BEG airport status
[SEAS 2018] Završen prvi dan drugog Vazduhoplovnog samita jugoistočne Evrope Program je prvog dana otvorio predstavnik Erbas Grupe Cezar Sančez Lopez / Foto: Dimitrije Ostojić, Tango Six

[SEAS 2018] Završen prvi dan drugog Vazduhoplovnog samita jugoistočne Evrope

Prvom danu Drugog Vazduhoplovnog samita jugoistočne Evrope prisustvovalo je više od 400 delegata iz sveta i regiona, među kojima su bili i predstavnici iz više od 150 kompanija vazduhoplovne industrije.

Ove godine zainteresovanost za Samit bila je visoko iznad očekivanog, a po prvi put delegati su pored panela i pojedinačnih izlaganja mogli da obiđu i izložbeni deo gde su predstavnici 20 različitih kompanija prezentovali svoje delatnosti.

Jedan od noviteta takođe je i učešće Erbasa i Boinga koji su prvi put istovremeno keynote predavači na nekom vazduhoplovnom Samitu u regionu. Njihovim polučasovnim izlaganjima program je zvanično i otvoren, a na panelima i pojedinačnim predstavljanjima tokom dana bilo je reči o najaktuelnijim trendovima i novostima iz sveta vazduhoplovstva na prostoru jugoistočne Evrope.

U pauzama između panela obilazak štandova / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Keynote izlaganja

Uvodno izlaganje bilo je namenjeno predstavljanju portfolia kompanije Erbas, dosadašnjim i budućim isporukama letelica, aktivnostima Erbas Grupe i Erbas Helikoptersa, dok je u fokusu bila saradnja te kompanije sa Srbijom i regionom.

Ispred Erbas Grupe prisutnima se obratio Cezar Sančez Lopez, potpredsednik Grupe za jugoistočnu Evropu i Izrael, koji je govorio detaljnije o planovima kompanije za širenje u regionu i isporuci H145M helikoptera Srbiji:

– Većina helikopterskih flota trenutno je zastarela, a kada je tako tu se mogu javiti razni bezbednosni problemi. Srbija će ovom narudžbinom obnoviti svoju flotu i modernizovati sopstvene vojne kapacitete. Naglasak je svakako na saradnji, zbog toga smo mi danas ovde.

Helikopteri H145M dolaze i sa vojnom i sa civilnom sertifikacijom upravo zato što su namenjeni obavljanju različitih operacija. Naravno, pored njihove isporuke, možemo da govorimo i o industrijskoj saradnji sa Srbijom, pri čemu ona podrazumeva revitalizaciju vazduhoplovnog zavoda „Moma Stanojlović“.

Mi želimo da pomognemo da on postane sertifikovani regionalni centar za održavanje helikoptera, za njegovo potpuno osposobljavanje, ali i promociju budućim korisnicima. –

Cezar Sančez Lopez o saradnji Erbasa sa Srbijom pred više od 400 delegata / Foto: Dimitrije Ostojić, Tango Six

Lopezovom izlaganju usledila je analiza trenutnih tržišnih trendova regionalnog direktora marketinga kompanije Boing Jakoba Fankenštajna. On je objasnio da ekonomski i geopolitički razvoj u velikoj meri oblikuju tržište, te da se s vremena na vreme mogu javiti pojedini izazovi.

Tada je istakao i da avio-saobraćaj beleži konstantan rast, da će se taj trend nastaviti, a da Boing u skladu sa time kreira svoj dugoročan plan:

– Predviđamo da će u narednih 20 godina biti zabeležena potreba za više od 41.000 aviona, a da će veći deo njih biti B737. Takođe, stopa avio-saobraćaja najviša je u Evropi i ona će samo da raste – konkretno, govorimo o 3,2% godišnjeg rasta.

Kada posmatramo područje jugoistočne Evrope, ta stopa biće iznad prosečne. Kako pokazuju IATA-ina istraživanja, ukupna godišnja stopa rasta avio-saobraćaja u periodu od 2018. do 2027. godine za jugoistočnu Evropu iznosi 5,4%.

Imamo razlog da verujemo da će rast i razvoj vazduhoplovne industrije koji je primetan prethodnih godina da se nastavi i u narednih nekoliko decenija. –

Delegati su tokom prvog dana mogli da čuju diskusije brojnih predstavnika vazduhoplovne industrije / Foto: Dimitrije Ostojić, Tango Six

Paneli

Treći po redu bio je panel tri velika regionalna proizvođača letelica ATR-a, Embraera i Bombardiea. Predstavnici ovih kompanija govorili su o tome koliko su njihovi proizvodi adekvatni za region i šta mogu da ponude.

