BEG airport status
LYBE 2002:00 Z 090°03KT 9999 -RASN BKN033 02/00 Q1015 NOSIG=
[EKSKLUZIVNO] Primopredaja prvog vojnog H145M u Nemačkoj i prve fotografije verzije za MUP Srpska delegacija jutros u Donevortu / Foto: Ministarstvo odbrane

[EKSKLUZIVNO] Primopredaja prvog vojnog H145M u Nemačkoj i prve fotografije verzije za MUP

Danas je u fabrici kompanije Erbas Helikopters u gradu Donevort u Nemačkoj izvršena zvanična primopredaja prvog višenamenskog helikoptera H-145M za Vojsku Srbije.

Helikopter je u formi kraće ceremonije predat ministru odbrane Aleksandru Vulinu. Helikopter je, sudeći prema fotografijama sa događaja, u SAR (TiS) konfiguraciji. Ono što smo prepoznali od opreme su, na desnoj skiji Flir 380HDC a na levoj far za pretraživanje TrakkaBeam A800. Helikopter je takođe opremljen dizalicom i fiksnom konzolom za fast-rope. Tango Six prvi od medija objavljuje i fotografije helikoptera za Helikoptersku jedinicu MUP-a Srbije.

Prvi H145M predstavljen medijima nosi RV i PVO evidencijski broj 14501 / Foto: Ministarstvo odbrane

Kako je saopštilo Ministarstvo odbrane, Aleksandar Vulin i delegacija Ministarstva odbrane i Vojske Srbije prisustvovala je fabričkom prijemu prvog helikoptera H-145M za Vojsku Srbije i prvog paketa oprema čija se isporuka očekuje do marta naredne godine. Ministar Vulin sastao se i sa pilotima i inženjerima koji se nalaze na obuci u nemačkoj fabrici:

– Mi imamo Gazele koje je proizvodio „Erbas“, ali to smo kupovali davnih 70-ih i 80-ih godina, a ovo je sada potpuno nova generacija H-145 „Erbasovih“ helikoptera, koji su među najsavremenijim na svetu. Naši piloti treba da prođu kroz odgovarajuće obuke i čim to bude završeno, ovaj helikopter će u martu postati deo naoružanja naše vojske, koja će postati daleko naprednija i sa ovim helikopterima biće verovatno i najnaprednija u čitavom regionu.

Drugi helikopter nosi privremenu registraciju D-HADD i SAR (TiS) opremu u formi fara za pretraživanje TrakkaBeam A800

Ističemo da su ovo helikopteri koji će biti naoružani našim naoružanjem. U početku su naši partneri bili sumnjičavi prema tome da li to možemo da uradimo, pošto se to vrlo retko ili skoro nikada ne radi, da proizvođač helikoptera dopusti kupcu helikoptera da stavlja svoje naoružanje na njega. Kada su se uverili u kvalitet i našeg naoružanja i naših inženjera, koji će to naoružanje implementirati na ove helikoptere, dobili smo dozvolu i to će biti urađeno. Ovo su helikopteri koji će biti naoružani srpskim naoružanjem i srpskom pameću. To je velika stvar – rekao je ministar Vulin.

Kako Ministarstvo odbrane dalje saopštava, direktor kompanije Erbas Helikopters zadužen za vojni program dr. Klaus Prcemek naglasio je ulogu helikoptera:

– Ovaj vazduhoplov može da bude prilagođen i potrebama drugih zadataka, što će Vojska Srbije izabrati u skladu sa svojim potrebama. U tome se i ogleda prednost tog modela helikoptera u odnosu na druge. Uz određeni paket opreme on može biti korišćen i u vojne i u komercijalne svrhe u zavisnosti od potreba i zato su svi korisnici do sada bili zadovoljni. – 

Ceremonija zvanične primopredaje / Foto: Ministarstvo odbrane

Potpukovnik Ivica Živadinović jedan je od pilota koji je zajedno sa tehničarima i inženjerima bio na obuci u fabrici u Doneuvertu:

– Helikopter H-145M je za Vojsku Srbije jedan veliki tehnički iskorak. Ima mnogo elektronske opreme i jedan vrlo izuzetan auto pilot koji mu daje mogućnosti koje mi do sada u Vojsci nismo imali. Zahvaljujući njegovom vrlo preciznom auto pilotu on može da dugo i precizno održava mesto, pa je pilot potpuno rasterećen. Pozicija se održava precizno, može da leti u svim meteorološkim uslovima, ima veliki dolet, mogućnost da preveze ukupno 10 putnika. Jedan je od retkih helikoptera u svetu kojim možete u slučaju otkaza jednog motora potpunio bezbedno da nastavite let sa samo jednim motorom. Jedan sam od retkih ljudi koji je imao sreću da leti na helikopteru koji je izašao iz fabrike. Piloti čekaju ceo život da polete na novom helikopteru. Meni je ovo drugi put, imao sam sreću da pre dve godine poletim na Mi-17 koji je stigao iz Rusije. –

 

Prve fotografije MUP-ovih Erbasova

Kako je Tango Six prvi objavio još u aprilu Helikopterska jedinica MUP-a Srbije dobija jedan helikopter više u konačnoj preraspodeli. Danas takođe prvi objavljujemo fotografije dva policijska H145M. Jedan će biti u plavo beloj šemi bojenja dok će drugi ciljano nositi maskirnu šemu. Njihove registracije su YU-MED i YU-ICE.

