Korporacija RSK “MiG“ trenutno radi na razvoju borbenog aviona 5. generacije MiG-41, rekao je novinarima u petak 17. avgusta generalni direktor korporacije Ilja Tarasenko. Prema njegovim rečima ovaj projekat nije “mitski“ već se na njemu radi već godinama, trenutno intenzivno pod okriljem Ujedinjene vazduhoplovne korporacije (OAK), a uskoro će biti predstavljen javnosti. Tarasenko je naglasio i da se projekat nalazi u fazi opitno-naučnih radova.
Izjava generalnog direktora MiG-a je još jedna potvrda da Rusija ozbiljno radi na projektu PAK-DP (ПАК-ДП Перспективны Авиационны Комплекс Дальнего Перехвата – perspektivni presretački avio-kompleks dugog dometa) koji bi trebao da zameni lovca-presretača MiG-31. Avgusta prošle godine Tarasenko je na forumu “Armija-2017“ izjavio da razvoj koncepta PAK-DP odvija na sopstvenu inicijativu RSK MiG i da se uskoro očekuje sklapanje ugovora sa Ministarstvom odbrane za naučnoistraživačke i opitno-konstruktorske radove.
On je tada dodao da se životni vek MiG-a 31 bliži kraju i da ga je u narednih 10 godina potrebno zameniti. Tada je otkrio i da je odlučeno da avion bude dvomotoran, da će to tehnološki biti sasvim novi avion koji će imati smanjenu radarsku vidljivost, moći će da leti brže nego bilo koji sadašnji borbeni avion, imaće veći borbeni radijus i imaće sposobnost da obavlja zadatke u kosmosu. Takođe Tarasenko je rekao i da u slučaju da Ministarstvo odbrane naruči avion, da bi on mogao da se pojavi sredinom 2020-tih.
Decembra prošle godine glavni konstruktor OAK Sergej Korotkov izjavio je za “Interfaks“ da će radovi na konstruisanju PAK-DP započeti 2018. godine. Gotovo istovremeno predsednik Odbora Saveta Federacija za odbranu i bezbednost Viktor Bondarev rekao je da će MiG-41 biti najbrži borbeni avion na svetu, maksimalno nevidljiv za radare, da će moći biti upotrebljen u borbi protiv hiperzvučnih raketa, sa borbenim radijusom od 700 do 1500 km a od naoružanja će, između ostalog, imati i rakete vazduh-vazduh R-37M kao i rakete nove generacije.
U medijima su se prve informacije o ovom projektu pojavile još početkom 2014. godine, od tada su ruski vojni zvaničnici i predstavnici vazduhoplovne industrije više puta govorili o tome kako bi mogao izgledati novi lovac-presretač. Pojedine izjave bile su samo pretpostavke, neke od njih i vrlo optimistične a mnoge su bile pogrešno tumačene pa je često stvarana iskrivljena slika o PAK-DP.
Danas znamo da će to biti sasvim nov avion iako se pre četiri godine govorilo o tome da će to biti presretač baziran na MiG-u 31. Čuveni opitni pilot i heroj Rusije Anatolij Kvočur jednom prilikom je izjavio i da će njegova brzina iznositi oko 4 do 4,3 maha. Avgusta 2015. godine generalni direktor instituta NIIP koji nosi ime VV. Tihomirova Jurij Belij rekao je da je započet rad na utvrđivanju toga kako će izgledati novi radioelektronski kompleks PAK-DP.
Činjenica je da će Rusiji krajem sledeće decenije zaista biti potrebna zamena za MiG-31 koji će, po sadašnjim planovima ostati u naoružanju do 2028. godine. Ovaj avion je veoma važan u sistemu PVO i nijedan drugi ruski lovac ne može da ga zameni, naročito u patroliranjima severnim delom zemlje.
Procenjuje se da Rusija danas ima preko 200 operativnih 31-ca i to oko 120 modernizovanih MiG-31BM, oko 60 MiG-31B, BS i DZ kao i 10-12 MiG-31K koji su naoružani hipersoničnim raketama vazduh-zemlja (more) “Kinžal“. MiG-31 je trenutno najbrži borbeni avion na svetu i jedinstven je zbog svojih odličnih visinsko-brzinskih karakteristika kao i po tome što može dugo leteti velikom nadzvučnom brzinom sa spoljašnjim naoružanjem različitih kombinacija raketa vazduh-vazduh.
Mayer
Rusija ocigledno nema resurse ni za jedan project aviona pete generacije a pogotovo ne za dva. Iz teksta je jedino jasno da projekt tek treba da pocne 2018 a najavljen je 2014 u tipicnom stilu ruske vojne propaganda. I to sve nije dovoljno nego se jos navodi da ce novi „mitski“ Mig da leti i u kosmosu??? Mislim sorry ali to potpuno diskvalifikuje citavu pricu. Ako smem da kazem preneti tu izjavu bez komentara vredja ineteligenciju nas citalaca jer nas smatra za konzumente tabloida bez ikakvog poznavanja materije. Svako ko je donekle upoznat sa SSTO problematikom zna da je to (de fakto) nemoguce, pogotovo ne za vazduhoplov koji da bi bio koristan treba imati i druge odgovarajuce karakteristike…
Airboss
Nadam se da niste pomislili kako ce da leti pravo na mesec,i dalje na Mars…jer bi to ipak bilo neozbiljno. Pogotovo za citaoce sa poznavanjem materije.
Preporucujem inforimisanje o: ramjet,scramjet i mezosferi.
FlyKu
Mayer i Airboss
Slazem se sa vama.Ako ide u kosmos to je vec 6-ta generacija,a Rusi jedva pocinju sa 5-om.Ramjet i scramjet se mogu napraviti,nisu nista novo,ali njih prvo treba ubrzati do neke brzine da bi radili. Znaci,opet trebaju mlazni motori,a trebace im i kad uspore-za dejstva na uobicajenim visinama i brzinama,pa i za sletanje,a tu se spirala tehnickih problema kumulativno dize u nedogled,samim tim i finansiskih.I kad bi uspeli,ne bi bio operativan pre 2030-35.Lako je mitingovati-tesko je napraviti.
T6 i Zivojin su sasvim korektni-preneli su sta su Rusi rekli i nista vise.A ako bude njihovih komentara-jedva cekam da ih procitam.
