Prethodna nedelja bila je vrlo značajna za rusku vojnu avijaciju. Prvo je u četvrtak 16. novembra u Kazanju, na aerodromu Kazanjskog avijacijskog zavoda koji nosi ime S. P. Gorbunova prikazan prvi opitni obrazac strategijskog bombardera Tu-160M2 a potom je u subotu 18. novembra, u Taganrogu sa aerodroma naučno-tehničkog kompleksa TANKT koji nosi ime G.M. Berijeva, svoj prvi let imao prototip višenamenskog letećeg radarskog sistema A-100.
Prvi let opitni obrazac Tu-160M2 bi, po najavama zvaničnika, trebalo da bude izvršen u februaru sledeće godine. To ipak nije sasvim nov avion već nedovršeni Tu-160 koji je dugo godina stajao u fabrici, pripada 8. proizvodnoj seriji i njegov fabrički broj je 08-04. Vazdušno kosmičke snage Rusije trenutno raspolažu sa 16 Tu-160 od kojih će, po sadašnjim planovima ukupno do 2020. godine 10 biti modernizovano na standard Tu-160M. Ovi strategijski bombarderi baziraju na aerodromu Engeljs-2, u 6950. gardijskoj avijacijskoj bazi.

Priča o Tu-160 je veoma interesantna. Pored 4 primerka koji su u Institutu za letna ispitivanja Gromov na aerodromu Žukovski služili za testiranja, Vazduhoplovne snage Rusije su do 1999. godine u naoružanju imale samo 6 aviona, 1992. na upotrebu su primile tri Tu-160, 1993. dva a potom 1994. samo jedan. Naknadno je tek 2000. godine isporučen još jedan a potom i 2008. poslednji novoproizvedeni primerak. Jedan Tu-160 se srušio 18. septembra 2003.
U Ukrajini je nakon raspada SSSR-a, u bazi Priluki, u 184. teškom gardijskom avijacijskom bombarderskom puku ostalo čak 19 Tu-160. 1999. godine dogovoreno je da se 8 Tu-160 zajedno sa tri bombardera Tu-95 i 575 krstarećih raketa H-55 predaju Rusiji u zamenu za otpis dugova za gas koji je iznosio 275 miliona dolara. Jedan ukrajinski avion je poslat u muzej, u Poltavu a ostalih 10 je isečeno uz finanijsku pomoć SAD a neki od aviona su imali svega oko 100 časova naleta.
Video prilog televizije Rusija 1 o predstavljanju prvog Tu-160M2:
Nakon aviona koji je isporučen 2008. godine u pogonima fabrike je ostalo 12 Tu-160, dva iz 8. serije i po 5 iz 9. i 10. serije. 2011. godine primerci 08-04 i 08-05 bili su 65 posto završeni, dva aviona iz 9. serije (09-01 i 09-02) 45 posto završeni, 3 aviona 9. serije (09-03, 09-04, 09-05) 25 procenata završeni i svih 5 aviona 10. serije (10-01 do 10-05) samo po 12 posto dovršeni.
Prvi Tu-160M2 je dakle proizveden na osnovu postojeće tehnološke rezerve u samoj fabrici ali su korišćene najnovije tehnologije, sklopovi, i delovi a avion je dobio i nove motore. Njegova proizvodnja rešiće probleme ponovnog početka serijske proizvodnje aviona Tu-160, ovoga puta u novom obliku. Tu su pre svega obnova tehnologije finalnog sklapanja, ispitivanje određenih novih tehnoloških rešenja kao i razvoj novih motora NK-32-02 koji imaju poboljšane karakteristike.
Planovi za Tu-160M2 su za sada veoma ambiciozni. Do 2020. bi koncern “Radioelektronske tehnologije“ trebao da završi razvoj novih kompleksa elektronske opreme koje obuhvataju novi sistemi veze, radiolelektronske borbe, navigacije, sistem za upravljanje naoružanjem. U kompaniji PAO “Kuznjecov“ započeta je serijska proizvodnja motora NK-32-02. Ministarstvo odbrane Rusije planira da serijska proizvodnja Tu-160M2 započne 2021. godine a najavljena je mogućnost narudžbine čak 50 aviona.

Ugovor o razvoju ruskog letećeg radarskog sistema za osmatranje vazdušnog prostora nove generacije potpisan je juna 2006. godine nakon što su prethodnog meseca odobreni taktičko-tehnički zahtevi a nosilac posla je bila koncern za proizvodnju radio opreme OAO ’’Vega’’ i to u okviru razvojnog programa nazvanog ’’Premijer 476’’. 2013. godine doneto je rešenje da novi avion, sa oznakom A-100, bude napravljen na bazi teškog transportnog aviona Il-76MD-90A.
