BEG airport status
Rumunija dobila ponude za nabavku dodatnih borbenih aviona F-16 Ako bi se realizovao plan nabavki dodatnih F-16, Rumunija bi imala 52 aviona ovog tipa / Foto: Ministarstvo odbrane Rumunije

Rumunija dobila ponude za nabavku dodatnih borbenih aviona F-16

Pre četiri dana bugarski vazduhoplovni magazin Aeropress preneo je izjavu rumunskog ministra odbrane Mihaja Fifora da je Rumunija dobila nekoliko ponuda za nabavku dodatnih borbenih aviona F-16 i da se trenutno vode pregovori s potencijalnim dobavljačima.

Ministar Fifor je u petak 11. maja objasnio da Rumunija namerava da nastavi s kupovinom F-16 kao i da bi se u prvoj fazi nabavila 4 aviona koji bi dopunili postojećih 12 primeraka kako bi se kompletirala eskadrila, dok bi se u drugoj fazi nabavilo još 36 F-16.

Prema tvrdnjama rumunskog ministra odbrane, njegova država je već dobila nekoliko ponuda za polovne F-16 a kao moguće isporučioce ovih aviona s kojima su započeti pregovori, naveo je Grčku, Izrael i Portugal.

Takođe Fifor je rekao i da će delegacija rumunskog Ratnog vazduhoplovstva uskoro posetiti Izrael, gde će pogledati ponuđene borbene avione ali je dodao da se ne može očekivati da dođe do brzog dogovora.

Još početkom 2015. godine Rumunija je najavila da će pored kupovine 12 polovnih F-16 iz Portugala i SAD, nabaviti dodatne borbene avione ovog tipa. Tada je saopšteno da je planirano da proces nabavke bude započet i završen tokom 2017. godine, da će to takođe biti polovni primerci i da će biti kupljeni u nekoj od zemalja članica NATO.

Prošle godine aktuelni ministar odbrane je u nekoliko navrata izjavio da se pregovori o dodatnim F-16 vode s Sjedinjenim Državama ali je očigledno da ova opcija nije više u opticaju. Sada se smatra da su najozbiljnije ponude iz Grčke koja prodaje višak svojih F-16C i D Block 30 kao i Izraela koji nudi dorađene F-16A i B Block 10 ’’Netz’’ i Netz II’’ kao i F-16C i D Block 30 ’’Barak’’ i Brakeet’’.

Pojedini rumunski mediji ocenili su da ponuda Izraela trenutno uživa određenu političku podršku što je i donekle očekivano s obzirom da izraelske kompanije imaju jake pozicije u odbrambenoj industriji Rumunije. Zbog toga se smatra da će se nabaviti drugačiji avioni F-16 od onih koje rumunsko RV trenutno poseduje što bi moglo da dovede do komplikovane situacije kada je u pitanju logistička podrška. Moguće je međutim da bi u prvoj fazi stigla 4 F-16 koji su na istom nivou kao rumunski F-16AM i BM (MLU M5.2R).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Zo

Rumunija polako vraća status najveće balkanske sile koji je izgubila 1989

Odgovori
An

Ne znam kako se pored Grčke Rumunija može smatrati najvećom balkanskom silom…u vazduhoplovstvu to sigurno nije, a sumnjam da je bila i 1989. Drugo, za razliku od Grčke koja je na Balkanu u potpunosti kada je njen kontinentalni deo (dakle bez ostrva) u pitanju, Rumunija zapravo geografski i nije na balkanskom poluostrvu. Izuzev dela kod ušća Dunava u Crno more, skoro cela teritorija Rumunije je severno od Dunava

An

Da ne pričamo o tome da u balkanskom delu Turske živi preko 11 miliona ljudi, što je više od pola Rumunije. A Turska je svakako veća vojna sila od svih ostalih balkanskih država

Sh

Izgubila 1989??? Čaušesku nije mnogo ulagao u vojsku. Status su stekli kada su počeli sa programom LanceR.

Ed

Rumuni su najveci proracun za vojsku, kad su imali i mnogo vecu vojsku, imali 1986 godine. Te godine im je proracun bio 8.6 milijardi USD ( u danasnjim novcu), a danas je vise nego duplo manji, 4 milijarde USD za 2017. godinu. Od pada Cauceskua vojni proracun im je bio oko 2 milijarde USD, a poceli su ga dizati tek 2015.
https://tradingeconomics.com/romania/military-expenditure

De

Rumunska vojska je 1989-e bila kao Yugoslovenska – ogromna i totalno zastarijela cak po standardima Varsavskog Pakta.

Bugarska je imala puno moderniju vojsku i zrakoplovstvo.

Najmocniji su bili Grci i Turci. Pogledaj zrakoplovstvo – oba dvije drzave su 1989 imale napredne avione Mirage 2000 i F-16 a i F-4E Phantom i to u vecim brojevima. Grcka je imala 40 F-16, 40 Mirage 2000 i oko 40 F-4E. Turci su imali 40 F-16 i preko 100 F-4E. Grci su imali 50-ak A-7 sto je dobar jurisnik. Ostatak je bilo zastraijelo – Mirage F-1CG, F-5A/B i neki broj F-104.

A nakon 1989-e Turci i Grci su dobili ogromone kolicine F-16!

Rumunija je imala svega 40-ak MiG-23 i to starijeg tipa MiG-23MF. Od 1989 su dobili 22 MiG-29. Ostatak flote je bilo zastarijelo – MiG-21MF i PFM. Glavni jurisnik je bio krntija lose kvalitete – to jest IAR-93 Vultur.

Bugari su bili puno moderniji – ponovo oko 20-ak MiG-29 je uslo u sluzbu 1989-e. Oni su imali veci broj MiG-23 racunajuci naprednije varijante MiG-23ML i MLD ali i starije MF i jurisnik 23BK. Imali su 40 jurisnika Su-25 i manjo broj Su-22M-4. Ostatak su stari krsevi – MiG-21PFM/M/MF/Bis. Imali su i mali broj MiG-25 (3) ali su to izvidacke verzije.

Ponovo sto se tice vojske – Rumunske tenkovske jedinice su bile totalno zastarijele – T-55 i Rumunska varijanta TR-85 i mozda 30 T-72 (i to stare verzije iz 1970-ih).

Turci i Grci su imali neke modernije tenkove (Leopard I, AMX-30 (iako je ovaj tenk slab), i M60 (starije A1 verzije). Ali su cak njihovi M48 Patton bili bolji nego Rumuskih tenkova (cesto su M48A5). Bugari su dobili prilicno veliki broj T-72.

Zadnji put kad je Rumunjska imala prilicno dobro opremljene i mocne ratne snage je u 1960-ima! Nakon toga je polagana propast (kao i Yugoslavia).

Te

Romania is also interested in the Iron Dome. An agreement was signed with Romaero for production of the Iron Dome and Spike ATGW. The Times of Israel wrote about that agreement signed at BSDA 2018.

Odgovori
Te

Aerostar will do the maintenance for the F-16s. Maybe for the croatians one too. The were news about that in the romanian media.

Te

Raytheon announced at BSDA 2018 that Ro Pac-3 will be the latest tech available with PDB-8. The same as for US. Aerostar will do the maintainance and Aerostar will make components of the system.

Te

Romaero will make components for Patriot. Sorry for the typing error.

Sh

The Baneasa-based Romaero has just signed a contract with Rafael Industries of Israel.
http://www.israeldefense.co.il/en/node/34255
La multi ani si multi bani, hai Romania! :D

Fi

@Tedy Croatia also must buy „new“ air defense system, and after they bought 12 Israel F-16, there is a very high chance where Croatia will buy some air defense system from Israel.

Kr

Who isn’t interested in Iron Dome. After you purchase Barak, maybe you will do maintaince in Zagreb!? Adieu!

Te

@Krunoslav,
You’re funny man! :)
Regards.

Vl

Eto šta smo uradili svojim komšijama. Zbog toga što je Srbija vojno stupila u Ruski blok i nudi Rusiji vojnu bazu, Rumunija je prinuđena da bitno ojača svoje oružane snage i potroši desetine milijardi na naoružanje. Tako da u budućnosti možemo očekivati veoma agresivan nastup sa svih strana iz svih zemalja NATO, hvala rukovodstvu Srbije što je našu zemlju dovela u najveću opasnost od početka drugog svetskog rata.
Naši kanta-migovi nemaju šta da traže protiv ovakve masovne Rumunske PVO i RV.

