Na ovogodišnem sajmu vojne tehnike Air Show China 2018. koji se od 6. do 11. novembra već tradicionalno održava u gradu Džuhaiju na jugu NR Kine, prikazan je veliki broj novih vazduhoplovnih projekata a veliku pažnju privukli su bespilotne letelice od kojih su neke prvi put prikazane. Među njima je svakako najzanimljivi bio prvi kineski bespilotni borbeni helikopter koji nosi oznaku AV500W. Iako je već pokazan na prethodnom Air Show China 2016. interesantno je dokle se stiglo sa njegovim razvojem.
Ova letelica je projekat državne korporacije Aviation Industry Corp of China (AVIC) koja je AV500W postavila na statički deo izložbe kao deo reklamne kampanje i prikaza potencijalnim stranim korisnicima. Vazduhoplov je konstruisan i proizveden u institutu AVIC Helicopter Research and Development Institute u gradu Đingdedžen, pokrajina Đangsi.

AV500W veoma podseća na projekat bespilotnog helikoptera Stršljen koji razvija srpska kompanija EdePro a ne samo da ima vrlo sličan fizički izgled sa srpskom letelicom već ima i približno iste taktičko-tehničke karakteristike. Dužina vazduhoplova iznosi 7,2 m, maksimalna poletna masa je 450 kilograma, maksimalna brzina 170 km/h a vrhunac leta je 4000 m. U izviđačkoj verziji može ostati u vazduhu 8 sati dok u borbenoj/izviđačkoj varijanti može leteti 4 sata. Oktobra 2017. prilikom ispitivanja AV500W dostigao je visinu od 5006 metara.
Helikopter ima mogućnost nošenja do 120 kg tereta odnosno naoružanja ili opreme. Od ubojnih sredstava tipičan borbeni komplet su 4 poluaktivno laserski vođene rakete vazduh-zemlja tipa FT-8D mase 8 kg dometa do 5 km. Pored toga može nositi kontejnere sa mitraljezima i malogabaritne bombe. Prva ispitivanja naoružanja izvršena su tokom glavnih opitnih letova avgusta 2017, letelica je pri put prikazana septembra iste godine na China Helicopter Expo u Tianđinu a ove godine je u septembru korišćena i na vežbi kineske armije.

Letelica ima tzv. stelt dizajn, visok stepen automatiacije, veliku pokretljivost i agilnost, mogućnost prodiranja na veoma malim visinama. Sposobna je da poleće i sleće na skoro sve oblike površine odnosno konfiguracije zemljišta, uključujući platoe i kanjone a moguće ga je koristiti u hladnim i tropskim uslovima. Može biti koristan u patroliranju granicom, sukobima niskog intenziteta, protivterorističkim operacijama a oprema i naoružanje omogućuje mu dejstvo kako na fiksne tako i na pokretne zemaljske ciljeve.
Kompanija AVIC uskoro očekuje serijsku proizvodnju AV500W a interes za njegovu nabavku pokazao je veliki broj država iz Afrike, Evrope ali pre svega sa Bliskog istoka gde se trenutno vodi više manjih ili većih ratnih sukoba. Konkretno kao najzainteresovanija je Saudijska Arabija koja već koristi kineske borbene bespilotne letelice, čak je kupila i fabriku za proizvodnju jednog tipa BPL.
Wing Loong ID
Od klasičnih borbenih bespilotnih letelica na Air Show China 2018. je između ostalih prikazan novi član familije Wing Loong, letelica sa oznakom Wing Loong ID koju je razvio Chengdu Aircraft Design & Research Institute (CADI) a koja je svoj prvi let imala ove godine. Wing Loong ID za koji su uskoro očekuje da bude plasiran na tržište, predstavlja unapređeni model BPL Wing Loong I koja se već nalazi u naoružanju kineske vojske kao i nekoliko drugih država.
Prema rečima glavnog konstruktora bespilotnih letelica Wing Loong i zamenika glavnog konstruktora instituta CADI Lija Jidonga, Wing Loong ID je prva generacija kineskih unapređenih izviđačko-borbenih bespilotnih sistema a njeno pojavljivanje pomoći će poboljšanju uticaja brenda Wing Loong na svetskom tržištu vojne tehnike.

Glavni konstruktor bespilotnih letelica Wing Loong dodao je da je Wing Loong ID što se tiče cene pristupačnija i sposobnija od Wing Loong I a konstruisana je kako bi zadovoljila različite operativne zahteve više stranih potencijalnih korisnika.