Yoda
@Airboss
Daleko od toga da sam nekakav expert – ali pominjanje Kosmosa kao mesta dejstva zahteva i sasvim novi pogon i gorivo…
Ne vidim *jet kao zadovoljavajuću opciju, ali Rusi već koriste kakav nuklearni pogon na svojim hiperzvučnim raketama…
Dejan D
@FlyKu
Rusi imaju već poodavno (1956-1960) iskustva sa time (potraži projekat BURJA – izdelije 350 Lavočkin). Program je završio kao eksperimentalni (smrt Lavočkina i odluka da se da prednost programu Koroljova), inače pararelno razvijan kad i Koroljovljeva čuvena R7.
Mayer
Taj avion bi bio fakticki SSTO letelica, morao bi da ima kombinovani jet i raketni pogon, trebao bi mu tank sa oksigenom jer bi morao u jednom trenutku da predje na raketni pogon. Morao bi da ima zastitu od pregrijavanja prilikom povratka u atmosferu itd, itd. Koga zanima neka trazi SABRE, Skylon. Ramjet nema nikakve veze sa glavnim problemima u realizaciji takvog aviona.
Živojin Banković
Речено је да ће МиГ-41 моћи да обавља задатке у космосу.
Нпр. да ракетама обара сателите, као што је то било предвиђено пројектима МиГ-31Д и F-15 ASAT.
Dragan Dubonjac
Hajde malo spustite tenziju. U vezi pominjanja „operacija u Svemiru “ a u vezi MiG 41 ,molim vas da imate u vidu da jedna letelica tipa ovog novog presretača nemora obavezno d znači i let u svemir jer čak i MiG 29 dotiče visine koje su ivica stratosfere.. u slučaju nekog imaginarnog dejstva u bliskom Svemiru verovatno će se koristiti analog USAF analog „Phoenix“ rakete sa produženom trajekzorijom za presretanje/ uniśtavanje satelita i ili ICBM Systema..
Strašno je koliko su pojedinci ovde bukvalisti i na neki nacin Rusofobi.
Tolilo se potencira Američka suoeriornost nad Rusijom a zaboravlja se koliko je F-4 izobarano u Koreji i to od tada toliko „inferiornim“ MiG 21…
Polako mi se čini da ovaj portal postaje NATO propagandna platforma. Daleko od toga da sam Rusofil ALI poooprilično dugo pratim vazduhoplovstvo kao i tehnologiju oko te industrijske grane i jedno je činjenica Rusi imaju sjajne umove koji sve ono što USA/BOING/LOCKEED MARTIN naprave i uz pomoć elekteonike dovedu na izvesno pdličan nivo Rusi to isto naprave sa mnogo manje elektronike a sa više Inžinjerakog „Know-How !
Mayer
Ok, dakle „zadatak u kosmosu“ znaci obaranje satelita? Pa za to moze da posluzi i Mig-31, odnosno to je stvar rakete a ne toliko novog nosaca. Poenta je ovde namerna dvosmislena upotreba reci kosmos zarad senzacionalizma.
Aleksa Radojičić
@Mayer
Mmmmmm, nisam siguran baš. Po mojoj logici(i uz ograničeno znanje fizike) nosac neke rakete mora imati veoma vaznu ulogu, jer po nekoj mojoj teoriji, što brzi nosač, to će i raketa biti brža, moćiće lakše da izađe iz Zemljine atmosfere i imaće veći domet. Normalno, možda grešim, nisam upoznat sa materijom…
Živojin Banković
Не може да послужи МиГ-31 ако се предвиђа његово повлачење из употребе крајем 2020-тих.
А ракета Р-37М ће имати значајно већи домет од ракета Р-33 које су сада основно наоружање МиГ-31.
Плус је могуће да се у међувремену развију и ракете већег домета. Постоје такви пројекти.
Airboss22
Poenta je ovde da mnogi na ovom portalu jedva cekaju samo da se pomene Rusija i neka tehnoloska inovacija ili napredak u istoj recenici, i to im je signal da krenu da pljuju po svemu sto je rusko. Susedi prednjace.
Na kraju krajeva, ko ste vi da objasnjavate njima, koji su pioniri kosmickog istrazivanja i tehnologije, kako je nesto moguce ili nemoguce?
Mayer
@Radojičić
Naravno da je nosac bitan da preda kineticku energiju raketi, ali ako je amerima F-15 mogao da posluzi za tu svrhu, onda to moze da se izvede i sa recimo Su-30 koji je takoreci nov avion.
Mayer
„Poenta je ovde da mnogi na ovom portalu jedva cekaju samo da se pomene Rusija i neka tehnoloska inovacija ili napredak u istoj recenici“
Ma gde, ja bi bio sretan da RF sutra objavi da je Su-57 postao operativan ili da za 5-10 godina vidim taj Mig kako leti na 50 km visine i obara satellite. Takodje vec nekih 10 godina cekam zamenu za Sojuz (jos od najavljenog Klipera). Najmanje 10 godina se ceka da Angara postane operativna itd, itd… Da li je ovo rusofobija ili realno stanje stvari?
PeroZ
@Airboss22
Zakoni fizike i aerodinamike vrijede za sve bez obzira na naciju, vjeru i političko uređenje, sviđalo se to nekome ili ne.
Ili kako je onomad u jednoj epizodi kultnog Alana Forda rekao Broj 1: „Poznato je da je ljudska glupost dar prirode, ali je nije potrebno pretjerano isticati!“
Isto vrijedi i za mitomaniju vezanu oko T-T sposobnosti bilo istočnih, bilo zapadnih pojedinih tipova aviona.
MiG-25/31projekrirani su zbog specifičnih potreba Sovjetskog saveza, sada Rusije, države sa toliko velikom površinom koja se prostire kroz 12 vremenskih zona. Tražio se avion sa velikm doletom i brzinom, presretač. Sve ostale T-T karakteristike aviona podređene su tome. Rezultat je bio avion velikih dimenzija i mase (30+ tona), ali malih manevarskih sposobnosti (MiG-25 svega 3G, a MiG-31 5G). Brzina je aerodinamičkom konstrukcijom i omjerom masa/potisak teoretski moguća M3+, ali je u stvarnosti zbog ograničenosti fizičkih karakteristika materijala (zagrijavanje uslijed trenja) ograničena na M2.83 kratkotrajno, a M1.6 kontinuirano.
Osim toga MiG-31 nadzvučno (M1.6) sa naoružnjem može letjeti jedino sa R-33 i R-37 koji su za to i konstruirani. Sa svim ostalim naoružanjem to je ograničeno vremenski na samo nekoliko minuta (izvor, Yefim Gordon F. R. A. MiG-31).
