BEG airport status
LYBE 1319:00 Z 080°04KT CAVOK 01/M02 Q1019 NOSIG=
Predsednik Srbije: Naši MiG-ovi imaće „Žuk 3“ Kada je aktuelni predsednik postao ministar odbrane 2012. godine najmanje 5 MiG-ova 21 moglo je da leti, imali smo 3 lovca MiG-29 / Foto: Dragan Trifunović

Predsednik Srbije: Naši MiG-ovi imaće „Žuk 3“

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić sinoć je, pred kraj, gostovanja na televiziji Happy pomenuo nabavke sredstava za RV i PVO Vojske Srbije izjavivši pritom da su MiG-ovi 21 u aktivnoj službi ovog vida „mrtvački sanduci“ i da će radar izbora za modernizovane MiG-ove biti, kako je izjavio, „Žuk 3“.

– Znam da smo uništavali „strele“ po ceni od 250 dolara, a ona nas danas košta oko 1250 dolara. Srećom neki pošteni i časni srpski oficiri nisu želeli da unište sve strele. Mi smo mogli da im obnovimo deo resursa inače ni danas ne bismo imali čime da gađamo helikoptere.

Kada sam postao ministar odbrane imali smo dve 21-ce, koje se nazivaju popularno danas u savremenim uslovima, to su avioni 2 plus i 3 minus generacije kao mrtvački sanduk u odnosu na 29-ke i na F-16. Dakle, jednu smo imali 29-ku koja nije mogla da leti. Danas imamo devet 29-ki koje lete. Kao što vidite svake nedelje se povećava za po jedan. Treba da stigne četiri iz Belorusije i onda ćemo da imamo četrnaest onih koji mogu da polete. Četrnaest u odnosu na nula. Ljudi treba da računaju da ćemo mi dodatno da uložimo u naoružanje i opremu za te avione uz Žuk 3 radarske sisteme da možemo ranije da vidimo protivnika u vazduhu u „dogfightingu“ nego što oni mogu da vide u direktnoj borbi naše avione. Dakle, to prosečno košta oko 60 do 80 miliona evra, sa ovom opremom. Jedan aparat, pa vi izračunajte puta 14. Malena Srbija je uspela da to reši uz, moram da priznam značajnu podršku i poklone koje smo dobili iz Ruske Federacije.

…tako da, sad ćemo malo da kupujemo na Zapadu, malo u Kini i tako. Koliko možemo, a može dok god imamo dobre i čvrste javne finansije, još jednom zahvaljujući penzionerima i beskrajno sam im zahvalan na tome. – izjavio je predsednik Srbije.

Dežurna jedinica više godina bazirala se na omiljenom „mrtvačkom sanduku“ dvosedu. Prošlog meseca uslikali smo (treći) MiG-21UM „16178“ koji je verovatno završio svoju karijeru / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Trojka ili slovo „E“?

Predsednik Srbije drugi put je za samo tri nedelje medijima saopštio da smatra da su lovci MiG-21 „mrtvački sanduci“. Prilikom izjave za RTS (0:53) tokom vežbe „Vek pobednika“ rekao je da su MiG-ovi 21 tehnički zastareli, „mrtvački sanduci“ i da im se ne bi trebalo dati da uopšte i lete.

Interesantna je takođe i predsednikova izjava o radaru koji se navodno planira za, u nekom trenutku, modernizovane lovce MiG-29. On je pomenuo nepostojeću verziju radara – „Žuk 3“. Da li je po sredi pogrešno pročitano slovo?

Za modernizaciju aviona MiG-29 u varijanti 9.12 i 9.13 i njihovih derivata RSK MiG nudi radare u izvoznim verzijama Žuk-ME kojima su opremljeni avioni MiG-29 nove generacije – MiG-29M (9.41S i SM) i MiG-29M2 (9.47S i SM), palubni MiG-29K (9.41) i MiG-29KUB (9.47) a tu je i Žuk-M2E kojima su opremljeni indijski MiG-29UPG (9.20) nastali osavremenjavanjem jednosede verzije 9.12B. Varijanta ovih radara za Rusiju su Žuk-M na MiG-u 29SMT (9.19) i Žuk-M2 na MiG-29SMT (9.19R), potom palubnim MiG-29KR (9.41R) i MiG-29KUBR (9.47R) i za sada na MiG-35S i UB (9.41SR i 9.47SR).

Za modernizaciju peruanskih aviona MiG-29 9.13 na standard MiG-29SM-P kao i sirijskih 9.12B na nivo MiG-29SM korišćeni su elementi radara Žuk-ME za doradu radara na standard N019ME ili M1E. Takođe uz radar je dorađen i osavremenjen sistem za upravljanje vatrom kako bi avioni mogli nositi rakete vazduh-vazduh R-77 sa inercijalnim i aktivnim radarskim samonavođenjem. Uz to moguća je primena i drugih verzija rakete vazduh-vazduh R-27 poput inercijalano i poluaktivno samonavođenih R-27ER povećanog dometa, infracrveno samonavođenih R-27T i ET kao i vođenih ubojnih sredstava (UBS) klase vazduh-zemlja.

Peruanska modernizacija 8 aviona, od toga 6 jednoseda koštala je 108 miliona dolara ali kod njihovih aviona nije za sada primećeno precizno naoružanje za gađanje ciljeva na zemlji. Za razliku od njih na sirijskim MiG-29SM su primećeni univerzalni potkilni nosači na koje se može kačiti više tipova UBS vazduh-zemlja ili protivradarskih i protivbrodskih raketa.

Najskuplju modernizaciju do danas izvela je Indija koja je marta 2008. godine potpislaa ugovor za modernizaciju 62 aviona MiG-29 (9.12B i 9.51B) za 900 miliona dolara što je iznosilo oko 14,5 miliona dolara po avionu. Za taj novac avioni sa oznakom MiG-29UPG (jednsoedi su 9.20) su od nove opreme dobili novi radar Žuk-M2E, francuski navigacijski sistem Safran 95N, optoelektronski sistem OLS-UEM, sistem prikazivanja podataka na kacigi pilota izraelske firme Elbit, motore RD-33 serije 3, nove dispenzere mamaca. Osim toga životni vek je produžen na 3500 sati naleta ili vremenski na 40 godina. Naoružanje je ostalo isto kao kod aviona MiG-29SMT s tim što je dodata mogućnost nošenja protivbrodskih raketa H-35.

Poređenja radi, Egipat je 2015. potpisao ugovor za nabavku 46 (po nekim podacima 50 ili 54) višenamenskih borbenih aviona MiG-29M i M2 za 2,2 milijarde dolara što iznosi oko 47,8 miliona dolara po avionu (za 46 primeraka). Isporuke su započele prošle godine kada je, prema objavljeniim podacima u Egipat stiglo 15 aviona. Na osnovu dostupnih fotografija egipatski avioni isporučeni su sa naoružanjem i to raketama vazduh-vazuh R-77 i R-73, protivradarskim raketama H-31P, raketama vazduh-zemlja H-29 i vođenim bombama KAB-500Kr.

Dakle, iluzorno je pokušati naći grešku u predsednikovoj izjavi vezanoj za cenu. Nije jasno do kraja da li je mislio na poređenje ukupne cene aviona ili na cenu modernizacije. Jedino što možemo nategnuti je mogućnost da je do nepostojećeg radara „Žuk 3“ došao čitajući o Žuk-ME koji se na ruskom piše Жук-МЭ. Ako je zabuna nastala zbog tumačenja „abarotnoeg E“ onda možemo biti zadovoljni da, možda, dobijamo verziju radara koja bi bila i više nego adekvatna od onoga što nam je realno potrebno.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

M

Postovana gospodo.
Pratim T6 duze vreme ali nikad nisam komenterisao bilo sta.Ipak,primecujem dosta negativnih komentara oko Migova pa cu da iznesem svoje misljenje po tom pitanju.Neki su govorili o kantama i bacanju para i.t.d.Ti komentari su po meni vise politicki motivisani i nemaju veze sa strukom.Ja smatram da je nabavka,remont i modernizacija svih vazduhoplova najbolje moguce resenje za VS imajuci u vidu da se radi o prelaznom resenju koje nam omogucuje da premostimo period od 10 do 15 god. do nabavke novih visenamenskih borbenih aviona.Treba uzeti u obzir da je nasa lovacka avijacija bila pred „gasenjem“.Za avione zapadne proizvodje prosto nema sredstava.cak su i polovni preskupi za nas.Dolaze u obzir samo ruski jer ne samo da su jeftiniji u odnosu na zapadne,vec i sat naleta,obuka pilota i tehnickog kadra koji zu vec upoznati sa ruskom tehnikom,rezervni delovi i.t.d.Standardno naoruzanje,opremu i alat vec imamo.postavilo se pitanje zasto onda ne kupiti nova 4 kom.mig29 m/m2?Zato sto bi na isporuku cekali godinama .Mig35 nema jos ni sama rusija.Dakle nema vremena jer bi nasim migovima istekli resursi.Faktor odvracanja sa 4 moderna ravan nuli a u slucaju rata ne predstavljaju pretnju neprijatelju.Brojno stanje je vrlo vazno.Voleo bih da je mnogo vise tih“kanti“ iskreno receno.
Postovanje Zivojinu Bankovicu za detaljne informacije.

Odgovori
m

Mig21 je zasluzio podici mu spomenik. Tolike godine u sluzbi je zaista za divljenje. A iza sebe ima i neke rezultate u borbama u vazduhu u nekim zemljama. Zasluzio je debelu penziju i veliko postovanje. Potpuno se slazem sa Pericom i Playma Srbija.7 do 10 godina je veoma dug period da bi ostali na ovom na cemu smo danas. Sramota je vise leteti u kabini sa analognom tehnologijom punu skazaljkama iz doba proslog veka pa jos leteti sa time do 2030-31…

Odgovori
I

Veca je sramota sto vozimo automobile prosecne starosti 15 godina, pa vozimo, to je nasa realnost. Ako je moguce za neki „normalan“ novac modifikovati elemente postojecih radara i ostale opreme da bi nosili R77, jedino to treba uraditi, da bi se piloti obucili za njihovu upotrebu i taktiku borbe. A nabavljene rakete bi nadzivele ove 29-ke.
Slazem se sa svima koji kazu da 2025.-e vec moramo odabrati i uci u aranzman za nabavku eskadrile novih lovaca, pa je svako vece ulaganje u postojecu bacanje novca. Sto veci nalet i ispravnost i sto vise novih mladih pilota, tome treba da posluze ovi sadasnji. Lako ce oni posle preci na digitalne pokazivace ako imaju dobar nalet. Inace, dzabe im sve ako ce da kao mladi piloti prave 20-30 sati godisnje, to se tesko moze nazvati „pilot-lovac“.
Za MiG21 se potpuno slazem, sramotno je sada ga nazivati mrtvackim sandukom. A neki ovde kazu, vidi se da AV voli vazduhoplovstvo, kako ne. Sta je onda G4, eto u zadnje dve godine, odnese 3 zivota. E sad, da li je kriv G4 ili mozda kvalitet remonta i odrzavanja?
Ono sto jeste sramota, to je nabavka novih Mi17 u onakvoj opremi. Na njima ce da lete piloti koji sada nisu ni rodjeni, a analogna tehnika. Mnogo ce skuplje da nas kosta naknadna „prepravka“ pri nekom remontu koja je u buducnosti neminovnost. Tako se novac ne stedi. Ocigledno se struka, kao i za bilo sta drugo ne pita nista, vec neki pojedinci koji sve znaju,a u stvari…

