Kompanija Emirejts razmatra mogućnost zamene prethodno naručenih A380 za Erbasove manje A350 avione, što ponovo dovodi u pitanje opstanak najveće svetske putničke letelice, prenosi Rojters.
Kako navode, taj avio-prevoznik koji je investirao na desetine milijardi dolara u više od 100 A380, bori se da finalizira sporazum sa Erbasom o kupovini 36 novih letelica, a najviše zbog nesuglasica sa proizvođačem motora Rols-Rojsom nakon višemesečnih pregovora:
– Sklapanje ugovora između Erbasa i Emirejtsa o narudžbini dodatnih 36 aviona A380 po ceni od 16 milijardi dolara, sada je dovedeno u pitanje. Ta narudžbina kada je ugovorena obezbedila je mogućnost opstanka programa A380 i zaposlenje oko 3.000 radnika za narednih 10 godina.
Jednogodišnji zastoj u saradnji Erbasa i Rols-Rojsa zbog deficita u uštedi goriva, sada je blokirao narudžbinu, te taj proizvođač razmatra mogućnost zatvaranja programa A380 ranije nego što je očekivano. Iako nikakva konačna odluka još nije donesena, pretpostavlja se da izvršni direktor Erbasa Tom Enders neće ostaviti nerešenu situaciju do kraja svog mandata u aprilu ove godine.
Dok su Emirejts i Rols-Rojs odbili da komentarišu mogućnost zamene narudžbine, proizvođač putničkih aviona je potvrdio da je u pregovorima sa kompanijom Emirejts u vezi sa njenim ugovorom o kupovini A380, ali da detalji razgovora ostaju poverljivi. –

Inače, Erbasovi A380 su često korišćeni za promovisanje luksuznog načina života u saradnji sa Emirejtsom, a takođe, ti avioni sa velikim brojem sedišta (neki i sa preko 600) pomagali su tom avio-prevozniku na aerodromima sa ograničenim slotovima.
Međutim, prodaja četvoromotornih aviona je opala kada su se mnoge avio-kompanije preorijentisale na manje, dvomotorne avione poput A350 ili B777, a koji zahtevaju manje goriva, piše Rojters i dodaje:
– Erbas pokušava da pronađe rešenje koje bi moglo da dovede do toga da Emirejts uzima manje avione, koje takođe pokreću Rols-Rojs motori i da istovremeno pokuša da obezbedi kupce za što je moguće više A380, budući da je Britiš ervejz nedavno iskazao zainteresovanost za te letelice, ali je zahtevao i bolju ponudu od one koju Erbas nudi.
I ranije je Erbas bio u prilici da zatvori proizvodnju A380, te kako kažu izvori iz industrije, takvi potezi mogu biti deo pregovaračke taktike i stoga je teško predvideti u kom smeru će se odvijati trenutni razgovori. –

Podsetimo, kako je još prošle godine rečeno iz Erbasa, a kako je tada pisao TheGuardian, A380 je do 2018. godine koštao ovog proizvođaća između 18 i 20 milijardi evra, te da bi se program nastavio, neophodno bi bilo proizvesti najmanje 6 takvih letelica na godišnjem nivou. Tada je istaknuto i da se očekuje da će Kina uspeti da „oživi“ narudžbine nakon što se pojavi potražnja za avionima dugih linija, a i zbog toga što se takva letelica zbog svog sedišnog kapaciteta pokazala uspešnim na zagušenim aerodromima.
Ali, kako kažu izvori bliski industriji, trenutna proizvodnja je „neodrživa“, a prema rečima vazduhoplovnog analitičara kompanije Jefferies International Sendija Morisa (Sandy Morris), program A380 bi se morao završiti ukoliko se značajan deo narudžbina Emirejtsa poništi:
– Ukidanje programa A380 bi okončalo gubitke na nižim nivoima proizvodnje po svakoj proizvedenoj letelici, a takođe bi i oslobodilo fabrike za povećanje proizvodnje manjih modela. Ipak, ovo bi takođe moglo izložiti Erbas odlivu gotovine od gotovo jedne milijarde evra iz državnog fonda, koje bi onda možda bilo potrebno vratiti. –

Ipak, ako se zaista i ostvari, odluka Emirejtsa da naruči A350 bi olakšala pojedinačne teškoće Erbasa i Rols-Rojsa, budući da su Emirejts otkazali istu narudžbinu 2014. godine. Ono što je bitno jeste da Erbas i Rols-Rojs žele da zadrže arapskog avio-prevoznika kao najvećeg naručioca, piše Rojters i ističe da je cilj da se Boing i njegov proizvođač motora General Electric spreče da „popune prazninu“ sa svojim Boingom 777:
– Rols-Rojs i dalje duguje penale dubajskom avio-prevozniku zbog motora Trent 900 koji se u njegovoj A380 floti nije pokazao kao što je prethodno očekivano. To je dalo Emirejtsu mogućnost da izdejstvuje dobar dogovor za održavanje motora za A350.
Isto tako, i Boing je spreman da se uključi u igru. On je ranije svojim nacrtom sporazuma iz 2017. godine o 40 aviona Boing 787, blokirao Erbasovu ponudu da vrati A350 u Emirejts, te se očekuje da će ponovo obnoviti te napore dok pregovara o zaključenju sporazuma. –
Na kraju, kao potencijalna zamena Emirejtsove prvobitne narudžbine, pominje se, kako prenosi Bloomberg, i još manji Erbasov model A330neo, a cilj je da ova modifikovana verzija A330 „uguši“ potražnju za planiranim Boingom 797.