SR-71 je mogao preko M3, čak i do M3.5 samo zahvaljujući tome što je imao „mokra krila“ odnosno „hlađenje“ napadnog ruba strujanjem goriva i oplatu od keramike i titana. MiG-25/31 to nisu imali.
„Ekstremni“ avioni namjenjeni isključivo za obaranje rekorda, poput ruskih Ye-166M (MiG-25), Su-27P ili američkog F-15A Strike Eaglea, osim imena sa serijskim avionima nemaju ama baš nikakve veze.
EVROPRC
Tipujem da ce novi mig imati pogoski kompleks na vodonik, i da bi mogap da ima pogon koje je kombinovan Raketni i turbinski. takva kombinacija postoji od sredine 50tih da ce biti veci avion on Mig 31 sa kompletnim ili delimicnim unutrasnjim naoruzanjem umesto vesanim. materijali koji se koriste bice potpuno revolucionarni. bice to sigurno prava 6 generacija. sluzice pre svega da brani ogroman vazdusni prostor Rusije.Racunam ali pored velikih troskova i na prirodna kasnjenja projekta zbog ogromnog tehnoloskog kompeksiteta. Da ce Radar i avionika biti nesto najsavremenije sto Rusija moze, ne trebamo ni da spekulisemo!
Gus
Za sve „pljuvace“ proizvodjaca MIG dovoljno.
Mene zanima nesto u vezi nasih Migova-29.
Od kada imamo Migove-29 u nasem arsenalu,nas Moma je moga da ih remontuje 1 nivou i 2 nivou a dolaskom ovih 6 Migova-29 iz Rusije , zajedno sa Rusima nasi inzenjeri,tehnicari su ovladali i remontom 3 nivoa (zbog kojih se ranije moralo slati avione u Rusiju) za sta ce dobiti i licencu/sertifikat,zato se navodno dugo i cekalo na prvi primjerak remontovane 29-ke da poleti jer se bukvalno usvajalo nove znanje u Momi i da ce sa ostalim 29-ma to ici brze.
Mene zanima sta obuhvata 3 nivo remonta na avionu Mig-29?
Živojin Banković
Наши припадници ваздухопловно-техничке службе су били и сада су оспособљени за одржавање у 1. и 2. степену. Није то 1. и 2. “ниво ремонта“.
Већ 3. степен и више јесте.
Gus
Ok,sta spada u 3.stepen,sta podrazumjeva?
turbo propalica
Evo čisto da podelim neka svoja razmišljanja ovde o ovoj temi. Rusima su u Siriji najveći teret rata izneli, što se tiče aviona, Su-24 i Su-25, a što se tiče helikoptera Mi-24. Sve proverene i dokazane platforme iz vremena rata u Avganistanu. Ne idealne, ne savršene, ali završavaju posao. Isto važi i za amerikance u Iraku i Avganistanu, F-16, F-15, F/A-18 i A-10 svi redom produkt 80ih koji završava posao. Dodao bih tu i B-52 koji je sirovina i klasa za sebe. I sada moje razmišljanje je koji će đavo amerikancima F-35 i rusima Su-57 i MiG-41? Po meni čisto bacanje para kada imaš proverene platforme na bazi kojih se mogu proizvesti novi avioni sa osavremenjenom opremom, motorima, naoružanjem. Skoro čitam za F-35 za top nosi 181 metak ili ti rafal dug 4 sekunde, a A-10 koga kao treba da zameni lagano preko 1100 metaka :-D samo sam se slatko nasmejao, a verujem smejaće se i prašinari kada pozovu F-35 da im vadi kestenje iz vatre.
Beli
@turbo propalica
Pogledaj protiv koga su koristeni ti avioni i sve ce ti biti jasno. Znaci da si u pravu ako treba avion koji ce juriti talibane, Nusru, Isisi, itd.
F-22, F-35, Su-57 ili Mig-41 je potreban za ozbiljnije konflikte. Recimo kada bi doslo do konflikta izmedju Australije i Indonezije ili Japana i Kine ili nedaj boze izmedju Rusije i SAD.
Nemislis ti valjda da Amerikanci razmisljaju kako ce im Talibani biti glavna pretnja za 10-20 godina?
Petar
Možda nekome u Holivudu padne na pamet da snimi nastavak filma „Vatrena lisica“… Mada mi je Klint Istvud, ipak, prestar za glavnu ulogu…
ID
Jeftina propaganda kao i Top gun.
Gus
Nesto novo o Mig-u 35..
https://youtu.be/jBJKXHiFZoU
AL-41F1
Nove ICBM, nove podmornice, nov PVO, nove tenkove, nove rakete, nove avione….Pored konstantnih tvrdnji da Rusija ne moze da finansira i napravi sve to, gle cuda, ona zapravo to sve moze. Sto se tice finansija, nije jos uvek sjajno, ali pogledajte samo deficit i spoljni dug zemalja koje su najglasogovornije kako „Rusija nema novca“….. Realno govoreci Mig-31 sluzi svrsi i dan danas, nije trenutno potreban nikakav ogroman tehnoloski iskorak da bi ga zamenio, samo sto ce u buducnosti sigurno biti potreban, tako da je bolje na vreme krenuti. Samo mi jedna stvar nije jasna, kako ce praviti stelt avion ciji RAM treba da izdrzi nenormalno visoke temperature s obrizom na planiranu maks. brzinu i ujedno nenormalno niske u Sibiru, a da pritom ne bude nerealno zahtevan i skup za odrzavanje
harris
naravno da nema novaca. malo manje navijanja + malo više objektivnosti i odmah je jasno da su najjači tamo gdje ne treba novaca: a to je busanje u prsa.
Perica
Odgovor na pitanje kako stelt i da bude supersonican, moze biti u daljoj razrzdi tehnologija primjenjenih na avangardu ili kinzdalu, ‘vatrena lopta’ ako leti u obavijen plazmom koja apsiebuje sva elektromgnetna zracenja onda je ‘stealth’ hee, druga stvar je ako se krece velikom brzinom na 75km visine, to je takodje jako tesko za radare da prate..itd..generalno mislim da je ovde Ideja koristiti i novi tip propulzije..to su FUNDAMENTALNO nova znanja i tehnologije…To je moj utisak o cemu bi moglo da se radi, znaci ako imas gioersonicnu raketu, sledeci korak je i avion…
ID
MiG 31 je i dalje klasa za sebe. Moj omiljeni sovjetski/ruski avion. I danas je jedni konvencionalni avion koji može biti pretnja avionima pete generacije, tako Ameri kažu.
