[POSLEDNJA VEST] Dvomotorni Teknam u Ečkoj sleteo sa uvučenim stajnim trapom, nije bilo povređenih

11. feb 2025

Novi termini za „English language proficiency test“ u Trening centru kompanije „Prince Aviation“

4. feb 2025

[POSLEDNJA VEST] Vučić iz Davosa: Kupujemo tri eVTOL letelice američke kompanije Arčer

20. jan 2025

Novi v.d. direktora Vazduhoplovne akademije Miroslav Lepir: „Sve organizacione jedinice zadržale svoje sertifikate, podnete tri ostavke, imenovan novi „accountable manager“ za Vršac“

18. jan 2025

Direktorat civilnog vazduhoplovstva povodom situacije u Vazduhoplovnoj akademiji: Svi prijavljeni događaji su obrađeni i procesirani

15. jan 2025

„Prince Aviation“ obavio do sada najduži čarter let: Od Ciriha do Rio de Ženeira preko Kabo Verdea

9. jan 2025

Savet roditelja Vazduhoplovne akademije protiv nove uprave: „15 rukovodilaca sa vazduhoplovnim sertifikatima podneće neopozive ostavke“

4. jan 2025

Smene u Vazduhoplovnoj akademiji: Direktorat civilnog vazduhoplovstva demantuje da postavlja rukovodioce

1. jan 2025

[POSAO] Beogradski „MPC Air“ traži Kapetana i Kopilota na avionu „Cessna Citation“ XLS+

29. dec 2024

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar kompanije „Prince Aviation“ za 2025. godinu

28. dec 2024

Još jedan budući program besplatnog letenja: DCV donirao novčana sredstva Vazduhoplovnom savezu za kupovinu jedrilice za obuku pilota

27. dec 2024

Makedonski Er Traktor primećen u Austriji 

26. dec 2024

Hrvatskoj policiji isporučeni helikopteri Subaru Bell 412EPX

18. dec 2024

[MEBAA 2024] Manji sajam, veće poslovne aktivnosti, AOC za manje od 60 dana i zapaženo srpsko prisustvo

14. dec 2024

[MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

13. dec 2024

Visoka delegacija američkog „Garmina“ u poseti beogradskom „Prince Aviation-u“: Nastavak strateškog partnerstva za nove poslove modernizacije poslovnih aviona

11. dec 2024

Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024
[FOTO REPORTAŽA] Vrhunac borbe sa požarima u Makedoniji: Bugarska, Turska i Izrael šalju svoje letelice
IAF C-130E sleće na Petrovac 8. avgusta / Foto: Dragan Cvetić

[FOTO REPORTAŽA] Vrhunac borbe sa požarima u Makedoniji: Bugarska, Turska i Izrael šalju svoje letelice

Letnja sezona 2017. ostaće upamćena po katastrofalnim požarima koji divljaju na Mediteranu i na Balkanu, gde su najugroženije bile Hrvatska, Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Albanija, Makedonija dok je Srbija ove godine imala nešto više sreće. Suvo vreme i nekoliko nedelja izuzetno visokih temperatura prouzrokovali su intenzivne požare koji su se proširili i iscrpili regionalne sisteme za civilnu zaštitu prisiljavajući neke balkanske zemlje da pošalju poziv za međunarodnu pomoć u vidu specijalizovanih aviona za gašenje požara.

Uspešno koristeći svoja tri Air Tractor AT-802A Fire Boss jednoseda, protivpožarne amfibije (sa registracijama Z3-BGT, Z3-BGU i Z3-BGV), svaki sa kapacitetom od 3.104 litara vode, makedonska Direkcija za zaštitu i spašavanje (Direkcija za zaštita i spasuvanje – DZS) se već nekoliko meseci prilično uspešno bori protiv letnjih požara u Makedoniji. U borbu su se na zahtev DZS uključila i dva transportna helikoptera Mi-17 makedonskog ratnog vazduhoplovstva (302 i 303), svaki sa vedrom kapaciteta od 2.000 litara. Međutim, sa preko 25 velikih aktivnih požara na različitim lokacijama u toku zadnjih dana jula, makedonska vlada je zatražila pomoć od prijateljskih zemalja.