Odgovori
П

Тролујеш мало :)

An

Kako je to tačno Srbija vojno stupila u ,,Ruski blok“ (šta god ta značilo…šta je taj ruski blok? Evroazijska unija? Šangajska bezbednosna organizacija? Srbija nije član ni jednog ni drugog, niti ima bilo kakav formalan vojni savez sa Rusijom)? Koju to vojnu bazu nudi Rusiji? U Srbiji postoji ruski humanitarni centar, za koji NATO strahuje da je zapravo špijunski tj. obaveštajni centar, ali koji sigurno nije niti može biti vojna baza. A videli smo i da je problem da osoblje tog centra dobije diplomatski status ili neki status nalik onome koje NATO osoblje ima po ,,SOFA“ sporazumu…tako da su priče o nekakvom stupanju Srbije u ,,ruski blok“ smešne.

Dalje, nemojmo preuveličavati značaj Srbije. Rumunija se graniči sa Moldavijom, koja je pod mnogo većim ruskim uticajem od Srbije i u kojoj su (u Pridnjestrovlju) stacionirane ruske trupe. Pritom, Rumunija ima ogromnu granicu sa Ukrajinom u kojoj i dalje traje rat. Dalje, ima crnomorsku obalu udaljenu par stotina kilometara od Krima. Tačno je da naoružavanje Rumunije ima veze sa Rusijom, tj. sa tenzijama između Rusije i NATO koje traju od rata u Ukrajini. Ali nema veze sa Srbijom. U sred tenzija sa Rusijom teže je nabavljati delove za ruske (sojvetske) avione, a zapadne zemlje naravno pritiskaju da se pređe na njihove dobavljače. Pritom, kriza u odnosima sa Rusijom i rat u Ukrajini koriste se od strane SAD da se vrši pritisak na evropske zemlje da ispunjavaju obavezu iz NATO pakta o trošenju 2% BDPa na vojsku. I generalno, od početka krize, Amerikanci guraju svoje saveznika da zauzimaju što agresivniji stav prema Rusiji i da se naoružavaju.

Rumunija nema čega da se boji od Srbije, i rumunsko vazduhoplovstvo samo sa modernizovanim MiGovima-21 LanceR i sad sa ovih 12 F-16 može komotno da se brani od srpskog vazduhoplovstva, ne treba im 50ak F-16 za to. Srbija radi ono što je uvek radila do sada, napravi jednu vojnu vežbu sa Rusijom a onda tri sa članicama NATO. Ove godine su na programu dve vojne vežbe u Srbiji pod okriljem NATO, a u bar jednoj učestvuje i Rumunija. A i ranije je bilo vojnih vežbi sa Rumunijom, i to baš sa vazduhoplovstvom.

12

Rumunima je veca pretnja sa istoka nego mi. Osim toga, nikakvih problema sa Rumunijom nemamo, sem dva otvorena pitanja.

AL

Prijatelju, probaj malo da malo logicki razmislis. Srbija je samo delimicno obnovila svoju eskadrilu lovackih aviona, koji sluze za cuvanje vazdusnog prostora, jer joj niko osim te iste Rusije nije ponudio povoljnije uslove(realno govoreci), da smo dobili nove F-16 po ceni koju recimo Izrael placa, ne bi niko nista imao protiv. Sva tehnika koja se nalazila u inventaru zemalja ex Yu i bivseg Varsavskog patka je nabavljana u relativno istim vremenskim okvirima, tako da je logicno da se u isto vreme mora zameniti/povuci iz upotrebe, nista sto se logicki ne moze zakljuciti, a to sto novine pisu o nekoj „trci u naoruzanju“ je klasicna zvaka za budale. Jednostavno je krajnje vreme jer su se resursi vec odavno rastegli. Sto se tice odnosa Srbije i Rusije, odnosi su korektni, ali nista spektakularno. Srbija je jedino mogla da digne kredit od par milijardi dolara, sa dobrom kamatom, pa da predje na neki vid „zapadne“ tehnike, sto bi nam napravilo rupu u finansijama, koju naravno niko ne bi krpio jer nismo strateski partner niti bi iko uskakao da nam pomogne jer eto boze moj ne saradjujemo sa Rusijom(pogledaj samo Bugarsku). A sto se tice „kanta Migova“ i „masovne rumusnke PVO i RV“ tu mogi da ti kazem, bez uvrede, da ne lupetas. Ako ikad upoznas nekog Rumuna ili ako odes u Rumuniju prvo ce ti reci da Rumunija ima dva prijatelja, Crno More i Srbiju. To je jedina zemlja u regionu sa kojom nikad nismo ratovali i sa kojom imamo vrhunsku saradnju vec 100 godina tako da za njih ne moras da brines. Oni svoje RV opremaju u skladu sa svojim potrebama(velicina teritorije/mora itd.), a ne u skladu sa Srbijom.

Vu

@Vlada
Rumunija ne kupuje F-16 zbog srbije, pa oni ve godinama priaju da im je potrebno jo zrakoplova. Rumunski ministar obrane kada je bio u Zagrebu naglasio je da e sigurno kupiti jo najmanje 36 zrakoplova F-16. Tako da to nije nita novo niti neoekivano, njima vjerojatno najmanje to im treba je 4 eskadrile sa 64 zrakoplova, ako e im svaka eskadrila imati po 16 zrakoplova.

Mirno spavaj Vlado nije srbija nikome opasnost niti prijetnja da bi se sada svi dilazi na zadnje noge i bre bolje troili milijune jer se srbija kao naoruava.

Te

Dear Vlada, in my opinion, we did not see you as an enemy. In Ro, there is no debate about your bases, as far as I know. We feal no threat getting from you. We are preparing, just in case, for a far larger threat and we want to be able to defend ourself, in any situation and this is normal for any country. Our forces have been neglected for a long time, as you all know, and this is a normal upgrade. We see you as friends and good neighbors. This is a traditional way of seeing our relations with you. Best regards.

Me

Sa takvim razmisljanlem onda smo pogresili sto nismo 1941 stali uz Nemacku !
(Preskocili bi smo bobardovanje Beograda i sav uzas drugog svetskog rata)
Ogromna je cena nabavke polovnih F-16 vec je o tome pisano u TS,a mi smo nase Mig-29 dobili za Dz!

Jo

Ne pricaj gluposti molim te. Rumunija je jos 2000-te donela plan o totalnoj rekonstrukciji vojske, prelaska na zapadnu tehnologiju itd. Cak sta vise 98′ je usvojen plan po kojem se planiralo da od 2010 na ovamo uloze oko 15 milij.dolara u vise etapa. Zar stvarno mislis da je zemlja od 22 mil.stanovnika cekala da komsije dobiju par migova da bi se setili da imaju vojsku.
Rumunija je 99′ kupila protiv avionske topove 2004. kupili su od Holandije pvo I-Hawk, 2007. sedam 27j spartan od Italije, tad su uveli i americke bespilotne letelice mislim rq7, pregovori oko f16 i patriota su se vodilu gotovo deceniju. Od starog naoruzanja Rumuni su malte ne zadrzali samo jak52,iar99 i tr85 bizon. Kakve sve to ima veze sa nasim Migovima?

Ne

Vlada

Rumunjska obnavlja vlastite zračne snage ne poradi Vas već iz razloga što je to crnomorska zemlja i članica NATO a,a Crno more je područje mogućih konfrontacija sa Rusijom.
Nisu li nedavno instalirani Patrioti na tlu Rumunjske.

Koliko ja znam Vi niste ušli u vojni blok s Rusima i na Vašem tlu još uvijek nema ruske vojne baze niti ju službeno nudite. Predsjednik Srbije naglašava Vašu vojnu neutralnost tak da…..

Isto tako ne vidim nekakvu agresivnu politiku ili buduću agresivnu politiku od niti jednog susjeda prema Vama.

Zaista mi nije jasan Vaš strah ili paranoja da Vas netko želi pokoriti ili slično. Mislim da niste niukakvoj opasnosti koja dolazi iz vana.

Sh

Zabole njih za Srbiju, svima u okolini je jasno da Srbija već odavno nema ratno vazduhoplovstvo. A ni neke realne mogućnosti za ruske baze. Njih brine šta se dešava preko Dnjestra, a i na Crnom moru.

А

Нити су они набавили авионе због нас нити смо ми у било ком блоку.

vl

Imenjace, reci mi da se salis? Komsije se naoruzavaju zbog nase 2-3 kante?? Pre bi rekao da svi u komsiluku imaju plansko zanavljanje RV i PVO, za razliku od nas koji sve radimo na ho ruk i danas za juce ….

С

О којој бази ти причаш?

Kr

Uz sve dužno poštovanje, mislim da Rumunjska veću ugrozu vidi sa crnog mora.

Ba

U potpunosti se slažem sa tvojim komentarom Vlado. Treba samo jos dodati da ne bi bilo fer osuđivati samo jedno rukovodstvo – trenutno ili prvo posle Miloševića. Ovo trenutno je vrhunac jer dokle god nam keramičari i mladi revolucionari vode ovaj sektor (kao i sve druge), Srbija rapidno propada!
Uostalom to i jeste cilj – uništiti i poslednju crtu srpske kulture i istorije, ponosa, i pravdoljubivosti kroz sve aspekte – ekonomske, političke, vojne, kulturne.
Zaključak – što su ti rijaliti programi ogavniji i vulgarniji, to je stanje u zemlji gore, a demagogija sve jača! Okrenite se i pogledajte sam!

Ju

@Medo
To dz ti dođe , ja tebi dam stojadina za dz, al ga nemožeš voziti ako ja ne naplatim masno popravak. Već je 100 puta rečeno da nakon što napravite remont koji košta 220 milja imat ćete 10 aviona koji će moći letjeti samo 700 sati svaki. Gdi je tu išta dz? U odnosu na broj sati i cijenu F16 ispada puno jeftinije od Ruskog poklona. Poanta priče je da nekad kupljeno nije tako skupo kao poklon, ali na kraju krajeva ni mi ni vi za bolje nemamo novaca, pa krpamo kako znamo i umijemo.

ma

@ Vlado Vaš komentar ne sadrži ni jedan jedini tačan podatak; niti je Srbija u nekom od blokova, niti planira da se svrsta u bilo koji blok. O korišćenju baza na tlu Srbije nije bilo niti će biti govora, osim možda ako mislite na pisanja u časopisu „Treće oko“ o čemu ne želim da komentarišem. Srpsko RV ima odlične kontakte sa Rumunskim kolegama i održavanju se zajedničke vežbe dva vazduhoplovtsva pod nazivom „Air Solution“. Pojedini piloti se poznaju i omaju dobro mišljenje jedni o drugima. A ako ćemo realno Srbija u Rumuniji vidi iskrenog i vernog prijatelja! : ) Uostalom trebam li da podsećam da je Novosadska Tv bila prva koja je prenosila početak revolucije u Temišvaru i da je prva zemlja koja je poslala pomoć Rumuniji bila tadašnja Jugoslavija na čelu sa SR Srbijom. Da ne govorim o mnogim projektima koje su naši građevinci, tehničari, inženjeri zajedno radili sa rumunskim kolegama.

AL

Svaka cast za komsije i treba da napreduju. Videcemo kakve ce vezbe nase RV uspeti da odrzi sa kolegama iz RV Rumunije. Do sad su leteli samo sa kecevima, a toga imamo i ovde :D

Odgovori
Pa

pa, mora nesto da cuva one presretace….
eto, mi smo opet krivi za sve, jel da?

Odgovori
Bu

Uff valjda su pametni pa neće od Grčke uzeti. Grčki F-16 su jednostavno u prelošem stanju da bi se prodavali, a netko kupio.

Odgovori
ma

@Vlada Od kud to da vlada nudi RF baze po Serbistanu? Nemoj izvrtati cinjenice da su ovi gore skoro sve dali natou na tacni. Stalno se nekima prividja Ruske trupe u Serbistanu a od njih ni traga ni glasa. Nemoj biti zlonameran. Dokazi po cemu smo mi to stupili u Ruski blok i jos nudimo baze, pa je zato Rumunija brze bolje stupila u nabavku dodatnih F16. Kamo srece da je to istina ne bi vise brinuli za svoju bezbednost ali nije, niti ce biti dok je ovakvih „naucnika“ na vlasti, a ovakvih na ovom portalu. Rekoh ja da nam ni Sarmat ne moze pomoci pa ni sam Bog ovakvi kakvi smo. Cime mi to pretimo natou? Ako govore na sva zvona da smo toboze neutralni znaci da treba podjednako saradjivati sa obe strane a ne favorizovati samo jednu. Ne znam gde ti zivis pa si toliko nazovi neobavesten ili zlurad. Nama velika opasnost i dalje predstavlja upravo taj nato, saradjivali mi sa njim ili ne on nam i dalje radi o glavi. Sto se tice Rumunije neka kupuju ljudi ako imaju cime. Njihove ambicije su da se domognu i do F35 u buduce. Mada je to po meni preambiciozno. Jedino da nabave polovne F35 za 20godina a i to je pitanje! Sem ako Rumunija za 20god. ne postane velika ekonomska sila sto je ravno nuli.

Odgovori
ma

@Vlada Nase kante Mig29 nemaju nameru da prelaze u tudji vazdusni prostor pa i u Rumunski jer zaista nemaju sta tamo da traze. Vlado sta ce nase kante iznad Rumunije kod takve silne masovne PVO i RV?

Odgovori
jd

Another 40 F 16 and 21 IAR 99 upgraded ( the IAR 99 will have new Vixen 500e radar and new avionics)
http://adevarul.ro/news/eveniment/mapn-accelereaza-discutiile-cumpararea-inca-40-avioane-f16-costa-aparat-1_5af9b149df52022f75f78f62/index.html
Also this is for the iron dome, spyke atgm, new 30mm turret and others.
https://www.timesofisrael.com/israeli-romanian-defense-contractors-sign-cooperation-deal-for-iron-dome/

Its a great thing that Romanian armed forces are developing very fast.

Odgovori
De

Believe it when I see it. The Romanians (and Bulgarians) talk a lot but don’t put their money where their mouth is.

Jd

Well we did put the money where our mouth is : piranha 5,new apc under development in colaboration with theinmetall (Agilis), patriot in the newest configuration , HIMARS, new uniforms , new bulletproof vests and helmets and other equipment , new radars. And that is just the start.

Te

@Dead1
Show me another country in the eastern Europe who spend more on defence in the last year, except Poland.
Contracts were signed for Patriot, Himars, Piranha 5 and payments were made. That is a fact. Tps 77 radars were aquired and paid. F-16s were paid. About Gripens. The hungarians and the czechs does not own them. They took them only in leasing and their weapon system is not superior. Their use needs an agreement for their owner in some cases. F-16, refurbished or new, comes with the guarantee from US. In case of something bad, they will not think twice before providing spares and weapons. Just an opinion, maybe I’m wrong, but I don’t think so. How much the hungarian Gripens fly? This was about mouth and money..

Te

How much have you spend in the last year?

de

We spent $34.6 billion Australian. And unlike most of western Europe, Australia is expanding its military capabilities -AWACS, LHDs, electronic warfare, new ASW helos. Oh and a 1:1 replacement of F/A-18A/B for F-35A (72 units).

Now I don’t expect Romania or Bulgaria or Croatia or Serbia to spend the same as Australia. But they let their forces rot for 30 years.

And they talk a lot but seldom do anything. The Romanian Bell AH-1RO/W/Z is a great example of this. It is just talk.

As for second hand F-16’s you should have brought them in 2000 when they were still reasonably „new“.

Instead you are buying something that has just about become obsolete by current standards.

If you brought new F-16Vs with AESA and all the mod cons then fine. But instead it is used F-16AM/BMs that were produced 30-40 years ago!l

Te

@Dead1
Man, buying new F-16V with AESA at those prices are waste of money. You can upgrade every F-16 to V standard for less, much less. The future is the F-35 and the prices will drop in a decade or so. You know it. We do not need to stand alone against anybody. You do not need too. Romania is not going to build any sub of her own, but assembling one in our shipyards is not much of a deal. Let’s be honest, for that amount spend for defence, you are not much of a force. Comparing ourself with our neighbours, we’ll be quite ok. If somebody is going to attack us, without US we’re zero, but you’ll be zero too if US won’t show up. Let’s face it.
Regards.

Te

@Dead1
We did not choose comunism, you didn’t either, that’s why you choose Australia.
You know what I mean..

De

@Tedy:

1. It’s true you didn’t choose Communism, but it’s also true that you and most of Europe chose to dismantle and neglect it’s military since 1991. This is the outcome of a misguided belief that major power conflict/rivalry was dead and the rather rotten concept of basically having the USA guarantee your defence. It’s rotten cause Europeans expect Americans to die for them.

2. New F-16s are better than old F-16s even if they have the same avionics fit. Aircraft get worn out. Sure something like the B-52 or C-47 can go on forever but most aircraft reach a point where they become extremely maintenance heavy as things wear out. This is the problem the USAF is experiencing with its F16s right now despite modernisations.

3. Yes Australia has misspent some of its defence budget – the whole submarine and ship building program is nothing but a jobs creation program to keep the city of Adelaide afloat. It is very inefficient and also very poorly done. But that aside Australia still has the most potent military in the whole of South East Asia with only Singapore even comparable.

Australia is capable of defending herself against Indonesia with their tiny and decrepit airforce and navy. China is not an existential threat. The Chinese currently lack mobility and force projection capabilities. Their navy is still largely a green water one and their aircraft carriers are small and at current plans won’t match the US in either numbers or size for decades. They lack logistics ships and logistics aircraft. They certainly don’t have the capabilities of the Imperial Japanese Navy in 1941.

The Chinese are a threat in terms of sea control in key trade routes (South China Sea) and influence they wield (including in Australia where they are the major political donors).

We could have let our military rot like Europe did after 1991. Instead we chose to invest and expand capabilities – AWACS, dedicated air refuellers, stealth fighters, electronic warfare aircraft, helicopter gunships, strategic airlift, new tanks, new ELINT aircraft, new submarines, new ships, new rifles, new training aircraft, new transport helicopters, expansion of radar coverage etc etc.

Ongoing investment means maintaining capabilities is a lot easier and a lot more financially easy to manage. The Europeans threw the baby with the bath water and now faced with a resurgent Russia are caught largely defenceless and completely reliant on USA.

Te

@Dead1
Friend.
1 Neglecting our forces was encouraged by our NATO allyes, wou didn’t want to “brake“ the “good“ relations with Russian Federation. Prior and post our integration in NATO and EU.
2 14 F-16V is about 2.91 bil USD. That’s about 207 mil/plane. That is just insane.
See Slovakian offer.
3 Do not underestimate China’s power to project force. As you know from media, we have invested a lot in sensors and C4I2, but lacked the capacity to strike what those sensors “are seeing“.

By the way, nice talking to you.

De

@Tedy,

1. Thus my comments about whole of Europe neglecting their forces and simply relying on US defence umbrella.

2. Anything new is pricey. But you get decades of service out of them. How long will some 40 year old F-16s last before they are uneconomical to maintain and need to be replaced. By buying old jets you are just deferring expenditure, not saving money. And the capability is poorer.

3. China’s power projection in terms of military capability is extremely limited – basically they are still very much a „green water“ force.

Look at their force projection capabilities:

1. Overseas bases – 1 in Djibouti
2. Aircraft carriers – 2 (including new one). Both are small.
3. Amphibious assault ships (light carriers) – 0
4. Other large amphibious ships – 4
5. Long range nuclear attack submarines – 6 (building more). This is the same as France or UK
6. Strategic transport aircraft: about 30 – mainly Il-76 + at least half a dozen Y-20.
7. Aerial refuelling aircraft – under 20 – mainly HY-6 Badger variants with small numbers of Il-78.

I have no doubt China can dominate in the sea and air space surrounding them including South China Sea, East China Sea, Yellow Sea etc and dominate neighbours like Vietnam or Thailand or Myanmar. Their conventional naval and air forces can focus concentrated force in those areas. I suspect they would also dominate over India whose military is in a state of bureaucratic enforced disarray.

But outside those areas the Chinese capabilities are limited. They’re growing but it will take some time to get to the level where the can project true military power outside their region.

Of course their economic power is massive and continues to grow.

And in the end, military power is irrelevant if you control the economic sphere.

Kr

Who isn’t interested in Iron Dome. After you purchase Barak, maybe you will do maintaince in Zagreb!? Adieu!

Odgovori
Ha

@Tedy israeli F-16 and others F-16 are not the same plane in maintenance expacialy.

Te

@Hakan
I really doubt that the defence minister and Aerostar representatives do not know what they are talking about. Aerostar has extensive experience dealing with israeli tech.

Yo

Sviđaju mi se Rumuni, drago mi je da se vade iz svih onih ekonomskih i korupcionaških kriza, ali odraće im Ameri kožu s leđa ne bi li im sačuvali sistem PRO – koji je neodbranjiv protiv Rusa i nad kojim čak nemaju nikakve kontrole…
Po meni je poražavajuće da članice EU ne pazare npr. Tajfune, Gripene ili Rafale, već polovne F 16…
Uvaljivanje je evidentno čim je u Bugarskoj oboren tender za Gripene…
Bojim se da će tek plaćati (ekonomsku) cenu što su u prvom ešalonu naspram Rusije… Slično gruvaju i Poljaci – takođe glupi „zakupci“ sistema PRO – naručuju lom F 16-ica, pa još i Patriote koji ni protiv Huta ne uspevaju da se izbore – ako nisu i opasniji po branioce (sudeći po snimcima) od onoga čime ih Huti napadaju…

Odgovori
Ha

Yoda misliš da EU ne dere nisam na kompu da ti stavim link kako je Austrija prošla sa Njemačkim jurofajterima ukratko toliko loše da poslije 15-tak godina traže kupce tih aviona a oni bi prešli na neki drugi tip vjeratno opete na gripene što je prvotno bio plan.

Po

Rumunjska ekonomija je jedno veliko potempkinovo selo. Ne možeš rast bazirati na potrošnji koja povećava deficit tekuće platne bilance. Pretpostavljam da će im ovo što nabave u ovom tenderu biti zadnje za jedno duže vrijeme.

Ne

Yoda

Eurofighter, Gripen ili Rafale koštaju hrpe i Bugari poput nas u Hrvatskoj to ne mogu platiti. U EU postoje A i B članice….čitaj -bogate i siromašne i zna se što sljedi siromašnima a što bogatima. Jbg tako je to ali je važno znati tko si i gdje pripadaš.

Rumunji imaju plan razvoja ratnog zrakoplovstva koji u budućnosti znači prelazak na F – 35. Znači Rumunjima je F – 16 međufaza ajmo reći i to rade planski.

Poljaci naručuju “lom“ ?!?!?

Pa njihovih 48 kom F – 16 C/D ..52+ i nisu baš lom. Kongres SAD im je odobrio prije koju godinu prodaju Sidewinder,AIM – 120 AMRAAM dugog dometa plus zrak zemlja krstareće rakete dugog dometa AGM – 158. Ozbiljna je to igra a ne “lom“. Naravno,ne za đabalesku.

Konačno da je i nama u Hrvatskoj netko počeo uvaljivati dobru tehniku za male novce al će vrijeme pokazati koliko je to dobro. Mnogi kažu da smo odlično prošli i ja im želim vjerovati,e sad…..

Yo

@ Nenad
Poljska navodno planira nabavku još 6 eskadrila F-16 – to je blizu 100 aviona – što je zaista previše ukoliko se radi o polovnim aparatima…
Ako bi uzeli nove Vipere – to bi bila druga priča imajući u vidu potencijalno prioritetne ciljeve na svojoj teritoriji i svoj geografski položaj – Kalinjingrad, Belorusija, Rusija, Baltik…
Trenutno ne postoje prioritetnije NATO članice od Rumunije i naročito Poljske, pa ako se u takvoj situaciji prazne štokovi drugih članica da bi lakše pazarile F-35 na račun Poljske, Rumunije, pa i Bugarske – onda cela priča počinje da odiše bezobrazlukom…
To bi značilo sasvim pogrešnu percepciju značaja tj. „A i B“ članica – ili čak lošu nameru…
Odsustvo sluha same EU je posebna priča koja ima kako bezbednosne tako i ekonomske posledice… Da je cela EU sa Gripenima, Tajfunima, Rafalima i sl. – to bi cenu i održavanje učinilo bitno drugačijim – makar za EU članstvo.
Pa mi smo hteli Gripene – polovne Migonje su bile jedina raspoloživa opcija kada se niko iz SAAB-a nije hteo ni oglasiti povodom našeg zahteva.
Mnogo je para u celoj ovoj avijacijskoj priči, a uglavnom se samo stvara privid nečega – ako se sagledaju sposobnosti savremenih PVO sistema, razvoj novih generacija UAV-a itd.

Ne

Yoda

Vojni proračun Poljaka je cca 9.5 milijardi $ . Poljaci ispunjavaju Trumpov postulat vojnog proračuna od najmanje 2 % BDP a. I još k tome spadaju u geopolitičke prioritete kako si i napisao.. Što ćeš ljepše.
Ono što bi logično bilo za njih je najmanje Viper.

Rumunji su u odnosu na Poljake ipak druga liga bez obzira na geopolitiku i strategiju. Ali eto, i oni planiraju. Vidjet čemo kroz godine što će i kako.

Bezobrazluk ! Pa naravno,samo lijepo umotan sa mašnicom. Ljepše zvuči nego “loša namjera“.

Ju

Yoda
Poljaci kupuju F16 V.

Kr

@hakan, austrija je sama odabrala EF. Nitko ih nije silio na to. Dali je bilo podmazivanja i korupcije? Ma neeee, njemci su izuzetno časni i pošteni ljudi. Austrijanci još više. Izuzetno razboriti i promišljeni. Sigurno nisu pogriješili. Pa EF tranche 1 je ipak EF.

De

Nenad, Poljski F-16 su bili novi i jako savremeni.

Rumunjski (a i Hrvatski) F-16 su stare kante. Prije par mijeseca je Americki general govorio kako imaju problem odrzavati starije F-16 i zato imaju veci broj nezgoda.

A prosijecni Americki F-16 je ipak noviji nego stari F-16A/B ili rane Izraelske varijante F-16C/D-30.

Ja se sijecam kako su Rumuni trtljali kako ce kupiti 36-48 F-35 a sada planiraju samo da kupe stare F-16ice proizvedene prije 1990-e.

Ti stari F-16 su bili dobro rijesenje 2000-e a sada su zaista prastari.,

A gledaj kako oni konstantno mijenjau planove – Trebali su prije godine-dvije naruciti jos 12 a onda 24 aviona. Sada je plan 4 aviona u prvoj fazi a u drugoj ce kupiti 36 polovnih F-16!

Vjerovatno ce kupiti 4 i to ce biti to.

Narocito sada nema novaca jer planiraju graditi 3-4 podmornica! Naravano taj plan nece ici igdje. Racunaj da je Rumunska trebala graditi 4 korvata tipa SIGMA a od toga nista. Asada planiraju 3-4 podmornica i 3 korveta.

A u realnosti vojska. mornarica i aviacija im propoadaju:

– Glavni borbeni avion: MiG-21 (oko 24-36 operativnih). Nema modernih protutenkovskih helikoptera (puno price o AH-1RO/W/Z a od toga nema nicega).

– Mornarica – fregate Type 22 su kupljene bez rakentnog oruzja a modernizacija se konstantno odgada. Fregata Mărășești je zastarijeli krs za otpad. Raketne topovnjace su stare sa zastarijelim oruzjem. Podmornica tipa Kilo ne plovi vec 20 godina (a oni planiraju graditi 3 podmornice)!

– Vojska – glavni tenk je Rumunjska varijanta T-55 (TR-85 ali cak i starije varijante T-55). Glavno oklopno vozilo je varijanta BTR-60 (sad ce kupiti 227 MOWAG Pirana V). Nema vise samohdne artilljerije u sluzbi (osim raketnih sistema).

A nemaju skore ista sto je NATO compatible – glavno streljivo je sve Rusko i glavnina opreme je Rusko porijekla (i to zestoko zastarijelo).

Jd

@Dead1 Regarding the 4 corvettes of the type SIGMA, the contract was canceled and there will be a new one ( some people thought we can get a better deal then what was then, and we did from what i know we will have them better armed then planed at first, we are still looking for new corvettes, there are 4 contenders for the contract now, also who wins the contract will modernize the type 22 also). The MOWAG piranha 5 will not be the only apc/ifv, there is a new apc called agilis ( made in Romania in collaboration with rheinmetall), in the artillery department we just got HIMARS, in the air-defence department we already paid for the Patriots, regarding the submarines our defence minister was in Greece to see now they build theirs, also we are expecting the contract for attack helicopters since Bell said we are already in advanced talks and negotiation with them.

De

I think Romanians are delusional if they think they can build submarines. This is not like building a ship. It is extremely complicated.

Here in Australia we managed to screw it up royally with the Collins class and it took near two decades to get them right.

The Greek 214 project is costing them up to 6 times what it would cost yo buy then from Germany. It is a typical European jobs creation program that delivers precious little for a ton of taxpayer money (sam@e as Aussie Collins class).

The Patriot, HIMARS etc programs are well over due. But your airforce and Navy are pitiful and most of your army will still be completely obsolete even after the purchase of some of these systems. This is the price of 30 years of neglect.

ma

Rumuniji ne preti nikakva opasnost ni od strane Rusije. E sad sto su dozvolili instaliranje PRO na svojoj teritoriji koja je direktno uperena protiv Rusije onda je to nesto sasvim drugo. Tako su sami sebe doveli u opasnost da budu prvi na udaru Iskandera. Amerikancima je u ovom trenutku Rumunija veoma vazna za obuzdavanje Rusije kako oni vole da koriste tu rec. Rumuni su time upali u dodatnu nevolju. Uz pomoc USA stvaraju vestacko neprijateljstvo sa Rusima. Njima ni 100 F16 ne bi pomoglo protiv Rusije iznad Crnog mora. Obicni ljudi u Rumuniji jos uvek tesko zive a izdvaja se toliki novac na oruzje. Ali tu se malo sta pita taj narod kada je u pitanju obuzdavanje RF. U redu je kupovina F16 medjutim baciti velike pare na Patriot je cist promasaj, no to je njihova stvar. A taj Patriot je do sada pokazao oskudne rezultate protiv raketa skromnih mogucnosti. Kako bi se nosio sa sofisticiranim raketama je veoma veliko pitanje?

Odgovori
Be

PRO bi znacilo sto?

Pr

Protiv (Protu) Raketna Odbrana (Obrana) – balistički štit.

Be

dakle, imamo proturaketnu obranu usmjerenu protiv???
ne razumjem ovu zabrinutost rusa oko defenzivnog sustava, ako cemo po Mateusu koji bas i nije neki kalibar za izvlacenje zakljucaka.
previse je iskljuciv da bi ga shvatio ozbiljno.

Pe

Raketa SM3 sistema patriot pac3 nemoze da presretne iskander. E sad SM4 sa pac4 kakvog su trazili poljaci je igranka. Stim sto oni imaju dosta kratko vrijeme da reaguju na iskander iz kalinjingrada oko 2 min.. u protivnom boom.., to je vec tehnicki izazov na kojem rade koliko cujem.

Pe

@mateus Rumunija je zemlja NATO, Rusija nema snage da izvrsi napad ni na jednu od clanica NATO.
Medjutim, postoji Transnjistrija,deo Moldavije koji defakto okupira Rusija,a nalazi se izmedju Rumunije i Moldavije.
Nije NATO, i salbi su – taman zalogaj koji bi Rusija smela da napadne (jer oni samo slabe napadaju).
Zato je vazno da Rumunija ima jako vazduhoplovstvo, da sasece Ruske snage u samom pocetku napada.Za sada nikada nijedan Ruski avion nije oborio F-16, pa i 40 godina stari

Ed

Sto se tice „PRO“ tj „balistickog stita“ i primjedbi za instalaciju u AEGIS sustava u Rumuniji:
Sustav je pozicioniran tako da stiti od interkontinentalnih balistickih raketa ispaljenih s manjih sjevernih geografskih sirina, dakle s prostora bliskog istoka. Buduci da balisticke rakete lete po putanji velikih geografskih kruznica (ortodromskom krivuljom) i ako bi eventualno bile ispaljene iz Rusije prema USA, one imale putanju daleko sjevernije, cak i van dometa istog sustava u Poljskoj. Ortodromske putanje iz Rusije za USA vode ili preko Sjevernog pola ili jako bizu istog.
https://breakingdefense.com/2013/10/why-russia-keeps-moving-the-football-on-european-missile-defense-politics/
https://transportgeography.org/?page_id=403
http://www.gcmap.com/mapui?P=IAD+-+DMEIAD+-+KEJIAD+-+CYXLAX+-+DMELAX+-+KEJLAX+-+CYX&MS=bm&DU=mi

Jo

@Petrovic Dusan

Transnistrija se nalazi između Rumunije i Moldavije? Sedi, jedan.

Pe

@Ed Upravo tako, Rusija koristi za svoju propagandu te „presretace“ da objasni trosenje novca na armiju i vojsku, iako realno, nema nikakve pretnje za Rusiju, jer ima stotine raketa koje nista ne moze da zaustavi.
Takodje, prica o Krimu nema nikakvog vojnog znacaja,jer je osnovna zastita Rusije – upravo tih 2000 nuklearnih bojevih glava rasporedjenih u sahtovima,na podmornicama,i aerodromima.

Transnjistrija je odcepljeni deo Moldavije gde se nalaze Ruske“mirovne“ a u stvari okupacione snage.

Jo

@Petrovic Dusan

Pošto očigledno treba da ti se objasni. Izjavio si da se Transnistrija nalazi između Rumunije i Moldavije, što nije tačno. Ona se nalazi između Moldavije i Ukrajine, tačnije između reke Dnjestar i ukrajinske granice. A pošto sam ti već dao keca, evo ti još jedan.