Ostatak priče o MiG 41 me podseća na Srbiju i najavu najava. Kao da čitam Informer. Moći će ovo , moći će ono. Kad je razvijan MiG 31 se ćutalo i radilo, rezultat je bio vidljiv u Buržeu. Pametnije bi im bilo da pričaju o razvoju motora za Su57, kada će to biti gotovo. Informacija je da će za 10 godina od nivoa bajke doći do aviona uvedenog u naoružanje. Ne verujem, da ne kažem nema teorije.
Jovan
Bitno da kazu Amerikanci.
Tebi ce da kazu kada ce i dali ce razvijati motor.
MihajloM
Obzirom na tempo razvoja i uvođenja u operativnu upotrebu nove vazduhoplovne tehnike u Rusiji poslednjih decenija, malo nerealno zvuči da će MiG-41 (ukoliko ga naruče) moći u potpunosti da zameni MiG-31 do 2028. godine. Pojaviće se sredinom 2020-tih (demonstrator, prototip…?), menja MiG-31 (operativan…?) do 2028. Hm…?
antun
Blagi bože,ovo zaista vrijeđa zdrav razum.I SU-57 će ostati samo na razini prototipa jer ne mogu napraviti solidan motor a kamoli što više.
antun
Blagi bože ovo zaista vrijeđa zdrav razum.I SU -57 je samo na razini prototipa i na tome će i ostati jer nisu sposobni napraviti motor a da ne govorimo o sofisticiranoj elektronici kod aviona pete generacije.Za Ruse je to još znanstvena fantastika.
Kimi
Antune, amerikanci se ne slažu s tobom. Kao prvo, Rusija je sada ekonomski mnogo jača nego što je potcenjuju, kao drugo i sami amerikanci priznaju da su rusi dosta ispred njih što se tiče avio industrije. Treće i Su-27 flanker je bio prototip, pa gde je sad. To što vi kao narod urođeno mrzite ruse, pokazuje samo koliko ste mentalno zaostali. Koja je još normalna nacija podržavala nacizam, a da se i dan danas time ponosi.
Dado
Sine Antune pobrkao si sve
AL-41F1
Propaganda. Sto se tice svih sistema, SU-57 je zavrsen, motor je u zavrsnoj fazi testiranja.
https://www.rt.com/news/412157-su-57-jet-new-engine/
Prema nekim tvrdnji ocekuju izmene na „novoj seriji“ aviona, pa zbog toga RuAF nije narucilo jos aviona osim prvih 12.
Shvatite da govorite o zemji koja ima najveci broj univerziteta u Evropi i neverovatno akumulirano znanje iz svih oblasti, sa ogromnim brojem neverovatnih naucnika. Mogu da naprave sta god hoce, samo je pitanje vremena i naravno novca. A sta od „sofisticirane elektronike“ nece moci da naprave? AESA radar? Imaju i to vise vrsta. FBW? Imaju od 70ih. Digitalni FBW? Imaju od 90ih. EW? Imaju. Networking? Mig-31 je to 80ih imao. Pasivne senzore? Pa u tome su najbolji na svetu.
Ne bih se zemlje poput Indije ili Turske obracale Rusiji da su tehnoloski zaostali, jer imaju sve karte i opcije otvorene.
Mayer
Izdeliye 30 je testiran u decembru 2017 i to ako se pogledaju snimci samo jedan motor je pored starog na avionu. Od tada nema ni jednog jedinog novog videa ili forografije, recimo nekog na kome se vidi Su-57 sa oba nova motora. Sta nam to govori?
Robert
Pišeš gluposti i k tome još i vjeruješ u njih, a ne raspolažeš osnovim razumijevanjem fizike. Kažeš, problem je ektronika. Zadnjih 15-20 godina ne predstavlja nikakav problem, procesorske snage potrebne za obradu radarskog signala ima u izobilju i dostupna je po smiješnim cijenama. Evo ti par primjera kako su taj problem Amerikanci rješavali početkom 80-tih; glavni procesor za samonavođenje proturadarske rakete AGM-88A HARM je bila Mototola 68000. Vjerojatno si premlad da ti taj pojam ne zapne za sljedeća dva: to je bio i procesor za 16-bitna Amiga i Atari kućna računala. Za integraciju više takvih ‘off-the-shelf’ komponenti daleko veće snage (TFLOPS-a) imaju dovoljno pameti da izrade svoja FPGA računala, ugrade svoje algoritme sukladno tradicionalno jakoj znanstvenoj bazi. Dovoljno je usporediti težinu prvog radara za npr.MIG-29 i zadnje verzije kojom se oprema MIG-35, za razliku u težini u nos aviona moraju ugrađivati protumasu s kojom se zadržava isti centar gravitacije. Svu su elektroniku učinili barem 50x dugotrajnijom u smislu borbene spremnosti te mogućnosti za brzo reprogramiranje. Recimo ukratko da su u ogromnoj mjeri smanjili tehnološki jaz s Amerikom. Ozbiljno ti preporučujem da si uzmeš jedno mjesec dana ugodnog čitanja osnova fizike valova, pa će ti valjda (u slučaju da raspolažeš s dovoljno ‘procesorske’ snage) postati jasno kako je netko prije 40 godina uspio posložiti sistem s tako malo dediciranih resursa.
Mayer
„I SU -57 je samo na razini prototipa i na tome će i ostati jer nisu sposobni napraviti motor a da ne govorimo o sofisticiranoj elektronici kod aviona pete generacije.“
Nekad ce ga zavrsiti ali je pitanje da li ce imati para da si ga priuste posto ce da kosta kao F-35. Na kraju ce da stavljaju novi engine, avioniku i mozda radar sa njega na SU-35 a nabavice cisto onako dve eskadrile Su-57 do 2030. I Rusi kuvaju sa vodom ma sta ovde deo komentatora mislio o tome.
Bratislav
Poštovani Antune
Uzeću sebi za prvo da Vas kao neko ko se dugo bavi vrlo ozbiljno naučnim radom iz oblasti primenjene fizike i elektronike ispravim i kažem sledeće:
Tehnološka i naučna rešenja na avionu mig-31 iz oblasti primenjene fizike u konstrukciji antene radara, matematička genijalnost u realizaciji filtera signala, elktronska fuzija svih podsklopova i opet kazem suštinska genijalnost pre svega matematičara ,fizičara, inžinjera elektronike u optimizaciji procesiranja signala sa više nego skromnim procesesorima graniči se sa NAUČNOM FANTASTKOM! Ko god da je imao prilu da na delu vidi fragmente onog što se nalazi ugrađeno u nosu ovog aviona će vam reći da je to decenijama ispred svega što ćemo mi „obični smrtnici“ moći da vidmo na našim optinim stolovima. Da se razumemo ovde ne pričam o veličini otpornika, kondezatorima ovom ili onom procesoru koje je ugrađen već o FUNDAMENTALNOM znanju iz oblasti primenjene fizike i matematike.
E sada vidite to je radjeno pre 40 godina, šta mislite da su do sada sedeli skštenih ruku?
Zaista neozbiljno i neuko sa Vaše strane.
Srdačan podrav
Gus
Napokon neko strucan da kaze nesto na ovu temu.Svaka cast.
Mig-29
Koliko je elokventan iskaz pseudoniuma Antun govori sledeca konstatacija :
„Da li je dostojno divljenja što zdrav razum i dalje ima toliki didaktički i društveni ugled uprkos svim nevoljama koje je baš on preporučio: ravnoj površini Zemlje, geocentrizmu, naivnom realizmu, Pasterovom ludilu. Da je zdrav razum prevladao, ne bismo imali radiotelefoniju, ni serume, niti prostor-vreme, …. Čak Amerika ne bi bila otkrivena !
Zdrav razum je bio veliki neprijatelj nauke i filozofije, i on to stalno jeste. Navesti neverovatnost kao argument protiv izvesnih ideja jeste dokaz ganutljive naivnosti ! “
I cisto treba se nadovezati, MiG-31 rad na projektu poceo kasnih 60′, prvi prototip poleteo septembra 1975.
90′ OKB MiG radio na nasledniku MiG-31, postojao je projekat 701 koji je sadrzao neke nove poglede na mogucnosti motora, domet od 7000km, …….
Dok danas u 2018 pre nego sto “zdrav razum“ moze prihvatiti, mora se ovladati prethodno nekim osnovama o fizici u stratosferi, sta poznati ramjet turbo motori mogu uraditi na visini od 45km.Zatim ispratiti Americke DARPA projekte tipa XS-1, takodje spoznati ogranicenja koju nude UAV, ………..
Tezak zadatak, ali bas zato nije preporucljiv ljudima sa viskom “zdravog razuma“.I bas zato “neki“ kupuju zastarele tehnologije dok pronicljivo odredjuju namenu novih tehnologija supersila.
mateus
Blago ovom Balkanu kada ima ovoliki broj sofisticiranih strucnjaka u avio industriji. Steta je da takvi strucnjaci nisu u nekom konstruktorskom birou da pokazu svo znanje kojima raspolazu bilo u USA ili u RF. Ove naucne institucije u koncernu MIG nemaju pojma ljudi ni u cemu. Mnogi su govorili za hipersonicne rakete da ne postoje da je to samo ruska propaganda. Pa sta bi na kraju? Sami amerikanci su morali da priznaju da takvo oruzje Rusija poseduje u svom arsenalu i da ih sve vise hvata panika zbog toga. U Siriji njihovi oficiri izjavljuju da su Ruski sistemi za elektronsku borbu sposobni da iskljuce i onesposobe citave sisteme na brodovima, avionima i ostalom njihovom naoruzanju. I da sa takvim mocnim sistemima za REB do sada nisu imali posla u svojoj karieri. Rusiji je veoma vazan avion kao sto je Mig31 i od presudnog je znacaja imati jedan takav lovac sa slicnim ili jos vecim sposobnostima kao sto ce biti njegov naslednik. Rusija mora naci resenje u narednih nekoliko godina za zamenu Mig31. Na tom projektu uveliko se radi. U narednih 10tak godina ameri ce sigurno poceti sa uvodjenjem sopstvenih hipersonicnih raketa i da zato Rusija mora pronaci efikasan odgovor kao sto je Mig41. Uz sisteme S500 i S400 i sa Mig41 Rusija ce imati jako mocnu odbranu od tih raketa jer S500 ima mogucnost obaranja hipersonicnih raketa kao jedini u svetu. Da li ce Mig41 leteti u blizem kosmosu videcemo ali to nije nemoguce kao sto tvrde neki strucnjaci ovde. Rusija mora imati efikasno sredstvo za obaranje i neutralisanje satelita a Mig41 je deo tog resenja jer su ameri rekli da je Rusija njihov neprijatelj na prvom mestu. Bez obzira na poteskoce zbog sankcija Rusija ce uraditi taj projekat do sredine ili do kraja 20tih godina. Mig41 bice prava revolucija u avio industriji jer ce se potpuno razlikovati po svim parametrima od svih lovaca do sada. Imace 2 motora koji bi trebalo raditi u dva rezima kako za atmosferu tako i za blizi svemir. Nekadasnji SSSR je razradjivao neke projekte za takve motore ali nisu bili zavrseni.
Mayer
„Da li ce Mig41 leteti u blizem kosmosu videcemo ali to nije nemoguce kao sto tvrde neki strucnjaci ovde.“
To je jednostavno nemoguce osim ako tebi blizi kosmos nije na 20 km…
Mig-29
I nije dobro shvaceno kad se spominje let u blizem kosmosu, posto je ipak rec o letu u startosferi, mozda mezosferi.
Cisto napomenuti :
“At the moment, the flight altitude record belongs to the predecessor MiG-31 – MiG-25M – and is 37.8 km“.
Mayer
Pa ja sam pod „kosmosom“ logicno shvatio LEO…
PeroZ
@MiG-29
I to je postignuto tzv. „dinamičkim iskakanjem“ (eng. zoom climb) , a ne u horizontalnom pravocrtnom letu. Prilikom tog leta Fedotovu su se prethodno isključila („zagušila“) oba R15-300 motora na velikoj visini, a avion je po inerciji balistički nastavio vertikalno do te rekordne visine, nakon čega je počeo vertikalno ponirati prema dolje. Prije dostizanja te rekordne visine brzina je pala ispod 100 km/h (točnije 75 km/h). Fedotov je uspio ponovno upaliti motore tek iz 2. (po nekim izvorima 3. pokušaja) i uspostaviti kontrolu nad avionom.
Praktički (radni) plafon leta i onaj postignut dinamičkim iskakanjem razlikuju se čak do 1/3 visine (primjer MiG-21bis, 17500 m prema 22000+ m).