m

Problem je sto mi sve sto ste nabrojali Zivojine nemamo modernizovane sisteme PVO, VOJiN, EI PED itd… Da li cemo mi odvratiti ozbiljnijeg agresora modernizovanim Nevama i Kubovima? Ne. Ni samo Pancir kao samostalni sistem ili zajedno sa Nevama i Kubovima ne moze odvratiti ili skratiti agresiju bez sistema PVO velikog dometa. Da bi ostali sa ovakvim nemodernizovanim Mig29 mi moramo sto pre nabaviti sistem koji se spominje u zadnje vreme verovatno Pancir i sistem velikog dometa. I sami ste rekli da smo kao neutralni pa bas zato nam je i potrebna mocna PVO za sto uspesnije odvracanje od agresije. Mi sa ovakvom PVO mogli bi da se nosimo sa nekim susednim drzavama ali sa lovcima 4te i 4,5 generacije ne moze bez ozbiljnih posledica. Ako agresor kojim slucajem ne moze da onesposobi vojni potencijal jedne zemlje on se okrece civilnim ciljevima da bi ostvario svoj cilj to se desavalo svuda u svetu do danas. Imamo li mi takva sredstva na raspolaganju? Nemamo. Samo Pancir ma koliko bio mocan ne moze uspesno da odbrani zemlju zbog malog dometa a on je namenjen samo za odbranu vaznih objekata, aerodroma, jedinica oklopnih vozila itd… Ne i za odbranu citavog vazdusnog prostora. Niko da pita zasto mi nemamo tih 700mil. dolara za borbene avione? Gde su te pare? A i sami vidite da se situacija kuva iz dana u dan. Kako cemo za 10god. moci da nabavimo recimo Mig35 a sada nemamo para za to. Ista prica ce biti i kroz 10 ili 15godina nista novo. Mozda se nekim carobnim stapicem ekonomski pretvorimo u neku novu Nemacku. Sta ako nam nato opet blokira vazdusne pravce za snabdevanje oruzjem iz Rusije ili Kine u tih 10 ili 12 godina a mi ostanemo sa ovim sto imamo danas? Mnogo pitanja malo odgovora. Nije niti moze biti isto Mig35 i Mig29 u vazduhu sa svom svojom opremom koju ce Mig35 posedovati. Na kraju krajeva zasto dupliramo troskove za nabavku lovaca za 10godina. Zar nije moglo nabaviti lovac za narednih 30 do 40godina i to otplacivati narednih godina pa i robom. Opet cemo biti prinudjeni za koju godinu da dajemo veliki novac za novi avion, ako bude nov i ako nema nikakvih drugih prepreka za kupovinu. Air policing je najmanji problem u odnosu na bezbednost zemlje.

Odgovori
I

Tragikomično je što je predsednik bio i ministar odbrane, svojevremeno. Kad je spasavao zavejane kod Feketića nije znao da razlikuje tenk od BVP M80.
Tako da ne treba da čudi nepoznavanje radara. Njegov psihološki profil je da pljuje sve osim sebe,zato i naziva MiG 21 mrtvačkim sandukom. Umesto da kaže nakon više od 50 godina aktivne službe, povlačimo svion MiG 21 i napraviće se svećani ispraćaj, sve snimiti, da oblete celu Srbiju. Ali za to treba imati šlifa, a to vlastodržcima potpuno nedostaje.
Ja sam pre pisao da i kad na Golf “ ugradiš opremu sa Golfa 6 on ostaje starudija. Za mene priča o ugradnji modernih (još kad bi se znalo tačno kojih) radara u avione na kraju životnog veka i završiti to sve za manje od 2 godina na 14 aviona. Plus ih prevesti sa analognog na digitalno. Zvuči kao čista laička fantastika, a i potez nema veze sa zdravom pmate. I kad se rahoduju avioni ostaju radari za šta? Moja najveća zamerka oko tzv. donacije je potpuna netransparentnost. Zna se za jednu cifru ovde ljudi pominju neke iznose koji su planirani potrošeni. Lično mislim da su to dezinformacije, kao i na svakom forumu. Ugradnja radara koje još nema ni ruska vojska, tipovi aviona koje ni Rusi još nemaju… Gomila dezinformacija. Činjenica je da se ne zna koliko će para i na šta otići i da će to sve izaći znatno preko cene.

Odgovori
B

@ID

„Njegov psihološki profil je da pljuje sve osim sebe…“

Njegov? Zaista?

Ajde ID, dosta i ovoga- mračiš brate ovdje već dvije-tri godine- kako „neće biti ništa od ovoga i onoga…“. Sretan dan- primljen H145, osmjeh na lice i mani se profilisanja živ bio.

I

Lično bih ti odgovorio najradije.
Druže oficiru (valjda) JNA i u tvom profilu je da ne trpiš neslaganje i razmišlljanje i očekuješ potpunu poslušnost. Ovo su komentari na drugi tekst a ne o H145. Verovatno prema višem činu i nekim njegovim delovima tela gajiš afinitet.
Tvoja stvar mani se mene. Postoje ljudi koje ne misle kao ti, pomiri se sa time.

B

Ne znam cemu tolka kritika modernizacije. Nasi piloti ce dobiti znanje koje ce moci koristiti i na buducim lovcima kao i opremu koja ce se takodje moci preneti. Sto se tice rusa svi znamo da su flekibilni a i sam mikoyan nije u nekoj situaciji. Ne znam zasto ljudima deluje cudno ideja da negde 2025 narucimo sadasnje egipatske Mig-29 M stim da bi ugradili opremu sa tad istrosenih 29-tki.Inace potred svega bezbednost ove drzave je najvaznija, u tako vaznoj grani vojske kao sto je LA ne smemo zaostajati za susedima. U intervenciji u bih na primer nam PVO nebi previse pomogla.

Inace zasto je ovde postojala tolika euforija za Pansirom kad nismo dobili nikakvu konkretnu informaciju o njegovoj nabavci, jel je moguce da su nas dosadasnje nabavke toliko razmazile

Takodje sta je sve od novo narucenih letelica placeni ili sa sigurnoscu mozemo tvrditi da dolaze. Ovde konkretno mislim na Mi-17 i Mi-35 kao i kineske bespilotne letelice. Takodje kolika je njihova pojedinacna cena?

Odgovori
a

Onako sa totalno laicke strane… Prvo da napomenem da sam sve sem simpatizer vladajuce nomenklature. Dilema o modernizaciji MIG-ova… Meni deluje logicno samo jedno: ako se za tih 230 milki moze dobiti znatno napredniji radar, mogucnost koriscenja savremenih ubojnih sredstava, borba van vidnog polja, gomila delova za odrzavanje, ne vidim ni jedan pametan razlog zasto to ne uciniti. Mesecima se ovde raspravlja koji nam PVO sistemi trebaju, razni S-ovi, Panciri, BUK-ovi i td. Ako pricamo o modernom ratnom vazduhoplovstvu, onda je to umrezena avijacija i PVO. Zar ne bi ti modernizovani avioni bili odlicna platforma za uvezbavanje postojeceg i skolovanje novog pilotskog kadra ali isto tako i mehanicara, radarista, inzinjera. Susret sa novijom, modernijom tehnologijom, sistemima… Ratno vazduhoplovstvo je skup „hobi“ i ako smo resili da trcimo tu utakmicu onda se sredstva moraju izdvojiti. Da li je realno ocekivati da za 10-12 godina kupujemo eskadrilu (ili koliko vec) aviona i ocekujemo da smo spremni za to sa tada jos uvek MIG-ovima sa nivoom opreme iz 80-tih godina? I Nevama, Strelama i KUB-ovima… Ovako bi imali, moje opet laicko misljenje, neuporedivo blazi prelaz i pilota i svih ostalih zanimanja vezanih za RV, jer bi sa gomilom te nove tehnologije bili odavno upoznati i koristili vec njene blagodeti i mogucnosti. Dakle, moj zakljucak je da ako je reseno da se ide u nabavku modernih, mocnijih sistema PVO, sasvim ima smisla MIG-ove modernizovati sto je bolje moguce (naravno do te famozne 2020.) i sledecu deceniju ostvarivati sto vece nalete pilota, sto bolje skolovanje novopridoslih i sto bolju uvezbanost svih ostalih. Time bi ti avioni ispunili svoju svrhu u srpskom RV. Ako nam trebaju samo za air policing – onda nam ni RV ne treba. A ta prica, ne bi vredeli u slucaju sukoba, malo ih je i slicno: pa sta ce nam onda uopste vojska? Od neceg se mora poceti a meni ovo deluje kao solidno pristojna osnova za izgradnju srpskog RV-a. Ako gresim ispravite me. Hvala.

Odgovori
Ž

Не постоји информација да ће у МиГ-ове 29 бити потрошено 230 милиоона евра већ 185 милиона,

За тај новац најављено је пребацивање авиона из Русије, предизвозна припрема, довођење руских донираних авиона на ниво наших, ремонти и сви потребни радови како би свих 10 авиона било оперативно, ремонт мотора, генерални ремонт једног руског авиона, продужење животног века и прелажење на одржавање по стању, набавка наоружања, набавка веће количине резервних делова, куповина земаљске опреме, и на крају фаза 3 а то је модернизација за коју још увек не знамо какава ће бити.

Није добро рећи да ако нам ловци служе само за контролу ваздушног простора да нам онда РВ и не треба. Ми нисмо ни у једном савезу, дакле званично смо неутрални и нема ко да нам контролише ВаП.

Али не може ескадрила чак ни најсавременијих ловаца да реши проблем потенцијалног супротстављања неком озбиљнијем агресору. Неупоредиво бољи фактор одвраћања јесу добро опремљени систем ВОЈиН, јединице АРЈ за ПВД, везисти као и ЕИ и ПЕД.

P

То што Вучић прича о МиГ-21 о мртвачком сандуку стварно је врло ружно,могао је користити друге термине за старост и карактеристике…друго што Вучић прича да је модернизација појединачно сваког МиГ-29 од 60 до 80 милиона,мора да је добио грозницу приликом такве изјаве или је почињен финансијски злочин у Србији. Што се тиче модернизације српских МиГ-29, модернизације мора бити,и омогућавање нашим пилотима да се упознају са новим технлогијама. Што се тиче ресурса авиона тачно повлачење српских МиГ-29 је немогуће утврдити,због шарености апарата у РВ…Највероватније да ће то бити још 15-ак година у зависности од самог апарата…и људи мало уозбиљите се није мало ни 10 а камоли 15+ година активности авиона.Наравно модернизација мора почети што пре и завршити најкасније до половине 2021.
Што се тиче цене могуће тајанствене модернизације у почетку је било 185 милиона за 10 авиона сада је већ помињање од 14 авиона цена сигурно неће остати исто колико и да ли је 230милиона то не знамо. Што се тиче супростављања могућем јаком агресору ексадрила најсавремених авиона не би могла да се неком гигантском агресору супростави,али цео систем ПВО што укључује и ловачку авијацију би могла да зада врло добар ударац и јаку одбрану, ми тренутно са овом ситуацијом не модернизованим авионима,совјетским ПВО-ом,старијим радарима и слабом опремом не би могли да се одбранимо,али модернизацијом авиона и куповином неколико нових ПВО система имамо итекако добар одговор… Да се не варамо авиони нису толика одбрана од неког напада али јесу један делић,а сваки делић је врло важан. Зато сам ја за модернизацију авиона,куповину ПВО система,и на томе не треба штедети обзиром да смо сами и нисмо у ниједном савезу. Још једном има ли смо до дана данашњег много ратова гинули смо због слабе опремљености,време је да се што боље опаметимо и опремимо да нам будуће генерације односно наша деца не доживе оно што смо ми…

a

@Zivojin Bankovic:
U vasem autorskom tekstu o mogucoj modernizaciji od 22. dec, 2016. pri kraju teksta, navodite: „Cifra od 180 do 230 miliona evra za ovaj posao može da deluje zaista mnogo.“ NIje toliko ni bitno da li je 185 ili 230, radi se o tome sta se za te pare moze dobiti od upotrebljivosti nase lovacke avijacije. Moje skromno misljenje je da ako zelimo imati dobro i efikasno RV, 10-12-14 godina upotrebe modernizovanih MIG-ova ne bi bilo uzaludan posao. Naravno uz napredovanje na polju PVO, logistike, VOJIN-a i svih ostalih elemenata vezanih za isto… Nista ne moze preko noci. A o tome da „tih 14 aviona nije nista bez 50-100-500 aviona“ kako neko spomenu u slucaju sukoba – ja bih pre da imamo 14 sto upotrebljivijih nego 50 koji su tu reda radi…

a

@Playma (Srbija)

Identicno razmisljamo. Nemam sta da dodam ni oduzmen. Pozz.

