U narednim godinama helikopterska flota neće biti obnovljena samo u Vojsci Srbije već će nove letelice dobiti i Helikopterska jedinica (HJP) Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije. Za sada znamo da će oni dobiti 4 višenamenska helikoptera H145M koji su zajedno sa 5 vojnih primeraka naručeni 28. decembra 2016, primopredaja prva dva će biti obavljena u Nemačkoj 21. decembra ove godine a njihov dolazak u Srbiju se može očekivati u martu-aprilu sledeće godine.
Da se za HJP neće nabaviti samo H145M zvanično smo saznali na proslavi dana jedinice 13. aprila ove godine kada je Ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović izjavio da će se pored pregovora za još jedan H145M, razgovarati i o nabavci dva transportna helikoptera. Potom smo početkom avgusta od doskorašnjeg komandanta Helikopterske jedinice Vladana Kosića, dobili informaciju da MUP planira nabavku dodatnih Erbasovih helikoptera i to Super Puma.
U intervjuu ‘’Novostima’’ povodom njegovog penzionisanja, pukovnik u penziji Vladan Kosić otkrio je da je njegov poslednji zadatak bio da poseti Gruziju i pregleda helikoptere Super Puma koje je ta država stavila na prodaju. Dan pre penzije podneo je izveštaj a Kosić je izjavio da je ideja da se Bell-ovi 212 zamene ovim savremenim francuskim helikopterima. Pri tom je izjavio i da se Super Pume mogu dobiti za malo novca i kako je rekao ‘’za stare helikoptere’’ što ukazuje na to da bi aranžman podrazumevao i da Erbas preuzme tri postojeća policijska AB-212AM.
Tango Six je istovremeno iz više izvora u MUP-u dobio informaciju da postoji plan da se nabave tri Super Pume H215 a iako još nije poznato koliko će biti novih a koliko polovnih letelica, na osnovu toga što Gruzija sada prodaje jedan AS-332L1 (drugi se u međuvremenu srušio) najverovatnije će preostala dva biti novoproizvedena helikoptera.
Kao vrlo moguću i verovatnu potvrdu nabavke tri Super Pume možemo naći u budžetu Republike Srbije za 2019. godinu. U pregledu planiranih kapitalnih izdataka budžetskih korisnika za 2019. ali i naredne dve godine, što se tiče Ministarstva unutrašnjih polsova postoji stavka – „Zanavljanje i modernizacija flote Helikopterske jedinice“ sa jasno vidljivim sredstvima koje su planirane da se izdvoje za naredne tri godine.
Tako je za 2019. planirano izdvajanje 2,4 milijarde dinara, za 2020. 4 milijarde i u 2021. 3,4 milijarde dinara što ukupno iznosi 9,8 milijardi dinara ili oko 82,7 miliona evra. Ovakav iznos može odgovarati ceni tri helikoptera Super Puma, čak i ako je jedna polovna, obzirom da je potrebno platiti obuku pilota i pripadnika vazduhoplovnotehničke službe, rezervne delove, zemaljsku i dodatnu opremu, transport kao i logističku podršku za određeni vremenski period. Još jedna najverovatnija potvrda da je ovo novac za tri Super Pume je i činjenica da će se 4 helikoptera H145M platiti vanbudžetskim sredstvima.
Branko
Ni mnogo bogatije zemlje ne kupuju Mi17 i H215
Dejan Banja Luka
Pomjesali ste kruske i jabuke. Familija MI17 se nalzi u VS a eventualni dolazak Pume bi bio u Policiju tj. HJP.
Ni do sad HJP nije imao helikoptere ruske proizvodnje,pa to nije predstavljalo problem u odrzavanju , logistici, itd.
VS ima svoj pravac naoruzavanja i opremanja a policija svoj, kao i sto treba biti.
Mislim da bi ova kupovina bila izuzetan korak naprijed za HJP i drzavu Srbiju isto kao sto smatram pozitivnim da se VS opremi dodatnim sredstvima MI17 i MI35.
PPC
Potpuno se slažem. Nije sporno što je jedan helikopter Ruski a drugi Jevropski, već što se kupuju dva različita modela holikoptera iste klase. A posebno zato što je ovaj fensi vrtolet više nego dvostruko skuplji od funkcionalno boljeg Mi-17V5. Sve je u parama. Opet se od policije pravi paravojska i na njoj se ne štedi a armiji turaj polovno a ako baš mora novo onda neka bude dž varijanta iz Kitaja il’ Rusije, može i donacija Jugoimporta. Potpuni promašaj. Za 83 miliona € se može nabaviti 7 novih Mi-17V5. Ja bih dao tri policiji a četiri vojsci. Malo li je? Sve je ovo politika i sa strukom nema veze – samo balansEranje istok-zapad. Bacanje para kojih nemamo. Tačka.
Beli
Mi smo nezavisna drzava i moramo po malo sa svima da saradjujemo:
Helikopteri – Rusija i Evropa
Avioni – Rusija
Bespilotne letelice – Kina
PVO sistemi – Kina, Rusija, Evropa
Putnicki avioni (ako budu) – Evropa
Samo moras znati da je to i u proslosti bilo tako. Policija je imala Bellove helikoptere i Gazele. Vojska Mi-8 i Gazele.
Znaci nista novo. Samo se Bell menja za H215.
Gomi
Slazem se za Pume, preskup helikopter za odrzavanje i treba ostati na H145, a dokupiti H135 za obuku i Prvu pomoc.
Niko
@PPC
Prvo pričaš nešto o čemu pojma nemaš. Za vazduhoplove je najvažniji resurs a ako ti kažem da za neke komponente francuski helikopteri imaju po 15-20x veći resurs….dođeš lako do računice da su zapadni vazduhoplovi na jeftiniji a da ne pričam o kvalitetu letenja i održavanja. Nije sve kao na vikipediji. Drugo i ne manje bitno policija je u civilnom registru i mora da nabavlja helikoptere sa „type certificate“ izdate od EASA.
Branko
@Dejan BL
Ne znam ko je pomesao kruske i jabuke. Bell212 ne moze da se poredi sa H215, kao ni cena odrzavanja jednog i drugog. Ukoliko policiji treba helic za duplo vise putnika od 212-ice, zasto ne nabavi Mi17 kakve vec ima vojska, duplo jeftiniji, plus vec imamo logistiku, plus su vec naruceni za vojsku, sto znaci da sa povecanjem broja primeraka pada cena… Potpuno nelogicno, nepotrebno i preskupo. Dva nova i polovan helikopter za 82mil. evra?? I preka potreba za H145 je upitna, narocito sa mrsavom opremom, a ovo je vec igrarija…
vesko
Bolje je bilo umjesti 3 Super Pume kupiti jos nekoliko Mi 17 pa dopuniti i RV sa par transportnih helikoptera.Na taj nacin bi se remonti i policijskih i vojnih helikoptera mogli obavljati u domacem remontnom zavodu koji specijalizovan za Mi 17.
Branko
Od 2035 godine. mislim dugorocno, nece preostati nista od tehnike koju je nabavljala i proizvodila bivsa SFRJ, ni Gazelle ni Mi-8 i slicne letelice. Tako da ce u upotrebi u Policiji ( I Vojsci) biti helikopteri koji se sada ugovaraju.
POLICIJA:
* Airbus H-145 (4 letelice koliko se prica)
* Airbus H-225 (3 letelice se spominju)
* Sikorsky 76B (1 letelica sadasnja- Godina proizvodnje 1997.)
VOJSKA:
* AIRBUSH H-145
* Mi-17
* Mi-35
Toliko o tome…
Pozdrav!!!
Perica
Super! :)
Bane
A koje to kineske i evropske PVO sisteme imamo?
Beli
@Bane
Trebalo bi da stignu FK-3 (taloreći kineski S-300) i Francuski PVO sistem kratkog dometa Mistrale.
…bar se nagoveštava
POW/LJPZ
Na primer,L-70 „Bofi“ je jedan od sistema PVO,“rođen“u Švedskoj…
Bane
@Beli
Nagoveštava Informer a to nije kredibilni izvor informacija. Nota bene, FK-3 je kineski pokušaj S-300, i ništa više od toga. Kopija koja nikada neće biti dobra kao original.
@POW/LJPZ
Strogo gledajući-tačno. Praktično, to su odlični sistemi ali za dejstvo po neprijateljskoj pešadiji. Ako nije raketa, nije ni ozbiljan PVO sistem.