Mig-29
Pero Z
Pokusavam shvatiti poentu sad Vaseg napisanog, ako je to Fedotov uradio 31 avgusta 1977 na prototipu koji je predvidjen za razna ispitivanja zasto mi Vas odgovor zvuci kao maksimalna granica, a rekord je star 41 godinu !?
Ako cemo izvlaciti proracune sto ne spomenete koji je drugi avion na toj listi (izvucete njegov rezultat “iskakanjem“) sa kraja 70′ !?
Lista postoji sto i vi znate ( world record in Class C of Powered Aeroplanes – for planes that take off under their own power), ali izgleda namerno sve istocno klasifikujete u domen srece i slucajnosti.
Danas mnogo vise postoji potreba za letenje u mezosferi, razlog je ocigledan balisticki projektili i sateliti ! Zasto ste ubedjeni kad je rec o novom avionu, kako supersile poput Rusije i Amerike sa svojim najboljim umovima od trenutka stavljanja projekta na radni sto – nece pomeriti granice za nekih 10 do 15 godina !?
antun
Odgovorite mi molim Vas .Kako u toj svojoj silnoj genijalnosti i bravuroznim proračunima Rusi još nisu sposobni stvorili motor za SU-57?
RCS Typhon -0,5 m2
RCS MIG 31 -20-25m2
Captor(TYPHOON )domet za cilj 10m2–220km
ZaslonM/AM (mIG 31 )domet za cilj od 5 m2 RCS 120 km
Dakle Typhoon otkriva Mig 31 na 240-250 km a Mig 31 Typhoon na 90 km
Pa o kojoj Vi ruskoj elektronici pričate?Ili pojednostavljeno Typhoon puno ranije gađa Mig 31 prije nego ih on uopće primjeti(AIM-120C7,Meteor)
Da li je o u serijskoj proizvodnji Su 57?Da li će ikada ući u serijsku proizvodnju i ako da koje daleke godine?Da li je indija napustila projekt kao promašaj?
Koliko ono godina leti i u operativno je uporabi lovac nad lovcima F 22 Raptor?Njegov radarski odraz je 10 cm 2 .S čime ćeš to gađati?Kod Su 57 je 1m2
Koliko zemalja je naručilo i u kolikoj se seriji radi F35?
I na kraju zašto bi netko mrzio Ruse ako iznosi činjenice.Ali s djelom čitatelja ovoga portala svaka polemika je suvišnajer su za Vas činjenice irelevantan pojam
Kimi
Trenutno je 6 prototipova napravljeno,ali su činjenice i to i američki piloti potvrđuju da ne mogu da se nose ni sa Su-30 MKI, tako da nemoj ti da brineš o tome da li će razviti motore za Su-57. Video si kakvo naoružanje imaju na paradi, a to je samo mali deo. A što se tiče američkog raptora, i tajfuna, nemaju šta da traže, na nebu, jer kao što znaš rusi su razvili ometače, za dronove koji su se veoma uspešno pokazali, tako da nemoj da brineš, da li imaju bolje naoružanje. Ako bude potrebe pokazaće vreme, a onda i amerima i evropi neka je bog u pomoći.
Kimi
F-22 Raptor je kanta u odnosu na Su-27 Flanker. Priznao ti to ili ne, a da ne mrziš ruse ne bi se hvalio tim smećem od aviona. A i rekao sam ti i ponavljam, nacija koja je podržavala Adolfa Hitlera, koja i dan danas veliča fašizam, nije dostojna pomena. Samo stoka podržava naciste. Toliko.
AL-41F1
Prvo i osnovno, motor je gotov
https://www.youtube.com/watch?v=FA7cx8_Pp7k
Test pilot F-22 i pilot F-15C je lepo objasnio da ni Typhon, ni Rafal nemaju nikakvog znacaja od svog smanjenog RCS jer sve nose podvesno! Tih 0.5 je daleko daleko vise.
Dalje ne mozes „puno ranije“ gadjati nesto sto se krece brzinom od skoro 3 maha, fizika ti ne dozvoljava, a Mig-31 na svoje rakete prenese toliko energije da mu je realan domet raketa veci nego kod bilo kog lovca. No njegove primarne rakete nisu dizajnirane da uniste Typhoon, nego Awacs, tankere, SIGNIT avione i sl. „strateske“ ciljeve u vazduhu. Lovce poput Typhoon-a bi lovili SU-30/35.
Jos jedna stvar, Captor-E(AESA varijanta) jos uvek nije gotov!
Te podatke sa WIkipedije o dometima „120+km“ u realnom svetu zaboravi jer se oni racunaju na veoma specifican(nerealan) nacin.
Bilo kog lovca sa bilo kojom VV raketom bilo cije proizvodnje ne mozes gadjati ni na 60km, ako planiras da ga pogodis. 20-30-40 je vec realno, drugo kako planiras da te „ne otkrije“ rwr ako ga zracis radarski? A da pritom nemas anti-radarsku VV raketu kao R-27EP?
F-35 je „joint venture“(i opet su smanjene originalne narudzbine, da ne kazem sto ce strateski partner Turska mozda i da ostane bez svojih), dok je SU-57 cisto ruski projekat i skroz su drugaciji avioni, ne mogu se porediti.
A cime bi „gadjali“ F-22? veruj mi da imaju tehnologiju sposobnu da odradi taj posao jer da nemaju, videli bi makar neku intervenciju posle Krima, ujedno i Amerikanci imaju tehnologiju da kontrirtu sve ruske napore. Manite se prica „ko je bolji“
Mayer
„drugo kako planiras da te „ne otkrije“ rwr ako ga zracis radarski?“
AESA radar je mnogo tezi za detekciju I ometanje – low probability of intercept (LPI) mode. To da lovac sa modernim radarom, elektronikom i softverom koji je ozracio cilj moze tek tako da detektuje i ometa neki drugi lovac je urbana legenda…
Hidro
Antune, vidi se da ne znas gradivo. Govoris o specifikacijama radara aviona mig 31. Oni su u medjuvremenu izbacili nekoliko verzija. Predzadnja verzija je mig 31 bsm, a zadnja verzija je mig 31 k. Ako pogledamo stariju verziju mig 31 bm poseduje rakete dometa 400 km. Ali nemoj da se brines sa radar sa miga 31. Daljina rusenja aviona 4 generacije (Typhoon, Rafale…) je negde izmedju 200 i 300 km. Predlozio bih ti da testiras. Vrlo lako ce se uveriti u praksi. Sto se tice efektivne odrazne povrsine najbolji je mig 21ne racunajuci avione 5 generacije. Mig 21 ima izmedju 1 i 1.5 m2 efektivne odrazne povrsine. Svaka prica o 0.5 m2 efektivne odrazne povrsine typhoon-a molim te pricaj nekom drugom. Od pre 1992 se zna da su avioni 5-te generacije ne vidljivi samo i iskljucivo u centimetarskom radarskom posegu (od 1 cm do 1 m) van toga se vidi kao i svaki drugi avion. Zbog toga su se Amerikanci ubili poklanjajuci poklanjaju radare u centimetarskom radarskom opsegu. To je razlog zasto su se Rusi vratili na metarski radarski opseg. Taj cuveni F-117 koji smo skinuli je bio vidljiv kao kuca u metarskom radarskom opsegu. Ajde bre ljudi uozbiljite se. Pa i Kinezi vam se smeju sa tim famoznim stealth karakteristikama.
