta rasporedila u bazu makedonskog ratnog vazduhoplovstva Petrovac, blizu glavnog grada Skoplja, jedan transportni helikopter Mi-17 svog ratnog vazduhoplovstva uz posadu koja broji 12 članova. Helikopter je u periodu od 2. do 5. avgusta pomoću „Bamby Bucket“ vedra izvršio ukupno 81 bacanje vode na različitim požarima u blizini Skoplja. Međutim, zbog nedostatka resursa i predstojeće redovne 100-časovne inspekcije, bugarski helikopter je bio prinuđen da se vrati kući u jutro 6 avgusta.

Bugarski Mi-17 „417“ iznad sela Osinčani 5. avgusta / Foto: Dragan Cvetić

Druga država koja je brzo odgovorila na Makedonski poziv za pomoc bila je Turska. Pomoć Ankare je stigla u vidu kazahstanskog transportnog helikoptera Mi-8MTV-1 kompanije Burundaiavia Airline, a koji je pod ugovorom o protivpožarnoj borbi već bio aktivan u Turskoj. Ova letilica, sa registracijom UP-MI809, turskom inskripcijom ORMAN (u prevodu: šuma) doleteo je na Petrovac 3. avgusta. Do 7. avgusta on je naleteo 19,5 sati u protivpožarnim operacijama i obavio je 82 bacanja vode iz vedra tipa „Bamby Bucket“.

Burundaiavia Mi-8MTV-1 „UP-MI809“ parkiran na Petrovcu / Foto: Igor Božinovski

Poslednja država koja je dala podršku Makedoniji je Izrael. Njihovo raspoređivanje započelo je sa koordinacionim timom koji je sleteo na Petrovac dvomotornim turboprop avionom Raytheon B200T Zufit 4 u popodnevnim satima 7. avgusta. Ovaj avion je deo 135. „Kings of the Air“ skvadrona Izraelskog ratnog vazduhoplovstva. Sledećeg dana usledilo je iskrcavanje logističkog tima koji je došao u Makedoniju transportnim avionom Lockheed C-130E Hercules iz sastava 131. skvadrona „The Yellow Bird“. Nakon dugog preleta u trajanju of 6 sati i 15 minuta sleteli su u Skoplje i dva policijska dvoseda Air Tractor AT-802 time kompletirajući pomoć sastavljenu od 4 različite letelice i 27 ljudi.

AT-802 izraelske policije „4X-AFA“ stiže u Makedoniju 8. avgusta / Foto: Igor Božinovski
Izraelci u akciji. AT-802 4X-AFA izbacuje 3.100 litara vode / Foto: Igor Božinovski
Izraelci u formaciji iznad Makedonije / Foto: Igor Božinovski

Uz podršku letačkog i zemaljskog osoblja firmi Chim-Nir Aviation i Elbit Systems kao i saradnju sa makedonskom DZS, izraelski avioni AT-802 aktivno su učestvovali u protivpožarnim operacijama 9. i 10. avgusta uz nalet od 15 sati i 34 letečke misije koje su dovele do ispuštanja više od 85.000 litara vodenih „bombi“ obogaćenih penom. Izraelska poseta okončana je 11. avgusta kada je Makedonija opet bila u mogućnosti da sama nastavi protivpožarnu borbu.

Beležeći 100% operativnu raspoloživost i oslanjajući se na samo tri pilota, makedonska flota AT-802A Fire Boss akumulirala je 164 sati naleta u protivpožarnim operacijama u toku ovogodišnje letenje sezone, tačnije između 3. maja i 10. avgusta. U pomenutom periodu izvedena su 365 bacanja vode odnosno bačeno je preko 1.1 milion litara vode na požare. U izvršavanju svojih misija Fire Boss amfibije su najčešće koristile instalacije za punjenje vode na aerodromu Petrovac ali je sakupljanje vode rađeno i na Mantovskom, Ohridskom, Mavrovskom i Tikveškom jezeru.

Makedonski „Fire Boss“ sleće na Petrovac 6. avgusta / Foto: Igor Božinovski





[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor