BEG airport status
Ratno vazduhoplovstvo SAD izabralo Boingov projekat u programu T-X Za sada je planirana nabavka 351 aviona i 46 simulatora sa mogućim povećanjem isporuka na 475 aviona i 120 simulatora / Foto: Boeing

Ratno vazduhoplovstvo SAD izabralo Boingov projekat u programu T-X

Sekretarijat za javne poslove vazduhoplovnih snaga SAD (US Air Force) objavilo je u četvrtak 27. septembra da je pobednik programa T-X, takmičenja za novi mlazni školski i trenažni avion, kompanija Boeing kojoj je dodeljen ugovor čija bi konačna vrednost mogla da dostigne 9,2 milijarde dolara. Saopšteno je da bi, prema trenutnim planovima, trebalo da bude isporučen 351 avion, 46 simulatora i sva prateća oprema kako bi se zamenila flota aviona T-38 “Talon“ koja je u proseku stara 57 godina.

Ovaj ugovor međutim predstavlja tzv. “neodređeni“ ugovor kada je u pitanju isporuka i brojnost jer u postojećim uslovima dozvoljava da USAF potencijalno naruči 475 aviona i 120 simulatora. Treba naglasiti da će samo u tom slučaju vrednost ukupnog posla biti oko 9,2 milijarde dolara. Prvobitno je je cena ukupnih troškova programa procenjena na oko 19,7 milijardi dolara ali je iz USAF rečeno da su postizanjem dogovora o određenim uslovima to smanjili za oko 10,5 milijardi.

Proizvodnja trupa i drugih elemenata zmaja biće poverena švedskom SAAB-u / Foto: Boeing

Troškovi su smanjeni tako što je prvo definisano da ugovor u početku podrazumeva fiksne cene sa određenim podsticajima a da zatim, kada počne proizvodnja pete serije, prelazi u čvrst aranžman sa takođe fiksnim cenama. Smanjenju ukupne cene programa doprinelo je i to što je unapred dogovoreno da prvih 5 predserijskih aviona i sedam simulatora koštaju 813 miliona dolara. Nakon toga USAF može nabaviti dve početne proizvodne serije malog obima a potom najmanje 8 proizvodnih serija punog obima.

Proizvodnja aviona odvijaće se u fabrici Boinga u Sent Luisu dok će kompanija SAAB kao podizvođač radova biti odgovorna za proizvodnju trupa i drugih elemenata zmaja koja će se obavljati u pogonu čija je izgradnja planirana na teritoriji SAD.

Prvi avioni i simulatori treba da stignu u vazduhoplovnu bazu San Antonio-Randolph u Teksasu 2023. godine, početna operativna sposobnost mora biti dostignuta 2024. a puna operativna sposobnost 2034. godine. Avioni T-X bi trebali da zamene T-38 u svim bazama za obuku i trenažu budućih pilota taktičkih borbenih aviona i strategijskih bombardera. To su baze Columbus u Misisipiju, Laughlin u Teksasu, Sheppard takođe u Teksasu i Vance u Oklahomi.

Troškove nastale usled mogućih problema u daljem razvoju moraće da snose Boing i SAAB / Foto: Boeing

Boeing je, zajedno sa svojim partnerom SAAB-om, ušao u program T-X 2013. godine i jedini je ponudio sasvim novo rešenje, odnosno potpuno nov avion koji je imao svoj prvi let 20. decembra 2016 a paralelno sa prvim proizveden je i drugi prototip. To je jednomotorni srednjekrilni dvosed sa tandem rasporedom sedišta i dva vertikalna stabilizatora a pogoni ga turboventilatorski motor General Electric F404-GE-402.

Avion je dakle još u razvoju i predstavlja privatan projekat Boeing Defense, Space & Security – BDS (poslovna jedinica Boinga) i švedskog SAAB Group što znači da je troškove njegovog konstruisanja snosio projektant. Takođe, isto tako, u budućnosti će sve troškove nastale usled mogućih problema u daljem razvoju morati da snose Boing i SAAB.

Ipak na osnovu onoga što je dogovoreno može se zaključiti da USAF i Boing očekuju da bi se u budućnosti na razradi projekta mogli priključiti još neki partneri a da bi avion nabavile i pojedine strane države ili čak i privatne agencije koje poseduju borbene avione kojima pružaju različite usluge vazduhoplovnim snagama širom sveta.

Komentari

M

Da je pameti medju amerima pa da ovaj prelepi novi avion razviju u freedom fighter 2 za azijske, africke, juznoamericke i evropske partnere. Moderan, a jednostavan i finansijski dostupan.

Odgovori
G

Apsolutno se slažem, ali se to nikada neće desiti, jer bi ugorzilo prodaju F-35, F-16… Iz istog razloga iz kog ni Freedom Fighter 1 nikada nije zaživeo.

Iskreno, ja sam navijao za Leonardo. Bilo bi divno i ironično da Amerika, Evropa, Rusija, a možda čak i Kina imaju nastavne avione koji se baziraju na istom projektu :)

Međutim, bilo je izgledno da će Boing pobediti – Lokid proizvodi F-35 i (proizvodio je) F-22, tako da je Boing morao da dobije ovo… Tako to ide kada odlučuje isključivo novac.

D

Golub,
Vi ste up pravu. Ovo je odrazvanje industrijskog kapaciteta. Bez ovoga ce Boeing izaci iz borbene aviacije. Ni ti F-15 niti F/A-18E/F imaju neku dugu buducnost sto se tice proizvodjne. Najvjerovatnije ce oba dva aviona prestati proizvoditi do 2025-e.

Ovo je isti razlog zasto Rusi odrazavaju MiG. Njima nije potreban MiG-35. A treba im MiG za kompeticiju Sukhoi.

Ž

Не заборавите какве је све послове добио Боинг. Цистерна 767, БПЛ танкер MQ-25 и партнерство са Леонардом око хеликоптера AW139.

D

Živojin Banković,
A li ti poslovi nisu za brzi mlazni avion. Amerkianci zele da odrze dvije kompanije koje mogu razviti takav avion.

Bez T-X Boeing ce prestati proizvoditi vojne mlazne avione do 2025-e (F-15 I F/A-18).

R

@Dead1 – postoje izgledne strane narudžbe za oba aviona. Katar, Saudijska Arabija, Izrael, Singapur, Južna Koreja – samo neki od korisnika linije F-15. Navodno Njemačka razmišlja o F-15 derivatu kao zamjenu za svoje Tornado. Uopće ne spominjem eventualne narudžbe USAF-a, bilo kroz nove primjerke F-15E (lot 50+) radi nadokande izgubljenih jedinica u zadnjih 30 godina, upgrade kitove za F-15E ili za SLEP-ove za 100-120 najočuvanijih F-15C (Boeing 2040C). Reaktivacija linije za Raptor je potpuno isključena i to je prilika da se, po uzoru na ruski SU-27, nastavi s iskorištavanjem F-15 platformskog potencijala koji je preostao.

D

Robert,
Prica je vise o sto se dogada nakon 2025-e kad ce najvjerovatnije I F/A-18E/F I F-15 se prestati proizvoditi.

Koliko znam Izrael, Singapore I Juzna Koreja su primili sve svoje narucene F-15E varijante (25 x F-15I, 40 x F-15SG I 61 x F-15K). Juzna Koreja sada kupuje F-35A a Singapor ceka da F-35 postane jeftiniji.

Jedine nove naruzbe za F-15 su:
Saudi Arabija – 84 F-15SA (vec su barem 8 u sluzbi)
Katar – 36 F-15QA

Od bas novih naruzba jedino se nesto mulja o Izraelu da ce kupiti jos jednu eskadrilu F-15I a li za sada nema nista konkretno.

Zadnji novi F-15E za USAF je proizveden 2001. Tu nema buducnosti nekih novih aviona. Vec se prica da ce F-15C/D mozda biti povucen do 2025-e ali nista nije potvrdeno.

USAF pokusava da odrzi brojeve F-35. Zato ve c godinama nisu kupili ni nove F-16 ni nove F-15E.

Nisma nista cuo za Njemacku osim da ge komandant Luftwaffe dobio otkaz zato sto je bio za F-35 I da neki u vladi zele da zamijene Tornado sa Eurofighter.

———-

F/A-18E/F situacija

Kuvajt: narucio 28 F/A-18E/F
USN kupuje male brojke da odrzavaju brojeve. Najnovija nurzba je za 18 F/A-18E/F koji ce svi biti primljeni do 2020-e.

Australska naruzba je zavrsena (24 x F/A-18E/F + 12 x EA-18G).

F/A-18E/F se takmici za druge naruzbe ali tu je tesko predvidjeti ista:

Kanada
Belgija (najvjerovatnije F-35A)
Bugarska (vjerovatno F-16 ako ikad ista naruce)
Malasia – nema novaca. MRCA program ne ide igdje vec mnogo godina.
Indija – vrag bih znao kad pogledas njihovo iskustvo sa MRCA.
Finska
Svicarska

B

sa 19,7 na 9,2 milijarde… Kao da su to karamele…

I sad mi trebamo da pričamo o ozbiljnosti krupnog kapitala u odnosu na troškove odbrane…

Odgovori
i

Vecina delova se proizvodi u americi, amerikanci svakako odstampaju pare da ga plate tako da tu ima prostora za milijardicu vamo ili tamo il vec deset . I ja sam navijao za Leonardo, i Rusi jednom da ubodu dizajn necega sto i se meni bas dopada!

S

Ne znam za vas, ali meni je ovaj avion prelep!

Odgovori
P

Istina, lijep avion, kao neki mini F-18!

D

Slazem se. Jako lijepi avion a narocito nakon ogavnih F-22 I „debelog“ F-35.

