Na izložbi koju je u subotu 15. aprila posetio predsednik Hasan Rouhani, Iran je prikazao najnovija domaća dostignuća u sferi namenske industrije koju je razvilo Ministarstvo odbrane. Najveću pažnju sasvim sigurno su privukli eksponati koji su vezani za vojno vazduhoplovstvo a među njima su bili pre svega avioni, rakete i bespilotne letelice.
Najinteresantnije što se moglo videti svakako je borbeni avion F-313 ’’Qaher’’ čija je maketa, prikazana još 2013. tada izazvala osmehe kod mnogih stručnjaka u svetu a njegovo pojavljivanje u medijima je shvaćeno uglavnom kao propaganda. Ovoga puta pokazana je nešto ozbiljnija konstrukcija koja je pretrpela određene izmene a izvršeno je testiranje voženja.
F-313 je neobičnog izgleda, veoma malih dimenzija, jednosed je, dvomotorac, poseduje dva široko razmaknuta vertikalna stabilizatora tzv. lastin rep, kanarde a krila su na vrhovima savijena.
Primenjena su i neka rešenja koja se mogu videti na borbenim avionima 5. generacije koji imaju smanjenu vidljivost u kompetnom opsegu elektromagnetnog zračenja. Zbog malih dimenzija moguće je da će pogonsku grupu činiti dva motora J85 koji pogone lovce F-5 koji se nalaze u naoružanju RV Irana.
Ministar odbrane Irana brigadni general Hosien Dehghah objasnio je da avion može da sleti na kratke poletno-sletne staze, da ima mali radarski odraz koji mu omogućuje da bude nevidljiv za radare, da je opremljen unutrašnjim spremnicima za bombe i dodatnim rezervoarima za gorivo.
Ipak na osnovu svega viđenog moglo bi se reći da je to još uvek daleko od gotovog projekta, moguće je i da je to samo dodatno razrađen demonstrator tehnologije i to ne samo za borbeni avion već i za neku eventualnu buduću bespilotnu letelicu.
Prvi put je prikazan trenažni avion nazvan Kovsar (Kowsar a postoji i informacija da nosi naziv Kosar). Po rečima iranskog ministra odbrane, pored školovanja pilota avion ima mogućnost nošenja naoružanja i može se koristiti i u zadacima bliske vazdušne podrške trupama na zemlji i to na kraćim udaljenostima.
Iako je rečeno da je avion potpuno konstruisan, proizveden, ispitan i standardizovan u Iranu ipak se na osnovu izgleda može reći da je urađen po uzoru na neke strane projekte. Avion najviše podseća na tajvanski trenažno-borbeni avion AIDC AT-3 ’’Tzu Chung’’ kao i na španski CASA C.101 ’’Aviojet’’.
Kod Kovsara su dakle primenjene sada već zastarela konstruktivna rešenja koja ovaj avion nikako ne može svrstati u red savremenih trenažnih vazduhoplova. Sasvim sigurno je da su prilikom dizajniranja aviona primenjena i određena iskustva koja su stečena iz iranskih varijacija lakog lovca F-5 odnosno aviona Saeghe.
Iran je već imao jedan neuspešan projekat školsko-borbenog aviona koji je započet još 90-tih godina, bila je to familija aviona Dorna/Tondar/Tazarv koja nikada nije dospela do serijske proizvodnje.
Od ostalih interesantnih vazduhoplovnih projekata pažnju su privukle rakete, i to raketa ’’Fakour’’ klase vazduh-vazduh koja je očigledno kopija ili je napravljena na bazi američke AIM-54 ’’Phoneix’’ koja se nalazi u inventaru iranskih lovaca F-14 ’’Tomcat’’. Tu je zatim bila prisutna i protivbrodska krilata raketa ’’Nasir’’ koju je iranska vojska prvi put ispitala na vežbi krajem februara.
Iranska kompanija HESA proizvela je novu borbenu bespilotnu letelicu označenu kao Mohajer-6 koja predstavlja najnovijeg člana porodice BPL Mohajer. Njen prethodnik, BPL Mohajer-4 imala je borbenu premijeru na ratištima u Iraku, Siriji i Libanu. Za razliku od nje Mohajer-6 može biti naoružana a na prikazanom video snimku reč je o dve malogabaritne vođene rakete vazduh-zemlja za sada nepoznate oznake.
Video predstavljanja trenažno-borbenog aviona Kosar:
Snimak ispitivanja taksiranja F-313:
BB
Ko pokušava, uspjeće.
Možda ovo sve još ne radi, ali ne izgleda nimalo naivno
Pera
Joj, sto sam se lepo nasmejao.
ivan
Bas volim da gledam komedije. Iranska maketarska sekcija u akciji, jedina konkurencija su im sdprovska sekcija iz zemlje Srbije. A da plate rusima ili kinezima da im projektuju avion kada su vec toliko navalili da sami nesto naprave?
Dušan
Nekoliko godina unazad su se i Kinezima smejali,a to modeli pa to kartoni itd itd.Istina kopirali su al polako i svoje rade i ne razgledaju se za donacijom.
Doksat
Ne razumem zluradost i podcenjivački stav pojedinih komentara. Ne mislim samo na ovaj tekst.
rX
A ja ne razumem taj stupidni optimizam koga realnost poslednjih minimum cetvrt veka neprekidno demantuje…
Potcenjivacki stav je zasnovan upravo na toj realnosti i na elementarnoj logici, a ne na nekoj zluradosti!!!
atg51
Vama smijesna Iranska industrija vojne avijacije? Pa lagano google pa pogledajte sta su sve ljudi proizveli u zadnjih 10 godina, od reverzibilnog inzinjerstva i F-5 (Azarkash – oko 20 aviona), zatim mnogo mnogo modifikovani F-5 (Saeqeh – oko 30 aviona), 2 eskadrile skolskih aviona (zaboravio sam kako se zovu, da sada ne trazim), 3 vrste lakih borbenih helikoptera, mlazni motor (mislim da je ovo posebno impresivno) za koji strucnjaci kazu da je zapravo americki J85, transportne avione po licenci Antonova, UAV koji su jeftini i odlicni i koji se jako mnogo koriste iznad Sirije svaki dan. Impresivno je odrzavanje i unapredjenje jako raznovrsne avijacije koju koriste, i to sve pod sankcijama. U toku 2016. godine ostvarili su transfere tehnologije od Francuskih firmi, potpisali ugovor za licencu proizvodnju 50 Ka-32 helikoptera i nekog ultralakog helikoptera iz Ukrajine, te su u pregovorima za zajednicki razvoj i proizvodnju uglavnom transportnih i putnickih aviona. Ovo sto Iran proizvodi nisu 4++ avioni, ali svakako da nisu ni makete, ni komedije. Ovaj Qaher-313 mozda vama izgleda smijesno, ali jako podsjeca na americki Bird of Prey.
stef
Da, sad si me podsetio na Bird of prey. Boingov projekat koliko se secam.
Morovlah
Kad sam bio na školovanju u Ukrajinskom avijacijskom sveučilištu tamo je na raznim studijima iz aeronautike bilo stotine studeneta iz Irana pa ne sumnjam da će njihova industrija napredovati s godinama koje sljede.