Potpredsednik sektora prodaje za područje Evrope kompanije ATR Klemente Afinito istakao je da oni nisu zainteresovani samo za velike porudžbine, već da su naklonjeni i manjim korisnicima kao što je Srbija. On je objasnio da je cilj kompanije da „ode tamo gde drugi nisu“ i da je ATR pravi izbor avio-kompanija u regionu:

– Kada su u pitanju male letelice, nije potreban veliki broj ljudi kako bi se one popunile. Stoga, ATR je idealna letelica za ove prostore. Postoje rute koje može da opslužuje samo ATR, a to je često slučaj ovde na Balkanu. –

Potpredsednik sektora za prodaju Embraera Martin Holms i direktor sektora za poslovni razvoj i prodaju Bombardiea Mark Gilbert bili su saglasni sa time da područje jugoistočne Evrope ima perspektivnu budućnost. Holms je tom prilikom govorio o potencijalima svoje nove E2 familije koja je nedavno predstavljena na AirShowu u Singapuru i rekao da će u budućnosti lokalni prevoznici sve više koristiti e-jetove, dok je Gilbert Bombardie predstavio kao lidera na regionalnom tržišu za letelice manje od 150 sedišta.

HEMS operacije u Srbiji svrstane su u komercijalne operacije / Foto: Dimitrije Ostojić, Tango Six

Naredni panel bio je posvećen civilnim helikopterskim jedinicama u regionu, kao i HEMS i SAR operacijama. Na njemu su o tome diskutovali marketing senior menadžer Erbas Helikoptersa Patrik le Barbenšon, menadžer prodaje Erbas Helikoptersa Lorent Visa, pilot srpske policijske helikopterske jedinice Nenad Nedić, menadžer prodaje Elifrulie Edi Furlan, kao i pilot helikopterske servisne jedinice Zorislav Ivanović.

Tom prilikom Nedić je objasnio da su HEMS operacije u Srbiji svrstane u komercijalne operacije, a kako nalaže regulativa neophodno je ispuniti nekoliko kriterijuma kako bi se time moglo baviti:

– Kod nas postoji problem jer smo mi državni organ, a ne privredno društvo. Morate da posedujete helikopter koji ispunjava uslove za obavljanje HEMS operacija, a i zahtevi koje mora da ispuni posada su visoki. U Srbiji postoji jedan helidrom na VMA, pored njega ne postoji nijedan drugi.

Da biste ispunili regulative zlatnog sata (30min), ne možete da funkcionišete samo sa jednim helidromom. Dakle, sve to mora biti ispunjeno – oprema, posada, helikopter i mesto poletanja i sletanja. Naš plan je upravo da u narednom periodu rešimo problem sa mestom sletanja i poletanja. –

Barbenšon je iskoristio priliku da govori o fleksibilnosti i mnogostrukoj nameni helikoptera H145M, te je istakao da je ta letelica pravi izbor za operacije koje se tiču intervencija, a da mu je potrebno svega 15 minuta da se iz verzije za jednu namenu transformiše u verziju za bilo koju drugu.

O tome kako su visokoškolske ustanove nekada bile prototip avio-škola / Foto: Dimitrije Ostojić, Tango Six

Edukacija u vazduhoplovstvu

Kako je naglašeno na početku panela koji se bavi temom edukacije u vazduhoplovnoj industriji, Srbija je jedna od zemalja sa najkompleksnijim sistemom te vrste obrazovanja u regionu. Na tom panelu bilo je više reči o tome na koji način studenti nakon završetka studija mogu da iskoriste i primene znanje, kakvu perspektivu imaju pri zapošljavanju, kao i kako je edukacija izgledala nekada.

Kao jedna od relevantnih avio-škola na panelu se predstavio Prince Aviation, koji je objasnio da se u njihovoj školi sprovode mentorski programi sa studentima koji su završili studije, a da im je u planu da budu prva škola u Srbiji koja će kandidate prilikom obuke upoznavati sa osnovama nepravilnog položaja i akrobatskog letenja.

Pored direktora trening centra Prince Aviationa Stanka Pavlovića, o sferi vazduhoplovnog obrazovanja diskutovali su i profesor Saobraćajnog fakulteta Petar Mirosavljević, kao i profesor Mašinskog fakulteta Časlav Mitrović.

Velike vesti dolaze iz Srbije / Foto: Dimitrije Ostojić, Tango Six

Nakon edukacije usledio je panel o posebnim vazduhoplovnim projektima realizovanim u Srbiji, gde su svoje delatnosti predstavili osnivač kompanije Aero East Europe Milorad Matić Mago, glavni inženjer kompanije EDePro Predrag Matejić, kao i direktor kompanije Composite Technology Team Petar Matunović.

