Prvog dana ovogodišnjeg najvećeg vazduhoplovnog događaja na Bliskom istoku, mogle su se videti mnoge vojne letelice koje su prvi put viđene na ovom sajmu. I dok su neki vazduhoplovi već imali premijere širom sveta a pri tom je njihov razvoj sasvim solidno medijski bio pokriven, jedan avion zaslužuje posebnu pažnju jer se do sada o njemu vrlo malo znalo.
Reč je o prvom domaćem borbenom avionu Ujedinjenih Arapskih Emirata, lakom turboelisnom višenamenskom B-250 koji je uz stranu pomoć razvijen u emiratskoj kompaniji Calidus sa sedištem u Abu Dabiju.
Avion B-250 je deo programa pod nazivom Bader koji je započet 2015. godine u saradnji sa partnerima koji uključuju brazilski Novaer koji je bio zadužen za konstrukciju kao i američki Rockwell Collins koji je na avionu primenio svoju sisteme u vidu nove Pro Line Fusion avionike. B-250 veoma podseća na nešto uvećanu verziju brazilskog školskog aviona EMB-312 ’’Tucano’’ što nije čudno jer je njegov glavni inženjer i konstruktor Brazilac Joseph Kovacs koji je takođe konstruisao i Tukana.
Novi emiratski laki višenamenski borbeni avion namenjen je za protivpobunjeničku borbu (COIN), blisku vazdušnu podršku (CAS), prikupljanje obaveštajnih podataka, osmatranje i izviđanje (ISR), a može služiti i za obavljanje napredne obuke. To je tandem dvosed sa izbacivim sedištima, niskokrilac pogonjen dobro poznatim i u svetu široko rasprostranjenim turboelisnim motorom Pratt & Whitney Canada PT6 u verziji PT6A-68 snage 1600 KS. Dužina aviona je 10,58 m a razmah krila 12,08 m. B-250 ima maksimalni dolet u preletu od 4445 km pr brzini od 557 km/h a vrhunac leta iznosi oko 9144 m. Borbeni radijus sa dve rakete vazduh-vazduh AIM-9, 4 laserski vodjene bombe GBU-58 i jednim spoljašnjim tankom iznosi 1057 km pri brzini od 462 km/h a avion u vazduhu može ostati maksimalno 12 sati. Takođe u izviđačkoj misiji sa tri podvesna rezervoara za gorivo dolet je 2185 km pri prosečnoj brzini od 518 km/h. Cena sata naleta iznosi 1200 dolara.
Američki Rockwell Collins je obezbedio elektronsku opremu u paketu Pro Line Fusion koji obuhvata digitalni elektro-optički gornji pokazivač (HUD), višenamenske donje pokazivače (MFD) i turelu sa elektro-optičkom i infracrvenom opremom. Sve to utiče da avion može biti upotrebljen danju i noću u gotovo svim vremenskim uslovima a pilotima daje značajno unapređenje tzv. situacione svesti u svim fazama leta. Iz kompanije Calidus ističu da je to prvi avion u ovoj kategoriji koji je u potpunosti napravljen od kompozitnog materijala odnosno od ugljeničnih vlakana što je znatno smanjilo masu letelice, povećalo žilavost i životni vek i olakšalo održavanje. To će takođe značajno uticati i na cenu nabavke ali i na troškove korišćenja aviona.
Naoružanje se može nositi na 6 potrkilnih i jednom podtrupnom nosaču a ukupna nosivost je 1796 kg. Avion može biti naoružan širokim spektrom vođenih i nevođenih ubojsnih sredstava različitih proizvođača. Međutim, kako bi se u zavisnosti od političkih i drugih ograničenja u skorijoj budućnosti obezbedilo naoružanje, dakle da ono za pojedine korisnike ne bude američke ili zapadnoevropske proizvodnje, Calidus ima opciju saradnje sa emiratskom kompanijom EDIS (Emirates Defence Industries Company) odnosno njenom firmom Tawazun Dynamics preko koje bi se mogle integrisati južnoafričke precizno vođenje bombe Al Tariq-S i protivoklopne rakete Mokopa. Za kontrolu ubojnih sredstava na avionu je primenjen sistem za upravljanje vatrom (Precision Attack Weapon System) najnovije generacije. U Dubaiju su pored aviona prikazane i južnokorejske laserski vođene rakete kalibra 70 mm LIG Nex1 LOGIR i malogabaritna vođena municija DS-16.
Za sada nema mnogo detalja o samom razvoju aviona ali po dostupnim podacima prototip je poleteo ovog leta, do sada je izvršeno letova u trajanju preko 50 sati a na Dubai Airshow su prisutna dva aviona, jedan u statičkom delu a jedan učestvuje u letačkom programu. Proizvodni pogon je u ranoj fazi izgradnje, biće smešten u centru vazduhoplovne industrije Emirata, mestu Al Alain a najavljeno je da će serijska proizvodnja početi uskoro sa mogućnostima brze proizvodnje velikih serija.
Na inače veoma zasićenom tržištu turboelisnih COIN/CAS aviona pojavila se dakle još jedna platforma koja će se za svoje prve narudžbine boriti, kako sa već dokazanim avionima, tako i sa turskim Hurkušom-C koji je takođe relativno nov vazduhoplov. I za B-250 i Hurkuš kupci se traže pre svega na Bliskom istoku ali i u Africi. Međutim, biće teško s obzirom da su na Bliskom istoku već prisutni američki AT-802U i Archangel a u Africi je sada već široko rasprostranjen brazilski A-29 Super Tucano.