U razvoju učestvuje i leteća laboratorija A-100LL koja je poletela 26. oktobra 2016. i koja je nastala modifikacijom radarskog sistema A-50 naučno-tehničkog kompleksa TANKT ’’Berijev’’. Na ovom avionu su na zemlji i u vazduhu ispitani pojedini elementi novog naprednog radio-tehničkog kompleksa, izvršena provera elektromagnetne kompatibilnosti njegovih sistema, definisani protokoli i režimi razmene informacija kao i drugi testovi u cilju provere konstrukcije. Prvi let A-100LL na kome je bio uključen radio-tehnički kompleks obavljen je 24. aprila 2017.

Opitni obrazac A-100 koji je poleteo prošle subote je kompletan prototip a njegovu osnovu predstavlja prvi serijski Il-76MD-90A serijskog broja 01-03, registracije 78651, koji je nazvna ’’Uljanovsk’’ koji je proizveden u fabrici JSC ’’Aviastar-SP’’ u Uljanovsku i koji je svoj prvi let u transportnoj verziji imao 3. oktobra 2014. Krajem novembra iste godine izvršen je njegov prelet na aerodrom naučno-tehničkog kompleksa TANKT ’’Berijev’’u Taganrogu radi konverzije u A-100.
Kako su objasnili u koncernu ’’Vega’’ tokom prvog leta su proverene aerodinamičke karakteristike aviona, performanse avionike i deo specijalne opreme radio-tehničkog kompleksa. A-100, kako se navodi, poseduje jedinstveni antenski sistem i novu specijalnu radio-tehničku opremu, među njima i AESA (АФАР) radar koja novom sistemu omogućuje brzo formiranje radarskog polja u zadatom pravcu. Pored toga, saopšteno je iz ’’Vege’’, avion može otkriti i pratiti vazdušne i druge ciljeve a takođe biti upotrebljen za kontrolu lovačkih aviona kao i navođenje jurišnka prilikom napada na ciljeve u vazduhu, na kopnu i moru.
Video prvog leta prototipa A-100:
Novina je dakle da će A-100 moći ne samo efikasno da otkriva i prati ciljeve u vazduhu već i da kontroliše situaciju na površini a postoje informacije i da će moći da upravlja i bespilotnim letelicama i služi za prikupljanje obaveštajnih podataka, za radio-tehničko osmatranje i izviđanje. U floti VKS zameniće leteće radarske sisteme A-50 i A-50U a ranije je saopšteno da bi, ako sve prođe po planu njegova serijska proizvodnja započela 2020. godine.
Stariji A-50 je imao svoj prvi let još 19. decembra 1978. a u naoružanje je uveden 1985. Proizvedeno je oko 40 aviona a VKS Rusije trenutno raspolaže sa 15 aviona A-50 i 4 modernizovana A-50U koji lete u sastavu Centra za bojevu primenu, 4. Grupe Centara za borbenu obuku i trenažu borbenih pilota na aerodromu Severnij kod grada Ivanovo.
Markus 1463
Jedan je neprevaziđen Živojin Banković! Svaka čast na sjajnom tekstu. Iskreno nisam ni znao da su onih 10 preostalih ukrajinskih Tu 160 izrezani…kakva šteta i glupost. Hvala na informacijama Živojine!
Živojin Banković
Hvala i Vama što nas pratite!
Amater
Secam se da sam nekad gledao taj potresan snimak :(
Т5
Kod nas je bilo nekih priča o modifikovanom як-40 kao J STAR ali
nikada ništa nisam pronašao
BL Duks
Na Jak 40 je tokom 1990. godine ugradjena radio tehnicka oprema Italijanskog proizvodjaca. Sluzila je za pracenje radio frekvencija NATO radara u komsiluku, ratnih 90-tih…takodje tri Mil 8 su bile opremljene slicnim sistemima…
lordsirgiga
Imas tekst na Mysitymilitary forumu Arijes ukucaj i trebalo bi da dobijes zeljeni tekst
Opet ja
Uvek sam bio pesimistican sto se rice euske strategijske avijacije svaka cast napokon nesto ozbiljnije cini mi se treba da se menjaju stari medjedi tu 95 mozda nekim nevidljivim kao sto je b2 hahaha. PODRSKA TUPOLJEVU I ILJUSINU
Саша
Каква глупост исећи авионе који имају 100 сати налета…. иначе одличан чланак.
Beduin
Mislim da je to bio dio dogovora o nuklearnom razoruzanju.
lordsirgiga
Ukraini nisu trebali niti avioni ovog tipa niti nuklearne bombe i rakete. Da nekazem koliko bi to kostalo drzavu samo da ih odrzava bez da lete. Pa rusija je tek od skoro pokrenula letenje na Tu-160 i remontuje i modernizuje iste. Skupa je to rabota
Живојин
Русија није прекидала летење на Ту-160.
aviation stars
Na sledecem linku mozete pogledati americku pomoc ukrajinskom vazduhoplovstvu :
https://www.youtube.com/watch?v=iyyD6On0IJo
Nisam uspeo da pronadjem snimak kada piloti placu zbog sece novih aviona, ovako osavremenjavanje prosle su sve postsovjetske i slovenske drzave..