Kako Tango Six takođe saznaje, fabrička primopredaja prva dva MUP-ova helikoptera desiće se od 10. do 21. decembra ove godine. Očekuje se da oni stignu u Srbiju takođe krajem marta ili početkom aprila.

Šema bojenja MUP-ovih helikoptera je po uzoru na šemu nemačke policije
Maskirna šema na jednom od civilno registrovanih policijskih helikoptera

Do sada najbrži put od potpisivanja do realizacije

Decembra 2016. godine Srbija je sa Erbasom potpisala ugovor za nabavku 9 helikoptera H145M od kojih 6 za Vojsku Srbije i tri za Ministarstvo unutrašnjih poslova. Srbija je tako postala treći naručilac vojnih helikoptera H145 u najnovijoj varijanti H145M a istovremeno i prva država koja će koristiti helikoptere sa oružanim sistemom HForce i to paketom Nivoa 1 sa naoružanjem za koje je definisano da će ga činiti domaći kontejneri sa mitraljezima kalibra 12,7 mm kao i lanseri nevođenih raketnih zrna kalibra 80 mm. U međuvremenu je zvanično saopšteno da će 4 vojna H145M biti naoružana dok će preostala dva služiti za traganje i spasavanje.

Međutim aprila ove godine zvanično je saopšteno da će MUP dobiti četvrti H145M a krajem jula ove godine nagovešteno je da bi Vojska Srbije mogla dobiti samo 5 helikoptera dok bi šesti pripao Helikopterskoj jedinici policije koja će svoje H145M koristiti za različite potrebe između ostalog i za specijalne operacije. Definitivnu potvrdu da će odnos broja helikoptera biti 5 za vojsku i 4 za policiju dobili smo od predsednika Srbije Aleksandra Vučića nakon vežbe ‘’Vek pobednika 1918-2018’’. Prema prvobitnim planovima primopredaja prva dva helikoptera (po jedan vojni i policijski) trebala je biti održana u decembru ove godine dok bi isporuka svih srpskih H145M trebalo da bude završena do kraja 2019.

Tango Six je na poziv kompanije Erbas helikopters jula meseca ove godine boravio u Mađarskoj na poligonu Bakonji gde smo uživo prisustvovali delu bojevih gađanja koji su deo verifikacionih ispitivanja sistema HForce a tom prilikom smo dobili i nekoliko zanimljivih informacija vezanih za našu nabavku H145M. Tako smo saznali da je Ministarstvo odbrane Srbije naručilo tri sistema AMPS (Airborne Missle Protection System) za aktivnu samozaštitu helikoptera od raketa zemlja-vazduh proizvođača Hensold. Takođe kako su nam iz Erbasa tada saopštili, saradnja sa partnerima iz Srbije u pogledu integracije našeg nevođenog naoružanja išlo je prema planu i evropski proizvođač je njom bio zadovoljan. Događaju je prisustvovala i zvanična delegacija Srbije sastavljena od predstavnika Ministarstva odbrane i RV i PVO.

Na ovogodišnjem Vazduhoplovnom samitu jugoistočne Evrope (SEAS 2018), na panelu o vojnim helikopterima učestvovao je između ostalih i tadašnji načelnik Uprave za odbrambene tehnologije Ministarstva odbrane general-major Bojan Zrnić koji je imao veoma interesantnu prezentaciju pod nazivom ‘’Projekat H145M’’. Tema prezentacije nije bila samo nabavka helikoptera za Vojsku Srbije i MUP već i industrijska saradnja između kompanije Erbas i Ministarstva odbrane Srbije koja je deo pomenutog projekta.

I dok je prvi deo prezentacije bio vezan za samu nabavku helikoptera, u njenom drugom delu saznali smo dosta detalja o planiranoj industrijskoj saradnji kompanije Erbas i Ministarstva odbrane Srbije. Glavni ciljevi ove saradnje su pre svega unapređenje mogućnosti i sposobnosti Vazduhoplovnog zavoda “Moma Stanojlović“ iz Batajnice u održavanju helikoptera tipa Gazela kao i proizvodnji njihovih rezervnih delova i to kroz opremanje, obuku i sertifikaciju koju će izvršiti Erbas. Tu je zatim i transfer tehnologije za održavanje helikoptera H145M kao i sticanje mogućnosti za angažovanje srpske industrije i nabavke njenih roba i usluga.