POW/LJPZ
@Bane:ovaj odgovor nema ama baš nikakve veze sa osnovnom koncepcijom PVO.Obična „vađenka“iz pogrešnog istrčavanja u prvom-osnovnom komentaru.Svaki sistem ima svoje prednosti i mane,bez obzira da li se radi o cevnom ili raketnom sistemu.I nema neozbiljnog sistema.Kao što LPA ima svoja ograničenja u efikasnom dometu,tako i raketni sistemi ne pokrivaju bliže zone.A što se „ozbiljnosti sistema“ tiče,ne raspolažete pravim informacijama,pa izvodite i pogrešan zaključak.Informišite se kod ljudi koji to stvarno znaju i imaju „štofa“,tj.pravog iskustva,pa probajte da komentarišete.Čuj,“za dejstvo po neprijateljskoj pešadaiji?!Da,ali sekundarna namena.Ima tu još mnogo toga da se kaže,ali je potrebno krenuti od početka.Ipak,da ne zauzimam previše prostora ovde.Over&out.
POW/LJPZ
@Bane:zaboravih da podsetim ,L-70″Bofi“ je jedan sistem,a u Vašem odgovoru kažete da su to „odlični sistemi“?! Još jedno nepotrebno „istrčavanje“,ne znam kakav ste to „stručnjak“.Ne treba Vam to.A sad stvarno over&out.
Petronije
Zasto Puma? Zar nije bolje da se uzme jos h145m? Puma i postojeci Bell nisu iste klase
Aca
Valjda im treba veci helikopter od h145m
НЕВА
Мани нике јасно зашто цео свет не купује само руске хеликоптере кад су толико: јефринији, супериорнији, квалитетнији, дуготрајнији, јефтинији на одржавању? Мени то личи на гомилу глупости исто као када бирекли да је лада боља од мерцедеса.
А онима који не знају да кажем да оружије не купује војска него политика. Званично ми смо неутрална земља али оно што радимо каже да нисмо. Ми смо у војном пакту са Русијом и то искључиво да би били њихови заморчићи у тестирању борбене готовости и ефикасности НАТО пакта. Конкретно самоубилачка мисија, па у складу са тим и опремање војске и полиције.
dax
Постоје ситуације када је Лада Нива боља а када је Мерцедес бољи. Све зависи од конкретних микро услова експлоатације.
Vlad
Nije u pitanju samo cena već i logistika i znanje koje mi imamo.
Što kupovati novu opremu za održavanje kada je već imamo?
Što kupovati nove simulatore i plaćati obuku kada sve to možemo i kod nas?
Što slati helikoptere na servis u drugu zemlju kada imamo servisni centar kod nas?
ID
Jeste van teme vazduhoplovstva, ali me ovaj argument iritira.
Samo navedi jednu stvar gde je Niva bolja od Puha?
Čak i agument cene nije dobar. U vojsci ima Puhova starih 35 godina, za taj period i način korišćenja trebalo bi 7 Niva. To mu dođe isto u parama. Nivu hvale koji nisu vozili i koje nije ostavila na putu. Vozio Novu, koja je posle 5 godina bila neupotrebljiva. Ekstremno nepouzdano vozilo.
Dimi
Ako policiji treba par vecih transportnih helikoptera, optimalnije je da kupe 3-4 Mi-17 i odrzavaju ih zajedno sa vojnim. Ovako, moraju da uvedu novi tip, sto jako povecava troskove nabavke.
Za H145M je stvar resena, imace ih i VS i policija.
vesko
U drzavi koja nema bas mnogo novca na raspolaganju suvise se olako donose neke odluke.Zar nije bolje unificirati transportne helikoptere pa i kod vosjke i policije koristititi Mi 17,lakse je odrzavanje uz sopstveni remontni centar koji vec postoji plus sto se umjesto tri za iste pare dobija vise helikoptera,policija sa tri primjerka zadovoljava svoje potrebe a ostale preusmjeriti u vojsku.Kod nas je manje za iste pare bolje kako stvari stoje.
AL-41F1
Ne bi se mnogo vise helikoptera dobilo jer bi ih morali opremiti kako dolikuje(maksimalno pogotovo na polju zastite) i nekako bi onu dizalicu morali zameniti za nesto pouzdanije i bolje. Prethodni Mi-17 nisu imali skoro nista od opreme, ali da slazem se: Logistika i odrzavanje na prvom mestu, samo nekima to izgleda jos uvek nije jasno. Eksponencijalno se smanjuju troskovi na duge staze kad je sve unificirano. Kao i sa H145m i Gazelama uostalom, svako u svojoj klasi. Ista ekipa i masine odrzavaju sve, brze se obuce ljude, brze se rade poslovi, manje se para trosi itd. itd. Dokle vise ovakve budalastine?