Beduin
To sto pises jednostavno nije istina.
Ovo rezanje koje ti dijelis je rezultat START I/II dogovora o ogranicavanju kolicine nuklearnog oruzije izmedju SAD i SSSR (start I), tj.izmedju SAD i RF (start II)
Живојин Банковић
START II се односио на MIRV (multiple independently targetable reentry vehicles) на интерконтиненталним балистичким ракетама.
Сечење Ту-160 нема везе са тим договором.
Dejan D
@Beduin
O kakvom Startu 2 govoriš kada je Ukrajina u vreme rezanja letelica već bila nezavisna država. Start 2 je dogovor SAD i RF. Jednostavno Ukrajinci kojima su grčevito trebale pare odigrali su na 2 karte. Isekli su deo aviona da bi dobili „pomoć“ („povoljne“ kredite) od zapada, a manji deo aviona vratili u RF u zamenu za otpis duga za naftu i gas.
Nixon
Питање, да ли ће у перспективи бити замијењени мотори на ИЛ-76, тј. да ли постоји могућност да ПД-14 постане и мотор војне авијације.
Milos
Ameri
Ako im na nebu nemogu nista osvetili se pa ih isekli kakva GLUPOST to samo oni mogu
mateus
Sa uvodjenjem u operativnu upotrebu aviona A100 stealth avioni bice vidljivi kao na dlanu. Sto se tice Belog labuda to je po meni najopasniji strateski bombarder na svetu iako nije zadnja rec tehnike i nije nevidljiv, ali ima druge parametre koje to uspesno zamenjuju. Nema tacke na planeti koju ne moze da neutralise. Za razliku od B2 koji mora da bude u zonu dejstava pvo da bi izbacio teret TU160 moze sa velike udaljenosti da lansira krstarece rakete koje imaju domet oko 4500km. Sa ovom modernizacijom samo ce potvrditi svoj status najmocnijeg strateskog bombardera.
Mrgud
мени је одувек био сумњив руски одабир Ил-76 за авион за рано откривање…да ли то значи да је сва та софистицирана опрема толико тешка и гломазна да може само велики, пространи Ил-76 да је понесе!?
Petrovic Dusan
Zanimljiv clanak o TU-160M.
https://bmpd.livejournal.com/3909470.html
Ispostavilo se da nezavrseni primerak TU-160 preostao iz SSSR, o kome je pisao TANGO-six , , i nije modernizovan.
Tek sad su sastavili prvi TU-160M, koje nece imati modernizovane ni motore,ni oruzje,vec navigaciju i radiolokaciona sredstva.Za sad nije leteo, samo rula po stazi.
Fabrika u Kazanu se bukvalno raspada; zbog milon problema u organizaciji (smene, direktora,reforme struktura) u katastrofalnom su kasnjenju, a treba da naprave 10 komada.
Puno zavisi od toga, kako ce stvari da ispadnu sa ovim TU-160M prvim. Samo da se ne ponovi kao sa SU-57 (prvi „serijski“ primerak iz dva,pao krajem decembra).
Svakako prelep avion sjajnih performansi, iako je pitanje koliko je aktuelan uz danasnja radarska i PVO sredstva.
Danasnja Rusija je daleko od SSSR po kvalitetu vojne opreme, nadajmo se da ce nesto napraviti…
Pavle
Sve dok neko ne ospori tvrdnje PD nivo tvrdnji istog ce biti sve veci. Eto ameri se ubise sa novom 52kama i b1 i f117, oni mogu da sa amarga podignu sta hoce ali eto ruje to ne mogu. I naravno posto je radio u Rusiji on itekako dobro zna sta i kako je po fabrikama koje rade za vojsku. Ako mu ponestane soli tu su demagoske karte iz rukava, ali nema veze, to je sve kalkulacija ovog ili onog, sve ima namenu…
Petrovic Dusan
Poleteo prvi Tu-160M?
https://bmpd.livejournal.com/3921919.html
Naime, pre neki dan je poleteo prvi novi Tu-160M u Rusiji.
Ali-ispostavilo se da je to u stvari STARI obican Tu-160 koji je napravljen 4 po redu jos 1980-ih, i samo je modernizovan.
A nove motore koje su obecali – nema.
Dakle, ne radi se o novom avionu.
Kada ce zapoceti da prave nove Tu-160M a tek PAK-DA ostaje da vidimo….