BEG airport status
LYBE 1611:00 Z 090°07KT 040V130 CAVOK 32/18 Q1012 NOSIG=
Procene troškova obnove flote vazduhoplovnih snaga SAD USAF danas poseduje oko 2000 taktičkih borbenih aviona. Dobar deo njih star je 26-35 godina.

Procene troškova obnove flote vazduhoplovnih snaga SAD

Kako je 13. decembra preneo Flightglobal, Federalna agencija CBO (Congressional Budget Office) koja pruža ekonomske i budžetske informacije američkom Kongresu, objavila je da je prosečan nivo finansiranja Vazduhoplovnih snaga SAD (USAF) poslednjih godina premali kako bi se u predstojećim decenijama na osnovi “jedan za jedan“ stari avioni zamenili novim.

Ovo je zaključeno na osnovu istraživanja CBO u kome se navodi da se među vazduhoplovima koji su skupi za zamenu nalaze borbeni avioni Lockheed Martin F-16C/D, Boeing F-15C/D, F-15E, transportni avioni Lockheed Martin C-130 i bombarderi Rockwell B-1B koji se približavaju kraju svog životnog veka.

CBO predviđa da bi zamena vazduhoplova u sadašnjoj floti koštala prosečno 15 milijardi dolara godišnje u 2020-tim, ta brojka bi se povećala na 23 milijarde u 2030-tim a zatim vratila na 15 miljardi u 2040-tim. Najveće izdvajanje bilo bi potrebno 2033. godine, oko 26 milijardi. U poređenju sa tim u periodu od 1980. do 2017. godine godišnje je za nabavku novih vazduhoplova odobravano oko 12 milijardi dolara a prema navodima CBO u periodu od 2010. do 2017. ta izdvajanja iznosila su u proseku oko 9 milijardi. Pri tom se navodi da je reč o novcu koji odgovara kursu iz ove godine.

Interesantno je da CBO navodi da su troškovi najnovijih borbenih aviona šeste generacije, koji će se prema mišljenjina stručnjaka pojaviti početkom 2030-tih, izračunati na osnovu potrebe za poboljšanjem njihovih tehničkih karakteristika. Tako jedinična cena novog borbenog aviona iz programa Penetrating Counter Air (PCA) koji bi zamenio F-15 i F-22 mogla biti čak oko 300 miliona dolara.

Nije sve u novom / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Agencija napominje da bi troškovi zamene bili niži ako bi vazduhoplovne snage odlučile da produže životni vek nekih vazduhoplova ili ako bi troškovi nabavke nekih novih bili niži od onih koje je ona projektovala. Prema podacima CBO, flota USAF uključuje oko 2000 borbenih aviona, 150 bombardera velikog doleta, 1100 transportnih i višenamenskih aviona, 450 avio-cisterni, 500 izviđačkih i aviona za elektronsko ratovanje, 1200 aviona za obuku i 150 helikoptera i konvertoplana.

Najveći deo flote je star 26 do 30 godina, ti avioni su ušli u upotrebu krajem 80-tih i početkom 90-tih godina prošlog veka a finansiranje njihovih nabavki su bili deo narastanja odbrambenih sposobnosti u 80-tim godinama, navodi se u CBO. Godišnja izdvajanja za nabavku novih vazduhoplova su dostigla vrhunac u 1986. godini sa oko 29 milijardi dolara ali su zatim do kraja 90-tih imale stalnu tendenicju pada.

Ti stariji vazduhoplovi iz ere Hladnog rata mogu se pokazati skupim za zamenu. Najveći troškovi USAF su projektovani za zamenu vazduhoplova starih 26-30 godina kao i onih koji su stari 31-35 godina kao što su avioni B-1B, F-15C/D i F-16C/D. Još jedna grupa vazduhoplova sa velikim troškovima zamene su oni stariji od 55 godina am oni uglavnom uključuju leteće cisterne Boeing KC-135 i bombardere B-52.

Ipak iz CBO se istovremeno naglašava da su prognoze za period do 2050. godine veoma nejasne jer kako se navodi ‘’promene u oblasti nacionalne sigurnosti i budućim budžetima vazduhoplovnih snaga nisu poznati’’. Međutim kako u ovoj agenciji nalašavaju dugoročno prognoziranje je korisno jer može pomoći Kongresu, Ministarstvu odbrane i USAF da donesu odgovarajuće budžete za nabavku novih vazduhoplova.

Komentari

m

Pa zašto ne uzmu Barake iz Izraela? Mi iz hr bi mogli poslati stručnjake koji će im objasniti da su 35 godina stari avioni jeftiniji za održavanje i nalet od novih. Također, izraelska oprema i naoružanje ima mitske mogućnosti koji nadaleko nadilaze novu američku tehnologiju. I na kraju – nakon SLEPa, ti avionu su jednaki ako ne i bolji od novokupljenih te se mogu koristiti još 30 godina, što je vjerojatno i više nego planirano trajanje novih američkih.

Odgovori
B

Max
U jednom postu sam ti rekao fa pogledas na koliko starim F 16 leti US airforce. Izgleda da godine za tenbe nisu iste kada je u pitanju RH. Izrael ce jod slijedećih 10 godina letiti na baracima ali za tebe nije isti broj dana u godini za RH i Izrael ili SAD. Potpuno si sam sebi kontradiktoran i tvoji komentari su neobjektivni.

m

Barba tocno si napisao, Izrael ce jos maksimalno 10 godina letjeti na Baracima, tj. dok i zadnji ne zavrsi na otpadu. To je i realno, jos par godina ce se aktivno koristiti dok ne stigne kompletna zamjena, a zatim ce letjeti sporadicno za trening, mozda pokoje bombardiranje ili kao vjezbovna meta. Znaci slazemo se da je rijec o otpadu.

A

Letni sat na F-15C je 45.000$, sto ce samo rasti sa staroscu aviona. To je onaj problem sto dosta ljudi ne vidi u starijim avionima. Da Mig-29A ili F-16 Block 30 sa novim radarom i raketama ce biti funkcionalan i „potentan“, samo drzati ga letno sposobnim narednih 20 ili 30 godina ce biti sve skuplje i komplikovanije(bez obzira imaju li odrzavanje po stanju ili SLEP). Zato struka potencira da su nase 29ke samo prelazno resenje. Mogli bi oni da lete i preko tih 15 godina, ali se ne isplati uz to postaje rizicno. Za sad je ok, samo nadajmo se da ce za 10ak godina biti novca za potpuno nove lovce i naoruzanje jer za razliku od Amera, nemamo domacu industriju koja to moze brzo da proizvede.

Odgovori
Y

Sve je u vašem komentaru tačno, ali ne zaboravite da su i novi F-35 i F-22 jako skupe mašine i zahtevne za održavanje. Da ne pominjemo ludačke cene razvoja koje su pojele budućnost USAF-a. Samo podelite ludačkih 400 milijardi ulupanih u JSF program sa potrebnih 15-20 milijardi godišnje potrebnih za obnovu flote pa se vidi da je kompletan budžet za obnovu otišao za masne provizije i menadžerske plate u LM-u. Surovi kapitalizam i lobiji ubijaju i najbogatiju državu na svetu. Pomiriće se prosto sa činjenicom da moraju da režu flotu, imaće manji broj potentnijih platformi i značajan udeo UAV u sastavu a obzirom da se svet već dosta promenio i sve je više multipolaran, neminovno će morati da smanje prisustvo u nekim delovima planete pa im te mašine i nisu potrebne.

E

Cijena F-35 programa (za USA) je 400 milijardi USD za razvoj I kupovinu aviona, a trosak upotrebe do kraja ocekivanog zivotnog vjeka (2070) jos nekih 1100 milijardi USD. Plan za USA je nabava oko 2500 komada, od 2011 do sad proizvedeno ukupno 500, 2018 proizveden 91 komad.
Razlozi starenja flote su duzi vjek trajanja zmaja i oslanjanje na modernizacije, znatno skuplje novije generacije i nedostatak konkurencije (pad ulaganja u nove avione 2010-2017)…

A

@Yrraf
Kod F-35 nije problem u „surovom kapitalizmu“ nego bas obrnuto. Nizom vladinih intervencija, sve je rastegnuto i podeljeno, a nikakve trzisne konkurencije zapravo nije ni bilo. Kad se desilo kasnjenje, odlaganje, neispunjavanje rokova umesto penala, dobili su jos vise i vise para i tako svaki put! To nije kapitalizam. Lobiranjem se rasula proizvodnja po celoj Americi, da bi se dobilo „zeleno svetlo“ za finansije, a za uzvrat radna mesta koja ce garantovati glasove na izborima. Zalbom Boinga, dobili su deo kolaca iako su izgubili originalni konkurs i uopste im nije bilo mesto u projektu…Jos jednom, to nije kapitalizam.
Da je kapitalizam, trziste bi radilo svoje, a ne vlast. Sto je najgore, to se desava i u civilnom sektoru gde se Boing opet kukavicki zalio, pa je vlada stavila takse na Bombardijeov/Erbasov avion koji uopste nema direktnog konkurenta od strane Boinga. Da ne psujem, poneli su se kao „3.14cke“.
Sad Ameri pokusavaju politickim pritiscima nametnuti svoje inferiornije sisteme tipa Patriot, kupcima koji zele S-400. Kad im ide na ruku onda „kapitlizam“ ali kad gube onda im smeta kako isti funkcionise. Zato im ne verujem nista, ni njima ni EU, dupli, trostruki i cetvorostruki standardi. Nikad ne znas na cemu si. Sreca po njih pa su avione 4. generacije neverovatno dobro napravili, inace ne znam sta bi radili.

S

Avioni stariji od 55 godina…

Odgovori
P

Interesantno kako su vecina zemalja NATO (EU) unistile svoju vojsku i dovele je na nivo lovackog drustva dok Amerikanci i dalje održavaju najveću vojnu mašineriju na svetu.

Odgovori
G

A sad je jedan glup komentar od mene (za mene glup) za one koji pisu jos gluplje komentare na temama koje se ticu nasih Migova-29 starih 30 godina koje zelimo modernizovati…
Kako mogu Ameri da lete i modernizuju svoje kante stare 30 i vise godina i to se smatra OK,to niko od ovih pljuvaca na Migove-29 ne kritikuje,a to sto mi zelimo modernizovati nase Migove 29 nije OK i to su stare kanturine koje jedva lete itd…aj’de molim vas probajte mi vi pljuvaci starih Migova 29 da mi objasnite to,zasto Ameri modernizuju svoje stare kante i zasto je to po vama OK,a nije dobro sto mi zelimo da modernizujemo nase stare avione????
I zamolio bi administraciju sajta da pusti ovaj moj tekst u etar,jer smatram da je i vama vise muka da „gledate“ glupe komentare pojedinaca koji pljuju samo iz mrznje i objesti, ni zbog cega vise.E pa da vidimo sad sta ce takvi da napisu kada je gore u tekstu lijepo napisano koliko je sta staro u Americkom vazduhoplovstvu.
Hvala i svako dobro🇷🇸.

Odgovori
A

Naravno da se isplati modernizacija jer je jeftina(zato sto su avioni poklonjeni) samo ne mozemo racunati na vise od 15 god. pouzdane ekspoatacije. Letni sat je sad oko 20.000$, a na novim 29kama je verovatno duplo manji. Uz to remonti i odrzavanje ce biti sve skuplji i skuplji posto ce vise delova morati da se zamene…u tome lezi racunica za nove avione. Da ne pominjem resurs koji je visestruko veci sto za motore, tako i za sam zmaj. SAD uvode nove F-35, F/A-18 razmisljaju i o novim F-15….samo ih koce kasnjenja projekta, budzetski deficit i sve veca starost mornarice….jednostavno konstano ratovanje je napravilo malo ozbiljnije posledice i sad ce morati malo da se stegnu. Rusija npr. konstatno uvodi nove avione(pretezno SU-30SM i SU-34), helikoptere, polako i plovila, tenkove, o PVO i balistickim raketama da ne govorim. Kina sve od nosaca aviona preko podmornica do lovaca, Indija takodje….jednostavno ne moze se racunati da ce tehnika doveka raditi, pogotovo kad se intenzivno koristi. Da je srece ispucali bi resurs ovih nasih 29ki za 7-10 godina pa da piloti imaju veliki nalet, ali da, modernizacija ukoliko se uklopi u onih 180 miliona se definitivno isplati.

F

@ Gus

Kao prvo, niko nije kriv što je MiG-29 koncipiran da bude jeftin, robustan, low-tech frontovski lovac i naslednik MiG-21 koji može da se održava na njivi. Takav je bio i ostao svih 30-ak godina koliko postoji a takva mu je i „modernizacija“. Suštinski je i danas isti avion sa skoro istim (ne)mogućnostima i naoružanjem kao 80-ih. Modernije verzije (SMT, UPG) nama nisu dostupne i naši piloti ih mogu videti samo u emisiji „Dozvolite“.

Američki avioni su, iako podjednako stari kao ruski, kroz svoj radni vek dobijali najnoviju elektroniku, računare, naoružanje i radare što je znatno unapređivalo njihove mogućnosti i performanse. Ali su zato i skuplji i osetljiviji i ne mogu da se servisiraju u štali kao MiG-29.

Uostalom, pogledaj i sam slike cockpita američkih aviona (posebno F-16 i F/A-18) i našeg „modernizovanog“ MiG-29. Pročitaj i uporedi njihove TT karakteristike, spisak opreme i naoružanja i biće ti jasno koja je razlika (većinu detalja je opisao Tango Six). To nije govor mržnje nego činjenice.

Drugo, treba da prihvatiš da je takvo komentarisanje možda i stvar ličnog ukusa. Evo recimo, nekome su saćasti lanseri na MiG-29 bolji od AGM-65 Maverick i AGM-88 HARM raketa, GBU-10/12/24/27 Paveway laserski navođenih bombi, JDAM i AGM-154 JSOW zajedno.

Nekome je opet periskop na dvosedu MiG-29UB bolji i efikasniji od Litening II nišanskog kontejnera, AN/ALQ-184 ometača i AN/APG-68 radara na F-16D.

Takve komentare lično ne bih nazivao „rusofilskim“ već jednostavno svako formira svoje mišljenje na bazi onoga što je pročitao, video, doživeo.

E

Nisam mrzitelj Mig-29 I mislim da je modernizacija (ako se nemoze u skoro vrijeme kupiti novo, a novo je jedino parvo rjesenje) dobra i potrebna. Da li je to u Srbiji dobro rijesenje to zavisi sto to Srbija zeli. Ako se ulozi novac u modernizaciju na nekakav SMT standard onda, recimo, s relativno malim budetom, upitna potreba ulaganja u Orla… mozda bi tada bilo pametnije uloziti u nesto drugo PVO, BPL,… Ako sa ne ide na modernizaciju 29-ki, onda vec sad treba raditi na odluci za nasljednika koji bi onda trebao doci za ne vise od 5-7 godina.
Zasto ima vise smisla modernizirati F-16 nego Mig-29: Pa ta dva aviona su dizajnirana sasvim drugacijom logikom prvenstveno zato sto 29-ka je napravljena kao masovni jeftiniji frontovski lovac koji je potrosan, Prve 16-ice su dizajnirane za 6000h naleta dok su 29-ke za 2000h. Kasnije se to povecalo na 8000h za F-16 I 3000h za Mig-29. Za 29-ku nije poznato da postoji sveobuhvatni zahvat za produzenje zivotnog vjeka, do za F16 postoji SLEP (LM za USAF dize Block 40/42 na 12000h, a Block 50/52 na 13500h naleta). Cak I kod novih verzija razlika je velika: Mig-35 se deklarira na 6000h, a F-16 Block 70/72 na 12000h.
Dakle ti F-ovi ipak duze traju…

G

Falcon

Poredis nase trenutno remontovane ne i modernizovane Migove-29 sa najmodernijim verzijama F-16 itd…to druze nisu cinjenice nego cista mrznja i objest.Samo tvoje uporedjivanje Migova 29 sa stalom jasno govori kolika je tvoja mrznja prema tom avionu.To naravno nema veze ni sa istinom ni sa realnoscu.

Drugo,pa i Rusi su svoje 29-ke vremenom modernizirali.

Trece,tek kada se odradi modernizacija (ako je ikada bude i bilo) i kada vidimo svi ovde koji pratimo vojnu avijaciju sta je to modernizovano na tim avionima mozemo reci dal je to dobro,dal to valja,dal smo dobili bolji avion i koliko bolji nego sto je to bio pre modernizacije,kakav je u poredjenju sa konkurencijom itd…Mozda tada ovaj tvoj komentar bude imao smisla,sada nema apsolutno nikakvog niti je dao odgovor na moj prvi tekst.
Pozdrav i svako dobro.

A

@Ed Odakle info od 6.000h za Mig-35? Ako sam dobro upamtio trebalo bi biti 8k. No svejedno, novi Mig-29M za Egipat su bili vise nego duplo jeftiniji od novih F-16 koji su planu za Bugarsku recimo, ajde sa AESA radarom nek bude duplo. Znaci 6000×2 mu dodje isto 12, tako da cena/resurs je identicna. Letni sat je manje vise tu negde i zavisi od raznih stvari, naravno cena goriva itd. itd.
Ako je dugovecnost prioritet, najbolja opcija je mornaricki avion kao npr. Finska F/A-18 i imaces duplo duzi resurs u normalnim uslovima posto je dizajniran za mnogo goru torturu(Iranci i F-14). Isto mozes i sa 29K da postignes.
Ako se Srbija uklopi u onih 180 miliona za 14 aviona(efektivno 11 jednoseda), apsolutno se isplati modernizacija jer u to ulazi naoruzanje, ne samo oprema na avionu. Bilo bi dobro bar 20 da se nabavi s obzirom kolika je zemlja, ali na zalost nema pilota

F

@ Gus

MiG-29 je zaista pravljen da se održava u štalama i ambarima i improvizovanim objektima i da može da poleti sa nepripremljenih PSS – livade, njive, sportski travnati aerodromi, zato su mu usisnici vazduha projektovani kako jesu. Ovo je opet – činjenica.

Pravljen je od loših i jeftinih materijala da bi se što lakše „štancovao“ u modifikovanim i izmeštenim fabrikama, baš kao što je to rađeno sa vojnom industrijom u II svetskom ratu.

Takođe, forsiranje low-tech lampaške i analogne avionike je urađeno s namerom da preživi EMP nakon nuklearnog udara. Ceo avion je u stvari koncipiran da preživi nuklearni rat u kojem bi među prvim metama bili upravo aerodromi, fabrike, gradovi i ostala strateška infrastruktura. Verovatno bi uz Harrier-a bio među retkim borbenim avionima koji bi mogli da se bore neposredno nakon atomskih udara.

SSSR je očigledno veoma ozbiljno shvatao mogućnost izbijanja atomskog rata pa je ovakav koncept aviona možda tada i imao smisla.

Međutim, vreme i praksa su ga pregazili, avion nije prilagođen realnosti i potrebama modernih bojišta. Zato ne vredi ulagati u njega.

P.S. Poredio sam F-16 i F/A-18 istog godišta kao naši MiG-29, nisam ni pominjao najnovije verzije. Pogledaj recimo karakteristike F-16MLU. Imaj u vidu da je 1985 i Mirage 2000 bio razmatran od strane JNA kada je naprasno doneta odluka da se kupi eskadrila MiG-29 (pročitaj i u kakvom su stanju bili kada su sleteli na Batajnicu) pa pogledaj i njegovu modernizaciju Mirage 2000-5.

Uporedi sve te zapadne lovce iste klase iz 80-ih koji su u međuvremenu modernizovani sa našim MiG-29 (koji je kao neka podvarijanta SD verzije) pa zaključi gde je na lestvici naša 29-ka.
Rusi su davno stavili primat na mnogo kvalitetniju i potentniju familiju Su-30 lovaca, šta misliš zašto su zaobišli MiG-29?