AL-41F1
Totalni finansijski promasaj. Mi-17 i za mnogo manje para se u potpunosti odrzavaju u Srbiji flote srednjih transportera VS i MUP-a(imamo znanje i pilote sto je najbitnija stavka). Manje para, a posao rade manje-vise isti. Jedino sto ne bi mogli opet onako jadno opremljene 17ke. No nema veze, ako su odlucili Airbus-policija, Mil/Airbus-vojska, sta da se radi. Sluzice svrsi svakako.
Direktor
Stručnjaci,stručnjaci,kada bi bolje poznavali stvari verovatno bi se i manje raspravljali.
Naime Mi 17 nema EASA sertifikat i NE MOŽE biti upisan kao vazduhoplov u civilni registar, sa druge strane cela flota HJ se nalazi u civilnom registru i kao takva podleze kompletnoj EASA regulativi.
Slažem se da je skuplji ali …..
Airboss
Direktore,direktore…
Mi-17 ima EASA sertifikat, i odavno se koristi i u civilne svrhe.
Malo manje arogancije koja nije potkovana znanjem nije na odmet.
AL-41F1
@Direktor
Gruzija, Indija, Makedonija, Turska….evo svi panice jer nemaju evropski sertifikat za helikopter koji se bezbedno koristi decenijama na svim kontinentima u jedno 90 zemalja…..
Niko
@Airboss
Korišćenje u civilne svrhe nema nikakve veze sa Easa type certificate, pa i H145M koji kupujemo ima taj sertifikatat a koristiće se u borbene svrhe. Mislim da nisi baš potkovan sa znanjem kao što se predstavljaš.
https://www.easa.europa.eu/document-library/type-certificates?search=&date_filter%5Bvalue%5D=&&
Страхиња
Поред похвале за добар чланак имам и пар питања за Живојина: прво, да ли постоји докуменат са јасно дефинисаним потребама полиције на основу којих се планира набавка ових хеликоптера? Друго, да ли ико зна колика је набавна цена овог хеликоптера када се купују само два примерка, и колики су им трошкови употребе и одржавања (редовно одржавање по налету и стању и ремонтно одржавање). Такође, колики су им ресурси за моторе, за конструкцију, за друге главне подсистеме…
Тако можемо добити колико-толико реалну представу шта тачно купујемо и колико плаћамо (однос цене према квантитету и квалитету). Ако исту анализу урадимо и за постојеће Ми-17, онда можемо видети шта има а шта нема смисла набављати за полицију.
Без тога свака прича је само додатно губљење времена а евентуална набавка би била више или мање промашај.
Aleksandar
Helikopteri koji se spominju u clanku za zamenu su:
1. AGUSTA BELL AB-212. (YU-HCA) Godina proizvodnje: 1979.
2. AGUSTA BELL AB-212. (YU-HCD) Godina proizvodnje: 1980.
3. AGUSTA BELL AB-212. (YU-HCE) Godina proizvodnje: 1980.
Milos77
Razumem da je politika u pitanju ali ne razumen kako nam je taj helikopter više potreban nego recimo 3 ili 4 dodatna H-134 ili Hh135 za 24/7 dežurstvo prve pomoći. Svaki državljanon Srbije bi odobrio takav helikopter iz budžeta.. džepa.
Miloš77
Pardon, htedoh napisati H-145 ili H-135 za 24/7 dežurstvo za hitnu pomoć.
ID
Dežurstvo hitne pomoći ne pominje niko.
Žalosno.
nikola
dobar helikopter ali Mi17 po meni je jeftiniji i imamo obucene ljude i odrzavanje mislim da je ovo politicki smisljeno
Mig-29
Ako se vec trazio helikopter sa svim potrebnim sertifikatima, izrazila se zelja za bolju saradnju sa Airbus helikopterima – najlogicniji izbor umesto Super Pume je H160.Cak je zbog manje buke logicniji izbor u operacijama MUP-a
Za skoro iste pare se dobija mnogo savremenija, kvalitetnija i stedljivija platforma.H160 je trenutno privlacnija opcija posto prodajom pokusava ugroziti AW139 , moze se reci treba se raspitati za povoljnu cenu posto je prepun korisne avionike za SAR/VIP misije.