AL-41F1
@Mayer Radar je nista drugo nego gomila energije koja se odbija od cvrstih objekata. Poenta AESA tehnologije je smanjenje suma, mase, i veca rezolucija, naravno da je tezi za ometanje jer procesorske jedinice i nacin radar omugacavaju freq. hopping i razne druge tehnike koje se mogu obaviti velikom brzinom. Sto se tice rwr, kao neko ko studira elektroniku i telekomunikacije ti mogu reci sl.
Radaru je potreban signal visestruko vece energerije nego senzoru za prisustvo radarskog zracenja iz razloga sto signal mora da se modulise, posalje, vrati, demodulise i ostane u dovoljnom ospegu da se iz njega izvuce korisna informacija, dok rwr-u dovoljno samo da signal stigne do njega, a da povratni signal nema jos uvek dovoljno snage da se iz njega izvuce informacija ili da padne ispod nivoa suma usled slabljenja u slobodnom prostoru, nema tu nikakve naucne fantastike stvar je ciste matematike. Uostalom mozes proveriti u svojim kolima sa jednim uredjajem i policijom ako si dovoljno „hrabar“. Ne znam zasto mislis da tehnologija senzorike nije napredovala, a da su radari istovremeno otisli daleko ispred? Pa ti isti Rusi imaju nekoliko AESA radara, sto kopnenih, sto u vazduhu, znaju oni vrlo dobro sta rade i sa cime imaju posla. Dodatno da bi lansirao raketu na „max“ dometu moras biti u monopulsnom rezimu itd. itd. Kompleska prica skroz. Da rezimiramo, niko nije „svemoguc“ a Rusi koji su pioniri mnogih tehnologija u vazduhoplovstvu itekako jos uvek znaju sta rade ;) a znaju i Amerikanci naravno. Ove rasprave su mlacenje prazne slame, ako su rekli da prave i da ce napraviti, onda ce napraviti to je to, nema tu mnogo polemike. Armata, Yasen-m, S-500 itd. itd. sve je to u neku ruku „revolucionarno“. Uostalom ko je verovao da ce SSSR gde vecina ljudi ni telefon nije videlo, a kamoli posedovalo, poslati prvog coveka u svemir!
Mayer
@AL-41F1
O tmoe ti govorim, AESA radar menja frekfenciju i duzinu impulsa, moze dinamicki da regulise snagu, koristi jako uzak beam i komplikovan nacin pretrazivanja prostora sto ga cini teskim za detekciju od strane nekog RWR-a jer ga ovaj ne moze tek tako odvojiti od suma. Moj komentar je bio odgovor na tvoju konstataciju da stealth avion nije vise stealth kad krene da korist radar sto nije bas tacno jer su i na tom polju preduzete mere da se vidljivost maksimalno smanji . Eto, ja sam tu tvoju elektrotehniku zavrsio pre 15 godina a studirao sam i na ETF-u u BG. Btw, RF nema AESA radar u operativnoj upotrebi, sta oni imaju po laboratorijama to je neka druga prica. I ja mogu da tvrdim da imam AESA radar u spajzu. SSSR je upravo zato poslala coveka u orbitu jer je ustedela na drugoj strani tako sto nije obezbedila gradjanima telefon ili sveze meso svaki dan. Tako je i danas, nekih para ima za vecinu vojnih projekata ili bezveznu zimsku olimpijadu od 30-50 milijardi ali nema da se zavrsi autoput izmedju dva najveca grada. Meni nije jasna fascinacija tim nekim sovjetskim resenjima u fazonu Zaslon radar, tezak 1000 kg, kompjuter Argon-15 sa 4kb memorije tezine oveceg frizidera – 60 kg a sve to u upotrebi osamdesetih kada je vec postojao Commodore 64…
Lucifer
Ko kaze da nemaju motore za Su 57? Mnogo gospodine vi znate o tajnim projektima samo ako nemaju motore zasto su ga isprobali u Siriji i uskoro Ruska vojska dobia prve aviione.
A naravno da ce ameri prvi da naprave avion kad imaju 10puta veci budjet. Ali rusi ih ipak dobro prate i ponekak i bolje neke stvari prave kao kindzal e sta bi onda rusi imali da imaju vojni budjet koji je samo 30%veci.
SerbianSabre1
A šta je sa projektom MiG LMFS?
PeroZ
Ljudi Božji, a da za početak nabavite i pročitate knjigu od nekoliko stotina stranica Yefima Gordona, Famous Russian Fighter MiG-31, u kojoj je taj avion, projekt njegovog razvoja i način njegovog korištenja u sovjetskom/ruskom VVS-u „seciran“ u detalje, pa da prestanete tu neki opet sa mitomanijom!
Aleksa
Ubise nas strucnjaci !!
Bratislav
Poštovani Antune
Ne želim da ulazim u „Balkanske“ rasprave tipa čiji tata ima veću p..u. Govorio sam o genijalnosti generacija ljudi koji su stvorili zaista unikatnu mašinu po svim parametrima. Ali naši „Balkanski stručnjaci“ koji se bacakaju brojkama na ovom forumu podatke na žalost traže na Wikipediji umesto na predavanjima na ETF-u, mašinskom, matematici, fizici… Ali i to smo mi na žalost…
Gospodine Antun
Ispravite me ako grešim mig-31m sa radarom Zaslon-m je ušao u upotrebu 1983 godine, dok je prototip Typhoon-a poleteo 1994 godine a u operativnu upotrebu ulazi 2003 godine. Razlika u tehnologiji unajmanju ruku 20+ godina možda pre 30 godina.
