BEG airport status
Ministarstvo odbrane Nemačke: U 2017. korišćeno 10 od 15 Erbasovih helikoptera H145M Nemačke oružane snage - nikad više helikoptera, nikad više problema

Ministarstvo odbrane Nemačke: U 2017. korišćeno 10 od 15 Erbasovih helikoptera H145M

Specijalizovani vazduhoplovni medij Flightglobal preneo je prošle nedelje deo najnovijeg godišnjeg izveštaja Ministarstva odbrane Nemačke o stanju vojne tehnike svojih oružanih snaga u kome je naročito obraćena pažnja na lošu situaciju kada je u pitanju operativna spremnost vojnih vazduhoplova.

Posebno je kritikovan procenat dostupnosti helikoptera a za nas interesantan podatak odnosi se na višenamenske H145M koji će se krajem ove godine naći i u RV i PVO kao i MUP-u Srbije.
 

Svi H145M 64. Vinga nalaze se u bazi Lauphajm. Tango Six je krajem februara obišao ovu jedinicu i razgovarao sa (maskiranim) letačima i tehničarima

Uzroci malog broja aktivnih helikoptera u nemačkoj vojsci su mnogobrojni i razlikuju se od tipa do tipa, u inventaru postoje veoma stare platforme kojima je potrebna zamena a tu su i problemi prilikom uvođenja u naoružanje novih tipova helikoptera. Mora se naglasiti da su prilikom analize izneti podaci o procentima ispravnih vazduhoplova od broja dostupnih helikoptera što dodatno pogoršava sliku jer to nije procenat od ukupnog broja helikoptera u inventaru.

Tako je na primer kod najstarijih helikoptera, mornaričkih Sea King koji su uvedeni u naoružanje počevši od 1975. godine, od 21 letelice u inventaru, dostupno 16 a aktivno samo 5. Kod novih helikoptera tu su problemi kod višenamenskih transportnih NH90, samo 37 od 58 helikoptera je dostupno ali je tokom 2017. samo 13 bilo aktivno. Kao glavni razlozi ovako malog broja NH90 navodi se loša logistička podrška, veliki broj helikoptera koji su na predserijskom standardu, manjak rezervnih delova i nedostatak vojnih i industrijskih kapaciteta za sprovođenje mera inspekcije i održavanja.

Impresivan helikopter u impresivnom broju sa impresivnim problemima dostupnosti rezervnih delova

Najgore stanje je kod borbenih helikoptera Tigar a najbolje kod višenamenskih H145M koji su u Bundesveru namenjeni podršci specijalnim snagama. Od 52 Tigra koliko ima nemačka vojska, raspoloživo je 39 ali je borbeno spremno samo 12 i to zbog nedostatka rezervnih delova kao i nekih nerešenih problema oko tehničkih karakteristika vazduhoplova. Izveštaj nemačkog Ministarstva odbrane donosi 31 preporuku za rešavanje problema koje treba da odrade kako industrija tako i vojska. To se smatra napretkom jer su 2016. postojale 62 preporuke Ministarstva odbrane koje su bile vezane za poboljšanje operativnosti Tigrova.

Jedna od retkih pozitivnih stavki u ovom izveštaju je stanje kod najnovijeg tipa helikoptera u sastavu Ratnog  vazduhoplovstva, višenamenskog H145M. Od ukupno 15 helikoptera u 2017. godini bilo je u proseku u upotrebi 10 primeraka, za ovaj tip se navodi da je veoma pouzdan, lak za održavanje i da je na relativno visok nivo spremnosti uticao dobar učinak proizvođača što se pripisuje tome da je helikopter nastao iz civilnog projekta. Očigledno se industrija (Airbus Helicopters) lako snašla u obezbeđivanju većeg broja aktivnih H145M jer je ovaj vojni helikopter nastao na bazi dobro poznatog, pouzdanog i dokazanog civilnog H145 (ranije EC145T2).

Nemačka vojska je 2013. godine postala prvi naručilac H145M u upotrebu je uvedeno 15 ovih helikoptera kao deo projekta LUH – Light Utility Helicopter Special Operations Forces (SOF), prvi primerak je primljen u upotrebu krajem 2015. a poslednji krajem juna prošle godine. U 2015. Airbus Helicopters je sa Bundesverom zaključio i sveobuhvatni ugovor o saradnji koji će omogućiti pružanje logističke podrške klijentu do najmanje 2021. godine.

Poslednja vest je da će Bundesver iznajmiti helikotere od civilnog operatera za potrebe obuke pilota:

Komentari

SAD koristi oko 400 H145 kao UH-72 Lakota, zamenjujući brojne druge starije vrste helikoptera. Ovaj broj će se povećavati još više, jer Amerikanci i dalje stalno postavljaju nove naloge UH-72. To je značajan znak o prednostima H-145M i njegovim perspektivama za podršku. Vjerujem da je razumni izbor.

Odgovori
K

Posle ovakvog teksta pizelim Mil-17 i 24 a jos ako su nove verzije Mi-171 i Mi-35M puna kapa za nase RV! Sta reci za te masine osim da jos uvek nemaju konkurenciju u svetu!

Odgovori
m

I u Nemackoj bas ne cvetaju ruze sto se tice opremanja vojske, a to znaci da i zapad polako ide silaznom putanjom i ekonomski i vojno. Isto je sa borbenim avionima i tenkovima Leopard. Tek ce se videti koja je prava cena nabavke tih helikoptera. Da li je u tu cenu ukljucena i politicka cena videce se za koju godinu. Istorija i iskustvo me uci da budem veoma oprezan sa takvim poslovima sa zapadom. Ja bih voleo da je to cisto ekonomski i finansijski ugovor bez uplitanja bilo cega drugog, ali… Sta ce biti ako nas Nemci zavrnu za koju godinu za rezervne delove, naoruzanje i slicno ako ne uradimo sta zahtevaju od nas? Mislim da ce ovi helikopteri vise biti za tzv. medjunarodne mirovne misije pod okriljem NATO pakta nego li za domacu upotrebu protiv nekog koga oni svim silama podrzavaju ako bude ne daj Boze zatrebalo. Posto se jos uvek prikriva cena (bar priblizna) tog helikoptera znam da ce nas to debelo kostati. Ove najave sa centrom za remont tih helikoptera su jos uvek samo lepe zelje ove vlasti.

Odgovori
M

Ili mozda onih 5 doniraju pa ko ih dobije a ima iskustva sa remontom neispravnih i starih letjelica plati remont😉…. Sala mala

Odgovori
M

Dobro je rekao Trump… 2% bdp ulagati u obranu… toliko o politici stednje!

Odgovori
G

Eto i Svabe muku muce sa vazduhoplovstvom…a mi se nesto cudimo sto je kod nas stanje takvo kakvo je.

Odgovori
M

Generalno nije sjajno stanje ni kod njih, ali na osnovu gore izrecenog oni imaju trenutno raspoliziv broj letelica koliko mi nemamo ukupno. Kao i za sve ostalo vidimo da neki tamo ne zele da svojim parnerima isporuce rezervne delove, niti da prodaju ono sto je najaktuelnije za odredjen tip vazduhoplova(govorim konkretno o Nemackoj na osnovu opisanog). Mi treba da gledamo u svoje dvoriste i da ono sto imamo kako tako modernizujemo, da odrzavanje bude tako da uvek na raspolaganju imamo 1/1 ili ti 100% u odnosu na broj koji je odredjen za jednu jedinicu. Primer 12 orlova cemo imati na raspolaganju na nivou vojske, znaci da uvek za popunu dok je jedan na remontu moramo da imamo adekvatnu zamenu tj. barem jos dva koji se nalaze konzervirana i koji ce uvek biti na raspolaganju u slucaju otkaza nekog od angazovanih. Taj broj odredjuju naravno ljudi sa iskustvom u odrzavanju, piloti ili tenkisti ako govorimo o oklopu (vozaci kamiona ili autobusa ako govorimo o nekoj transpornoj organizaciji)… Mislim da bi na taj nacin uvek znali da imamo sve spremno za zadatke koji su aktuelni u datom trenutku. Znaci ne govorim o necemu sto nije nemoguce realizovati, o nekom nadrealnom broju bilo kog sredstva u VS vec o broju koji je prema ustrojstvu vojske tj odredjenog roda vojske, jedinice propisan. Mislim da „setanjem“ aktivnih sredstava i onih u rezervi predodredjenih za upotrebu u slucaju ozbiljnijih otkaza moze da bude resenje za neki vremenski period. To vec nije izvodljivo ako dodje do otpisa nekog broja sredstava zbog unistenja, isteka resursa pod uslovom da u toj nekoj rezervi nema vise dostupnih sredstava, ali i to se moze prevazici planom o nababci nekog drugog i adekvatnog zamenskog sredstva ili zasto ne i o razvoju tog istog u sopstvenoj reziji ili u saradnji sa nekom od partnerskih drzava. Minimalni broj ali uvek spremnih srdstava je bolje od predimenzionisanog broja ali sa katastrofalnim odrzavanjem i situacijom da nesto imas u inventaru a da ne moze da se upotrebi.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Aerodromi Crne Gore vrtoglavo rastu

Putujući: Hvala puno za pohvale. I ja smatram da je diskusija nepotrebno išla u politiku. Broj putnika svakako će rasti. Neka se obistini samo dio planova koje imaju Aerodromi Crne Gora brojka linija, prijevoznika i putnika će značajno porasti. Naravno da je limitirajuć faktor ovo što pišete, ali kad sam zadnjih par puta bio u…

21. Sep 2018.Pogledaj

radovanovic na: Vanaerodromsko sletanje Antonova 2 „STS avijacije“ kod Jagodine

Stajni trap je polomljen sudeci po polozaju aviona a i donja krila su ostecena a posto je u pitanju platno bice tu posla, nekada je Pancevacka Utva radila remont i oplatnjavanje krila na An-2 tako da imaju znanja e sad koliko to kosta neznam ali ako se isplati popravka onda napred dobri su to leteci…

21. Sep 2018.Pogledaj

BB na: [EKSKLUZIVNO] Prve fotografije prinudnog vanaerodromskog sletanja aviona An-2 blizu Jagodine

Nije fino vidjeti udes u avio svijetu ali je fino znati kada posada izađe bez većih problema. svaka čast za prisebnost...

21. Sep 2018.Pogledaj

Send this to a friend