K

Gospodine Bankovicu koji nivo modernizacije i koji radar bi po vama bio svrsishodan nasoj situaciji i avionima koje posedujemo obzirom na njihov zivotni vek ?
Hvala.

G

Ako je Nigerija kupuje 3 JF-17 sa logistikom za 183 mil.$, sta bi ste vi gospodine „Laik“ uradili u situaciji, da zelite da odrzite letacki kadar u LA , da uradite kakvu-takvu modernizaciju na 10 Mig 29 i da iste drzite u letnjem stanju narednih 10 godina za potrebe Airpolicing-a?

A

Vidim da se mnogo polemise oko toga da li je isplativo ugraditi odlicne radare u nase MiGove koji navodno nece leteti jos dugo. Ukratko, mislim da ce na kraju leteti duze nego sto je planirano (kao sto je to u svakom vazduhoplovstvu slucaj). A sto se para tice, pa nije uopste nemoguce da je u planu da se znatno vise trosi na vojsku, pa onda zele nesto sto ustvari vredi da uzleti i da ima sansu da ispali raketu na cilj, a ne kao ’99 gde izginose heroji. Samo neka trose, svi se naoruzavaju sve jace, a nas retko kad mimoidju senke rata.

Odgovori
P

Svaka na mjestu!

Ž

Andrej

Наши МиГ-ови 29 ће имати 40 година у периоду од 2027-2031.

Спомиње се могуће продужење на 45 година али то ће зависити од авиона до авиона односно у каквом су они стању.

Дакле можда ће неколико авиона моћи да лети до 2032-2036. А нико при том не зна када би се завршила најављена модерниазција.

Званично речено је до краја 2020., дакле од сада за мало више од две године. Јел мислите да је то остварљиво?

И да буду модернизовани до краја 2020. остаје им да лете 12-16 година и то наравно не свих 14 авиона.

Мислим да би у неком потенцијалном сукобу на нивоу онога из 1999. и са МиГ-ом 35 који би био у стању као тадашње 29-ке, исто прошли.

v

Jedno su zelje, a drugo mogucnosti i samopromocija. Situacija u kojoj ce se nasa LA naci kao i 99-e u bliskoj vazdusnoj borbi je moguca samo u decijim snovima. Posto zivimo u surovoj stvarnosti, hajmo i razmisljati tako. Ova eskadrila treba posluziti da se odrzi komponenta LA i da se obezbedi air policing. To je minimum minimuma. Sav visak novca treba preusmeriti ka nabavci novih aparata po isteku resursa postojecih. Sve ostalo bi licilo na sminkanje babe za udaju.

P

@Zivojin

Pa sta ako ce imati 40 godina, za nece biti odrzavani po stanju.
Jos jedno ste ispustili iz vida, da ti ruski aparati nisu bili u vazduhu od kraja 2015 godine, znaci vise od dvije godine nisu leteli pa se ne moze reci da im je ostalo samo 12 godina.
Za Bjeloruske ne znam detalje koji su i sta su ali pretpostavljam da su oni koji su konzervisani/povuceni iz upotrebe radi prodaje i sl. i ..znaci ‘starost’ je ovde relativna kategorija jedino ako aluminijum nije korodirao za sve ovo vrijeme.
I bez obzira 10+ godina je sasvim pristojan period za zivot neke modernizacije.
Nije samo da je u pitanju borba u vazduhu…nego treba imati avijaciju koja je u stanju i ako treba uzvrati udarac, situacija kao ’99 se nece ponoviti…razmislja se i u kategoriji sposobnosti odmazde kao faktora odvracanja. NIje samo PVO uloga..teziste PVO ce biti na ARJ.
Modernija oprema znaci i laksi prelazak na novi MIG-35 za nekih 10tak godina i povecanje opste tehnicke ‘kulture’ u jedinicama, institutima itd.., tako da je to visestrano ulaganje.
I recimo kad jednom nabavimo mig 35 za 15tak godina upotrebe ce zahtjevati neki stepen modernizacije ako ne i prije…

Ž

Не није тачно то што сте навели.

Донирани МиГ-ови 29 су летели до краја 2016.

Наравно да се може рећи да им животни век након продужења истиче 2027-2031. јер је то за сада прописао РСК МиГ. Дакле 40 година животног века. Да ли ће бити продужење на 45 година не знамо па ћемо морати да сачекамо.

Мислите да ако постоји одржавање по стању да авион може летети заувек? Наравно да не може.

Не може старост бити релативна категорија, чак и при одржавању по стању. Зато се и зове “по стању“ јер може да се деси да неки авион буде повучен из употребе јер је његово стање веома лоше.

Не може 10 година да буде пристојан период за неку озбиљнију модернизацију, већ 20 година може. Тако су урадили Румуни са Ф-16 а нико у свету није радио модернизацију за само 10-12-14 година.

У Русији али и свугде у свету МиГ-29 је првенствено ловац, не може се о њему размишљати као о средству одмазде односно узвраћања ударца. То ради ЛБА односно јуришна авијација, и тако је 1999. и рађено. Орлови и Г-4 су дејствовали по циљевима на земљи (На Косову и Метохији) а не МиГ-ови 29.

МиГ-35 треба наручити за 6-7 а не за 15 година.

P

Prvo Zivojine nigdje ja ne rekoh da ce moci da lete vjecno, ali do nekih jos 15 tak godina ne bih bio iznenadjen.
Pa ne uzima se ‘starost aviona’ kao kategorija samo u godinama uzimaju se jos tu bitnih paramtera u obzir (kao sati naleta godisnje) Neki elementi ‘stare’ brze neki mozda nikad :).
To za vijek modernizacije se ne slazem s vama.

E o taktici upotrebe niste u opravu, ako moze da nosi stand-off ubojna sredstva o cemu pricamo onda…inace jeste kod nas LBA djelovala samostalno kao sredstvo za blisku podrsku, ali sad je spremamo da bude sposobna za stand-off dejstva i zar ne mislis da bi pri tom trebala imati i lovacku zastitu?? ..naravno i hipoteticki zavisi od slozenoisti same misije…Ali ne smetni s uma da je avijacija i sredstvo odmazde i samim tim faktor odvracanja.

A

Vidite kakva je situacija u juznoj pokrajini. BiH je kao Jeloustoun, moze da tinja, a moze da eruptira sutra. Nasi MiGovi trebaju da su tu da stite jurisnike, kako je to vec neko spomenuo, i da koliko-toliko mogu da pomognu u obezbedjivanju neba ukoliko nas opet „neki“ jaci savez odluci uzeti na nisan, a za to moraju biti modernizovani i imati barem R77ice (neki od modela). Naravno da se ne mozemo suprotstaviri natou nikad, samo je bitno da mozemo da zadamo dovoljan udarac da se makar zamisle pre udara. Takodje kao sto vec rekoh mislim da ne treba stedeti uopste s obzirom na situaciju u kojojsmo trenutno. „Zivimo kao da ce sto godina biti mir, a spremajmo se kao da ce sutra biti rat.“

P

Zivojine samo da dodam da se slasem sa vama da nije svaka modernizacija opravdana, ali ovde je koliko naslucujemo akcenat na modernizaciji Napadno ubojnog sistema… sto jeste opravdano, I to je ono sto optimalno jeste potreba da bi drzali koral sa vremenom i izazovima u buducnosti.
Inace npr US NAVY planira dublju modernizaciju svih svojih F-18EF oko 2020 koji ce biti u upotrebi do ca 2032. Vijek ove modernizacije je ca 10+ godina.

V

Predsednik nije dužan da zna tačne oznake radara, aviona itd.
To mu isto dođe kao da vi koji poznajete tematiku oko vazduhoplovstva pročitate par tekstova iz oblasti rudarstva i pokušate da izgovorite naziv rotacionog bagera ili recimo reduktora ili elektro motora koji se koriste na njemu.
Očito je da voli RV i da se povremeno izleti sa izjavama.
Bitno je da se avioni modernizuju, a to da li je AV pomenuo radar Žuk 3 ili ME, pa čovek je pravnik a ne pilot…

Odgovori
i

Istina ali ja ne vetrim usta sa temam koje nepoznajem, a nisam cak ni znacajna licnost. Normalan predsednik bi rekao , avioni ce biti modernizovani i kraj. Nije na njemu ni da objasnjava niti da zna, al ovaj voli da se q..i sa svim i svacim i pride da bude najpametniji.

B

Bravo!

Naj realniji komentar.

S

Ali onda i ne bi trebalo da komentarise kao da je strucnjak za tu oblast, zar ne?

v

Nije duzan da zna oznake radara, a isto tako nije ni duzan da iznosi svoje misljenje i daje izjave oko svega. Jel postoji nacelnik generalstaba, ministar obrane? Svi oni su pre pozvani da ogovore o ovome od njega.

V

„I“ daleko od toga da sam pristalica AV, ali mislim da grešite. Možda mislite da je AV jedini kojim je jezik brži od pameti u pojedinim momentima. Pa vidite Trampa, vidite Makronov blam, a isto gomila ljudi stoji iza njih… Ovaj naš je čak i majka za pojedine. Jbg ne mogu svi biti promišljeni kao Putin.
AV je, pored toga što je predsednik, i čovek sa malim i velikim manama koje imamo i svi mi…
Mogu da ga ne volim i ne podržavam, ali kada radi kao predsednik u interesu Srbije, ima moju podršku čak i onda kada lupi i ostane živ (kao u poslednjoj izjavi).

S

Zanimljive su mi te racunice: bio je 1 (jedan) MiG-29, sad ih imamo 9 (devet), dobicemo 4 (cetiri) pa cemo imati 14 (cetrnaest). A zatim izjava 14 (cetrnaest) a imali smo 0 (nula). Dakle 9 + 4 = 14. A onda 14 – 4 – 9 = 0. Mada, ta matematika me i ne cudi, s’ obzirom koliko se prodaju m za b.

Odgovori
G

Pa ljudi nije valjda da ocekujete ikakvu modernizaciju ili bilo sta slicno,ti njihovi govori kao vojska je bolja,jacamo,ovo ono,to su sve politicki poeni,pa probudite malo svest,zar ne vidite da nam je celokupna vojska,pogotovo avijacija i pvo dno dna.Nama treba posle svih gubitaka i ratova bar 50 godina bez sukoba i gubitaka da bi mogli imati neke ne znam ni ja 4+ generacije i uopste nesto na nivou jacih drzava sto svi vi koji pisete verovatno ocekujete,probudite se malo,koliko nam je drzava siromasna,jedino resenje je da se drzava razvija i da ne ratuje jedno 50 godina pa mozemo pricati o nekoj moći..