Na njemu je bilo reči o prvom srpskom pseudo-satelitu, izvozu letelica iz Srbije u Ameriku, ali i razvoju srpske bespilotne letelice Stršljena. Detaljnije o tom panelu Tango Six će izvestiti tokom vikenda.

Startap inovacije

Poslednji panel u nizu u fokusu je imao aktuelne startap inovacije u sferi vazduhoplovstva, te su panelisti pokušali da objasne na koji način razvoj tehnologije oblikuje avio-industriju.

O tome su diskutovali osnivač Air Ticket Arene Krešimir Budinski, osnivač AirDb-a Slobodan Vučković i kreator aplikacije MedicoApps Primož Gajžl.

Kako je objasnio Budinski, Air Ticket Arena kao servis rešio je distribucijski problem karata koji imaju avio- kompanije i dodao:

– Tehnologije su donele promene u načinu kupovine karata. Danas imate mladu populaciju koja živi na mobilnim telefonima i njihov način života je dosta ubrzan. Tako je i nastala city break industrija, a mi smo tu videli šansu da u kratkom periodu ponudimo brz pokret imovine avio-kompanije i otvorimo milenijalicima pristup korišćenju. –

Jedna od aplikacija može pomoći i pilotima / Foto: Dimitrije Ostojić, Tango Six

Prema rečima predstavnika AirDb-a njihov cilj bio je da uz pomoć tehnologije učine podatke dostupnima, što podržava njihov blockchain proizvod.

– Novi proizvod na kojem radimo zasniva se na blockchainu. Zanimljivo je da su i velike tradicionalne kompanije prepoznale tehonologiju koja im može doneti uštedu u industriji. Boing sa partnerima zato kupuje 6,5% firme. Sve ovo i dalje ne znači da će industrija prihvatiti novu tehnologiju, potrebno je mnogo dokazivanja.

Blockchain je ušao u fokus kada su kriptovalute eksplodirale. Ljudi na to gledaju kao investicioni portfolio,a  blockchain je sada ono što je Internet. Naša ideja je da iskoristimo novu tehonologiju na nivou podataka i da je ponudimo avio-indutriji, da se njima omogući veća sigurnost i ušteda. Ali sve za sada ide korak po korak. – objasnio je Vučković.

Još jednu tehnološku inovaciju donosi i aplikacija MedicoApps, a njen founder Primož Gajžl objasnio je kako ona funkcioniše:

– Tom aplikacijom vršimo monitoring aviona, instrumenata, pilota. Ne želimo da nađemo velike zdravstvene probleme kod pilota, nego nešto poput manjka kiseonika i slično. Nivo kiseonika je veoma veliki problem za pilote.

U početku nam je bilo veoma teško, jer smo morali investitorima da objasnimo šta naš proizvod radi, jer je hardverski. Tu je naravno i konkurencija, svi se oni bore za novac. Morali smo da objasnimo kako to sve radi, a to nije bilo ni malo jednostavno. –

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dejan na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Max Kao što sam i napisao u prvom postu jedino motori na obe letelice imaju kompaktibilnost pod uslovom da su na obe letelice PW motori. Oba motora se rade u arhitekturi 1-G-3-8-2-3, oba motora imaju BPR 12:1. Što znači da imaju dosta zajedničkih delova. Osnovna razlika je u dijametru fan-a kod PW1500 on je 73…

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

Perica Tako ne kazu ‘ugledno glasilo jutrnji/vecernji/index list’ nego samo prenose reči jednog hrvatskog generala.

03. Oct 2024.Pogledaj

Samo kažem na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

John C. Colton A NATO satcom kanal ima tačno kakve veze sa EU? Ili si u NATO ili nisi. Nema zaobilaznog puta.

03. Oct 2024.Pogledaj

max na: [EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone

@Dejan A220 (bombardier c-serija) nema nikakvu kompatibilnost sa A32x serijom. Drugi type rating, druge tvornice, drugi dizajn, pa ni ta "sličnost" motora ne pomaže jer ni stock dijelova ne paše. Airbusu prvo predstoji mamutski posao da ga uvede u svoj proizvodni ciklus jer trenutno gubi novac na tom avionu na način kako ga (bombardier) proizvodi…

03. Oct 2024.Pogledaj

PasTom na: [ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

I Hrvatska i Srbija neće iskoristiti 50 % mogućnosti ovog aviona. Kako se to kod nas kaže: Kupio Mercedesa S klasu da sa njime ide po kruh u dućan.

03. Oct 2024.Pogledaj