Prva prava fotografija srpskog vojnog H145M koja je napravljena u krugu Erbasovog pogona u nemačkom gradu Donevort, objavljena je početkom septembra tekuće godine na Fejsbuk stranici holandske vazduhoplovne zajednice Scramble. U prvoj polovini oktobra Scramble je takođe na Fejsbuku postavio i drugu fotografiju našeg helikoptera uz komentar da je prikazani primerak u to vreme bio pripreman za probni let za koji se očekivalo da će biti obavljen narednih dana.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

m

Trebalo bi neko da se pozabavi uslovima pod kojim se skoluju tamo nasi piloti. Dnevnice od 5e, ukinut dodatak za prevoz ovde u Srbiji naravno, pa nek se nezaposlene zene kod kuce snalaze sa malom decom kako znaju i umeju.

Odgovori
I

Živo me zanima zašto je na policijskom helikopteru zvanična zastava Republike Srbije(državna), a na vojnom trobojka bez znaka(narodna zastava). Na svim vojnim letelicama je narodna zastava.
Bilo bi lepše i logičnije da se koristi zastava sa malim grbom, koja se koristi svuda.

Odgovori
B

@ID

Vidiš, meni je dosta lepša trobojka bez grba.

Sve je to potanje ukusa. Ja sam za jednostavne ne upadljive znakove.

F

Naravno i očekivala se neka kvaka oko ove nabavke a to je da pola ide za vojsku i ono najbolje DOMAĆE NAORUZANJE , pritantariće na kraju maljutke i vikat da im nema ravna naširoko!!

A

@Franko
Za jurisne zadatke ce sluziti Mi-35 koji je narucen nov(a bice ih jos). Zapravo integracija domaceg naoruzanja je odlicna stvar jer necemo zavisiti od stranih dobavljaca za osnovne potrebe poput NRZ, za sve vise od toga, uvek postoji opcija. No to po strani, glavna namena ovog helija je SAR, za sta je odlicno opremljen, zatim za potrebe spec. jedinica koje se jos uvek oslanjaju na stari Bell i glavna prednost su sistemi koje poseduje, koje ce rasteretiti znatno pilote i povecana bezbednost. Nije ovo trenutno nikakav „tank buster“ niti je za to nabavljen, tako da nema potrebe za „maljutkama“. Cinjenica je da jeste mozda najbolji helikopter u svojoj klasi na svetu, za koji smo dobili transfer tehnologije i moci cemo sami da ga odrzavamo, plus smo zvanicno ukljuceni u „after sales support“ kompanije AirBus. Nama na srecu, Madjarska se takodje odlucila za ovaj tip helikoptera, mozda bude neka saradnja u buducnosti. Nije moglo bolje bukvalno tako da cinicnost slobodno batalite. Ogroman pozitivan napredak.

l

@Franko Koje božije maljutke… Ako išta domaće bude pritantareno to će biti Pauk. Iako nema potrebe za time, ide se u nabavku Mi-35 koji će raditi svoj posao.

T

Au, pa ovde ima raznih duznika…
Naravno i sa maljutkama barem duplo bolja od bilo kojeg kariranog baraka..

M

Pola ih neide vojsci i biće u civilnoj verziji bez mogućnosti nošenja oruzja ostali će bit montirane naše strojnice i mogućnost ugradnje nevođenih raketa saćasti lanser na kraju će i Maljutke stavit na njih sramota je da se nije uzelo naoruzanje i protuoklopne rakete strane proizvodnje duplo većeg dometa ovo je jadno i onda će pričat da su najmoderniji u regionu i najopasniji helikopteri ! Znači po vatrenoj moći nisu do kolena hrvatskim Kajovama koje imaju Helfire dometa 8 kilometara i stižu im Izraelske protuoklopne , također će imat i vođene rakete apkws za saćasti lanser a mi kao domaću pamet MALJUTKA! Znači Hrvati vođene rakete mi nevođene, oni nove protuoklopne mi stare evo Kajove na djelu – https://youtu.be/sIMH7b6J28c

A

@Miroslav
Atake ce biti na Mi-35 koji je pritom i oklopljen, H145m nije jurisnik. Ako se bas bude htelo, postoji uvek opcija integracije dodatnog naoruzanja na H145m. Kiowa se ne moze ni porediti sa ova dva helija. Otprilike kao Fiat Punto vs Mercedes C-Class

l

@Mandić Miroslav Pa H145 nije ni nabavljen da parira Kiowama u PO borbi. Šta bi ovaj portal bez ovakvih stručnjaka.

P

@id
Zato sto su policijski helikopteri registrovani u civilnom registru i oznacavaju se kao civilni vazduhoplovi.

V

Mig-29 je vjerovatno jedan od najgorih ruskih lovaca ikada. Mi smo zapeli za njega kao da je Sveti Gral i napravili mit oko toga a da za to ne postoji ama baš nikakvo realno uporište. Niti se avijacija Srbije proslavila njegovom upotrebom, niti ijedna druga u realnim, borbenim uslovima. Lijep je, nije lijep. Ovaj paket, onaj paket opreme…
Kako god okreneš, mi bi ga, u vazdušnoj borbi, morali koristiti protiv NATO aviona, kojima ne možemo odbiti ni perca u smislu ko koga prije vidi i ko na koga ranije dejstvuje. Tako da je, u tom smislu, pitpuno svejedno. Letjeli na Utvi ili na Mig-29.
Ovi helikopteri su, po meni, ok izbor.