Isto tako planira se opcija sa H160M zbog zamisljenog jeftinog odrzavanja.HJP ipak u svojoj floti mora imati helikoptere koji ce konstantno leteti.
https://twitter.com/airbusheli/status/1006102732883791872
Razlika izmedju 12 ,14, 16 i 18 putnickih mesta nije velika, pravo pitanje je kako formacijski organizovati SJ za saradnju sa HJ.Ako neki razmisljaju u dizajniranju helikoptera za prevoz 2 tima SJ, ostaje za razmatranje jel bolje nabaviti “vece“ helikoptere ili prilagoditi formaciju SJ.Mozda cak razmisljati kako unifikacijom Helikoptera/UAV/SJ moze se efikasnije obaviti zahtevana misija.
Airboss
H160 je jos u uvek u razvoju. Ulazi u upotrebu tek u 2019-oj. A cena ce sigurno biti paprena.
Mig-29
Airboss
Ne bih se slozio, cena ce sigurno biti od 15 mil $ do 20 mil $ ( 20 za verziju krcatu zahtevanom avionikom).
Da ostalo im je jos par sertifikata za prvi kvartal 2019, a sigurno ce i prodaja poceti istog datuma Francuskim vladinim sluzbama i ostalim naruciocima.
Ne vidim razlog za zurbu u HJP.Sa Super Pumom ce samo napraviti pogresan iskorak.Cak TOT sa Super Pume je totalni promasaj.
Mig-29
I zaboravih da kazem, tesko ce cena ici gore za H160 posto za istu 2019 godinu postoji mogucnost pojavljivanja KA-60 na trzistu.A AW 139 ipak preovladjuje u tom segmentu kao dokazana platforma sa startnom cenom od 21 mil$.
Jovan Munitlak
Mišljenja sam da zbog gladi za helikopterima te veličine u trupama , a usled stalne budžetske nestabilnosti treba stsati na stranu MI-17 pobornika.
Nakon popune najhitnijih poreba (MUP,VJ,i dr) čim parice dopuste uzeti i pume koliko treba (može)
Što se tiče servisiranja za oba tipa letilica , zar se ne priča da će „Moma“ biti srviser oba tipa u skoroj budućnosti.
Лајави
Која то ПОЛИЦИЈА још у Европи има СРЕДЊЕ ТРАНСПОРТНЕ ХЕЛИКОПТЕРЕ било којег типа? Шта ће Полицији, такав тип хеликоптера? Где су то видели да полицијски послови подразумевају овакве типове хеликоптера?
Како полиција у СФРЈ није имала такве хеликоптере (да нису ти тадашњи руководиоци били много глупи, да нису имали мањак новца?)?
Немојте ми само рећи да требају за мисије масовног спасавања?
Јер осим САВЕЗНЕ НЕМАЧКЕ ПОЛИЦИЈЕ (специфична делокруг ове полиције – читај за потребе њихових мисија на Косову, Афганистану и Судану) ниједна држава више не користи овај хеликоптер за полицијске послове.
Banja Luka
@Lajavi
Rumunija sa Mi-17, Bugarska sa AW139, Grčki MBB Bo 105 isto nije „mrva“, Turci, ako ih smatraš Evropom, koriste kao policijske helikoptere Black Hawk, što možeš da vidiš i na ovom linku:
http://www.helipress.net/schede-1941-a_police_uh_60_black_hawk_crashed_in_southeastern_turkey
Italija takođe u policiji koristi AW139, Norveška AW169, i tako dalje, i tako dalje… Tako da nema potrebe govoriti o svojoj zemlji i njenim službama ovakvim tonom. Republika Srbija nije SFRJ, nema istu strukturu Vojske i specijalnih službi. Potrebe i zadaci se bitno razlikuju. Kad smo već kod toga, ne vidim zašto bismo mi imali nešto „isto“ kao i sve EU zemlje? Zar nebismo trebali imati ono što nama treba, po taktičko-tehničkim zahtijevima službi koje imamo? Valjda o tome trebaju da brinu naši profesionalci, a ne njemački? Zar mislite da iste potrebe za helikopterima trebaju da imaju Holandija i Avganistan?
Ok, znam da nismo Avganistan. Ali nismo ni Holandija. Struktura policije i njenih zadataka se formira na bazi naših potreba i mogućnosti, a ne Holandije.
Jovan Munitlak
@Lajavi
Ne sporim što tvrdiš.Kad sam naveo časnu instituciju vodio sam se iskustvom od ranije .
Znamo da je 1997 ili 8, nisam siguran , usred embarga policija dobila MI 24 , vojska još o njima samo sanja.