Odgovori
d

Možda glupo pitanje.
Zanima me da li bi se ti neki radari, koji bi bili kupljeni za naše 29, a koji bi opet realno daleko bolji i moderniji od naših trenutnih i realnih potreba mogle prebaciti u recimo MIG 29M2 koji bi se nabavio na rednih deset godina.
Uopšte koliko bi se inventara „naših aviona“ moglo u budućnosti koristiti za 29M2 ili daj Bože MIG35

Odgovori
V

Za radar ne znam da li je isplativo prebacivanje, ali veliki deo novog naoružanja je odgovarajući i za Mig 35.
Ne treba zaboraviti da se sa novim radarima našim pilotima omogućiti obuka i za nove sisteme naoružanja. Ta saznanja će koristiti i na novim avionima.

A

Apsolutno da. Posto na kompjuter hocu reci sistem upravljanja vatrom na novim 29kama ima odgovarajucu magistralu podataka za taj isti rada jer ga trenutno i koristi. Jedino montaza je mozda malo drugacija jer radom(nos) nije isti, ali to su stvari mehanicke prirode koje se jako lako rese. Jedino je pitanje koliki je „mean time between overhauls“ tj. i uopste koliko radnih sati imaju, a koliko je planirano da se koriste ti radari, pa da li bi se mozda isplatilo uzimati opet nove. Ja sam nekog misljenja da ce ove nase stare 29ke terati dokle god je tehnicki moguce, preko svih rokova, pa sve i da stignu neki novi avioni, jer nama jedna eksdrila bilo kojeg vazduhoplova ne pomaze bas puno. Treba nam, ako cemo sasvim iskreni biti barem 50 visenamenskih aviona jer smo „vojno neutralni“ sa raznim stranama koje imaju pretenzije ka nama, sto otvorene sto skrivene

Z

Ja se iskreno nadam da ce modernizacije biti jer tek tada citava prica oko ovih letelica dobija puno smisao. Ako je smisao samo air policing i ne razmislja se u kakvim vremenima zivimo i koliko je potrebno i za najmanju tenziju, ne daj bože neceg goreg onda bolje da su oni euri otisli na neku drugu stranu.. ja ne razumem zasto ne bi imalo smisla ugraditi ovaj radar na avion koji ima resurs 10 ili 12 godina? Zasto ne bi u tom periodu radili posao kako treba? Zasto bi neki u susedstvu vec sad ili za koju godinu imali prednost u detekciju 29ki u nekoj ne daj boze situaciji? Ako su dati neki povoljni uslovi a verovatno jesu to treba iskoristiti. Nije bas da nam se nude neki izbori.

Odgovori
m

Da se ne lažemo. Svrha modernizacije je da naši migovi mogu da pariraju hrvatskim f16 u potencijalnom sukobu iznad bih, recimo. Neka stručniji kažu može li ova modernizacija 29ke da bude konkurentna baraku koji će dobiti hrv. Sigurno je da će 29ke biti spremne i modernizovane do prispeća f16 kod susjeda,a to znači za dve godine najkasnije. Koliko se to isplati je sekundarno pitanje.

Odgovori
D

Koliko se u zadnjih nedelju dana pisalo HR ima problem dobijanja tzv. SLEPa za njihove F16 „BARAK“.

V

A ko kaže da će Hrvati uopšte kupiti Bureke?
Zapela nabavka, Ameri ne daju garancije za revitalizaciju aviona…
A i suma koju treba da plate za Barake im nije baš istinita. Sada ispada da je ta suma za 30% veća.

T

Ponestalo je prepotencije..
Mada ne sumnjam da ce ipak naci nacina da modernizuju lovacku avijaciju, da li sa ovom ili onom varijantom ili drugim tipom.

o

@Dragan Dubonjac Prestani čitati srpske medije i tabloide. Kupnja eskadrile F-16 je ozbiljan posao od 500 milijuna dolara, što znači sve mora biti apsolutno u redu sa dokumentacijom. 500 milijuna dolara nisu mali novci, tako a nema teorije da će kupnja proći kao npr. kupnja MIG29 od strane srbije, gdje se dan danas zapravo zna jako malo o toj kupovini. Skoro ništa nije javno. F-16 će biti spremni kada se sve potpiše i provjeri, gdje prvi avioni dolaze tek u 2020.

P

@ oxo
Pa i ne treba da se zna sve, i bitno je da su avioni tu. U vasem slucaju je kao sve transparentno a u stvari nije nista, jer jedno se prica a stvarnost je drugacija. Mislim da je na pomolu velika blamaza u vasem MO, i to me ne raduje…Kako stvari stoje izgleda da je Lokid Martin procijenio da im nije u poslovnom interesu da podrze posao sa ‘baracima’.

B

@oxo

Vidi- kupovina od strane Srbije je kupovina od strane Srbije. Pa kako god je obavimo i šta god da uzmemo.

Kupovina eskadrile baraka je kupovina USA letjelica od strane USA za tamo nekoga ko radi šta mu se kaže. Biće onako kako vam se kaže i kad vam odobre. Vaše je da budete tihi i date lovu. To je to. Tako da- slažemo se- ozbiljan posao i biće sve uredu- vi imate lovu, a oni lovu žele- ne vidim način da lova zaluta, samo budite strpljivi.

P

oxo

Srbija nije kupila 29-ke, tako da poređenje o kupovini ne stoji.
Ono što je nepoznanica u našoj trgovini s Rusima je hoće li biti modernizacije, kakva će biti i shodno tome šta se od naoružanja uzima.

Pozdrav!

I

Perice, sve se mora znati.
Kako ces donjeti pravilnu odluku na izborima ako ne znas sve?

M

Dobro, stavi pod nazivnik donacija…..ali nakon znaka jednakosti ne stoji znamenka 0

P

Insajder, u poslovima nabavke oruzja nije pozeljno zbog zemlje prodavca da se objavljuju svi detalji, jer je vjerovatno pod poslovna tajna p amoze imati ozbiljen posledice, to ovi koji te ubjedjuju da je suprotno, lazu, to nigdje ne postoji u svijetu. Inace nas posao sa Rusima je ispood svake cijene pa zato Rusi i ne zele da se puno objavløjuje jer bi i njohovi drugo ‘saveznici’ kao Jermenija npr trazila isto kao Srbija.
Evo opet primjer Hrvatska, gdje kao sve poznato i transparentno a u stvari vrlo bitno se ne zna, tipa zasto je odjednom povecana stavka u buzdetu, nije poznato da li su obezbjedili podrsku za tkz SLEP program, a ministar prosle godine je tvrdio da je to rijesena stvar…ma cirkus…tako da ta transparentnost puno ne vrijedi.
Ako je o glasanju rijec, mozes i cijeniti prema djelima..tipa odnos receno-ucinjeno…

B

@ oxo
Vest nije potekla od srpskih medija i tabloida, već su je preneli sa index.hr. Tekstovi sa istom tematikom se nalaze i na defender.hr (ali pošto postoje mišljenja da su pristrasni prema Gripenu, njih možemo i da ne uzmemo u obzir). Dakle informacije o tome da LM odbija SLEP, da nije uračunat PDV, da nije uračunata logistika, da se možda planira nabavka nekog drugog aviona, s obzirom na veličinu planiranog budžeta, itd., itd. potiču iz vaših, a ne naših medija. Mi to samo prenosimo i ništa više.

m

Prvo bi naglasio da ce kupovine Baraka biti iako se u medijima proširila vijest da nebude, da nema garancije itd. Tu dezinformaciju je proširio defender.hr koji navija za gripen budući da su plačeni da govore sve u korist gripena i nadaju se odustajanju od Baraka i prelazak na gripen. ….. Od osobe koja se bavi novinarstvom i koji je bolje upoznat na terenu sam otkrio da nije problem u Sleepu, iako ga Izrael nije radio ali o ni ne treba raditi sleep jer ima vlastitu avio industriju i večinu dijelova rade sami naravno uz dozvolu Lockeeda Martina. …. A to što se odužilo nije problemu avionu nego u dogovoru između Izraela i Lockeeda Martina da i oni dobe dio kolaća, jer Lockeed Martin to nebude radio besplatno. Dakle Hrvatska kupuje od Izraela a Izrael mora omogučiti sa Lockeed Martinom taj sleep. ….. I F16 su modernizirani 2014 godine dakle podržava najnoviju elektroniku koju je razvio Izrael, podržava novo naoružanje i jos sleep dakle da se zamjene svi dotrajali dijelovi i bit će ko novi.

V

Marko, da li si svestan šta si napisao…
Da te podsetim, napisao si da Izraelci imaju svoju avio industriju i da mogu raditi na avionu šta im je drago.
E pa neće da može, mislim možda i može, ali kod nekog drugog proizvođača, ali kod Amera jok.
Postoji činjenica da proizvođač aviona F16 odbija dati saglasnost za Sleep program. Zbog čega, to je manje bitno. Ako bi Izrael uradio neke Sleep varijante u svom aranžmanu i na svoju ruku, misliš li da bi onda dobio sledeću tranšu aviona po povlašćenim cenama.
Pominje se i varijanta da LM traži da se F16 vrati na oriđinale blok što opet znači da nema Izraelskih džidža-bidža. Na kraju će verovatno tako i biti uz dobrano uvećan i finalni trošak u odnosu na prvih 500 milki.

S

Zaboravite na potencijalni sukob, jer je Hrvatska članica NATO. Što se tiče portala Index.hr, on nije ništa bolji od ovdašnjih tabloida. Što se IAI i prodaje F-16 tiče, IAI ih ne bi ni nudio na prodaju da nema prethodnu saglasnost LM. Ende.

B

Da li da zaboravimo i sukob u Bosni? Tu vam ne važi član 5 (ili koji li je već).

N

„Banja Luka -Vidi- kupovina od strane Srbije je kupovina od strane Srbije. Pa kako god je obavimo i šta god da uzmemo.“

Ko to mi sta to mi uzimamo? Nisam znao da u Banja Luci kupuju MIG- 29?

B

Dodao bih samo da indijska modernizacija nije najskuplja, vec najjeftinija, 14mil. po avionu. Sa novim verzijama motora, unapredjenim radarima, zapadnom elektronikom, novim mamcima, unapredjenim naoruzanjem sa smt-a, i izraelskim sistemom pokazivaca na kacigi. Mi za te pare mozda dobijemo samo bolji radar…

Odgovori
R

Zna li neko trenutni status dvosjeda MiG-21 16180? Cini mi se da je u vrijeme odrzavanje Slobode 2017, bio u aktivnom stanju??

Odgovori
Y

Šta je sve on pričao..
Kada se setim Mercedesa – dobro je što nije lepio nalepnice MiG na Orlove ili sl…
Ovo je pitanje iznad odlučivanja nekvalifikovanih političara već u domenu ljudi kojima je po difoltu patriotizam posao i koji se ne sprdaju sa nabavkama za vojsku…
To što bi se na avione sa rokom trajanja od 10+/- godina ubacivali najnoviji radari – ukazuje na procenu da se možda (opet) nešto kuva – a to je u domenu onih kojima patriotizam (ni)je po difoltu u opisu posla – iako bi morao…
Ja ne vidim logiku (preteranog) budženja lovačke avijacije, a PVO nam je na nivou 50-godišnjaka…

Odgovori
M

Vazno je da Mig-29 leti i to u velikom broju ,radi se na svim poljima! Dolaskom H-145 ,Mi-24 i Mi-17v5 dobijamo novo vazduhoplovstvo!