Odgovori
K

Posto vidim na sta ciljas,da Mig-29 nije imao uspeha u ratovima.Zamisli hipoteticki da sutra neka zemlja velicine nas,moze i veca,koja poseduje f-16 samostalno zarati sa Rusijom,bez podrske NATO,sta mislis kako bi f-16 prosao protiv Rusa!?Ocenjujes Mig-29 na osnovu ratnih iskustava slabijih i siromasnih zemalja protiv jedne Amerike,nije realno niti posteno.Mi da smo 99′ imali i najbolji borbeni avion na svetu ne bi nam mnogo pomogao.

B

@Veselko

Helikopteri nisu „ok“ nego „wow ili wau“ izbor.

A Mig-29 se iz vise razloga nije proslavio. A ti razlozi nemaju nista sa samim avionom.

Zemlje koje su ga koristile su uvek pred sukob bile vise godina pod sankcijama (IRAK, SRJ, itd.) i nisu imale redovan dostup rezervnim delovima ili modernizaciji. Bile su blokirane sa svih strana.

Protivnik je uvek bio NATO ili SAD, koji su bili daleko nadmocniji u broju, taktici (naprimer su imali su AWACS) i koji su te sankcije uveli tim drzavama.

Ni u nekoj buducnosti nece biti bolje. Ali u tom slucaju nebi bilo razlike u tome dali mi imali Mig-29 ili Grippen ili J-10 ili F-16.

Isto bi prosli sa bilo kojim drugim avionom. Valjda se bar u tome slazemo?!?!

Pa cak i kad bi imali 20 komada F-22, protiv NATOa nebi imali sanse.

Ž

А како је било која авијација која користи МиГ-29 могла да се прослави у неком рату?

Ми са 16 29-ки од којих летно способно 11 (један двосед) а Ирак са 57 авиона наспрам 144 употребљених Ф-15?

Да не говоримо о броју осталих типова ловаца који су коришћени у оба сукоба, изнад СРЈ и Ирака.

Немојте бити толико неразумни.

Т

Ја би комплексу МиГ29 само додао да погледаш емисију чини ми се Dog Fight савремени сукоби где је једна од супозиција 16 мигова! наспрам два пара Raptora и нешто Lightinga

J

Ijao!! Opremljen sa našim nevodjenim raketama! Pa odlično stvarno!

Odgovori
A

Sve kako treba. Od izbora helikoptera, paketa opreme, isporuke, rokova, raspodele. Nova vazduhoplovna tehnika kakvu nasi piloti zasluzuju i specijalci zasluzuju.
Samo bi dodao, malo se spominje pouzdanost Gazela. Koliko samo godina sluze ti helikopteri bez vecih problema? To je za svaku pohvalu.

Odgovori
P

AL-41F1- Да, Газеле су идаље врло поуздане,једино мањак савремених технлогија је коче,али идаље врши свој посао,за који је набављена лиценца за производњу у тадашњој СФРЈ око 90+ примерака,ја се надам да ће бити још неке набавке за Х145М заиста врло добар хелић.

B

Vi se sprdate sa Vulinom a on vam dovodi skroz novu mašinu!

Kad će te shvatiti da izgled čoveka nema ništa sa njegovom posvećenosti i upornosti u radu/poslu.

Bili su neki na istoj funkciji koji su sluzili vojsku ali nisam video da su preuzimali novu tehniku, pogotovo ne nešto ovako kvalitetno kao Airbusov helikopter.

Sad će te reći da nije on zasluzan za to… A ko je?

Odgovori
B

Gradjani Srbije koji rade i placaju porez. Ko drugi?

l

@Beli Pa normalno da nije zaslužan, helikopteri su kupljeni novcima gradjana Srbije. Ništa Vulin ne dovodi, on je te helikoptere obavezan kupiti, kao i sve ostalo, za to prima platu. Kad ih on plati iz svog džepa onda nek sebi i svom Vrhovnom pripisuje zasluge.

S

Branko i lazicdb
Gospodo tacno je da gradjani Srbije daju pare samo sto se za vreme Vulina kupuju avioni, helikopteri i druga oprema dok su se ranije kupovali PASNJACI na Vracaru ..!

B

Ne bih sad dublje u politiku ali zašto gradjani to nisu pre uradili?

Reći ću vam istinu:

1. gradjani ne upravljaju tim/svojim novcem.
2. neko je morao da usmeri taj novac
3. pre nije bilo novca, sad ga ima

Znam ja da to nije Vulin lično uradio ali ljudi koji u ministarstvima ne rade svoj posao brzo se menjaju. Očigledno je da je on još uvek na funkciji.

D

Mozemo ih ne volet kao ja ali nas činjenice demantuju ali to je istina nisam ni verovao da cu ovo rec ali sto je novo …

I

Do duse kupuju se i neki kablovski operateri nasim novcem za 200 miliona eura, pravo na Kipar. I to je neko preusmerio…

Y

Brnabićka je ključna – ostali su „podizvođači radova“ koje ona koordiniše, napinje po potrebi i sl…
Vulin je prekaljeni administrativac još iz vremena migrantske krize, ali bi Krkobabić bio možda još efikasnije rešenje – bez starca nema udarca!

