BEG airport status
Sava Pustinja na promociji svoje nove knjige: „Jugoimport SDPR je sada sve, a zapravo nije ništa.“ "U knjizi je prikazano pravo stanje kapaciteta za proizvodnju aviona koji je za vreme SFRJ bio na zavidnom nivou" / Foto: Marta Lutovac, Tango Six

Sava Pustinja na promociji svoje nove knjige: „Jugoimport SDPR je sada sve, a zapravo nije ništa.“

Promocija knjige „Vazduhoplovna tehnologija SFRJ uoči raspada države“ autora Save Pustinje održana je u Domu Aeroklubu u Beogradu.

Prisutnima su se pored autora obratili i predsednik Vazduhoplovnog saveza Srbije Labud Bulatović, pukovnik u penziji i inženjer Aleksandar Kostić, inženjer Rodoljub Pecić i informatičar Zoran Antunović.

Učesnici promocije bili su saglasni kada je reč o tehnološkoj razvijenosti i visokom nivou na kome se ona nalazila u doba SFRJ. Kako su objasnili Kostić i Antunović, knjiga ostavlja trag o tome da su se nekada radile tehnološki veoma napredne stvari, dajući prednost, pre svega, projektu Novi avion (NA) koji nikada nije realizovan. O značaju tog i sličnih projekata govorio je i Pecić:

– U knjizi je prikazano pravo stanje kapaciteta za proizvodnju aviona koji je za to vreme bio na zavidnom nivou. I pored državnih projekata Orao i G4, fabrike su samostalno radile na razvoju novih tehnologija i samostalno ih finansirale. U svakoj od ovih glavnih fabrika koje su opisane u knjizi napravljen je snažan tehnološki iskorak. –

Međutim, o tom tehnološkom iskoraku govori se samo u prošlom vremenu. Kako objašnjava autor knjige Sava Pustinja, brojni su uzroci za propadanje u domenu vazduhoplovnih tehnologija i oni mogu biti uslovno i objektivni i subjektivni:

– Objektivno je da posle razornog raspada Jugoslavije nije bilo moguće sačuvati tadašnju vazduhoplovnu industriju u prethodnoj celini. Subijektivno je to što su u tim vremenima o daljoj sudbini preostalih vazduhoplovnih tehnologija i vazduhoplovne delatnosti isključivo odlučivali nevazduhoplovci. Oni su bez ikakvog vazduhoplovnog obrazovanja, znanja i iskustva u njihovom upravljanju, potpuno potisnuli struku, zakonitosti i nadležnosti, pa konačno i opšti nacionalni interes. –

Za realizaciju projekta Novog aviona (NA) osmišljen je perspektivan plan u saradnji sa Francuskom / Foto: Vikipedija

Iako je nakon raspada Jugoslavije neadekvatno rukovodstvo snosilo odgovornost za kočenje razvoja industrije, autor smatra da ni današnja situacija ne pokazuje napredak. U svom obraćanju, Pustinja je rekao kako su nekada odgovornosti i nadležnosti bile jasno definisane, dok danas sve nadležnosti u oblasti vazduhoplovnih tehnologija preuzima Jugoimport SDPR.

– SDPR bi trebalo da ima ulogu u prometu naoružanja i vojne opreme i ništa više. Razvoj i nosilac razvoja je Institut i on mora u tome biti autonoman, upravo jer tehnologije nisu stvar SDPR-a. To što on preuzima ono što ne treba to je pogrešno – SDPR je sada sve, a zapravo nije ništa. – zaključio je autor knjige.

Ipak, zajedno sa industrijom propali su i njeni projekti.  Projekat Novog aviona (NA), kao jedan od značajnijih, bio bi dovršen da nije došlo do raspada SFRJ, rekao je Pustinja i objasnio tadašnji plan tehnološke podrške u saradnji sa Francuskom:

– Bilo je planirano da se tehnologije Rafala, koje su bile proverene, ugrade u naš avion. To ne znači da bi NA bio kopija Rafala, ni tehnološki, ni koncepcijski, ali mnoge tehnologije koje su tamo proverene ušle bi bez rizika u primenu na NA. Mi smo započeli tu saradnju, napravili smo zajednički biro koji je uradio idejni projekat, a bili smo i pred sklapanjem ugovora za nastavak saradnje. Napravljen je tekst ugovora sa blizu 180 tehničkih priloga koji su definisali svaki detalj, a ta saradnja nam je obezbeđivala i plasman aviona. Francuzi nisu imali jednomotorni avion T kategorije, te smo planirali da iskoristimo njihove veze i marketing plasirajući taj projekat kao zajednički izvoz NA jednomotornog aviona. –

Podsetimo, Novi avion (NA) bio je radni naziv za laki višenamenski jednomotorni borbeni avion. Iako je planirno da NA služi kao zamena za avione MiG-21 u naoružanju JNA, svi radovi na tom projektu prekinuti su devedesetih godina, raspadom Savezne Federativne Republike Jugoslavije.

Pretplatite se na nedeljni pregled vesti Tango Six portala. Svakog petka u vašem inboxu.

* indicates required






[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Komentari

iv

Zvuci interesantno, ima li neko mozda link za neku internet knjizaru gde moze da se naruci?

Odgovori
iv

Hvala Akabejac , izaslo mi kao rezultat na guglu al mislio sam to je samo neki forum pa nisam ni otvarao.