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo pomaže sa helikopterom Mi-17 „302“ u gašenju požara kod sela Osinčani 5. avgusta / Foto: Dragan Cvetić

Prva država koja je odazvala je susedna Bugarska koja je rano ujutro 2. avgusta rasporedila u bazu makedonskog ratnog vazduhoplovstva Petrovac, blizu glavnog grada Skoplja, jedan transportni helikopter Mi-17 svog ratnog vazduhoplovstva uz posadu koja broji 12 članova. Helikopter je u periodu od 2. do 5. avgusta pomoću „Bamby Bucket“ vedra izvršio ukupno 81 bacanje vode na različitim požarima u blizini Skoplja. Međutim, zbog nedostatka resursa i predstojeće redovne 100-časovne inspekcije, bugarski helikopter je bio prinuđen da se vrati kući u jutro 6 avgusta.

Bugarski Mi-17 „417“ iznad sela Osinčani 5. avgusta / Foto: Dragan Cvetić

Druga država koja je brzo odgovorila na Makedonski poziv za pomoc bila je Turska. Pomoć Ankare je stigla u vidu kazahstanskog transportnog helikoptera Mi-8MTV-1 kompanije Burundaiavia Airline, a koji je pod ugovorom o protivpožarnoj borbi već bio aktivan u Turskoj. Ova letilica, sa registracijom UP-MI809, turskom inskripcijom ORMAN (u prevodu: šuma) doleteo je na Petrovac 3. avgusta. Do 7. avgusta on je naleteo 19,5 sati u protivpožarnim operacijama i obavio je 82 bacanja vode iz vedra tipa „Bamby Bucket“.

Burundaiavia Mi-8MTV-1 „UP-MI809“ parkiran na Petrovcu / Foto: Igor Božinovski

Poslednja država koja je dala podršku Makedoniji je Izrael. Njihovo raspoređivanje započelo je sa koordinacionim timom koji je sleteo na Petrovac dvomotornim turboprop avionom Raytheon B200T Zufit 4 u popodnevnim satima 7. avgusta. Ovaj avion je deo 135. „Kings of the Air“ skvadrona Izraelskog ratnog vazduhoplovstva. Sledećeg dana usledilo je iskrcavanje logističkog tima koji je došao u Makedoniju transportnim avionom Lockheed C-130E Hercules iz sastava 131. skvadrona „The Yellow Bird“. Nakon dugog preleta u trajanju of 6 sati i 15 minuta sleteli su u Skoplje i dva policijska dvoseda Air Tractor AT-802 time kompletirajući pomoć sastavljenu od 4 različite letelice i 27 ljudi.

AT-802 izraelske policije „4X-AFA“ stiže u Makedoniju 8. avgusta / Foto: Igor Božinovski
Izraelci u akciji. AT-802 4X-AFA izbacuje 3.100 litara vode / Foto: Igor Božinovski
Izraelci u formaciji iznad Makedonije / Foto: Igor Božinovski

Uz podršku letačkog i zemaljskog osoblja firmi Chim-Nir Aviation i Elbit Systems kao i saradnju sa makedonskom DZS, izraelski avioni AT-802 aktivno su učestvovali u protivpožarnim operacijama 9. i 10. avgusta uz nalet od 15 sati i 34 letečke misije koje su dovele do ispuštanja više od 85.000 litara vodenih „bombi“ obogaćenih penom. Izraelska poseta okončana je 11. avgusta kada je Makedonija opet bila u mogućnosti da sama nastavi protivpožarnu borbu.

Beležeći 100% operativnu raspoloživost i oslanjajući se na samo tri pilota, makedonska flota AT-802A Fire Boss akumulirala je 164 sati naleta u protivpožarnim operacijama u toku ovogodišnje letenje sezone, tačnije između 3. maja i 10. avgusta. U pomenutom periodu izvedena su 365 bacanja vode odnosno bačeno je preko 1.1 milion litara vode na požare. U izvršavanju svojih misija Fire Boss amfibije su najčešće koristile instalacije za punjenje vode na aerodromu Petrovac ali je sakupljanje vode rađeno i na Mantovskom, Ohridskom, Mavrovskom i Tikveškom jezeru.

Makedonski „Fire Boss“ sleće na Petrovac 6. avgusta / Foto: Igor Božinovski





[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor