Bugarski internet portal Aeropres preneo je 26. marta da je istog dana Ministar odbrane Bugarske Krasimir Karakačanov doneo odluku da kompanija TEREM Holding EAD dobije ugovor o javnoj nabavci za remont dva helikoptera Mi-17 i četiri Mi-24. Izvođač naručenog posla biće domaći vazduhoplovni zavod TEREM “Letec“ koji je deo TEREM Holding EAD a okvirni sporazum trajaće četiri godine.
Do faze podnošenja ponuda stigle su tri kompanije, domaće “Avionams“ i TEREM Holding EAD kao i beloruska firma „BELPETSVNEŠTEHNIKA“ dok je ukrajinska “Motor Sič“ odstranjena jer nije podnela dve deklaracije koje su tražene u postupku. Pregovori sa tri kompanije su održane u dva navrata, u decembru 2018. i martu 2019. a beloruska kompanija se nije pojavila na pregovorima u martu te je i ona bila uklonjena.
Kako dalje navodi Aeropres, TEREM Holding EAD je ostao jedini ponuđač za remont helikoptera Mi-24, a za remont Mi-17 mu je konkurisalo drugo bugarsko državno preduzeće “Avionams“. Na kraju je ponuda TEREM EAD u oba slučaja dobila maksimalnih 100 mogućih poena dok je ponuda firme “Avionams“ ocenjena sa 95,4 poena. Ponuda TEREM EAD za remont oba tipa helikoptera iznosi skoro 19,8 miliona evra što je oko 2,045 miliona evra više nego što se ranije očekivalo. Od toga je za remont dva Mi-17 namenjeno 5,58 miliona evra dok je ostalih skoro 14,22 miliona evra za remont 4 desantno-jurišna Mi-24.
Kapitalni remont moraju proći helikopteri Mi-17 sa vojnim evidencijskim brojevima 419 i 421. U to je uključen remont zmaja, motora, pomoćne agregatne jedinice kao i produženje ukupnog tehničkog resursa. Nakon remonta helikopteri moraju da imaju resurs od 7 godina ili 1500 sati naleta. Aeropres je naveo i da je u tehničkoj specifikaciji remonta helikoptera Mi-17 dodato i to da se u letelice moraju ubaciti sedišta za posadu koja apsorbuju energiju tipa Fischer 230/260 kao i nova crna kutija SDK-8. Sasvim je moguće da su ove dve dorade osmišljene, kako je preneo Aeropres, nakon katastrofalnog udesa bugarskog vojnog Mi-17 koji se dogodio 11. juna 2018. godine.
Što se tiče remonta helikoptera Mi-24, planirani su radovi na 4 Mi-24V vojnih evidencijskih brojeva 140, 141, 144 i 146. I kod njih treba uraditi remont zmaja, motora, pomoćne agregatne jedinice kao i produženje ukupnog tehničkog resursa. Posle urađenog remonta helikopteri moraju da imaju resurs od 7 godina ili 1000 sati naleta.
Stanje helikopterske flote RV Bugarske u medijima se ocenjuje uglavnom kao veoma loše. Od 12 višenamenskih srednjih helikoptera AS-532AL “Cougar“ navodi se da su operativna svega tri do 4 primerka, od 6 školskih Bell 206B-3 “Jet Ranger III“ navodno leti samo tri. Poslednji aktivni Mi-17 srušio se prošle godine a od ostalih helikoptera lete dva desantno-jurišna Mi-24V od kojih je prvi remontovan 2015. dok je remont drugog završen decembra 2017.
dead1
Znaci Bugari zapustaju zapadnu tehniku (AS532 i B206) a remontiraju Ruske helicopters, racunajuci neke koji ne lete nogo godina (Mi-24V) iako imaju puno veci broj zapadnih helikoptera.
Ocigledno je Mi-17 bolji za njihove svrhe nego AS532.
A racunaj da nema nista od novih zapadnih lovaca I dalje gledaju zadrzati Su-25 I MiG-29 a cak I start An-30.
Barem za Bugare izgleda da je zapadna tehnika preskupa, previse komplicirana ili jednodtavno ne radi toliko dobro kao Ruska.
Niko
Ne radi toliko dobro kao ruska kazes dead1….ruska cesto ne radi nikako ili kljakavo…
Medo
Zabrnjavajuce sto od novih AS-532AL samo 4 u letnom stanju,da li je odrzavanje preskupo? Jos jedna Nato zemlja ulaze u tehniku iz doba SSSR…..
Posebno raduje sto su se odlucili za remont Mi-24V steta sto nije izvrsena i modernizacija…
Daleko je SunCe
Pa kada ne znaju da odaberu pravog izvodjaca remonta a to je zna se VZ Moma Stanojlovic regionalna sila koja je već remontovao makedonske 17 tice. Pa zar nije uspješnim pregovorima MO Uprave za odbrambene tehnologije sa Helikopterim Rusije koji traju godinama već postao regionalni centar za remont familije helikoptera MiL. Mnogo su bugari pogrešili. Onda kada VZ postane regionalni centar i za francuske helikoptere razjasnice im se da nemaju kud nego da je Batajnica prava adresa. Visoka stručnost odlična organizacija opremljenost licna i kolektivna higijena besprekorna prijavna služba i služba obezbedjenja uređen krug i nadasve gvozdena disciplina sa prvoklasnim menadžmentom je ono sto svaki komintent na prvi pogled prepozna.Sta reci susjedi propustili ste priliku.