M

Hvala bogu da su gradjani stvorili novac, ali to nije o cemu Beli govori.
Mozemo ih mrzeti i ismejavati ali Beli ima pravo.
Po rezonu da su gradjani kupili i doneli sve ovo što stize i tek ce da stigne znači da su i gradjani krivi sto ranije nije nista bilo od toga. Bravo.

M

U pravu ste botovi, kupili su par letelica pa ćemo ODMA’ da zaboravimo na onolika sra.. koja su nam priredili i priređuju i to samo zato što su, gle čuda, radili svoj posao a i to je moglo 10 puta bolje i transparentnije.

B

Dečko dragi, Vulin se rayume u helikoptere kao moja pokojna baba

L

Oni koju kažu da pre nije bilo novca, a sad ga ima…

Gospodo, novca je uvek bilo, ali nije bilo a) kritično b) nužno privoleti se Nemačkoj c) privoleti se populističkim rasipanjem para na ono što narod najviše voli – da šljašti i da se busa u grudi junačke avionima, S300 i ostalim džidžama od kojih mnogima skače pritisak donje zone.
A, zašto se tako mnogo ulaže u drangulije, plus fantastičan materijal za rejting – avijaciju?

Da bi se sakrila pljačka te iste države razmera koje još nismo videli.

Jeste, lepo što smo kupili nove helikoptere. Jeste lepo i da imamo preplaćene, zastarele MiG-29 9.12 i 9.13 kako bi održali leteću paru i paradirali kad se ovima još malo spaljuje poreskog novca (a, dobar marketing nema cenu!), sve je to lepo. Ali nemojte da ih kujete u zvezde. Sve to je samo mazanje očiju narodu, još jedna doza patriotskog heroina, dok se sve drugo raspada, ukida, smanjuje, krade, prikrivenim vlasništvom prebacuje u pipke hobotnice.

laž o tome da smo Gazele kupovali od Airbus-a tek neću da komentarišem. U rangu je laži da je AV zatekao jedan MiG-29, a ni taj nije leteo.

B

Vi samo pljujete a oni sve više i više tehnike nabavljaju i rade svoj posao prilično dobro, htjeli vi to priznati ili ne.

I

Vulin nije bio ministar kada je potpisan ugovor. Bez obzira, nije bitno ko je na vlasti ovo je dobra kupovina. Nešto stvarno novo i korak od 7 milja napred. Šteta je što nema ovakvog helikoptera opremljenog namenski za medicinsku ekipu koja bi dežurala 24/7. Skuplji su ljidski životi i invaliditet.
U vezi ove nabavke treba znati jedno, a to je da nema veze sa sadašnjim vlastima. Nabavljeno je od para koje su preostale od avansa koje je uplatila država za JAT, sa ciljem nabavke A319 aviona. Posle odbijenih penala zbog otkazivanjaostalo je para, koje Airbus nije hteo da vrati. E, zbog toga su kupljeni ovi helikopteri. Izbor je bio dobar, moralo se kupiti novo. Da nije bilo toga, nisam optimista da bi ikada kupili ove dobre helikoptere.

A

@Leopold
Airbus je naslednik francuske firme Aerospatiale. Od Aerospatiale smo kupili Gazele, a potom smo od te iste firme kupili i licencu. U prevodu, iako je izjava veoma nategnuta po svojoj istinitosti, u suštini nije netačna.

B

Ne znam da li mislimo na istog Vulina. Ja mislim na onog koji je javno rekao da je 200 soma evra doneo od tetke iz Kanade (malo po malo), i na onog koji je takodje javno rekao da je sluzio vojsku, a nije. Sad, cak i ako zanemarimo tetku i laganje o vojsci, ostaje to da je ili bio nesposoban za vojsku ili je njenim izbegavanjem nacinio krivicno delo. U svakom slucaju ne moze da bude ministar vojske (ili bilo cega), a prica o zahvalnosti njemu je…

B

@ID

Zašto se pre 10 godina niko nije setio da iskoristi taj novac na taj način? Ako je tako kako pišeš.

Još jednom: nije sporno da je to novac gradjana Srbije! Sporno je da li neko ko je na vlasti zna ili nezna da upravlja tim novcem.

Koliko se ja sećam, tih 20 miliona se iskoristilo kada je Etihad preuzeo 49% AS. Mislim da je plan bio da se novac preda Etihadu a Etihad kupi za AS avione.

