Zamenik generalnog direktora 558. vazduhoplovnog remontnog zavoda (ARZ) iz Baranoviča, Aleksandar Vorobej, potvrdio je 19. septembra ruskoj agenciji Sputnjik da su Angoli isporučena prva dva, od 12 naručenih borbenih aviona Su-30K, koje je ovo belorusko preduzeće remontovalo i preprodalo.
Vorobej je pored izjave o prvoj dostavi, rekao da postoji rok isporuke koji je počeo da se realizuje i da misli da će svi avioni biti u Angoli do početka sledeće godine.
Ugovor o kreditu za nabavku 12 od 18 bivših indijskih lovaca Su-30K potpisan je prilikom posete zamenika premijera Rusije Dimitrija Rogozina Angoli oktobra 2013. Tada je saopšteno da će isporuka svih 12 aviona morati biti završena do početka 2017. godine. Prethodno su ovi avioni nuđeni i Belorusiji, Sudanu i Vijetnamu.
Lovci Su-30K (T-10PK) predstavljau tzv. prelazne avione koji su proizvedeni kao prvih 18 primeraka u Irkutskom vazduhoplovnom zavodu AO ’’Korporacija Irkut’’ radi isporuke Indiji, u okviru programa Su-30MKI po ugovorima iz 1996. i 1998. Avioni Su-30K serijskih brojeva 04-01 do 04-10 i 05-01 do 05-08 isporučeni su RV Indije u periodu 1997-1999. a po sporazumu iz decembra 2005. indijska strana ih je vratila korporaciji ’’Irkut’’ u zamenu za isporuku 16 novih višenamenskih borbenih aviona Su-30MKI u 2007. godini.
Jula 2011. svih 18 vraćenih Su-30K prebačeno je iz Indije u Baranoviče, u 558. ARZ gde su uskladišteni sa ciljem da se kasnije preprodaju ali su pritom oni ostali u vlasništvu korporacije ’’Irkut’’. Avioni nisu vraćeni prvo u Rusiju kako bi se izbeglo plaćanje obaveza vezanih za uvoz. U 558. ARZ se od tada sprovodi njihov remont sa modernizacijom i pretprodajna priprema radi isporuke Angoli.
Prve fotografije prvog angolskog Su-30K koji je prošao kroz remont i modernizaciju, nastale za vreme letnih ispitivanja, pojavile su se početkom 2017. U julu mesecu ove godine saopšteno je i da se sa Angolom vode pregovari o prodaji preostalih 6 Su-30K koji su uskladišteni u Baranovičima. Međutim pre pet dana mediji u Šri Lanki preneli su informaciju da i ova zemlja trenutno pregovara o nabavci pomenutih 6 aviona i da razgovori o tome traju još od novembra prošle godine.
Isporuka Su-30K Angoli je do sada najavljivana nekoliko puta, sasvim je moguće da je bilo problema u radovima na ovim avionima ali moguće i kašnjenja Angolaca u njihovom plaćanju. Ruska i beloruska strana je govorila da je sve u redu i da se sve odvija kako je definisano ugovorom. Ipak prvobitno jeste najavljena relativno brza isporuka aviona ali je potom komandant RV Angole 2015. godine saopštio da će Suhoji biti isporučeni 2017. Kredit za njihovu nabavku iznosio je milijardu dolara a modernizacija podrazumeva dovođenje prodatih Su-30K do standarda višenamenskog borbenog aviona Su-30KN.
Miloš
Angolci neka vam je sa srećom, nadam se da će i Srbija kupiti ovako nešto za 10 godina.
Ненад Перковић
Ја лично мислим да су Руси + Белоруси одрали Анголце , и то мајсторски…
Индонезија за нове Су-35 плаћа 1,140 милијарди долара а Ангола за 20 година старе Су-30 ( али 10 година ускладиштене ) , са ремонтом и благом модернизацијом 1 милијарду…
А нешто нисам сигуран да у ту цену улазе и офсет аранжмани као код Индонежана , јер је техничка култура Анголаца заиста на ниском нивоу.
slavke
Angola je dobila avione u stanju, kao na primer Hrvati OH-58 – okviri su vraceni na uslovnih ‘0’ iako su mnogo stariji:
U slucaju Angole, to je 25 godina zivotnog veka, sa 3.000h naleta i 1.500h do overhaula… Motori imaju 1.500h zivotni vek i 500h do prvog overhaula…
Od toga, za te pare, bolje ne moze, sem novog aviona…
Živojin Banković
Кредит од милијарду долара се не односи само на авионе Су-30.