A

@Falcon
Indija koristi Mig-29UPG i modernizovane Mirage-2000. U domenu vazduh-vazduh, Mig-29 je prosto superiorniji po svim parametrima. Veca paleta naoruzanja, razni tipovi navodjenja, jos 80ih je dolazio sa HMS sistemom, o kinematickim performansama da ne govorim, a trenutno ima i superiorniji radar….U domenu vazduh-zemlja Mirage-2000 je opet neuporedivo napredniji sa boljom opremom i naoruzanjem. Zato u akcijama koje Indusi zovu „surgical stike“, lovacku pratnju pruzaju 29ke, a posao bombardovanja vrse Mirazevi. Tako sam bar citao po njihovim forumima(mozda izmisljaju). Pored poprilicno ozbiljne flote SU-30MKI, opet su modernizovali 29ke i imaju plan za jos jednu modernizaciju radara i SUV tako da ispada da taj avion ipak ima svoje mesto i u jako kvalitetnim i opremljenom RV. Cena ga prosto opravdava kao i u nasem slucaju. Ali da, na duze staze, zmajevi prve generacije su poprilicno nezahvalni jer su pravljeni, kao sto si sam rekao, da budu potrosna roba usled nuklearnog rata. 29M/35 je ispravio te nedostatke, no zato se i ne planira zadrzavanje nasih 29ki duze od 15 god. To je kao sto je 100 puta receno od strane generalstaba i ljudi iz struke, tzv. „prelazno resenje“, ali kao takvo je opet jako jeftino u poredjenju konkurentima. Pogledaj samo koliko je Rumunija izdvojila za svojih 12 polovnih F-16ki(nesumnjivo kvalitetan avion, ali opet)

G

Nema od ovog ništa. Kriza je. Piši propalo. Za 20 godina usaf ce imati max 500 u tom trenutku savremenih borbenih aviona.
Naravno, sa linearnim smanjivanjem broja savremenih borbenih aviona u celom svetu.

Odgovori
M

Na gornjoj slici F-16 izgleda odlicno sa motorima od A-10 :)

Odgovori
I

Dobro primećeno!

G

15-23 milijardi godisnje, ma da kako da ne. Pa amerikanci na pocetku za svaki trosak objaclve narodu kako ce biti jedna cena, a 10 godina posle kad taj projekat jos nije zavrsen objavljuje se kako je vec potroseno 3 puta vise, i da treba jos toliko da bi se zavrsilo.

Odgovori
Y

USA se neće odreći prevlasti na moru i vazduhu ni po koju cenu, pa posle Obaminog perioda rezanja troškova za vojsku nakon finansijske krize, sa Trampom uvode praktično militarističke budžete, a njihove prve efekte je realno očekivati za 5-6 godina.
Cene su neverovatne i ko zna šta još možda naručuju od svog vojnog komplexa što pokrivaju cenama aviona i sl. pred javnošću..
Najbitnije – ovo im je veliki zamajac razvoju privrede i tehnologije.
Već sada, u nekoj valjda predserijskoj proizvodnji, izbacuju po 100 kom. F-35 godišnje – koji je takođe prenaduvan po ceni, pa im i inostrani kupci dodatno posredno finansiraju vojni budžet.
Ne postoji neisplativ veliki projekat – čak iako je neuspešan – ukoliko je praćen brojnim tehnološkim inovacijama primenljivim i na druge projekte…

Odgovori
B

Toliki vojni troškovi se trebaju opravdati u borbi za prevlast a svedoci smo da je to sve manje moguće (protiv glavnih geopolitičkih protivnika). U toj konstalaciju, a posebno vezano za koruptivne radnje u pomenutom sektoru, mislim da dolazimo do recepta za urušavanje (a za to imamo niz istoriskih primjera) . F-35 nije nešto što može osigurati prevlast.
Svako oružje (a i sve drugo) ima 2 strane medalje: upotrebnu vrijednost i cijenu da se dobije ta upotrebna vrijednost (ako se plati cijena ne znači da će se dobiti vrijednost)…

Y

Kada imaš lovu – imaš i geopolitiku, a Ameri beleže jednu od ekonomski najuspešnijih godina u svojoj istoriji…
Svi žele da plasiraju svoju robu u USA – geopolitika im i ne treba, naročito geopolitika sa mogućnošću vođenja 2 mala i 1-og velikog rata im nikada i nije bila neophodna – samo ih je iscrpljivala, kao i finansiranje EU, NATO i sl.
Kada apsolutno kontrolišu sva svetska mora – preko 70% površine planete – niko drugi sem nih onda i nema geopolitiku van svog priobalja i teritorijalnih voda.
Možemo mi da analiziramo koliko hoćemo, ali njihovim biznismenima su na meti planete u sistemu i na tome intenzivno i realno rade i napreduju, što je nedostižan san za državne agencije njihovih konkurenata…
Objektivno su bez konkurencije – samo mogu mnogo da izgube ako se driblaju po planeti – naročito ako uvek mogu da ispazare skoro svaku opciju koju požele kod drugih…

R

Amerikanci su sve karte stavili na stealth tehnologiju, kao da je vrijeme pada Berlinskog zida. To se može najviše zahvaliti ogromnom utjecaju Lockheed Martina koji je praktički uzeo monopol nad nabavkama u USAF-u i dobrim dijelom u USN. Boeing jedva preživljava lobiranjem kod Trumpa (nabava SuperHorneta kao radi kašnjenja F-35C), te isforsiranim inozemnim prodajama inače prilično interesantnih F-15E derivata. Opet se ponavlja pogrešna mantra o višenamjenskom avionu koji je jeftiniji za održavanje umjesto dedicirane platformi. F-35 je probio sve moguće budžete i to praktički nije jedan nego tri različita aviona s hrpom operativnih izazova. Daljnje budžetiranje F-35 traži nove žrtve odnosno povlačenje kompletne A-10 i F-15C flote budući da su pri kraju projektiranih resursa. Najstariji F-15E će u tu poziciju doći za cca.7 godina a proizvodna linija u St.Luisu ima narudžbe samo sljedeće 4 godine. Ako se zna da nastavak proizvodnje F-22 nije realan, ispada da će po prvi puta od pojave P-51 Amerikanci imati problem s održavanjem zračne prevlasti nad teritorijem koji se brani s iole modernim PZO sustavom.

Odgovori
E

…osim sto govore o nabavi F-15X, modernizaciji F-16 Block 50/52 na V standard.
Stelth nije samo LM, vec je i Northrop-Grumman u igri s B-21 Raider koji su planirali uvesti 2025 i to min 80 komada po cijeni 550 milUSD komad.
Danas na raspolaganju imaju preko 600 aviona 5. generacije, a isporuka za USA je oko 80+ komada F35 godisnje.
Da li im je potrebno vise, da, to ce njihovi zapovjednici reci uvjek, jer to je jednini nacin da dobiju nova ulaganja.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Master na: “Šabla-2019“: Srpske rakete pogodile i uništile sve lansirane mete, prva žena izvršila gađanje Strelom-2M

Da siguran sam ..na daljini parametra 2500 met čak cetiri duzine aviona iza nedovoljno stabilan signal za start sistema,probao sam na f 15 e ispred nosa sto bi se reklo naravno da je utrosak zin a daleko veći od dva koliko ima u setu po raketi .najbolje reaguje na mirage 2000 otprilike dve duzine aviona…

16. Jun 2019.Pogledaj
16. Jun 2019.Pogledaj

Jela na: Burže 2019: Povratak Srbije na svetsku vazduhoplovnu scenu

Ispod jedne slike piše "mock-up". Šta to znači na srpskom?

16. Jun 2019.Pogledaj

Slobodan AR na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je FlyBosnia odskočna daska ili mlinski kamen za Sarajevo?

VladimirM, Jat Tehnika za Ryanair na Malti, naravno neće se nikada zvati tako, ali ima da radi od "check" A do D, tokom cele godine. Ali bez troškova grejanja tokom zimskih meseci, u redu možda par hiljada evra, za dogrevanje. A što bi u ExSFRJ zemljama svakako bio značajan trošak, delom zbog zime i hladnoće,…

16. Jun 2019.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [VIDEO] Putin u poseti Kazanju i Ahtubinsku: Do 2028. najavljeno 76 lovaca Su-57 i 100 borbenih helikoptera Mi-28NM

@mateus to sto Vi nazivate "Pentagon propagandom" leti i rusi sve avione koje Rusija proizvodi u svim sukobima od 1945. "Pentagon propaganda" je u serijskom proizvodnji i pravim ratnim dejstvima. Naprotiv, Ruski SU-57 tek treba da bude uveden u sluzbu kada naprave prvu"seriju" id dva (2) primerka, za sta im treba tacno 24 meseca.I poslednji…

16. Jun 2019.Pogledaj

Send this to a friend