Objavljeno je da postoji veliki interes kako samih UAE tako i potencijalnih inostranih naručioca. Ipak, smatra se da će se proizvođač pre svega koncentrisati na izvoz budući da vazduhoplovne snage Emirata već koriste avione AT-802U i Archangel. Deo flote AT-802U ustupili su Jemenu, Egiptu i Jordanu. Dodatna ograničenja na tržištu predstavlja činjenica da je Liban nabavio A-29 Super Tucano a ova zemlja, kao i Irak koristi i naoružane avione AC-208 Attack Caravan.
Video nastupa B-250 na Dubai Airshow 2017:
nikola
zar nije slican nasem avionu KOBAC
j21
misliš maketi?
Živojin Banković
Nije jer je veći i moćniji.
A Kobac kao avion još uvek ne postoji.
nikola
znam da je samo maketa a da li ce ikad postojati
Laki
Jeste slican,kao da je neko pozajmio plan…
Živojin Banković
Исти човек је конструисао и овај Б-250 и бразилски ЕМБ-312. Тако да је неозбиљно говорити да је неко користио Копца као узор.
ivan1
Po ovom clanku za dve godine su konstruisli i napravili prototipa za testiranje u drzavi koja nema ni t od tradicije u proizvodnji aviona! Pa u Srbiji se za to vreme ni maketa nenapravi!
Sto se tice korisnika koji nemaju dobre politicke odnose sa zapadom sumnjam da je dosta sto moze da se integrise juznoafricko naouruzanje posto predpostavljam da je veliki udeo opreme zapadnog porekla. Pt-6a ke siroko rasprostranjen motor ali ova jaca varijanta ima uglavnom vojnu upotrebu tako da neznam kolika je moguca nabavka motora i delova na civilnom trzistu bez posebnih dozvola. Predpostavljam da bi avion takave klase bez zapadne opreme i sa ruskim naouruzanjem mozda mogao da nadje svoje mesto na trzistu posto rusi neprave nista slicno
Milos Colic
Nemaju ni t od tradicije ali imaju veliko P od para.
Gomi
Projekat zapocet 2015 i zavrsen 2017, ljudi cute i rade svoj posao! B-250 extra izgleda, posebno unutra, konstruktor je prevazisao sebe ako se gleda pozitivno na EMB-312 kao dobar i savremen (COIN) avion.
Albukerki
Idealna mašina za srpsku vojsku!
Namaknuti pare i kupiti. Brzo bi savladali tehničko održavanje a pošto smo „partneri“ sa UAE, moglo bi možda nešto i na odloženo da se odradi, na neku robnu razmenu ili slično.
Vrlo, vrlo ozbiljno odrađeno. Svaka čast!
darko
pošto Lasta 95 nikako da uđe u upotrebu, ovako nešto bi bio elegantan način da se Lasta „izbaci iz igre“. Bilo bi moguće da se od UAE kupi jedan broj nekompletnih aviona i u njih ugrade dostupna ( slabija ) verzija motora, kao i dostupna optema i dobije sposobniji avion od Laste, koji bi u izvesnoj meri zamenio i G4
Branko
Mislim da i nece imati velikih probela sa konkurentima, AT-802 ima dolet od 2750km uz brzinu krstarenja od 356km/h, brazilski ima dolet od 2855km uz 520km/h, dok B-250 ima dolet od 4445km uz 557km/h, uz to ima i najvecu visinu leta. Ima i nesto vecu nosivost, dok je naoruzanje otprilike tu negde, kao i sat naleta. Arhandjel ima brzinu leta od 335km/h i dolet oko 3000km, kao i slicno naoruzanje. Takodje B-250 moze da ostane 2 sata vise u vazduhu od svih navedenih.
atg51
Brazilska registracija na njemu PR-ZNT, brazilci je koriste za eksperimentalne avione. S druge strane iz teksta (kao i iz drugih tekstova koje sam jutros pogledao na netu), avion se predstavlja kao proizvod koji je skoro spreman za proizvodnju. Da li je zaista moguce da se borbeni avion sa tako malo sati provedenih u letu i relativno kratkim vremenom razvoja vec moze smatrati zaokruzenim proizvodom s kojim se moze ici u proizvodnju?
Branko
U pitanju je uglavnom Africko trziste, tamo lete i nasi G2
Živojin Banković
Лете само у Либији.
Joca
Bogami sasvim dobre karakteristike,posebno mi se svidja dolet. Dosta sirok spektar naouruzanja. Rekao bih ozbiljan avion u svojoj kategoriji.
Boki
Gospodine Bankoviću koliko košta B 250?
Da li je Srbija u stanju sama ili sa UAE u
SVOJIM kapacitetima proizvesti ovaj aparat koji može biti okosnica obuke i protiv oklopne borbe?
Kakvo je stanje u UTVI?
Živojin Banković
Нема за сада цене Б-250.
Сматрам да тренутно Србија није у стању да сама произведе овакав авион.
Утву је преузео СДПР а мислим да ситуација у тој фабрици није баш најбоља.
22201
Sad kad je preuzeo SDPR, već loše stanje u UTVI biće još lošije.
Radnima Ronhill
Pa kad vec ne mogu sa LASTOM-95 da pogode centrazu aviona i balans na stajanci kao poljski orlik 130 ili mozda kao neki manji francuz ili od civilnog PC-12 naprave vojni onda im i nije potrebna avijacija. A sto mora da bude od kompozita? Mozda je stari Valter motor bolji sa petokrakom elisom. Ovo mi krili izgleda kao kod ZLIN trenera. Ipak IAR trenazno borbeni izbor je bolji JAK-152 ili SR 10. Nama ni ne treba bolji avion od SR10 umrezeni kao Gripeni. Borbeni komplet na zapadu je skuplji nego avion…