Ma

@ Dušane Petroviću- odakle Vam to da „Ruska Federcija nema snage da napadne ni jednu Nato zemlju i da Rusi napadaju samo slabe“?! To je nepoznavanje opštih/elementarnih stvari u geopolitici i diplomatiji. Pa ovo nije Srednji vek da se napada kako se kome prohte!? Mora da postoji odobrenje SAveta Bezbednosti…. Osim naravno što to po neoliberalima jedino ko ima pravo na agresiju bez saglasnosti SB je „Veliki i dežurni svetski policajac“. Pitam Vas koju su to jaku državu napale koalicija okupljena oko SAD i V.Britanije?! S.Koreja, Vijetnam, Laos, Kambodža, Nikaragva, Kuba, Panama, Iran, Jemen, OMan, Avganistan, IRak i Sirija sigurno ne važe niti su ikada važile za jake države!!! Sve bi bilo drugačije na Bliskom Istoku da su SAD i V.Britanija, umesto da „rešavaju stvari“ same, pozvale za sto sile koje takođe imaju važne interese u istom regionu – Rusiju, Kinu i Iran. I za vreme 2.sv. rata su Zapadne sile bile prinuđene da sednu za sto sa jednim komunističkim diktatorom Staljinom, i tek kad su seli za sto i dogovorili se, silama Osovine je došao kraj. Rusi danas nisu naivni kao nekada u SSSR-u pa da budu uvučeni u dugi i iscrpljujući rat, kao što su bili uvučeni u rat u Avganistanu, već danas radije biraju kao njihovi oponenti na Zapadu, ograničen i brz sukob u roku od 48-72č, kojim trenutno rešavaju i otklanjanju opasnost. Krim ima veoma velik vojni značaj, s obzirom da je u Sevastopolju stacionirana celokupna Crnomorska flota, za Vašu informaciju! Razumem Ruse da nisu hteli da se igraju i da dođu u situaciju da im Ukrajinci otkažu korišćenje pomorkse baze, ukoliko se promeni politička klima, jednostavno su morali da reaguju kako su reagovali. To se u Zapadnim vojnim doktrinama zove „Preamptive strike“!
Koliko je samo ljudi umrlo u Iraku zbog Rezolucije UN br 661 zbog pokušaja da se svrgne Sadam, da li znate!? Preko milion ljudi od toga oko 500.000 dece!!!! Hajde opravdajte sada tolika stradanja civila!?! Sve mi više deluje da ste bili redovni na časovima kod J.Milić, S.Biserko i N.Kandić i njima sličnim plaćenicima zapada…
Nego da se mi vratimo na temu- RV Rumunije ni u najoptimističnijem scenariju ne može da „saseče i zaustavi“ ni 31.lovački puk iz baze Milerovo!

Ni

Zvuci neverovatno da siromasne evropske drzave, clanice NATOa baziraju svoja vazduhoplovstva na polovnim F16 – kantama starim 40tak godina. Ozbiljnom analizom bi se doslo do zakljucka da je novi Gripen najbolje resenje – sto se i pokazalo u slucaju Ceske i Madjarske. Sa 2 eskadrile Gripena u narednih 10 godina Rumunija resava problem avijacije u narednih 50 godina, ovako samo odlazu neminovno, a to je nabavka novih aviona. A mozda su im ‘zapadni’ saveznici namenili ulogu otpada svoje raspale tehnike.

Odgovori
Ju

Već si se izjavom da su se Gripeni u slučaju Mađarske pokazali kao najbolje riješenje pokopao u startu. Prvo što su preskupi, a i Mađarima su se 2 od 14 srušila, a od ostalih je malo operativno. Iza poslova Gripena ne staje država, pa u slučaju rata nema garancije isporuke dijelova…. Radili su u Hrvatskoj detaljnu analizu i ispali su Gripeni nekoliko puta skuplji, a po karakteristikama Barak bolji. Izraelci nude i dobru podršku, beskamatno kreditiranje i slično. Od toga Šveđani ne nude ništa. Na ovaj način bi se moglo i za Srbiju reći da je odlagalište za Rusku staru tehniku, a zapravo za novo se nema novaca, pa se krpa.

Ne

Nikola79

Nitko nikome nije namijenio ulogu otpada stare vojne tehnike. Jednostavno stvar je novca,toliko spominjanog ovdje. Kupuješ ono što možeš platiti. To vrijedi za siromašnije zemlje poput Bugarske,Hrvatske pa i Rumunjske.
Za HRZ su rabljeni Barak svemirski brodovi. Budimo realni.
Mađari,Česi,Slovaci su već financijski moćniji i mogu kupiti novo…Gripen ili F-16 poput Slovaka.

Što se tiče Gripena,imaju ih Mađari i navodno nisu presretni. Nisu li svojedobno nama nudili dio svoje eskadrile.

Osim toga,dvije eskadrile Gripena u Rumunjskoj možda riješavaju pitanje ratnog zrakoplovstva na duži rok,ali nedaj Bože rata,dvije eskadrile su jako malo i skoro pa ništa. Ipak su na frontline- u u slučaju nedaj Bože…jel.

su

Pa Orao je bio Jugoslavensko Rumunjski projekt.

Zo

Ne kupuju oni tehniku za air policing poput nas nego za rat, a Rumunija ga moze ocekivati jer je jedan deo Moldavije pod okupacijom (Transinistrija) i pitanje je kad bi se taj sukob mogao aktivirati. Mnogo je lakse nabaviti delove i naoruzanje za F-16 negoli za Gripena. Socijaldemokratska monarhija poput Švedske mi ne deluje kao pouzdan dobavljač. Nemačka je skoro uvela pravilo da njihovi proizvođači ne smeju izvoziti oružje koje bi se moglo upotrebiti u ratu.

ma

Preskupo je uzimati nove , agripen nije testiran u borbi i saab nema dovoljno iskustva u borbenim uvjetima. A osim toga Mađarska ima probleme sa gripenima, navodno su im se srušili neki a neki trebaju dijelove i doslo je do neki problemi u suradnji sa saabom.

F16 nije tako stari, izrael nudi modernizirane sa najnovijom tehnikom, opremom,radarom itd. Avion je kostur a ono iznutra nije isto kao sto je bilo prije 40 godina. Isto vrijedi i za mig29 koji srbija modernizira ali koliko vidim srbija nema para da modernizira na istu razinu koju je postigao izrael. F35 je preskup, ili neki drugi ruski je preskup.

Kr

@nikola,
Daj molim te objasni mi, što se to pokazalo u slučaju češke i mađarske?

Ed

Koliko para toliko muzike… ko ima para kupi novo i na kraju prode jeftinije.
Pogledajte cijene pa ce biti jasnije, jednostavno drzave kao sto su Rumunjska, Bugarska, Hrvatska,… ne raspolazu s dovoljno novaca u ovom trenutku za kupovinu sve nove opreme da bi ispunile minimalne potrebe modernizacije. Dekle moraju postojecim novcem balasirati kupujuci nesto novo a nesto polovno.
Pogledajte cijenu novih Gripena (i to stare C/D varijante) u ponudi koja je bila za Hrvatsku, vise od duplo skuplja nego ponuda za Barak.
Dakle, ako je Rumunima procjena da im je potrebno 50 aviona, onda ih toliko trebaju i kupiti u okviru novcanih mogucnosti. Ako bi stavili analogiju s ponudama za Hrvatsku nabavu, onda bi za 50 polovnih mogli nabaviti 20 novih, a to nije ni blizu dovoljno…

DR

neznam kako mozes ovako nesto da kazes kad je Rumunska ekonomija danas 300 milijardi dolara godisnje i gde izdvaja skoro 6 milijardi svake godine za vojsku.Drugo f16 je u svojoj klasi i danas najbolji avion ,i na tim kantama koje su stare 40 godina vise nema nista sto je iz tog vremena.Toliko se modernizuju ,zamenjuje oprema ,motori,air frame ,nosaci odnosno skeleton aviona da zaista ne razumem zasto ovako pies.I NAJVAZNIJE JE DA SU RUMUNI OBUCENI U POTPUNOSTI ZA OVAJ AVION KAKO BI IM OSTALI SAVEZNICI MOGU U KRATKOM PERIODU U SLUCAJU POTREBE DOSTAVITI NOVE I NOVE AVIONE.A TI SRBIJO SE HVALI MIGOVIMA KOJI NE MOGU JOS DA POLETE.

Ni

@ Juco

Slozices se da operativnost zavisi od nacina odrzavanja, svako RV gubi odredjeni broj aviona , sta je razlog za Madjare ne znam. Kada je u pitanju uloga vazduhoplovstava u drzavama istocne Evrope ona je krajnje simbolicna, svodi se na air policing i minimum obaveza koje treba ispuniti prema NATO. O jacanju zbog Rusije, ta prica je presmesna, setimo se uloge Rumuna kod opsade Staljingrada, ko je prvi pobegao…Sto se tice analize u CRO, pozivas se na analizu ‘nekorumpiranih’ drzavnih organa, koji su krajne objektivni. Iza Gripena stoji Svedska i dobavljaci kljucnih delova tj USA. Odrzavanje polovnih aviona ce iscrpeti budzet Rumunije i za 10 godina krece novo isisavanje para od strane Amerikanaca za F35 ili neki F16 block… Cena 2x veca od cene Gripena a pare vec bacene na polovne F16. Rumunija nece ratovati samo ce svojom potrosnjom puniti americke dzepove umesto da se odluci za najjeftiniju varijantu koja zavrsava posao

Ni

@ Nenad

Dve eskadrile F16 ili F35 ce napraviti ‘ogromnu’ razliku. O kom ratu ljudi ovde pricaju ja ne znam, nije mi jasno ko ce protiv koga da ratuje, npr. Rusija ce da izvrsi invaziju na Istocnu Evropu ili ce NATO da krene na naftna polja u Rusiji, karte su podeljene, svako je zauzeo sta je mogao-hteo i daljih sukoba nece biti. Kada se sve stavi na papir polovni avioni su samo prelazno resenje, odlaze se neminovno, a to je kupovina novih aviona, tj. kupujes 2x umesto da odmah kupis i resis problem na duge staze. BTW Istocna Evropa i jeste otpad zapada, jer da su Portugalcima valjali ne bi ih prodavali, nivo ulaganja u polovne avione je izuzetno visok, a na kraju dobijas polovan proizvod.

Ni

@ sused

Za utiske o Orlu pitaj pilote koji su leteli na Migovima, avion nikada nije ispunio ocekivanja, zasto ga i dalje Srbija koristi nemam pojma, valjda da zadrzimo brojnost…

Ni

@ Zoran

Vidim vec scenario, Rumuni napadaju sa 20 F16 od toga 10 na zemlji nije ni poletelo problemi sa odrzavanjem, bombi i raketa imaju za cirke 3 – 4 napada i onda dolaze dzabe novi avioni i oruzje od NATOa da im pomognu…a Rumuni ce sve to dobiti dzabe od prijatelja sa zapada

Ni

@ Dragan

Slazem se novi F16 je najbolje resenje za male drzave, jednomotorni, visenamenski avion izvrsnih karakteristika, ali ima jednu manu, a to je cena kako nabavke tako i odrzavanja. Slicni avioni su Gripen i kineski J10. Kao NATO drzava od J10 nema nista znaci ostaju Gripen ili F16. Kada su u pitanju iskustva sa polovnim avionima, otac mi je leteo 80tih i 90tih u RVu ima preko 1500 sati naleta, bio je probni pilot u Momi. U Pristini su leteli na polovnim Migovima 21 a u Batajnici na novim 21 bis, broj nesreca u Pristini je bio 2x veci u poredjenju sa Batajnicom. Polovno nije i ne moze da bude isto kao novo. Rumunija prelazi sa Miga 21 na F16 ne znam ko ce da odrzava rumunske F16. Dolazice neko spolja da ih odrzava, takvog odrzavanja ce biti mnogo vise nego kod bilo kog novog aviona, a cena radnog sata i rezervnih delova ce biti paprena. Da ce Rumunima neko ‘dostaviti’ avione hoce za 60 miliona € po komadu, svaki rezervni deo ce platiti papreno, naravno sa povoljnom kamatom.

Be

Odrzavanje aviona nije kvantna fizika.
Sve je vec otkriveno i propisano.
Nema tu neke mudrolije ako ce se po knjigi raditi….

Ako nece, bit ce sprovoda.

Ma

@ Nikola Kina ne nudi svoje višenamenske avione J 10 nikome, nude samo JF 17. Kada je u pitanju 2x veći broj nesreća na aerodromu Slatina (Priština) u odnosu na aerodrom Batajnica (Beograd) dosta veliku ulogu je imao i sam reljef oko aerodroma Slatina, zatim piloti na Slatini su uvek imali manje naleta od pilota na Bataji, a realno su najbolji piloti leteli na Bataji. A gle čuda li i moj otac je bio na aerodromu Slatina, pa sasvim slučajno znam šta se tamo dešavalo sedamdesetih i osamdesetih godina.

Ju

@Nikola
Pa evo Hrvatski stručnjaci i sad Rumunjski su izračunali da je bolje uzeti rabljene F16. Mađari imaju velike probleme sa svojim Gripenima i ako ti se sruše 2, a od preostalih 12 lete 4 onda nikako nemožeš reći da su Mađari imali dobra iskustva sa Gripenima. Na kraju ponavljam iza prodaje Gripena ne stoji Švedska koja je vojno neutralna i u slučaju sukoba bi se njezine garancije isporuke dijelova ili naoružanja bilo kojoj strani mogle smatrati stavljanjem na jednu od zaracenih strana.

Ne

Ne znaci da je avion star 40g ako se pojavio pre 40g prvi put. Mig 29 se pojavio prvi put ’76 ili ’77 ali nasi migovi 29 su napravljeni ’86 do ’92.

pravilnije je reci “konstrukcija aviona (tj zmaja) datira od pre 40g“ ali svi znamo da sam zmaj aviona nije vise toliko bitan koliko je bitna oprema ugradjena u njega.. nasi mig 29 su ’99te tom logikom (po starosti) bili rame uz rame sa F-15 i F-16 ali razlika u opremi i odrzavanju/ispravnosti istih je bila nego i zemlja pa su u svakom duelu nasi heroji obarani zbog polovicno ispravne opreme itd.. :(

Ni

@Krunoslav

U slucaju Ceske i Madjarske se pokazalo isto kao i u slucaju svake druge evropske drzave. Evropske drzave ratuju protiv drzava koje su vise puta slabije, a glavni teret tih sukoba snosi Amerika Libija, Sirija, ISIS . Tj. u globalu avioni malih evropskih drzava sluze manje vise za air policing. Na kraju se sve svodi na novac. Slovaci ce kupiti F16 cena ce biti mnogo veca nego cena Gripena. Slovacka sigurno nece ratovati ni sa kim, samo ce ulupati pare u avione.

Jo

Rumunija je zemlja veličine bivše Jugoslavije. Zato rumunske vojne nabavke treba posmatrati u tom svetlu. Što se tiče Srbije, mi nemamo boljeg suseda od Rumunije i manji razlog za brigu.

Odgovori
ma

@Beduin Objasni mi molim te posto sam ja potpuni lajk za te stvari sta ce protivraketni stit u Rumuniji i radar velikog dometa u Poljskoj za taj sistem. Mozda ameri sa njima hoce da proucavaju kakva je atmosfera iznad Rusije? Mozda time zele da izbroje koliko ima ptica iznad te teritorije? Mozda zele time da pokazu ljubav i prijateljstvo i miroljubivost prema Rusiji? Ja ne znam sta je u pitanju pa te molim da mi objasnis o cemu se tu radi? Mozda ja ne razlikujem dobre namere od zle ko bi ga znao? Samo mi nemoj traziti opravdanje kako je Rumunija i Poljska ugrozena od strane Rusije jer to ne pije vodu, ili da mogu presretati Iranske nepostojece nuklearne rakete ili Severne Koreje iz Rumunije. Cudi me da ti nisi znao sta je to PRO ili PZO kao neko ko se predstavlja da poznaje takve stvari. Postavljam prosto pitanje sta ce taj sistem veoma blizu prema ruskim granicama, i cemu je namenjen. Mozda taj sistem ima u svojim bojevim glavama bombone ili cokolade pa time hoce da usluze Rusiju u znak prijateljstva i dobrih namera? Ja znam da je Hrvatska u nato paktu i da za takve stavove na ovom portalu da se pravimo nevesti i da su vise na strani zapada u vezi relacija USA,NATO,Rusija je i razumljiva i to nikome od suseda ne zameram. Ali za domace poput Dusana i njemu slicnih ne mogu imati razumevanja, ne u stavovima o oruzju vec o politick. stavovima na relaciji USA,Nato, Rusija. Kako je PRO sistem defanzivan kada moze upotrebljavati i krilate rakete, to bi valjda trebao znati?

Odgovori
Ne

@ Mateus

Sve to što si nabrojio glede PRO i PZO su sustavi samozaštite.
Postoji i ono što se zove sredstvima za odvraćanje.

Sto se tiče Hrvatske, mi smo dio tzv zapadne alijanse i s obzirom na to kreiramo vanjsku i obrambenu politiku i to vrlo jasno.
Protiv Rusa nemamo apsolutno ništa protiv. Čak štoviše poštujemo Rusiju.

Što se tiče pojedinih kritički nastrojenih komentara na T6 iz Srbije glede Rusije,mislim da su realni.

la

@Nenad Zar ne misliš da je pomalo ponižavajuće da vi kao NATO članica i američki „saveznik“ morate iskeširati stotine miliona dolara za rabljene zrakoplove? Uvlačiti se tako ekonomski i vojno moćnoj zemlji u du*e a u isto vrijeme davati tolike pare za zrakoplove, pa stvarno nema smisla. Ja sam mislio da ćete vi imati neke koristi od tog savezništva, a oni vas iz dana u dan dodatno zadužuju. :D

Be

Ne.
Ne mislim da je ponizavajuce.
Cist racun je preduvijet odnosa na obostranu korist.
Sve ostalo su socijalisticke bajke.
Trziste diktira cijenu.
Svatko tko ti kaze drukcije, laze.
Finalni proizvod ces platiti uvijek.
E sad, da li ces ga platiti odmah, ili ce ti ga servirati kroz naturu, na isto ti dodje.
Samo, u slucaju Bureka i Hrvatske, stvari su itekako transparentne.
Iako se ja ne slazem s odlukom.

Mislim, glupo je uopce i pomisliti kako bi npr.jedna Amerika vise brinula o poreznim obveznicima Hrvatske nego Amerike.
To bi stvarno bilo jako glupo i naivno iti za pomisliti.

Ne

@Nikola 79

E moj Nikola,nisi dobro pročitao komentar. Tko kaže da neće biti rata?
Tko kaže da će biti rata?
Svaka vojska na kugli zemaljskoj ili se priprema za rat ili ratuje.

Što se tiče korumpiranih ili nekorumpiranih elemenata u HR u…..kada je u pitanju bila 90 min prezentacija u MORH u zašto smo se odlučili za Barak,

kakve su šanse da jednu takvu prezentaciju glede bilo čega vidimo u Vašim medijima ? ……

……I još k tome da čujemo slobodno formirana mišljenja “pro et contra“.

Usput, Hrvatska grca u korupciji .
Eto.

Odgovori
ma

@Nenad I dalje se pravimo nevesti i izvrcemo cinjenice no ne zameram na to. I dalje se pravimo blesavi pa ne znamo zbog cega je cela nato armada oko Rusije. To vise ni ameri ne kriju pa ne moraju to da rade neki i na ovom portalu.Da nisi mozda postao Beduinov advokat. Izvini molim te nisi mi interesantan u ovom trenutku. U Moldoviji zivi skoro polovina Rusa dok Rumuna je vrlo malo. Da nije Rusija prisutna u toj oblasti tamo bi vec spartali nato tenkovi a na Krimu nato brodovi i lovci bombarderi ili neki PRO sa bombonjerom. Beduin kaze da ne zna zbog cega je RF zabrinuta zbog PRO u Rumun. i Poljsk. i da ne zna protiv koga je uperen. Da iz Rumunije ce sigurno pogoditi Kimove rakete ili Iranske interkontinentalne kojih nema. Bice veoma interesantno pratiti kako ce Rumunija odrzavati svih 36 lovaca F16 ako stignu. Bice to slucaj za Ginisa. A u Rumuniji jos uvek cveta korupcija jer ih njihovi gradjani cesto podsete na ulici na korupciju i mutne radnje i to vrlo zestoko. Koja zemlja na ovim prostorima ne bi zelela Eurofighter ili Rafal. Medjutim njihova kupovina bi sigurno dovela do kolapsa svake drzave na Balkanu. Polovan F16 je za sada neminovnost za narednih 20ak god. ili Mig29 za narednih 10 god. ili Mig35 od 2010 pa na dalje. Sve ostalo je nerealno u tom perijodu. Jedna ekonomska sila Germany ima problema sa odrzavanjem Eurofightera gde dolazi do otkaza nekih sistema pa su zbog velikih troskova prinudjeni da koriguju patroliranja iznad Baltika.

Odgovori
Zo

@ Mateus
Cemu prijatelju… ? Nema efekta. To je indoktrinirano, sazvakano i ispljunuto. Na granici Rusije njihovi vojnici ali oni ti postuju tu istu Rusiju iako o njoj znaju samo koliko im zapad kaze. Kratki telefonski poziv iz Londona i proterujes ruskog diplomata, pa makar i nize rangiranog. Ej, prijatelju, suverenost je to. I pri tom jos oni „kreiraju“ ozbiljne politike. Jer toliko su vazni, bitni i mocni. I zato su u nato-u, zar ne. Pa naravno da su PRO u Poljskoj i Rumuniji zbog Koreje i Irana. Isto kao sto su nacisti i njihove podguzne muve iz Hr, Madjarske, Bugarske, Rumunije 41 bili u Rusiji ne bi li isli pecati jesetru i jesti kavijar. Ko topuzom u glavu udareni a takvima moj prijatelju ne trebas mnogo zarezivati sta pricaju ili pisu. Jer, smisla tu najcesce nema. I zato, samo opusteno.

Odgovori
ma

U pravu si. Necu vise insistirati na tome. Jer je uzalud.

X

To da se gripen srušio ne znači ništa i F16 se srušio dva puta u Americi ove godine to se dešava i niko od nas nezna zašto se gripen srušio dva puta u Mađarskoj, pilot je možda pogrešio ili tehnička greška a kad se gripen srušio u Švedskoj poslednji put?
Dobar je avion i sat naleta košta manje od svih drugih aviona samo skup je i ne znam koliko održavanje košta, a to što mađari navodno nisu zadovoljni je rekla kazala.
Ne razumem odakle Rumuniji para za toliko aviona jer F16 je skup i sat vremena naleta košta dosta pa održavanje i naoružanje to nije malo za 52 aviona.
Švedska je mnogo bogatija zemlja i oni žele smanjiti vazduhoplovstvo sa 120 gripena na oko 65-70 pošto je toliko skupo, mene čudi kako bi rumuni imali para za 36 F16 a kamoli 52.

Odgovori
Dj

Cuj da odakle Rumunima pare. Zemlji koja ima 3x vise stanovnika od Srbije i barem 5x veci budzet od Srbije odakle pare? Pa jedna Slovenija koja ima 3,5x manje stanovnika od Srbje ima veci budzet od Srbije.

Mnogi drugi sta popuju da zasto svi uzimaju F-16 poput Rumuna, Hrvata, Bugara, Slovaka… da zasto ne uzimaju Gripen kad je to „bolja opcija“? Izgleda da su svi oni budale sta kupuju F-16? Pretpostavljam da bi svi ti kojima „nije jasno“ zeleli da Srbija kupi Gripen? Neka daju predlog da umesto MIG-29 koji mozda polete, a mozda i ne Vucic i Vulin nabave Gripen. Kad Rumuni kompletiraju tih 50 aviona F-16 nasi mediji a pogotovo Lazanski ce i dalje da govore da niko nema sto Srbija imade. Da je Srbija lider u regionu sta se RV tice. Da su MIG29 najbolji avioni na svetu, strah i trepet u regionu. A pitanje je dal ce uopste poleteti. Ako i polete, to ce da budu inferiorni avion i u odnosu na Madzare, Hrvate a pogotovo u odnosu na 50 Rumunskih F16.

De

Slovaci I Bugari nisu narucili ikakve nove avione. Puno price ali nema nista od toga.

Za sada su jedino Hrvatska (12) i Rumunija (12) narucila F-16 i u oba dva slucaja su to polovni avioni.

Ma

@ Djole28 Srbiji Saab nije nudio Jas 39 Gripen, oni jednostavno nisu želeli ni da nam ponude Gripena. Tako da Gripen nije ni mogao da bude uzet u obzir kada se razmatralo koji avion bi mogao da bude novi aviona za Srpsko RV. Mediji su još 2004-2005.godine spominjali da VS tj tadašnja VJ razmatra nabavku novih aviona, i tada se učestalo spominjao upravo Gripen, iako Šveđani nisu ni odgovorili na „Request for information (RFI)“.
Rumuniji je jedan od prioriteta ojačavanje tj obnavljanje vojske i oni će uložiti ogromna sredstva u isto. Rumuni su poprilično štedljivi i racionalni, tako da verujem da su dobro razmotrili koji će avion da nabave, nisu tek tako „preko kolena“ doneli odluku.
Kada su u pitanju donirane 29-tke ne brinite, poleteće one krajem godine, videćemo ih svi, nema razloga za brigu.

Ju

@X wing
Nije ista stvar kad ti se sruše 2 od 1300 koliko F16 otprilike ima SAD ili 2 od 14 Gripena koliko su kupili Mađari.

Ai

Ima li nekih opsirnijih informacija o zvanicno prvoj borbenoj upotrebi F-35?

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Trap na: Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

Vidim ovdje neke komentare da se Hrvatskoj neće dozvoliti kupnja ATCMS ili Prsm ili Meteora ili Scalpa ili čega li već ne. Vjerujete li vi da kad bi Hrvatska iskrcala milijarde eura na stol za bilo koje oružje da bi Ameri li Francuzi rekli ne?

07. Sep 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

@Vladimir I Himars i atacms su se sjajno pokazali u Ukrajini, o cemu ima dosta foto i video dokaza. Situacija u Rusiji i jeste sve gora. Raketnih napada na gradove Ukrajine u 2023 je znacajno manje nego u 2022, a u 2024 manje nego u 2023. Front pokazuje sve slabiji polozaj Rusije od marta 2022,…

06. Sep 2024.Pogledaj