Y

@ Beli

Modernizuju vojsku zato što to pitanje smatraju potpuno nebitnim i oni i NATO – a sa druge strane im podiže rejting kod birača uz standarnu defekaciju po vijugama – a to najviše vole…
Objektivne trenutne potrebe su nam prevencija eventualne terorističke pobune i kontrola vazdušnog prostora – sve ostalo je NATO – koji ako bi se i pobedio po vijetnamskom modelu – morali bi verovatno svi sa Balkana da se selimo..
Modernizacija ima smisla samo ako donese tehnološki napredak u sopstvenoj vojnoj proizvodnji – što je bitno i za devizni priliv – ali i u slučaju ozbiljnijeg suloba u NATO i njegovog raspada na relaciji USA – EU (Nemačka) jer Ameri Nemačkoj nemaju namere da praštaju Severni tok 2 – a nemačkoj industriji je neophodan stabilan i neuslovljen izvor energije – to joj je uslov opstanka… Tu je moguć kolaps u kome bi se na istoj strani mogle naći Rusija, Kina i Nemačka – a to praktično znači kraj NATO – moguće vraćanje Amerike čuvenoj Monroevoj doktrini (ne zanimate nas sa druge strane bare), a u tom vakuumu mi bi se našli upravo između Nemačke i Turske – koji su tradicionalno saveznici na Balkanu.
U tom slučaju – ako Amere najure iz Evrope (što je sve više mogući fakat nego fikcija) – može postati bitno koliko nam je vojska spremna i opremljena, u svakom drugom slučaju je čisti trošak – ukoliko ne pravi pare promovišući našu vojnu industriju…
Koliko se o odbrani ne misli ukazuje na to da nam fali praktično čitav novi rod vojske – a nije mornarica – a da ne bude da ja kao laik mrsim profesionalcima – pogledajte izlaganja ex portparola VJ Svetozara Radišića o tome koje oblast odbrana sve obuhvata i koliko je to kod nas potpuno nepokriveno i prepušteno „na izvolte“ napadima – pa postaje jasnije da je i aktuelna modernizacija prvenstveno propagandni gaf koji donosi glasove (i pare)…
Naša priča i odbrana nacionalnih interesa ne zahteva nikakvu militantnost jer su suparničke priče toliko glupe propagande bez sadržaja da ih u životu jedino održavaju Vučići, Vulini i sl. bašibozluk…

I

@Beli tada je u toku bio arbitražni proces.
Ako ćemo da tražimo dlaku u jajetu, nisu mogli naručiti loš helikopter, jer mora biti nov. Izbor modela je odličan, a priča o integraciji domaćeg naoružanja na njega je tragikomična.
A, to govori samo za sebe. Ukratko da nije bilo već uplaćenih para, nikada Srbija nebi videla nov zapadni helikopter. To što je dobar deo dat MUP-u , vojni će biti naoružani nečim domaćim dovoljno govori. Šteta što će letelica 21. veka imati naoružanje iz vremena vijetnamskog rata. Dao Bog da grešim.

K

Ugodno sam iznenađen brzinom realizacije. Zaista dobar potez. Samo tako.

Odgovori
N

Iskreno se nadam da se šališ

Odgovori
N

Cestitke vojsci i policiji. Nadam se da ce drzava biti u prilici da nabavi jos 10 ak i da ce bar dva da budu samo medical.

Odgovori
J

Veoma mi je drago sto ce nasa vojska i policija dobiti ovakve helikoptere. Jos kad stignu cetri ruska Mi-35 i tri Mi-17, bice to vec dosta ozbiljnije nego sto je sad. Samo smatram da bi nam falilo bar jos 9 ovakvih helikoptera, ali dobro je i ovo. Od necega se moralo poceti…

Odgovori
P

Много добра и скупа летелица,свака част,нажалост мало их је што ће доћи код нас,надам се у будућем периоду бар још 20-ак хелића… И надамо се и још више руских Ми-17В-5 и Ми-35М како би се унапредиле транспортни део ВС и МУП-а.

Odgovori
F

Skupa letelica na koju će montirati Nivo 1 naoružanja, tj. mitraljez i NRZ? Po ubojitosti daleko zaostaje za hrvatskim Kiowa helikopterima koji imaju Hellfire rakete.

Baš kao što je MiG-29 bez R-77 i preciznih v-z stand-off raketa totalno bezopasan i beskoristan tako će isto biti i H145M bez ozbiljne protivoklopne rakete. Nadam se samo da im neće jednog dana nakačiti Maljutke i opet ih proglasiti najopasnijim helikopterima u regionu i šire. Nije jasno samo na koji se region tačno misli pošto je u realnosti naše RV sa svim ovim „pojačanjima“ jako samo na Dnevniku 2 RTS.

Sve je ovo lepo za oko ali osim kvantiteta aviona i helikoptera, ubojna moć našeg RV se nije znatno popravila, i dalje nemamo ozbiljne v-v i v-z rakete, ostajemo na streljačkom naoružanju i saćastim lanserima, dakle nismo se makli iz 60-ih i 70-ih u tom pogledu…

B

@Falcon

„Po ubojitosti daleko zaostaje za hrvatskim Kiowa helikopterima koji imaju Hellfire rakete.“

H145M se veoma lako može konfigurisati da nosi laserski vođene rakete, nikakav problem. Primjer za to ti je konfiguracija sa FZ275 LGR koja je demonstrirana u Švedskoj prije godinu dana. Pitanje je šta od toga mi želimo da kupimo i zašto bismo? JEDNO nevođeno zrno za Hidru 70 je 2800 $, vođeno je skoro tri puta skuplje.

1. Saćasti lanseri su nezamjenjivi u zadacima podrške trupama na zemlji- nevođena zrna za iste koriste sve armije na planeti, uključujući, naravno, i amerikance, ruse, njemce i slično… Mi proizvodimo i prodajemo odlične lansere i nevođena sredstva. Laserski vođene rakete takođe pravimo, ali za ovu platformu, ako zatrebaju- vrlo lako se kupe vani.
2. HR Kiowa- takođe ima saćasti lanser koji može da ponese i iz kojeg može da ispaljuje vođena i nevođena raketna zrna- prirodno. Ipak samo 7 zrna na jednom lanseru- veći lanser je pretežak za ovaj heli.
3. „Mitraljez“- misliš na Nexter NC621? To 20mm čudo sa gomilom projektila će naići negdje na kakvu vojnu kolonu, poprskati je i ostaviti u plamenu, uključujući sve od kamiona do oklopnog transportera. Kiowa nosi do 14,5mm- više joj je preteško.

Kiowa je laki naoružani izviđač, koji može da „ponese“ svega oko 500kila ubojnih sredstava, kad se unutra nagura i posada. Sasvim ok mali jednomotorni izviđač- odličan da navede artiljeriju na protivnika ili da ubije „target of oportunity“ ako na takvu slučajno naiđe.

H-145M je višenamjenski helikopter, koji, ako baš, baš želiš da koristiš za protivoklopnu borbu, ili podršku trupama na zemlji- možeš, jer možeš da ga načičkaš sa svim šta ti padne na pamet do težine od 1500-1700 kilograma ubojnih sredstava.

Tako kada bi htio- mogao bi da nosi naprimjer dva lansera FZ225 sa po 19 laserski vođenih raketnih zrna 70mm dometa 6 kilometara bez problema. Ipak- dobro je da sa naše strane postoje ljudi od struke koji znaju da ovo nije helikopter za takve zadatke (a Bog dragi zna da Kiowa svakako nije), pa su lijepo za tu namjenu pazarili Mi-35 i uštedili pare za kupovinu čistokrvnog borbenog helija.

Ovo je helikopter koji može da odnese desetak vojnika, ranjenike, zalihe do isturenih položaja i da se pri tome veoma, veoma dobro brine o sebi i trupama na zemlji, koje eventualno može i da pokrije dobrom vatrenom podrškom, ili u nuždi koristi i kao laka borbena platforma velike vatrene moći (sa naglaskom na laka).

Za sve drugo- zna se. Tu je ekipa AH-64/Mi-24/35/28/Ka-52/Tiger.

Raduje me set opreme, kontamjere i broj aparata. Odmjereno, pametno, modularno, pogodno za brojne konfiguracije i unapređenja. Posade će biti presretne. Veliki tehnološki skok.

A

@Banja Luka Apsolutno se slazem da se veliki tehnoloski skok desio.
Jednostavno ne shvataju ljudi vaznost ovakve letelice. Prvo i osnovno Srbija nije imala specijalizovanu platformu za traganje i spasavanje sa svom modernom opremom, sad je ima! Da ne bi mozda sa K-52 spasavali ljude?
Posebno su mi smesne price da je los jurisnik. Pa nije, samo ima mogucnost dejstva po ciljevima na zemlji. Uostalom ima odgovarajucu zastitu, naravno da je neko mislio na to.
Da ne pominjemo, zbog opreme koju poseduje, sve uslove u kojima ce moci da leti sto do sada nismo mogli. Fenomenalan helic, mozda najbolji na svetu u svojoj klasi. Dace bog, jos da ih bude!

P

Falcon: Стварно сте досадни и са тим Киовама и са Баракама,овај чланак је о Х145М,не интересује нас техника неке тамо државе. То како ће бити опремљен и са којим наоружањем то се не зна,прво требају да дођу код нас па тек,а не као код неких,нешто што није дошло па се дигло у медијама и разно разним типовима попут тб,на крају још једном не интересује нас. Уосталом Киове амери избацују из употребе,то је чињеница.

@ Banja Luka
Srpski H-145M ce jednog dana mozda nositi neko vodjeno naoruzanje. U skorije vreme nece. Na bocnim nosacima moze da nosi max 150 kg sto podrazumeva recimo sedmocevni lanser sa 80mm raketama koje Srbija ne proizvodi. Lepo bi bilo ako na H-145M bude kontejner sa necim jacim od 12,7mm medjutim nisam siguran u to. Perspektiva postoji ali ne u skorije vreme. Za integraciju nasih vodjenih raketa je potrebna saglasnost i proizvodjaca ako se zeli sacuvati podrska u odrzavanju a i to se placa. Uostalom nije ni kupljen kao jurisni helikopter vec kao pravi visenamenski helikopter koji upada sa velicinom i namenom tamo gde je Srbija najtanja i za koju je odlican. Vrhunski helikopter, jedva cekam da dodje.

T

oho, evo prostora za jos jednu uspelu aplikaciju stare dobre maljutke, mogla bi I strela 2 ako se napregnemo…..