Ненад Перковић
@ slavke + Živojin Banković
Добро , са свим овим подацима морам да признам да је у питању добар пакет. Мислио сам да је цео кредит само за флоту Су-30-ки , овако ће поред нових ловаца имати обновљену постојећу флоту и одржавање за наредну деценију.
slavke
Samo bih dodao da je u cenu ukljucen ‘pun paket’ – cena aviona, modernizacija i produzenje resursa (po USA casopisima, Irkut garantuje 25god), odrzavanje (opet po USA izvorima 10god besplatno, sa rezervnim delovima), obuka ljudstva, adaptacija aerodroma, oprema za prihvat i otpremu… i dosta najmodernijeg naoruzanja i opreme (avion u punoj nabavljenoj konfiguraciji je 85-90% F15E po proceni USA, tako da se pitaju zasto uopste nabavljaju ove avione, posebno jer su potentniji od aviona potencijalno najveceg protivnika – JAR i njihovog Gripena).
Zanimljivo je da je u paket ‘on-site’ odrzavanja ukljucen i deo koji se odnosi na odrzavanje postojecih Su27, Mig23 i Su25, cime se moze pretpostaviti da ovi avioni menjaju Mig21 i Su22 (koji su i inace imali nisku spremnost), dok je upitno stanje jedinog Su24.
Svakako, ovo bi mogao potencijalno da bude dobar nacin obezbedjivanja aviona za RViPVO Srbije u predstojecem periodu, pored Mig35, jer postojeci i eventualno donirani Mig29, nisu resenje na duze staze…
U odnosu na Mig29/35, Irkut smatra da je SU27/30 povoljniji za odrzavanje (delovi su nesto skuplji, ali su resursi duzi i vise su raspolozljivi, sa prednoscu automatske dijagnoze cime se smanjuje potrebno ljudstvo odrzavanja), dok su na primer troskovi goriva priblizni… Istovremeno, Irkut radi aktivno na ‘sinhronizaciji’ Jak130 u proces obuke i preobuke pilota za Su27/30, cime se ide na ‘zaokruzen proizvod’…
Živojin Banković
Анголски Су-24 одавно више није у употреби, имају само један Су-27 а флота Су-25 приземљена већ неколико година. Једини активни авиони су им МиГ-23 и Су-22.
slavke
Raspolozivost aviona im je u najmanju ruku – upitna.
Naime, pojedini Ruski casopisi pominju da su pored Mig23 i SU22, operativna do 6kom Su27 i 10kom Su25, dok USA casopisi pominju da su primecena 2-4 Su27, ali i 1 Su24… Gledajuci kako su i jedni i drugi gresili u proslosti, sve je moguce…
Svakako, napisao sam sta sam procitao na sajtovima povezanih sa USAF/USN, ali i Irkutom…
Poslednjh godina su ulozili dosta u modernizaciju celokupne vojske (9% budzeta), a time u vazduhoplovstva – pored ostalih, rade se remonti Mig23 i Su22/24/25/27 aviona (obzirom da su mnogi godinama stajali, rade se samo avioni za koje je procenjeno da su rentabilni za remont).
Strahinja
Napokon se kristalise situacija u vezi tih 12 tj. 18 Su-30K.
Uvodjenjem ovih Suhoj-a Angola dobija savremene visenamenske avione koji ce zameniti MiG-23 kojima sigurno nije ostalo mnogo resursa kao i Su-22/24.
Bilo bi idealno kada bi formiarali eskadrilu od 18 aparata i kada bi uspevali da ih redovno odrzavaju, uz postojecih 12 Su-25 i 6 Super Tucano prokrili bi sve spektre dejstava i osigurali dominaciju u odnosu na RV okolnih zemalja.
Ali opet sta ce zavrsiti preostalih 6 vreme ce pokazati.
Mada me zanima kakvu ce kamuflazu imati i kako ce sada biti obelezeni (Su-30KN ili nesto drugo)?