А

Изгледа као једномоторни Ф18 лите верзија.

Odgovori
Y

Odlican posao za SAAB koji je duzajnirao ovaj avion. Jedini nedostatak za SAAB je to sto ce preko 95 procenata proizvodnje biti u USA.

Odgovori

Велике компаније као СААБ занима количина профита од пројекта, нема других мотива. Производња у Шведској би била гарантован скупља, ако ни због чега, онда због транспорта. Тако да…. Паре паре паре….

F

Neozbiljno je da tako bogata drzava obucava pitomce u jednomotornim avionima.

Odgovori
D

Buducnost njihove borbene aviacije, F-35 ima svega jedan motor. Glavni sadasnji borbeni avion USAF je F-16 sa jednim motorom.

A F-35 ce zamijeniti veliki broj dvo motornih aviona (F-15C/D, A-10C,a i USN I USMC F/A-18). Ostat ce svega par stotinjak F-15E I F-22A sa dva motora.

Ocigledno Amerikanci su se odlucili da je jedan motor dovoljno.

A

@Dead1
F-35 zamenjuje samo starije F-18. Novi F/A-18 ostaju u upotrebi.

F

Dead1
Mislim da je F-35 jednomotoran pre svega zbog toga sto je to pogodnije za verziju B -vertikalno poletanje i sletanje.Inace,glavni igraci – Su-57,Raffale i Eurofighter su dvomotorci.Naravno,ima i dobrih jednomotoraca,ali tu su u pitanju i potrebe i naravno,novac.F-16 je morao biti sa jednim motorom zato sto je trebao biti jeftina dopuna za F-15,a i radi prodaje u svetu.A kod F-35 novac nikada nije bio problem.
F-35 jeste buducnost njihove borbene avijacije,to je fakt,ali kako ce se pokazati to je drugo pitanje.Pre svega u ulozi A-10-napadi iz niskog leta,vatra PVO,a motor samo jedan.

Odgovori
D

USAF ne zeli da lete misije kao sto je A-10 napravljen za. Zato se cesto pokusavaju rijesiti ga.

Oni zele da bombardiraju sa 30,000 feet. Njih nije briga za potporu kopnenih snaga. Njihovo rukovodstvo nikad nisu se rijesili mentaliteta iz 1930-ih,

Zato Marinci imaju svoju borbenu aviaciju. Zato je Americka kopnena vojska par puta pokusala kupiti svoje borbene avione (u 1960-ima G-91 a u 2013-e A-10). Zato US Army ne smije da ima manje transportne avione koja USAF ne zeli da ima (u 1970-ima DHC-4/C-7 a 2010-ima C-27J). A I zato se USAF protivila AH-56 Cheyenne!

Sto se tice F-16 I jednIm motor, on se takmicio sa Northrop YF-17 koji je ima dva motora. F-16 je pobijedio Lightwieght Fighter kompeticiju pa je YF-17 preuzet za mornarcu kao F/A-18.

P

Ima li naznaka da bi RV Kraljevine Švedske nabavilo ove vazduhoplove za obuku i trenažu svojih pilota, pošto je Sabb uključen, a njihove 105-ice su isto prevalile pola veka?
Pozdrav!

Odgovori
P

Saab, pardon!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

AL-41F1 na: [ANALIZA] Koje sve avione Srbija može nabaviti za svoju lovačko-bombardersku avijaciju?

@MiG Ako pokusavate veoma nekulturno da me obojite kao "placenika" jer "imam koristi biti neobjektivan" onda veoma gresite i uzalud se trudite. Jedini ljudi koji su neobjektivni su oni koji ne zele sagledati celokupnu situaciju u sirem smislu i videti koje su bile nase greske i kako smo dosli tu gde jesmo. Pricate neke gluposti…

07. Aug 2020.Pogledaj

EVROPRC na: [POSLEDNJA VEST] Balkanska bezbednosna mreža: Jugoimport SDPR potvrdio u svom godišnjem izveštaju – Srbija kupila kineski PVO sistem srednjeg dometa FK-3

Dragi čitaoci, turska je platila za 4 diviziona S400 oko 2,5 MRD USD. Pa da vidimo: ako srbija kupi jedan division to je 600 Mio uz zaštitu tog jednog diviziona ide i Pancir a možda i još poneki BUK ili TOR. Dakle da imamo dobar PVO treba nam 1 Mrd USD cirka. dakle.... Kad prodamo…

07. Aug 2020.Pogledaj

Milos na: [FOTO REPORTAŽA] Iza scene gradilišta na aerodromu „Nikola Tesla“: Sa kojom pažnjom i brzinom gradite kada za to pravo platite 501 milion evra?

Apsolutno se slažem, ovo je čisto inženjerski deo posla, samo obezbediti veći protok putnika i osnovne potrepštine. Uopšte se nisu pozabavili i arhitekturom u pravom smislu te reči.

07. Aug 2020.Pogledaj

Send this to a friend