Mislite li da je možda poštenije i realnije da uporedimo zapadne radare iz 70-80-tih sa ovim radarom i njegovim mogućnostima, brojke bi Vas porazile…
Typhoon je fenomenalan, prelep avion, zaista izvanredna mašina ali ja Vam postavljam pitanje koliko će Typhoon-a sa svojim moćnim Captor radarima leteti 2028 godine a koliko će migova-31 sa svojim po Vama tako inferiornim Zaslonima tada biti operativni.Hoćemo li da kako jedan od parametara za uporedjivanje ova dva radara i aviona da uzmemo kao parametar redudantnost?
I šta da radi pilot Typhoon-a kada na displeju svog radara na daljini od 250 km vidi oznaku miga-31 kako mu sa jedno 2 maha odnosno 2,5 -3 maha relativne brzine ide u susret. Može da se slika…
A da, siguran sam da će naglas molti Boga da kombinezon izdrži jer u suprotnom će do penzije na rate da otplaćuje trajno „usništeno“ sedište. Mada da budem pošten mislim da će i ovaj što sedi u migu-31 biti zaokupljen sličnim razmišljanjem. U svakom slučaju voleo bih da to bude njihov i samo njihov problem.
Veliki pozdrav
Robert
Bilo bi zaista poštenije usporediti Zaslon s AWG-9. Zaslon je za Ruse bio isto ono što je APG-63 bio za Amerikance, kvantni skok u performansama. Uvjeren sam su u nedostatku primjene na ostale avione Rusi isključivo bili ograničeni promjerom nosa aviona te potrebne logistike (hlađenje, napajanje). Dobro su prošli s Williamom Bellom koji im je za 100.000 USD prodao dobar dio detalja radara APG-63 i APG-65 iz kojih su nastali SlotBack radari za MIG-29. Sada im izrada AESA radara nije problem, ali izlazna snaga na eksiteru će uvijek biti presudna za burn-through od ometanja šumom kao i za sjajno filtriranje signala iz donje polusfere.
mateus
Mayer Sta da ti kazem sofisticirani strucnjace ti bi to trebao znati. Izvolte u kompaniji MiG pa reci tim ljudima koji rade na tom projektu da je to nemoguce. A za blizi kosmos zar treba i da crtam sta je i dokle je. Znas li koliko je Mig25 imao plafon leta pri obaranju rekorda u visini? Njegov rekord u visini leta iznosi 37650 metara.
Mayer
Ljudi u Mig-u cenim perfektno znaju sta je moguca a sta nije, nego se radi o propagandi za (rusku?) unutrasnju upotrebu koja se ovde nekriticki prenosi…
Nixon
Za one koji ne znaju, a izgleda da ih je dosta Zaklon je bio proboj u ratarskih tehnologija. Prije nekoliko dana je izašla knjiga „Billion dollars man“ o Alfredu Tolkachevu koji je prodao i izdao toliko tajni Instituta Tihomirov da se šteta može meriti milijarda dolara. Izdajnik je na kraju pao, osuđen je na smrt, njegov sin je poznati moskovski arhitekta.
Hidro
Ljudi mozemo kritikovati ruske kompanije poput Mig-a koja je na ivici bankrota i koju drzava vadi iz cabra. Ili da im Tehnika nije uvek na nivo (90% ispod americke). Razlog je sto se avioni dele na 4 kategorije. Laki lovci mig 21, f-16, mirage 2000. Srednji lovci f-18. Teski lovci su 27, f-15, typhoon, rafale. Strategiski lovci mig 31 i f-14. Bilo kakva poredjenja izmedju lovaca razlicite kategorije je isto kao poredjenje baba i zaba. Svaka kategorija ima rapidan skok u kvalitetu opreme. Sam radar na avionu mig 31 je najsnazniji radar ugradjen na nekom lovackom avionu. precnik antene je 1.2 m. Radi u metarskom radarskom opsegu. To je dovoljno informacija da se zakljuci da mu je max domet izmedju 400 i 600 km. Kompletna oprema typhoona je za jednu klasu ispod. Radar na typhoon-u ne moze ni da se poredi. Samo uporedite snagu radara. Sto se tice politike zapad to je samo ophodjenje prema Rusiju sa omalovazavanjem. A kada treba poslati kosmonaute u svemir vuku Ruse za rukav. Jos samo da kazu „Ciko, ciko mi bismo gore“. Ili prvo napadaju Rusiju a posle vriste kada Rusija zavrne gas.
Dejan D
Ne verujem da će sama letelica leteti u kosmos bilo bi ipak isuviše komplikovano. Obzirom da će leteti brzinama većim i od MiG 31 pretpostavka je da će i plafon leta morati bići veći . Ne zaboravimo da je i napravljen jedan opitni primerak projekta 1.44. Moguće nešto baziorano na savremenijoj verziji tog 1.44 a moguće i da se razvije nešto novo tipa recimo naoružanog pandana SR71. Uostalom Rusija ide krupnim koracima ka osavremenjavanju VKS pa je najavila koš jedan projekat vezan za vojnu avio industriju
https://ria.ru/defense_safety/20180821/1526929317.html?referrer_block=index_main_1
poručnik DATA USS Enteprise
mig 41 drugi put, negde sredinom 90-tin videli smo mig 1.41, interesantno za sta ga rusi spremaju mig-25 je trebao da juri Valkiru, 31 dominatno B-1B i tomahavke, ali i da obezbedi kontrolu ruskog neba. za sta ce sluziti 41 tesko je predvideti. da li je to avion 6. generacije nema podataka, naslednik F-22 bi trebao da bude upravo 6. generacije i da obezbedi dominaciju u blizem kosmosu, rusi, kinezi imaju slicne projekte, pitanje protiv koga Romulijanaca, klingonaca i slicnih likova iz star treka
mateus
Mayer Da li znas uopste kakve mogucnosti ima radar Irbis E i kako funkcionise?
Mayer
Ne, znam samo da je PESA radar iz SU-35. Jel imas nesto o njemu sto je zanimljivo?
Alien
Jel pilot imao odelo za kosmonaute? Americki U2 kad leti na 20.000metara koji se smatra prvi sloj svemira isto su obuceni kao astronauti.
To je bilo na tv jedan onaj lik iz Top Gear je leteo sa jednim i sve su pokazali o U2.