Odgovori
m

Ja sam za modernizaciju ako se ta modernizacija zavrsi do kraja 2020 a ne tek da pocinje. Ako su ozbiljni u toj nameri ako se to tek kaze za dnevno politicke potrebe to je sasvim drugo. Ne verujem da je zamenio slovo u broj 3 jer sam govori ruski jezik. Mi smo u takvim vremenima da bi morali imati celokupnu vojsku pogotovu RV i PVO u svakom trenutku sposobnu da odgovori svakom izazovu u narednih 10tak godina. Sa tehnoloskim zaostajanjem to je vrlo tesko izvodljivo u savremenom ratovanju. Sta ako mi ne budemo imali para kroz 10tak godina za drugi ili novi lovacki avion, ne dao Bog? Sta ako neko kroz tih 10tak godina isprobava na nama opet neko svoje oruzje? Hocemo to docekati sa ovim Mig29 ili sa modernijim i znatno efikasnijim sistemima na njemu? Ako sada nismo nabavili mocniji ili novi avion ko garantuje da cemo do toga doci za 10tak ili 15 godina. Za sve te godine svet moze da se preokrene naopacke ukljucujuci i nove tehnologije a mi smo tu gde smo i danas. Pogledajmo Siriju kao najbolji primer sta mogu uraditi 3 diviziona S300. Onaj ko je skoro svake nedelje bombardovao tu zemlju odjednom se nasao u sosu. Gde je pocela i vlada u Tel Avivu da se drma. USA je vrsila neke napade ali tamo gde S300 nema domet. To govori da i najvece svetske sile kada budu svesne da protivnik ima moderne i mocne sisteme tesko se odlucuje na agresiju bez obzira kolika ta drzava bila, mala ili velika. To demantuje sve one koji govore da nam 99te ni S300 ne bi nista pomogao. Ali bi 90tih god. tada morali pored S300 nabaviti ili Tungusku ili Tor za njegovu zastitu. O modernizaciji Mig29 govori se vec vise od 2god. ali to je izgleda jos na dugackom stapu. Ako se modernizacija vrsi na pola isteka resursa onda zaista nije ni potrebna.

Odgovori
B

Bez da branim političara koji kao i svi oni najviše voli da sluša svoj glas- jedno pitanje:

Koliko košta po aparatu, da se nabavi jedna letjelica istih ili sličnih karakteristika kao planirana platforma? Dakle vrlo agilna platforma koja se može adekvatno koristiti i u bliskoj borbi, a da ima mogućnost korištenja BVR naoružanja i AESA radar koji može da u prednjoj polusveri da uoči cilj na 150km ili blisko tome?

Meni tačne cjene zaista nisu poznate. Evo koliko košta Mig29M, neki adekvatan Su, ili nešto od zapadnih aviona sa ovim osobinama, F-16V, Rafal, Eurofighter, novi Gripen?… Lupa on, bez daljnjeg- ali ljudi činjenica je da smo mi do sada uplatili 21 milion evra iz dogovorenog aranžmana vezanog za donaciju 29-ki. Ni eura više. Ostatak će se normalno platiti, ali do sada nije.

Neko je postavio ispravno pitanje: „Zašto AESA na platformu koja će izaći za 10 godina?“. Odgovor je jasan- zato što je ponuđeno kao moguće. Predpostavljam da nije bilo moguće dobiti na poklon 14 migova 35 sa trake- ali je neko ponudio da se u remontovane avione stavi vrhunski radar kao komparativna prednost i mjera odvraćanja, po jako povoljnim uslovima- i naši su rekli „prodano!“. Po meni- jako lijepo. Ako završe sve šta su naumili- skidam im kapu.

Odgovori
Ž

И шта ћемо са тим АЕСА радарима негде око 2030. када ови МиГ-ови 29 буду повучени из употребе?

Навео сам цену египатског МиГ-29М и М2, индијски К и КУБ су били нешто јефитнији.

Неке процене о МиГ-у 35 са АЕСА радаром су 60-70 милиона долара.

Али одакле уопште закључак да ће наши авиони имати такве радаре?

Ž

Banja Luka

Русија још увек нема оперативан борбени авион са АЕСА радаром.

Одакле инфо да смо до сада уплатили 21 милион евра за дониране 29-ке?

S

Živojin Banković
Pa odgovor je jednostavan kupicemo nove 35-ce bez radara i u njih ugraditi te radare i tako ce nas novi aparati kostati jeftinije a radari sluziti duze…

B

Poštovani Živojine,

Postavio sam pitanje vezano za AESA radar i cjenu letjelice vezano za ono što je AV rekao na „Ćirilici“, o tome kako smo mi postigli nešto što je ekvivalent cijene 60-80 miliona evra, uz pomoć prijatelja… i tako dalje. Da li će na naše verzije ići AESA verzija radara ja to ne mogu da znam, sumnjam, ali nova letjelica- ekvivalent tome, na tržištu vjerovatno košta mnogo. Kažete da je 35-ca nekih 60-70 miliona $, vjerovatno su zapadni pandani toliko ili nešto više Eur, i ok. Prostom matematikom 14 letjelica bi koštalo blizu milijardu $/Eur?

Za finalnu cjenu od nešto malo preko 240 mil. EUR (bilo je promjena) mi bi trebali da dobijemo letjelice sa potentnim radarom, kompletnu popunu sa ubojnim sredstvima da ga prate, uključujući R-77 i dodatnu količinu R-27, te još nekoliko važnih komada opreme za ovaj avion.

Sa naše strane preuzete su obaveze vezane za nabavku nove opreme koja se realizuje po planu. Napravljena je izmjenjena strategija opremanja Vojske i desetogodišnji plan. Dakle, ne ona iz 2006-2008, nego nova. Raduje me to, iako je došlo iz Vulinovih usta. Plaćeno je 21 milion Eura u osam tranši do sada po različitim fakturama. To je sve. Izvor nije sa javnog medija.

Što se tiče pitanja „Šta ćemo sa njima 2030 godine?“- Ono ima smisla ako su u pitanju neka veća ulaganja. Za ovolika ulaganja- nema. To je ponuđeno (začudo) i to je prihvaćeno. Prije kraja isteka resursa ovih letjelica planirano je otvaranje novog finansijskog okvira za nabavku novih letjelica. Kao što je više puta rečeno- ovo je prelazno rješenje, što opet ne znači da to prelazno rješenje mora da bude glineni golub- lijepo je što se iz toga šta se može izvlači maksimum. To sam htio da kažem.

Osvrnuo bih se i na priču „mrtvački sanduk“. Iako je Petar doslovno citirao šta je AV rekao- prilično sam siguran da je u tom monologu rečeno nešto kao „Imali smo dva Mig-21 koji je za 29-ku i F-16 mrtvački sanduk“. U smislu borbe sa potentnijim letjelicama. Ja sam to tako shvatio. Imate na netu sigurno snimak te „Ćirilice“- potražite, moguće je i da nisam u pravu. Ali ako jesam- šta je tu sporno? To je tačno, avion je star, prevaziđen i nemožete poslati pilota u njemu mirne duše na zadatak. U okruženju, kako god da je opremljeno naše 21-ce nemaju šta da traže u zraku, u slučaju nekakvog, nedaj Bože, upada u VP.

Lijep pozdrav!

Ж

Banja Luka

Куповином ескадриле МиГ-ова 35 решавате проблем ЛА за 30-40 година, не може се то поредити са 14 половних авиона који ће летети још 10-12 година и који су само привремено решење.

Ž

Бања Лука

Ово прелазно решење је добро а и да имамо и 14 најсавременијих борбених авиона у неком већем сукобу не би много вредели.

Нама је ескадрила ловаца пре свега намењена за мирнодопску контролу ваздушног простора, имало би их смисла употребити у неком сукобу ниског интензитета.

ПВО није комплетна без ЛА али реално за мале земље кичму ПВО треба да чине ракетни системи а не ловци. Савремени ракетни системи средњег и великог домета су већи фактор одвраћања него ескадрила ловаца.

За МиГ-21 је просто требало рећи да је за пензију а не да су “мртвачки сандуци“, да Вас подсетим да смо последњи МиГ-21бис приземљили септембра 2015. и да данас могу да лете два двоседа МиГ-21Ум који су више тренажни авиони. Врло је могуће да неће више летети а нису скоро ни виђени на небу.

Сви ми знамо да је 21 одавно застарео али да ли треба и за Орла рећи да је “мртвачки сандук“ јер у сукобу са неком земљом која има мало озбиљнију ПВО има мале шансе да преживи на бојишту? Исто то би се могло рећи и за Г-4 у ЛБА.

A

Iskreno ne vidim toliki problem u 29kama koliko u G-4 i J-22, pogotovo G-4 u svetlu poslednjih dogadjaja. Po meni bi pri zavrsetku trenazne verzije, trebali uzeti JF-17. Sigurno je lakse leteti na novom FBW avionu sa komplet novom avionikom i modernom instrumentaciom nego na G-4 pa i J-22 iako znatno sporijim. Dodatno mnogo je bolje naoruzan i zasticen samim tim sansa da se sa borbenog zadatka vrati najbitniji „asset“ a to je pilot je svakako neuporedivo veca, a u mirnodobskim uslovima je svakako bezbedniji jer ima moderne sisteme i novu konstrukciju. Na sve to, dopunjavao bi 29ke jako dobro, smanjio troskove i izdatke za trenazu, air-police i sl. posto je jednomotrac, a koristi motor iz iste familije kao i 29ka, pa je logistika i odrzavanje olaksano(mogu se integrisati originalni ruski motori). Integraciju naoruzanja bi resili jer poseduje MIL-STD-1760. Jos bi od Kine sigurno dobili povoljne kreditke uslove…vecinu glavobolja u vezi RV bi nam resio ovaj avion.
Sto se tice radara i 29ki….sve zavisi od cene iskreno. I to ne samo grubo cene u „dolarima“ nego i od svih uslova nabavke i placanja. Da li bi neki „offset“ dobili, u kojoj valuti bi placali. Ako bi recimo RUsija ponudila da im izvezemo nesto, oni nama plate u rubljama, pa mi tim rubljama platimo radare(kao sto planiraju sa Indijom u vezi S-400) svakako bi moj odgovor bio „sto da ne“, ako je cena neracionalno velika, naravno da ne treba, postoje druga resenja.
Slazem se da bi drzava trebala najkasnije za 6-7 godina naruciti nove 29ke gledajuci rokove isporuke, ako bi ih narucili za 10 godina, postoji sansa(gotovo sigurna) da bi opet ostali bez LA jedno vreme dok se ceo proces ne zavrsi.
Sto se tice „odvracanja“ i PVO. Iskreno bez aviona, koliko god da je dobar zemaljski sistem, ne moze nikad raditi punim potencijalom. Prosto zemlja nije ravna, da ne pominjem sto je dolet i potencijalna zona dejstva aviona mnogo veca nego bilo kog sistema PVO. Naravno Srbiji je neopohodna ozbiljna dopuna i na tom polju(Tor najvise zbog HARM-a). Na kraju, koji god radar iz Zuk familije je bolji od N019EB koji je bio los i kad je nabaljen nov ako cemo iskreno. I to, usudio bi se reci, veoma los i zastareo. Jedina slaba karika tog aviona, neracunajuci dolet koji je nama sasvim zadovoljavajuci

B

@AL-41F1

Jedno off-topic pitanje, jer si pomenuo. Tema mi je krajnje interesantna, a radi se o Tor-u kao sistemu. Obožavam ovaj sistem kratkog dometa, sviđa mi se kako je zamišljen, gledao sam proces proizvodnje, izložbeni salon za rakete, pogon u Iževsku, sve, ali sve djeluje kao fabrika u okolini Pariza a ne u Rusiji. Vrlo savremeno i pristojno.