To je BPL visokih performansi, pripada klasi MALE bespilotnih borbenih sistema, napravljena je od kompozita, poboljšana je aerodinamika, ima jači klipni motor, unapređene su karakteristike što se tiče autonomije i vrhunca leta, poletne mase, komunikacije, nosivosti tereta u unutrašnjosti letelice kao i na spoljnim nosačima. Maksimalna brzina je 280 km/h, vrhunac leta 7500 m a može ostati u vazduhu 35 sati.
Wing Loong ID je višenamenska, može se koristiti za osmatranje, izviđanje, prikupljanje obaveštajnih informacija, borbu protiv terorizma, protiv krijumčarenja i trgovine drogom, patroliranje granicom. U civilstvu se može upotrebiti za istraživanje i osmatranje teritorijalnih resursa, inspekciju različitih cevovoda kao i praćenje i procenu prirodnih nepogoda.
U prednjem delu trupa nalazi se nosač elektrooptičkog sistema koji može da sadrži dnevno-noćni optički sistem, infracrvene kamere i senzore za prikupljanje osmatračkih i nišanskih podataka, danju, u uslovima slabe vidljivosti i noću.

Može biti naoružana, ima dva potkilna nosača nosivosti po 200 kg na koje se mogu postaviti različiti tipovi vođenih raketa klase vazduh-zemlja, protivoklopnih raketa, malogabaritnih nevođenih i vođenih bombi kao i precizne vođene municije.
Razvoj familije borbenih BPL Wing Loong započeo je 2005. godine, za sada postoje dve generacije, Wing Loong I koja je svoj prvi let imala 2007. godine i Wing Loong II koja je poletela 27. februara 2017. Wing Loong II je na svetskom tržištu do sada imala najveću pojedinačnu porudžbinu jer je Saudijska Arabija kupila fabriku u kojoj će proizvesti čak 300 ovih BPL.
U svetu je koriste još Pakistan i UAE a zanimljivo da su pojedini mediji sredinom septembra ove godine objavili da će Wing Loong II nabaviti i Srbija. Tada je preneseno da će biti nabavljeno pet sistema od čega dva naoružana kao i da bi se letelice sklapale u Srbiji.
Vršilac dužnosti pomoćnika ministra odbrane za materijalne resurse dr. Nenad Miloradović je zatim potvrdio nabavku bespilotnih sistema iz NR Kine rekavši pri tom da će biti i transfera tehnologije. Nije međutim precizirao o kom tipu letelice se radi kao i koliko bi primeraka bilo kupljeno.
Joca
Iskreno sam se obradovao kada je objavljeno da kupujemo bpl od Kineza. Ne samo zbog bpl vec zbog pocetka konkrerne vojne saradnje sa Kinom. Misljenja sam da sa njima mozemo samo da profitiramo. Nude sve vise, sve bolje, pride jeftino i sa njima je moguce sklopiti razne dogovore i kombinacije. Nekako mislim da kada se jednom bude odlucivalo o novom teknu, a jednom ce morati, da ce buduci kineski vt-4 biti glavni favorit.
Ipak, iako se trudim da ne kritikujem i da ne budem zajezljiv, iskreno mi smeta sto mnoge stvari vezane za nabavku ostaju u magli, nedorecene. Konkretno i kada su bpl u pitanju. Kada? Koliko? Po kojoj ceni? Da li se transfer tehnologije odnosi na sklapanje Strsljena, Pegaza, Vrapca, cega vec? Da li cemo za te bpl da nabavljamo kineske raketice, ili cemo opet da kacimo nase? Koko god, radi se, ide na bolje, bitno je da stignu, to je najvaznije.
Pitao bih gospodina Bankovica, da li uopste postoje prednosti besp.helik poput ovog AV500 u odnosu na bpl, i koje bi one bile? Posto sam ja krajnje sumnjicav po pitanju uopste koncepta besp.helikoptera. Leti nisko, leti sporo, nosi malo, ok za izvidjanje, ali za protiv teroristicku i protiv oklopnu borbu…stavio bi jedan veliki znak ?
Propeler Zviz
Joco,
Nisam ni gospodin, ni Banković, ali osnovnu prednost bespilotnog helića vidim u tome što mu nije potrebna poletno-sletna staza/pista, te lako može da se spakuje na neku prikolicu i zakači za neko vozilo i ide na teren zajedno sa vojskom.
Kad zagusti, lepo ga pošalju u izvidnicu bez potrebe da naručuju od komande ili vazdušnih snaga i čekaju da doleti bpl sa nekog aerodroma i odradi stvar.
Pozdrav!