BB

A nije bitno kako se zove: SDPR, Institut, Utva ili bilo kako drugo.

Posao rade ljudi (inženjeri) ali i političari, obaveštajci, ekonomisti a ne firme (mada mi svi gledamo firmu). I sve može da funkcioniše jedino ako se hoće, zna (mada znanje opet zavisi od „hoće“), politički je podobno (opet „hoće“). Dakle SDPR može biti „sve“ ali i „ništa“ sve zavisi od „hoće“

Odgovori
Zo

Ovg su u institutu zvali sava luda glava i poprilicno je odgovoran za rasturanje istog. pre svega time sto je dosta ljudi jednostavno napustilo isti zbog zatrovane atmosfere i mesanja vojnih grla u projekte sa kojima blage veze nisu imali. takodje se moze proveriti sa kojim je cinom pustinja usao u institut a sa kojim izasao. pametnome dosta.

Odgovori
Pa

Od ovih lamentera coveku malo pozli.
Da je bilo kako su oni zamisljali bilo bi ali nije.
Koliko je to realno bilo pisali su mnogu mudriji i stariji.
Vodili ste institute kako ste vodili, iz njih je izaslo uspesnih aviona koliko je izaslo i ne mozete se pohvaliti time.
Zasto nije uslo vise para u iste pitajte sebe.
Nije neko drugi kriv.

Odgovori
М

Није баш нужан овакав песимизам.

ВТИ јесте Институт и задужен је за развој нових технологија!

Југоимпорт СДПР треба да буде јака фирма и да буде финансијер добрих пројеката ВТИ и других предузећа , и да извози ,, истражује тржиште…

И друго, време је да обновимо домаћу авио индустрију, нико не мисли да можда можемо све, али можемо доста тога…

Odgovori
Pe

U vrijeme kad je renomirani Mr. Pustinja radio i stvarao SDPR je samo trgovao, tako je i bilo, ali to je bilo prije koliko decenija 3 mozda ?

Trziste i zahtjevi trzista su se promijenili i sve je mnogo dinamicnije i fleksibilnije.
Koliko je poznato SDPR finansira istrazivanja i razvoj u VTI-u nekih projekata, kao klijent, sto ako cemo posteno je cist racun i tako i treba da bude. SDPR prepoznaje nalazi i poznaje trziste i kupce .
SDPR je sada kompanija integrator zbog svoje poslovne mreze, finansijskih mogucnosti i jos nekih stvari…i to je normalno.

Ono o cemu ovde pricamo je u sustini forma poslovanja i prezivljavanja na surovom trzistu i ja zaista ne vidim cemu citava knjiga koja osporava u sustini neke nadleznosti ???

Odgovori
Pa

Мишко
Ne bih rekao da je pesimizam.
Institut je poceo da se urusava sa primicanjem kraja razvoja Orla, politickim izborom losijeg motora nego po zahtevu i svim posledicama takve odluke. Kao i neizbeznim kadrovskim izmenama.
Neka se potpisu po struci autori(problematicnog) hidraulicnog sistema (stajnog trapa) za G-4?
Ne zelim da prozivam, verujem da su radili najbolje sto su umeli a postavljeni su(ne svojom voljom) na takva mesta.
Zasto se neka ustanova zove institut, titularno ili zbog makar formalnog kvaliteta obrazovanja kadra?
I nakon tog projekta, sta je kvalitetno izaslo iz te ustanove?
NA (not available?) ?

Odgovori
М

Павле , ВТИ је име, традиција, држ. развојни институт, и треба да буде носилац многих пројеката, сада се јављају и друге фирме,и нарвно заједничики на добробит свих и државе Србије треба да раде, зараде итд.
Ето, задње две твоје реченице су можда истините,али песимистичне,… можда има и објективних узрока…али сад је ред да ОБНОВИМО домаће…
Да размишљамо позитивно, па да видимо шта може да ради ВТИ,УТВА,МОМА, ЈАТ-техника,ПП,… била је прича да Ербас има понуду за УТВУ да праве делове, па сад Руси и Французи нуде сервисирање…
Има простора за дислоцирање развој/сервисирање на Нишком аеродрому,или неком другом,Трстеник,Вршац , дакле тамо где постоји нека традиција авиотехнике цивилне/војне и сл.(кластери)…
Поздрав!

Pa

Da, sve receno stoji, obnoviti domace. Pozdrav.

Ba

Nije kasno za projekat NA, a za finansije treba partner kome bi takav avion bio potreban.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Trap na: Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

Vidim ovdje neke komentare da se Hrvatskoj neće dozvoliti kupnja ATCMS ili Prsm ili Meteora ili Scalpa ili čega li već ne. Vjerujete li vi da kad bi Hrvatska iskrcala milijarde eura na stol za bilo koje oružje da bi Ameri li Francuzi rekli ne?

07. Sep 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

@Vladimir I Himars i atacms su se sjajno pokazali u Ukrajini, o cemu ima dosta foto i video dokaza. Situacija u Rusiji i jeste sve gora. Raketnih napada na gradove Ukrajine u 2023 je znacajno manje nego u 2022, a u 2024 manje nego u 2023. Front pokazuje sve slabiji polozaj Rusije od marta 2022,…

06. Sep 2024.Pogledaj