U odnosu na Pantsir, Tor mi je uvjek izgledao kao savremenije, elegantnije, završenije rješenje. Veća površina nišanskog radara, „hladno“ ispaljenje raketa, ali ipak… Kada se stavi na papir- podaci su jednostavno takvi kakvi su: Plafon leta za raketu od 6000m, manja bojeva glava, a uz približno istu brzinu rakete kao 57E6-E na „Pancir“-u, koja ima daleko veći domet- čine da „Tor“ izgleda inferiorno u odnosu na glavnog konkurenta. Logično je što su se naši odlučili za „Pancir“- ako je išta falilo 99-te to je bio domet.

Ipak- vidim da se oba vrlo uspješno prodaju i proizvode uporedo. Ako neko zna neka napiše cijenu na tržištu za jedan i drugi. Da li neko zna koja je komparativna prednost Tora, ako takva postoji, u borbi protiv napada krstarećim ili protivradarskim raketama u odnosu na „Pantsir“? Sistem vođenja, radar? Cjena po komadu? Zna li neko? Ima li smisla nabavljati ova dva sistema uporedo? Funkcija im je, naoko, indentična.

A

Objavljen je jedan izvestaj Viktora Murahovskog, koji je posle objavljivanja skinut sa interneta, navodno na zahtev vlade RF. Naime radi se o efikasnosti sistema Tor i Pancir, konkretno u Siriji. Pominju se procenti ucinkovitosti od samo 19% za Pancir, dok je za Tor 80. Dalje, nevedeni su problemi prilikom pracenja malih meta poput BPL-ova, i da je sistem imao problem sa laznim metama koje su bunile operatore. Naravno, apsolutno nista od navedenih podataka ne mora biti istina. Ono sto smo mogli da vidimo je da prilikom napada na vojni aerodrom 2017, PVO Sirije je imao baterije Pancira rasporedjenje u krugu aerodroma i da su znali kojeg datuma ce se desiti napad jer je najavljeno. Sa satelitskih slika vidi se da je ucinjena steta mnogo veca od one koju je objavila njihova vlada(23 rakete su navodno pogodile cilj, a na satelitskom snimku se ocignedno vidi mnogo vise), tako da se postavlja pitanje koja je realna ucinkovitost tog sistema protiv krstarecih raketa za koje je navodno dizajniran. Naravno ne mozemo meriti efikasnost sistema samo sa jednim korisnikom jer kao sto svi znamo, kvalitet posade je uvek najbitniji, nase posade ce sigurnan sam, biti na vecem nivou.
Ono sta je „prednost“ Tor-a prema ruskim izvorima je da je on specijalizovan za male, visoko manervabilne mete poput protiv-radarskih raketa i raketa zemlja-vazduh, dok je prednost Pancira to sto je svestraniji i ima veci plafon dejstva: ima mogucnost dejstva topom(jurisni helikopteri i avioni pri CAS) i dejstva raketama na vecim visinama(verovatno za dronove klase MALE). Dodatno teze ga je identifikovati iz vazduha zbog platforme na koju je montiran(vise njih zapravo)
Po meni iskreno ’99 nije falio domet nego upravo zastita od HARM-a(Tor). PVO je imala sisteme koji su imali mogucnost gadjanja vazduhoplova na velikim visinama, svakako unutar njihovih tipicnih visina dejstva. Nisanski radari nisu mogli biti ukljuceni konsantno nego samo u sekvencama od po 10 sekundi, sto je rezultovalo da se na vecinu meta nije moglo dejstvovati efikasno inace bi im nisanske radare razneli sa HARM-om. Sam domet, od hipoteticki 10 ili 20km kao takav nije bio problem, nego vreme koje je potrebno da se izvrsi dejstvo na avion, a da ono ne predje te kriticne sekunde. Da stvar bude gora, poluaktivni radarski sistemi zahtevaju da radar bude ukljucen celom trajektorijom rakete. Da smo imali zastitu od radarskih raketa, sistemi Kub i S-125 bi molgi biti ukljuceni konsatno, dejstvovati konstatno sa zasigurno mnogo vecom efikasnoscu. Oboren je F-16 i F-117 uspesno tako da ti sistemi ocigledno mogu oboriti vazduhoplov i to jedan od njih sa neverovatno malim RCS.
E sad koliko je Pancir ucinkovit protiv takvih ciljeva, ne znam, ali sigurno neko u nasem MO zna pa je napravljen izbor. Uporedna nabavka oba sistema bi po meni imala smisla i to da Toru bude dodeljen zadatak zastite Kub-a, kao „armijski PVO“ za sta je i namenjen Kub, dok bi Pancir stitio od krstarecih raketa stacionarne objekte i sisteme od vaznosti, a uporedo bi jedan i drugi po potrebi stitili S-125(jer je teska fizikalija premestiti isti jos uvek na zalost, a mogli montirati lansere na sasiju T-55). To je neka moja ideja, mozda sam nesto grdo prevideo, vi kazite.
Kad smo kod fabrika, naisao sam na video obilaska fabrike koncerna Kalasnjikov, u Izevsku cini mi se, na zalost nisam bio uzivo, malo je reci da sam impresioniran. Roboti, unutra osvetljeno sve lepo, pod sija, sve cisto, uredno, fabrika spolja izgleda fenomenalno, radnici uniformisani sa zastitnom opremom sto se reflektovalo i na kvalitet proizvoda. Zastava izgleda kao sa slika od pre 30 godina, zastitni premazi su im takodje na tom tehnoloskom niovu(mozda i gore iskreno). Uzmem nov CZ-99 u ruke, okidac malo je reci ocajan, kao peska da ima unutra, a korice od plastike…kao sa kontrol table Dacije da su ih skinuli. Masinska obrada navlake i usta cevi je bila dobra to moram priznati, ali to se valjda podrazumeva u 21. veku? Napredovali su Rusi opasno u odnosu na period od pre 20, pa i 10 godina.

Ž

Мислим да тај извештај није био баш толико озбиљан чим се спомиње да сензори Панцира нису могли да открију мале БПЛ али зато могу да открију птице….

B

@AL-41F1

Jeste AL, 19% i 80%, ali šta je uzorak za seriju? To me i buni- gledaj, kada pogledaš podatke- „Pantsir“ je u Siriji oborio gomilu BPL-ova, turski avion, neke krstareće rakete. Rusi mu pripisuju mnogo toga. E sad, koliko ja znam. „Tor“ nije oborio još ništa dole. Nisam pročitao nigdje, možda ima, neznam. Postoji samo glasina da je baš „Tor“, a ne „Buk“ srušio onaj Tu-22 2008-e u Gruziji.

Šta iz toga zaključiti? Da je neefikasan? Sigurno ne- Rusi ih uporedo koriste, jednog do drugoga u Khmeimimu. Kada je počela priča o mogućem američkom bombardovanju Sirije, namjenski su „pojačali“ PVO u svojoj bazi sa „Tor“M2 i „parkiraju“ ga na 30 m od „Pantsir“-a (ako je kao na fotografijama iz baze).

Ne mogu da dokučim zašto je ovo ovako, ali sumnjam da se radi o taktičkoj dezignaciji pojedinog sistema, a ne o tehničkim ograničenjima. Hoću da kažem- sumnjam da se radi o tome da su Rusi shvatili da ne mogu da gađaju više od, recimo 3 mete istovremeno sa jednim vozilom „Pantsira“. U slučaju masovnog napada krstarećim raketama baterija od, recimo 4 vozila treba da se koncentriše na gađanje ciljeva raketama na što većim daljinama. Korištenje topa za blisku odbranu vozila ili okretanje nišanskog radara na drugu stranu da bi se „zahvatio“ cilj koji se provukao kroz prvi talas odbrane i ušao u zonu od 3km-2km znači gubitak još vremena i još ciljeva koji će doći na blisko rastojanje. Osim ovoga, ako bi neko napao bazu sa recimo 40 raketa, od kojih nakon dejstva dalekometnih oružija 30 dolazi u zonu dejstva baterije „Pantsir-a“- vjerovatno nebi moglo da se na svaki cilj puca sa dvije rakete, a lanser bi u nekom trenutku trebalo dopunjavati. Mislim da je zbog ovoga tu „Tor“.- Dezignacija dejstva. Kažeš posadama- sve što prođe na 6km- gađa „Tor“- ostali koncentrišite se na širi obruč. Vjerovatno sistem možeš tako i programirati u automatskom modu dejstva. Nagađam samo.

Bilo kako bilo- trebalo bi se zamisliti malo zbog čega Rusi guraju Tor u Khmeimim. Teoretičari ovoga i onoga reći će da je u pitanju „reklama“ i da je redundantan. Ja sam mišljenja da su ljudi shvatili da je sinergija ova dva sistema „final touch“ da se napravi „zid“ od pvo-a, a zbog nekih specifičnosti „Tor“-a, koje nam trenutno nisu poznate (dobar „automatski mod“, bez posade, brz zahvat ciljeva, ko zna…). Ako bi se tako nešto ispostavilo kao tačno- trebalo bi ozbiljno razmisliti o nabavci barem 4-6 komada i ovog sistema.

S

@Banja Luka
Tor i Pancir nemaju iste zadatke. Tor je namenjen pre svega za zaštitu važnih objekata, aerodroma i za zaštitu strateške PVO. Zato se skoro uvek uz bataljon S-300 ide i bataljon Tor. Kao što je AL već napisao, primarni zadatak mu je bio zaštita od krstarečih raketa, raketa z-z i protivradarskih raketa. Pancir sa druge strane je zapravo usavršena verzija Tunguske i kao takav je namenjen za trupnu PVO. Dakle, i jedan i drugi imaju svoju namenu i svoju svrhu u Sriji.

G

U pravu si Živojine, predsednik kaže samo ono što mu savetnici prenesu, a u ovom slučaju je pomešao radar Žuk ME sa M3, a isto tako je upotrebio zamenu teza za celokupnu cenu aviona od 60-80 M€ sa cenom modernizacije, ali to mu ne treba zameriti jer on je političar i ništa drugo.

Odgovori
J

Zar nisu peruanski 9.12 a ne 9.13 ? Sto se nas tice, kad jedan predsednik Amerike koga bira jelte emancipovan i drustveno svestan narod na pitanje o Belgiji kaze “ A Belgija, prelep grad u Evropi, bio sam tamo par puta“ moze i ovaj nas da lupa. Doduse bolje bi bilo da se suzdrzi od komentarisanja vojnih tema, ali ono sto je meni bitno jeste da se broj 29-tki povecao 3 puta, u njihovu modernizaciju ne sumnjam, dalje da se radi na modernizaciji Orla, ti Orlovi su zadnje 2 god vise u vazduhu, nego predhodnih 12, posle 89-te kupljeni su novi helikopteri i to 11 ako racunamo h145 a najavljeno je jos 7. Ovaj sto lupa ce dovesti kakav takav pvo u Srbiju posle 40+ godina itd.
A da, sve to na grbacu jadnog naroda, netransparentno bla,bla,truc.

Nego zanima me jedan fenomen o famoznih 95% !? Kada god pricam sa ljudima o politici gotovo po difoltu kazu “ ma to prolazi kod 95% ljudi“ Zanimljivo da 95% kaze da to (nesto) prolazi kod 95%, nije mi jasno zasto svako sebe ubraja u onih 5% ?

I neznam cemu to isticanje da je rekao „mrtvacki sanduk“ za mig21 ??? Dobro maznuo je nadimak jednom americkom ajroplanu kako bese „mrtvacki sanduk i fabrika za udovice“ ali dobro. U sv.slucaju jeste mrt.sanduk, muzejski eksponat, penzioner, kako god, za LA nije.

Odgovori
Ž

Перуанци су од Белорусије купили половне 9.13 и двоседе а од Русије 9.13СЕ.

МиГ-21 никада није имао назив “мртвачки сандук“, поготову не код нас. То је наравно био један од назива за Ф-104 и то само у Немачкој.

F

Oko mrtvackih sanduka:
Valjda misli na njihovu starost (za MiG 21).Onaj americki koji pominjes (F-104) je padao i kao nov.
Doduse i od 261 Yu Mig-21 oko 80 je izgubljeno u nesrecama.

P

Digni kotu na 10-tak posto pa se slobodno uvrsti na pravu stranu ; )
Inače da je sitacija 99,9 spram 0,1 posto, svi bi se nagurali u tih 0,1 i to bez da se guraju.
Prosto, niko ne voli o sebi misliti kao o glupom, mada umemo svi ponekad ispasti.

A

@Zivojin Brankovic zapravo Mig-21 jeste dobio naziv „mrtvacki sanduk“ od strane Indusa, bar sam ja nailazio na takav nadimak po njihovih forumima i stranicama u poslednjih par godina. Cisto sumnjam da je nas predsednik citao indijske vazduhoplovne forume(da jeste ne bi govorio Zuk 3″, ali svakako moze covek da ga opise kako god hoce, nije avion osoba da se uvredi. Znam da jako puno ljudi voli keca, samo realno gledajuci jeste poprilicno nezahvalan. Hvale ga uglavnom piloti koji nisu leteli na drugim lovcima. Ogromna brzina sletanja i poletanja, nestabilan, premala vidljivost, ne oprasta greske….stabilnost u „roll-u“ je Bis popravio, ali je drasticno smanjena vidljivost u odnosu na F. Dobar je za velike visine i brzine, za presretanje recimo B-52, ispod 5.000m nema sta da trazi protiv bilo kog lovca od F-5 pa na dalje. Brz jeste, relativno, mimo toga nema nista kao adut osim mozda cinjenice da je bio jako jeftin(samo kratkog resursa i jos kraceg doleta). Kamo srece da je Ex Yu uzela F-5 umesto keceva i licencu makar za sklapanje, ali sta je tu je. Red je da se penzionisu kecevi i da se zamene sa recimo JF-17

Ž

Индијци би скоро сваки авион у свом инвентару могли да назову “мртвачки сандук“.

Кажите било ком нашем пилоту МиГ-а 21 да је тај назив оправдан за тај тип авиона, наравно да се он не би сложио са тим.

МиГ-21 је одавно застарео али требало је једноставно рећи да код нас иде у заслужену пензију а не да је “мртвачки сандук“.

S

Indijski Mig-21 su padali uglavnom zbog udara ptica, čije je množenje oko aerodroma bila posledica katastrofalno loše javne higijene i postojanja divljih naselja.

L

Što se uzbudujete, on se i ne obraća vama nego kako i sam kaže penzionerima, njegovoj glasačkoj vojsci , koji ionako nemaju pojma gdje se radar na avionu nalazi, kamoli oznake i performanse istoga.

Odgovori
N

Ево неколико ситница о ЖУК-у са „Џејнса“
Phazotron-NIIR’s Zhuk-AME – also known as the FGA50 – active electronically scanned array (AESA) radar is poised to begin trials, an industry source has confirmed to… .

The new radar will be installed into the Russian Aerospace Forces’ new MiG-35 multirole combat aircraft and retrofitted as part of an upgrade programme for the MiG-29 ‘Fulcrum’.

„Phazotron-NIIR is completing manufacture of the first AESA radar for the MiG-29,“ the source said. „In December we will assemble the unit and deliver it to the RSK MiG corporation that will integrate it onto a specially prepared fighter jet … and trials are scheduled for early 2019.“

„The whole process is planned to be finished in two years – we will manufacture four radars, integrate them onto fighters and conduct [further] tests,“ said the source.

An export version of the Zhuk-AME – known as Zhuk-AMEh – was unveiled at Airshow China in 2016. According to the source, several foreign MiG-29 operators have expressed interest in the sensor, with one of these potentially fielding AESA-equipped ‘Fulcrum’ before Russia.

Performance details of the new system are scant, but the manufacturer claims the Zhuk-AME can detect aerial targets that are around 160 km away and can simultaneously track up to 30 targets.

Нарочито обратите пажњу на предпосљедњи пасус.

Odgovori
P

I meni je to odmah upalo u oci. Moguce da je to Srpsko RV…vauuu… Inace i gabariti ovog radara su manji pa meni mirise na to da je zato moguca ova opcija zbog potencijalne ugradnje u varijante UB.

Ж

То су дакле само варијанте АЕСА радара Жук.

Ž

Ово су подаци само о АЕСА верзијама радара Жук.

Сетимо се господина Милорадовића који је почетком 2017. године спомињао радар Жук домета 120 километара.

P

Zuk AESA verzija radara niko nije spomenuo da nije Zuk Radar.
Ovo bi u principu bila modernizacija koja bi bila aktulena sigurno narednih 12tak godina.

Jeste opcija bila Zuk-ME to je bilo ospte misljenje.
Ne bi bas toliko AV pogrijesio i rekao ZUK 3, pogotovo sto cita ruski, ALI JE NAJVAZNIJE DA SE SIGURNO IDE SA MODERNIZACIJOM I NOVIM RAKETAMA.
Ni u komentaru dole nisam mislio na neku drugu familiju radara.
Modernizacija je potrebna, prosto 10 + godina nije tako mali vremenski period, a izazovi u regionu nisu manji ni posle 20+ godina.

Ž

Жук 3 не постоји, то смо већ констатовали.

Када будемо званично добили информацију да је потписан уговор за модернизацију и да је она кренула онда можемо бити сигурно.

Модернизација је најављивана и раније али још није почела, две године од како је саопштено да добијамо руску донацију.

Nixon је пренео податке само о АЕСА радару Жук-АМЕ који је извозни Жук-АМ.

D

Šarlatan…

Odgovori
P

Vucic nema pojma o vojnoj tehnologiji, pa onda lupa svasta. Primjer, kada je na vojnoj vjezbi uzeo onu vojnu kacigu i pitao da li ovo moze zaustaviti metak 7,62 mm. Eto to je njegovo znanje. Tako je i sada lupio o radaru koji uopste ne postoji. Nista cudno, samo mi nisu jasni ljudi koji se pale na te njegove tvrdnje. Postoji ona stara Alanfordofska, ne vjeruj lazovu. Ali to kod nas na Balkanu ne pali.

Odgovori
P

Pa je li moze zaustaviti metak 7,62 i koja je minimalna daljina pucanja da moze zaustaviti npr. Da li znate taj odgovor?

Inace moj je utisak da voli vojno vazduhoplovstvo i da sa odusevljenjem voli da komentarise sa pravom, i zato mislim da ce i biti modernizacije. Njemu inace saradnici objasnjavaju detalje on ne mora to znati ali se trudu da nesto zapamti.

v

Pa moze da zaustavi metak 7.62 mm ako ga ispustis iz ruke na kacigu :) Mozda je covek mislio na to :)

B

Pero i vlado

A šta ako se ispostavi da je pitanje ok? Da li je „vojna kaciga“ koju je uzeo možda kevlarna iz programa „1500“? Nisam gledao to, zato pitam?

Naravno, stari vojni šljem iz JNA služi da pod određenim uslovima spasi vojnika od rikošeta, gelera i slično- ali direktan pogodak iz 7,62×25 Tokarev ili iz 357 Magnum ga sasvim lijepo otvori. Bilo je slučajeva kada i manji kalibar najnormalnije uđe i skoro probije i drugu stjenku (zavisi od ugla- zbog sveričnog oblika šljema). O 7,62×39 ne treba ni govoriti.

E sad- ako je u pitanju novi šljem koji dobija vojska- kevlarni- situacija je bitno drugačija. Nivo zaštite IIIA koji imaju bez problema zaustavlja 7,62×25- tako se i kategoriše. Vjerovatno nije znao da kaže IIIA, pa je rekao tako. Inače- i to da znaš- danas na tržištu mogu da se nabave i šljemovi koji zaustavljaju 7,62 x 39 sa pola metra. Ostaviću vam u drugom postu linkove da malo pogledate- neznam da li će ih redakcija skinuti.

Pozdrav svima!

B

JNA šljem:
https://www.youtube.com/watch?v=atV6HytdfSA

Stari francuski kevlarni IIIA šljem:

https://www.youtube.com/watch?v=ga3KhEYeSvM

Specijalni balistički šljem X Shell MK1:

https://www.youtube.com/watch?v=BGC4NtyPDUQ

Г

До сада смо закључили како нема везе са минимумом познавања војне проблематике. Онда сам се престравио кад сам помислио да он исто толико зна, а вероватно и мање, о осталим областима.

N

„Za modernizaciju Miga 29 je potrebno od 60 do 80 miliona dolara“ Pa za te pare se moze kupiti nov Su 35. Vucic prevazisao cak i Vulina.

Odgovori
K

Mozes kupiti su 35,ali klot,nema rebaraca(raketa) :)…Vidim da i dalje ljudi ne kapiraju,sto mogu i da razumem,nastavlja se medijski cirkus dvojice pomenutih,mora da se izreklamira ova prica do krajnjih granica,kao da kupujemo atomsku bombu.

Ž

НР Кина је Су-35С са наоружањем, обуком и логистиком плаћала око 83,3 милиона долара по авиону.

K

@Zivojin Brankovic
Ok,Kina je platila toliko,ja sam mislio da je cena SU-35 bez raketa i ostale pratece opreme 65-70m,moguce da gresim,raznih informacija ima na netu,tesko je utvrditi tacnu cenu i ne dobijaju svi za iste pare,bitan je i odnos dveju zemalja.Uglavnom,slozices se ako je Kina toliko platila koliko bi onda nas tek izaslo,mogu samo da zamislim.Ipak oni su i pre toga koristili Suhoje,cak ga i iskopirali,27-icu koja je platforma za ostale modele,znaci ne prelaze na nesto skroz nepoznato,a mi bi morali da menjamo sve iz korena.Mislim da ovaj posao sa Migovima najbolji moguci u ovom trenutku,ako se ispostuje ono sto je receno na pocetku,da ce se izvrsiti modernizacija i da nece prelaziti cenu od 185m sve ukupno.A ovi sto kritikuju i govore da smo trebali da kupimo nove,ne znam su-30 ili su-35 sta vec ko masta,za te pare mogli bi kupiti samo nekoliko komada,a „sutra“ kad bi hteli ponovo da kupimo npr. eskadrilu ne bi imali dovoljno pilota.E sad po stranu sto Vucic pravi od ovog spansku seriju…

Ž

Наравно слажем се са Вама.

Ово је само привремено решење да се преживи до око 2030. године

А неколико година раније, нпр. око 2025. одлучити шта даље тако да до 2030. (+/-) већ почну стизати нови авиони.

Ми сада сигурно нисмо имали 600-700 милиона долара да купимо 12 МиГ-35 (или М и М2) јер је требало купити и хеликоптере, радаре, ракетне системе ПВО.

Због тога је ово најразумније могуће решење али као што сам написао, само да се преживи и не угаси ловачка авијација или уопште борбена компонента РВ-а.

l

Ako Usna već mora gostovati na TV-u, i pritom pričati o radarima, nemoguće da ne može naći nekog stručnog u svojoj blizini ko ga može pripremiti za to, a ne da on tumači slova kako on hoće, sa sve dahtanjem u bubicu. Taman smo zaboravili miješanje Mi-17 i Mi-35… Ako već ne može zapamtiti sve te oznake, zbog komplikovanosti njegovog posla naravno, ne mora ni pričati o tome, ima ko zna.

Odgovori
B

Živela pravopisna greška…

ŽIVELA

Odgovori
I

80 miliona evra po avionu, nije pravopisna greska, vec namera koja prolazi kod 95% stanovnista, nazalost…

j

Dakle ovako: Peru, modernizacija – 13.5 miliona po avionu.
Indija, modernizacija – 14.5
Egipat, nabavka celokupnog aviona – 48 miliona.
Mi, modernizacija – 80 miliona po komadu.
Moje pitanje je: koliko od tih 80 ide Rusima? Onda ćemo lako da izračunamo šta sve dobijamo za te pare.

A

Nece biti 80 miliona po avionu, nego se pusti prica da to kosta 80 miliona, „ali mi smo to uspeli za(upisi broj na prazno mesto)“, ne znam sta vam nije jasno? Ionako prosecan gledalac takvih programa ili ne zna ili ne zeli da proveri i najprostije podatke/informacije na netu.
No to po strani, lepa vest za radare svakako. Jos samo stok raketa da se obnovi, poveca nalet i VA da malo popusti, pa da se vise ljudi oproba u toj profesiji. Vise mladih pilota nam treba

Ž

AL-41F1

Да подсетим само да је почетком 2017. председник рекао да ће бити уграђени радари Жук 2. :)

B

Znači, sledeće godine ćemo da pređemo na Žuk-4

I

@Bane
Komentar je vrhunski!

a

To sto se veliki vodja izlupeta nije nista novo. 60 do 80 miliona pa puta 14… Gluposti. Bice tu jos mnogo poluinformacija od drzavnih zvanicnika kao i do sada. Mene zanima Petre, vasa konstatacija sa kraja teksta da ako je to Zuk ME, „dobijamo verziju radara koja bi bila vise nego adekvatna od onoga sto nam je realno potrebno“. Ako bi moglo malo pojasnjenje tog stava. Hvala unapred i velika podrska redakciji T6! Samo napred!

Odgovori
Ж

Чему уградња модерног радара Жук-МЕ у авионе који ће бити у употреби још 10-12 година? Апсолутно непотребно.

a

Nije ovde tema da li modernizovati ili ne. To je dilema od pocetka price o „novim“ Mig-ovima, oba stanovista imaju utemeljenje ali autor ne pise o tome nego o mogucnosti da ako avioni dobiju ME radar, da ce to biti vise nego adekvatno onome sto nam je u realno potrebno… Dakle da pojasnim: mene zanima sta je po autoru adekvatno onome sto nam realno treba i zbog cega je ovo preko toga. Hvala.

P

@Zivojin
Pa bilo 10 ili 15 ili 20 avioni se moraju modernizovati da drze korak sa vremenom..a mi moramo koliko toliko parirati okruzenju i trendovima pa makar i 10 god. Ustalom zar verzija MiG-29 iz 85/86 vec nije bio u pogledu avionike zaostajao vec 1997.
Uostalom ako se avioni budu otpisivali za 15tak godina a ti radari i dalje budu aktuelni, pa nece ih niko bacati.

S

alexanto Живојин
Gospodo cemu tolika polemika…
U vezi cene vucko nije pogresio jer je mislio da aparat sa takvim karakteristikama (radar elektronika…) kompletnim setom naoruzanja i rezervnih delova i najvaznije ODRZAVANJEM PO STANJU do kraja koriscenja istog toliko kosta ako ne i vise je apsolutno tacna naravno novo a mi smo sve to nabavili za 200 mil. polovno dakle 4 puta jeftinije…
U vezi radara moguca je greska u citanju ali je i moguca nabavka nadogradjenih zuk m2 radara.U svakom slucaju ce biti MODERNIZACIJA sto je vise nego odlicno…
I jos jedna informacija iz prve ruke ( drug mi je pilot koji uskoro krece na obuku u Rusiju) sva 3 kupljena mi 17 ce biti u potpunosti naoruzana i dodatno zasticena…

Ж

Perica

Ти авиони ако буду модернизовани то би, званично требало да се заврши до краја 2020.

А требало би да буду повучени у периоду од 2027-2031. Сем ако им додатно не продуже век.

Апсолутно се не исплати да се у такве авионе уграђује сасвим нов радар Жук-МЕ или М2Е.

И шта би ми са тим радарима радили ако авиони буду отписани за 10-12 година?

Ž

Strale

Можемо само нагађати и спекулисати шта је председник мислио.

Могли су набавити и 200 ракета Р-77 које коштају 200 милиона долара, па рећи да је све то коштало далеко више од првобитно најављених 185 милиона евра.

Ž

Perica

Зашто се морају модернизовати?

Тај новац је боље уложити у оперативност авиона и да пилоти лете много више него сада.

А не стављати најмодернији радар у авионе који ће летети 10-12 година.

Шта да радимо после са тим радарима?

A

Zivojin Bankovic
Da li se ti radari mogu prebaciti kasnije na mig 35,ako se tako dogovorimo sa Rusima?

Ž

Мени је тешко то замислити.

Зашто се нпр. негде око 2025. не би одлучили за нове МиГ-35 који би имали АЕСА радар (ако до тада буде у оперативној употреби)?

S

Zivojin Bankovic
Gospodine Bankovic koji je to radar koji bi po vama bio sasvim dovoljan a da nije Zuk-ME/M2E…Naravno da ima mogucnost upotrebe BVR raketa R-77 i ostalog naprednijeg naoruzanja…Hvala

P

Zivojine, pa naravno da se pricalo i produzenju zivotnog vijeka. Zar nije receno da ce ovi avioni biti aktuelni najmanje narednih 14 godina. Ali mislim da se bavimo sekundarnim prioritetom.
Osnovna uloga ove eskadrile je u faktoru odvracanja u odnosu na potencijalne izazove iz sireg regiona. Za to svaki avion mora da bude ‘ baba roga u vazduhu’ jer ih nemamo mnogo..kad ih vec nije toliko mnogo neka bar budu u ‘top’ formi za bilo koji izazov…
A koji je zivotni vijek jedne modernizacije..zavisi od dubine iste i potreba ali recimo 10+ do 15 tak godina, ako hocemo biti u toku s vremenom i malo iznad okruzenja.
Kad je u pitanju odbrana, dobra odbrana kosta i to je to.

Ž

Su-35s je mama

Довољан је и постојећи радар или да се евентуално надогради на стандард Н019МЕ или М1Е и да се интегришу ракете Р-77. Мислим да се неко друго решење не исплати јер су то стари авиони.

Perica

Да речено је 14 година али када је то речено? Крајем 2016. године. РСК МиГ нуди продужење животног века на 40 година, дакле наши старији авиони по томе требало би да лете до 2027. Руски из донације 2029-2031. Спомињали се и 45 година, дакле онда до 2032-2036.

Али ми још не знамо када ће почети модернизација (ако је уопште и буде), званично је речено да ће се све завршити до краја 2020. али сумњам да ће то бити тако брзо. И да је заврше, остаје дакле још 12-14 година употребе тих авиона.

Ескадрила од 14 ловачких авиона у рату не значи много, чак ни у сукобу средњег интензитета а не у неком већем рату.

Кичма ПВО треба да буду ракетни системи.

P

A mozda je mislio na Zuk 3D, tj AESA radar sa oznakom FGA-35, koji je interesantan jer ima i dosta smanjene gabarite, pa nije iskljuceno da bi mogao da se ugradi i u dvosjede, inace visoke performanse ovog radara namijenjenog i za platformu MiG-29 su neupitne.
Kako god sasvim je jasno da se ide sa modernizacijom i to je jako dobro.
Inace bilo je i razgovora prije da se razmisljalo o nekoj varijanti modernizacije radara na standard N019M1P itd…

Odgovori
Ж

АЕСА радаре на МиГ-у 29 или 35 још увек немају ни Руси у оперативној употреби.

P

Ja sam samo izneo svoj malo drugaciji ugao gledanja, :)).. mozda je neka oznaka za radar koja nije poznata siroj javnosti npr M3E….
Generalno tacno je da se sve vrijeme govori o varijanti radara Zuk ME kao opciji za modernizaciju.

Ж

Онда нека се наведе М3Е (који не постоји) а не Жук 3. Почетком 2017. председник је рекао Жук 2….

B

@Živojin
Zar nije svima ocito da je pobrkao stvari makar to bilo i dva put? Ali da je dvaput receno i preneseno je da ce biti zhuk da da ce do modernzizacije doci

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: [ANALIZA] Desantno-jurišni helikopter Mi-35M, značajno unapređenje borbenih mogućnosti RV i PVO Vojske Srbije

МилеНС Можда сте у праву али ја бих изнад ратишта пре послао Ми-35М него Х145М или Ми-17.

13. Dec 2018.Pogledaj

omniameamecumporto na: Administracija predsednika SAD blokirala prodaju izraelskih aviona F-16 Hrvatskoj? Da li je nadogradnja zaista razlog?

Zoran Vu , Ništa nitko neće očerupati ili Barak 2020 ili ništa,tako je predviđeno ugovorom. To je stav hrvatske vlade i MORH i oni su tu vrlo jasni, čitaj. Znači sva elektronička oprema i sve nadogradnje moraju biti gore to je bio uvjet, plus SLEP da se taj zrakoplov kupi i naravno inicijalni set izraelskog…

13. Dec 2018.Pogledaj

mmmmax na: Administracija predsednika SAD blokirala prodaju izraelskih aviona F-16 Hrvatskoj? Da li je nadogradnja zaista razlog?

Prošlo je, drugi dogovor je da se drugim ugovorom uzme amerićko naoružanje. Bit će to močni avioni. Ugovor se potpisuje do kraja godine

13. Dec 2018.Pogledaj

Yrraf na: Održano takmičenje „Imam rešenje za pametniji grad“; Među rešenjima i dron za intervencije u vanrednim situacijama

Nije sporno da ljudi kritički misle i da je konstruktivna kritika dobrodošla ali je zaista tužno da neko na ovaj način nipodaštava nečiji rad i ideje. Ljudi su nastupili na takmičenju gde je u konkurenciji od preko 100 učesnika moguće dobiti "čitavih" 5000€ i pojedinci ovde očekuju da za tako "izazovnu" nagradu i uz toliku…

13. Dec 2018.Pogledaj

Boško na: Pušten u rad sistem za nadzor saobraćaja i upravljanje avionima na zagrebačkom aerodromu

Zapravo, to im olakšava život jer ne moraju da prolaze kroz aerodromsko obezbedjenje, verovatno imaju poseban parking, i sve zajedno izbegavaju aerodromsku gužvu. Što se tiče posla, toranj je odlično pozicioniran, sa vizuelnim pregledom cele staze i rulnica.

13. Dec 2018.Pogledaj

Send this to a friend