Odgovori
Т

Паук, л57/12, игла-в, лорана итд.
свака част својевремено сам био
љут што смо продали ‘делфине’ а
сад сам пресрећан…
Најсавременији хелић у овом делу европе, треба видети како ће да се покажу па онда набавити неку још бољу верзију

T

Ako zazivi maljutka 5km dometa sa radio vodjenjem…nista ne smeta da je na ovom helicu

n

dobra vest trebalo bi prosiriti saradnju sa erbasom

Odgovori
A

Због неке законске регулативе је летео ниско или?

Odgovori
D

Na sajtu MO piše: „Последњи од шест договорених хеликоптера стићи ће до краја 2019. године.“

Da li je onda za vojsku ipak ostalo 6 helikoptera?

Odgovori
N

Nije

A

Jesu skuplji od ruske tehnike al su vala i kvalitetno izradjeni. Pogledajte samo taj kvalitet izrade, a secam se clanka o Migovima 29m gde je i laicima bilo jasno koliko je ofrlje izgledao onaj mig29m sto su pokazivali za prodaju.

Odgovori
D

Aleksandre,kao sto ste napisali, ovo su prave masine. Nema tu aljkavosti prilikom izrade. A o MIG-ovima.

I

Poredis mig iz 80tih i helikopter iz 2020tih.A ja bas mislim suprotno, koliko mocnije i opasnije izgleda ruska tehnika od zapadne.Mi 24,mi 28, ka52 to su masine.Pogledaj mi 28 gde prodje trava ne raste.Iskreno ne znam sta planiraju sa ovim komarcima i sta cemo dobiti sa njima u odnosu na gazele.Fensi komarac, bolje da smo uzeli 12mi 35 i modernizovali gazele.

J

Ovo je veliki iskorak za nas. No, sto se tice izrade, Eurofighter ima savrsenu izradu, pa mu je ispravnost 40% i to u najboljem slucaju, tako da, od slucaja do slucaja. H145 je dobar slucaj, tj izbor, nadam se da ce se nastaviti sa kupovinom.

V

Aleksandre, da li stvarno misliš da se ove ratne letilice prave za manekenske piste a ne za učešće u ratnim i drugim sukobima? Izgleda, da se raketa, po tvom shvatnju divi i izbegava avione manekene a one letilice koji nisu elegantne i lepe, odmah obara. Mada, ja lično smatram da je Mig 29 apsolutni šampion u dizajnu i elengaciji.
Nemačka tehnika je bila primer kvaliteta i vrhunskog dizajna (u 2 svetskom ratu), pa joj opet to nije pomoglo u uslovima Ruske zime. Potukla ju je Ruska funkcionalnost, praktičnost i jednostavnost.

I

@ Vlad
I pre svega brojnost. Broj dva učenje na sopstvenim greškama, posle čega su eksploatisana genijalana i praktična inženjerska i vojna rešenja.
Lepota dizajna je nebitna MiG 29 je, uprošćeno rečeno, crvenoj armiji bio za odstrel kao pešak u šahu. Zbog toga i postoje brojna ograničenja resursa, doleta… Pored njega je postojao Su27 i Mig 31.
Koga rakete biraju, potoje podaci.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

nikola na: [BEZBEDNOST LETENJA] Fondacija „Dejan Pandurović“: Bili smo jedna od vazduhoplovnih sila sa visokim nivoom bezbednosne kulture

video sam tenk VIHOR 1996 na VTI tada su ga rasklapali mada su Irak Francuska i mislim Indija hteli da ga kupe jer vojska nije imala para da ga pusti u serijsku proizvodnju . Tenk malog odraza tj kupole sa motorom od 1200 KS i mislim 38000kubika isao na tenkodromu betonskom oko 100km na cas

19. Jan 2019.Pogledaj
19. Jan 2019.Pogledaj

Drazen na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Je li kupovina SSJ posljednji čavao u Adrijin lijes?

Ne slažem se Alene s tvrdnjom a će putnici apriori bježati od SSJ. Ja na primjer (radim u zrakoplovstvu) ću čim ih Adria dobije pokušati bookirati upravo njihov let. Mene taj avion privlači. Naravno ako ne bude čestih otkaza.

19. Jan 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Je li kupovina SSJ posljednji čavao u Adrijin lijes?

Opala. Sada Montreal proizvodi 33 aviona godišnje, planiraju to povećati na 120 godišnje do 2020. Znači li to da kane još više povećati prozvodnju ili je to to? Alabama će imati početni kapacitet od 22 aviona godšnje, što kane povećati na 50 do 2023. To bi značilo 170 aviona godišnje u planu za idućih 5…

19. Jan 2019.Pogledaj

JU240 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Je li kupovina SSJ posljednji čavao u Adrijin lijes?

Alene, Tačno sve. Jedino, nije mi baš najjasniji produžetak interesovanja LH za SSJ, posle preuzimanja C serije od Airbusa. Da li, eventualno, žele da imaju otvorenu mogućnost nabavke jeftinijeg aviona za siromašnija tržišta? Ako se, prosto, ne želi totalna zavisnost od Airbusa, pa, tu su i dalje Boeing i Embraer.

19. Jan 2019.Pogledaj

Send this to a friend