Policija tih godina nabavlja NOVE hamere u ( civilnoj varijanti , koju su adaptirali naknadno – razlog tome embargo ).Vojska dobija polovne hamere desetak leta potom od rezervista iz Ohaja.
U mom rodnom Grebićevu u krugu pol. stanice stoji oklopni transporter GUSENIČAR ,OFARBAN U PLAVO.
Istine radi bez kupole , za šta on treba POLICIJI?
E , zato sam naveo MUP , a znam isto kao i Vi da vatrogasne trupe pripadaju MUP-u. a njima oni trebaju kao lebac.
Trebaju i Ministarstvu Zdravlja I GSS u odgovarajućoj varijanti takođe (postoje i bolja rešenja za njih ,naravno). Koliko su ove moje želje realne je posebna priča.
Branko
Bilo je vec raznih komenatara na ovu temu, dakle, da li Mi17 poseduje EASA sertifikat u osnovnoj postavi, ili je potrebna neka nadogradnja?
vesko
Pa eto Branko bilo bi opet bolje da i u vojsci i policiji imamo Mi 17 tj jedan umjesto dva tipa sa aspekta logistike i odrzavanja je usteda zar ne?
vesko
ako su do sada policajci koristili bell i pokazao se zadovoljavajucim mogli su da uzmu tri nova za 30-tak miliona i opet da na racun nize cijene helikoptera,postojeceg pilotskog i tehnickog kadra i iskustva u eksploataciji tog tipa helikoptera naprave znacajne ustede.Valjda Bell ima easa sertifikat.
Niko
Dosta više sa tom logistikom i zajedničkim održavanjem. Nikad Mup i vojska nisu zajedno odžavali vazduhoplove a kamoli kupovali delove. Posmatrajte na to kao na dve nezavisne kompanije.
vesko
Niko ne vici jadan znas da nemas kapaciteta za to ,vojska i policija nisu kompanije nego stubovi drzave
Direktor
Airboss pogledaj malo EASA spisak tipskih sertifikata i videćeš a i uveriti da MI 17 nema dotični.
A u civilnoj upotrebi su u istočnim zemljama,zemljama Afričkog kontinenta itd!
A sto se tiče arogancije, znamo koliko je u osnovi opšte poznavanje/nepoznavanje helikopterske avijacije!!!
PPC
Nisam zanao da su nam komšije Makedonci tako daleko, čak u Afriki? Batalite te EASA-NATO standarde. Puma je preskupa za nas i nepotrebno šarenilo u klasi srednjih transportnih helikoptera. Što neko reče, ako im je zinulo d.pe za „standardima“ eto im AB-412 ko što su (pametno) pazarili Crnogorci za tri puta manje para. Bacanje para k’o naciJonalni stadiJon.
BB
https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/List_of_Helicopters_–_Type_Ratings_List-12032014.pdf
nisam stručnjak, samo ukucao u google EASA MI17…
xyz
@BB Potpuno si u pravu kad si rekao „nisam stručnjak“
https://www.easa.europa.eu/download/easa-product-lists/EASA-PRODUCT-LIST-Rotorcraft.pdf
BB
@xyz
e super, pošto si, vidim, stručnjak, hajde da razrješimo dilemu, kako na jednoj listi ima a na drugoj nema i koji je značaj EASA sertifikata, type rating ili kako već…
ID
Ako se izuzmu Gazele ispade da MUP ima helikoptera koliko i vojska.
Markus 1463
Potpuno nepotrebno rasipanje novca, naime povećanjem broja tipova vazduhoplova poskupljuje i održavanje istih, jednostavno nema potrebe za tim. Mnogo bolje rešenje je bilo da se uzmu Bel 412 kao Crnogorci, ako navodno već ne mogu Mi 17 zbog AESA sertifikata. Ionako već piloti HJ već imaju iskustva sa Belovim mašinama, tako da bi se brzo navikli na Epi varijantu, mada i H 145 završava taj posao. Za gore naveden iznos se može kupiti 6-7 letelica tipa Bel 412. Ovo je potpuno iznenađenje, potpuno neshvatljivo… U redu je lobiranje i obaveze prema evropskim zemljama, ali Super puma jednostavno nije helikopter za policiju.
Direktor
BB uzeo si EASA listu sa oznakama helikoptera kao tip koji se upisuju u dozvolu kada završiš type rating za odredjeno tip.
Tako da jesi “stručnjak” i izostavi nas u svojim diskusijama zasnovanim na opštem nepoznavanju!!!