Mayer
Ja bi umsto ovog kineskog helikoptera, koji nije nigde u operativnoj upotrebi, uzeo Schiebel-ov Camcopter koji je austrijski i sigurno vrhunskog kvaliteta, pri tome vec duze prisutan na trzistu i takodje u upotrebi recimo na borbenim brodovima, za nadgledanje granica i u civilnin aplikacijama. Nosivost mu je svega 50 kg ali mislim kome zaista treba helikoptercic koji je naoruzan sa 4 raketice? Pri tome u tekstu pise radarski navodjene… bas me zanima gde je taj radar… Ovaj drugi UAV je ozbiljna stvar.
Joca
Propeler, hvala na misljenju .
Nije sporno da je njegova prednost to sto mu ne treba staza tj.pista ali… Oni se reklamiraju kao borbeni, a s’obzirom na sadasnji nivo njihovog razvoja, ta borbena komponenta je vrlo upitna. Ok izvidjanje, ali za nesto vise, sumnjam. Na stranu to sto izgleda danas sdpr nije jedini sto svemu sto leti ili se kotrlja kaci rakete. Mozda citav razvoj vojne industrije u svetu isuvise tezi tome da od svakog sistema izvuce neku visenamensku stranu. Ko zna ? Za kineskog Strsljena sam sumnjicav, ali sumnje nema za Wing Long, ako dodje bice svetlosni napredak u tom segmentu.
AL-41F1
Ako je demonstrirana mogucnost lansiranja rakete, u sta tacno „sumnjate“? Prednost koju ovakve letelice mogu pruziti nasim jedinicama su enormne. Pogotovo nocu sa upotrebom termovizije i sl resenja. Trenutno kako stvari stoje, ako avion ne preleti ili se neko fizicki posalje u izvidnicu sto je jako rizicno, vojska prakticno ne zna sta je iza prvog brda. Sa ovakvom letelicom ne samo da bi mogli raditi izvidjanja na terenu u realnom vremenu kad god im zatreba, gde god im zatreba bez cekanja, nego bi pri uocavanju potencijalne pretnje mogli odma izvrsiti neutralizaciju odgovarajucim naoruzanjem. Bukvalno nema „mane“ osim sto se moze eventualno oboriti, a to je i poenta BPL-ova…potrosna roba da bi se ljudi sacuvali
Yoda
Eto, da je bilo – sreće – mogao je naš Stršljen da se nudi „nesvrstanoj braći“ i „arapskim prijateljima“…
Inače – ne sviđa mi se „multipraktik“ koncept bpl-a – sefte „Made in PRC“ – nagledao sam se njihovih proizvoda i nije da tu baš nema kvaliteta, naročito kod svetskih brendova koji se proizvode u Kini, ali su aljkavi kada se radi o originalno njihovim proizvodima – praktično se vidi kada je nekog njihovog radnika mrzelo da radi pa i kvalitetan proizvod nije npr. ušrafio valjano seriju ili ih nabacao na gomilu ili rez. delovi koji su više za otpis sl..
Vojna bpl, po meni (laički) treba da bude jeftina, mala, neprimetna, izdržljiva – neka radi jednu stvar – npr. izviđanje i markiranje ciljeva – ali neka tu jednu stvar radi savršeno, a druga neka bude specijalizovana za istovar municije na „kučke agresorske“ ili sl…
Cenim da bi takav specijalizovani pristup uštedeo pare, omogućio masovnu proizvodnju i upotrebu, a povećao efikasnost. BPL su budućnost u mnogim sferama i stalno će se razvijati..
Nemamo mi toliku teritoriju da nam npr. treba „3 u 1“ bpl koja treba da uštedi troškove leta aviona npr. 5-e generacije da bi istrisao municiju 500(0) km od najbliže vojne jedinice ili sl.
Nama treba nešto za brzo stići i uteći što kroz interakciju i sa drugim jedinicama npr. i na zemlji postiže brz odgovor i sa jeftinijom municijom, a naoružana bpl tamo gde to nije moguće ili nije pravovremeno i sl.
Treba to da efikasno radi posao – a da ti nije mnogo žao iako padne i razbije se, da ne zahteva neki prekomplikovan i glomazan softver koji hakuju klinci u slobodno vreme – kao što se slično desilo sa USA čudom od bpl-a pre nekoliko godina.
Što jednostavnije – to bolje i efikasnije.
Naravno, ovo je samo moje laičko mišljenje – i ne pretendujem da solim pamet – ali se previše olako hvatamo za trendove koji nam često ne odgovaraju potrebama.
Ne treba nama bpl kao npr. Firmino – treba nam kao – Pavkov! :)