BEG airport status
LYBE 1823:30 Z 140°04KT CAVOK 07/07 Q1021 NOSIG=
Grčki lovci čuvaće nebo Severne Makedonije bez nadoknade Grčka poseduje oko 226 borbenih aviona od kojih 155 F-16. Njeni lovci već lete iznad Albanije i Crne Gore / Foto: Lockheed Martin

Grčki lovci čuvaće nebo Severne Makedonije bez nadoknade

Piloti borbenih aviona grčkih vazduhoplovnih snaga kontrolisaće vazdušni prostor Severne Makedonije nakon što ova zemlja postane članica NATO saveza. To je dogovoreno 2. aprila tokom zvanične posete visoke grčke delegacije na čelu sa premijerom Aleksisom Ciprasom, a tom prilikom su ministri odbrane dve zemlje, Radmila Šekerinska i Evangelos Apostolakis nakon 20 godina, potpisali novi sveobuhvatni Sporazum o vojnoj saradnji.

O tome da će grčki lovci čuvati nebo Severne Makedonije moglo se saznati iz izjava dva premijera na zajedničkoj konferenciji za novinare. Kako su istog dana prenele Novosti grčki premijer Aleksis Cipras rekao je da će grčko Ratno vazduhoplovstvo vršiti nadzor neba iznad Severne Makedonije kada ona postane deo NATO kako bi se garantovala bezbednost letova. Na pitanje novinara da li će Makedonija to morati da plati, Cipras je odgovorio da neće biti naknade i da je za Atinu stabilnost regiona važnija od materijalne nadoknade.

Makedonski premijer Zoran Zaev je, kako prenosi bugarski internet portal Aeropres, rekao da njegova zemlja nema avijaciju i zaštitu svog neba, što znači da jedan od njihovih suseda koji je član NATO, treba to da obavlja. On je dodao da, pored vojne saradnje sa Bugarskom i Turskom, sada imaju i sporazum sa Grčkom o zaštiti vazdušnog prostora kako bi se obezbedila sigurnost i stabilnost. Isti portal navodi i Ciprasove reči da Grčka ima najbolje umeće i znanje iz oblasti avijacije kao i sposobnost da podrži Severnu Makedoniju u njenim naporima da obezbedi stabilnost i bezbednost.

Severna Makedonija se nalazi u procesu pristupanja NATO savezu, poziv da započne razgovore o pristupanju upućen je 11. jula 2018. a 6. februara ove godine potpisan je Ugovor o pristupanju NATO koji još nije stupio na snagu. Jedina država u okolini koja je sposobna da Severnoj Makedoniji, jednom kada postane punopravna članica Severnoatlantskog saveza, čuva vazdušni prostor jeste Grčka i to iz više razloga. Grčka ne samo da je članica NATO i ne samo da se graniči sa Severnom Makedonijom, već i raspolaže sa velikim brojem borbenih aviona a njeni lovci se već koriste za zaštitu neba Albanije i Crne Gore. 

Komentari

n

Albanija i Crna Gora nikad nece ni imati ratno vazduhoplovstvo a kamoli LA

Odgovori
N

Plačaju li Slovenci nadzor zračnog prostora ?
Ako da,kolika je cifra ?

Odgovori
Ž

Не плаћају.

N

Imenjače, evo iz prve ruke posto ja živim u Sloveniji od rodjenja (znaci 40 i kusur godina).
Slovenija ima sporazum sa Italijanima od 2007 godine dalje, a od 2015 se smenjuju sa Mađarima. Mesečno mislim da 3x puta imaju vežbe Italijani sa Eurofighterima i Slovenci saPilatus PC-9M, a jednom mesečno Mađari sa Gripenima i SLO PC-9M.
Pozdrav svima iz Slovenije.

N

A da, zaboravih da napišem…i ne plaćaju ništa za patroliranje.

s

Ne placa direktno, ali troskovi AP se pokrivaju iz zajednickih troskova NATO u koji svaka drzava uplacuje odredjeni iznos.
U 2017. Slovenija je uplatila 4.8 miliona USD, a Albanija na primer 1.6 miliona USD…
To je i poenta ‘zajednickog’ odbrambenog sistema. Pojedinacno, vecina drzava nisu vojno jake, ali zajedno – najjaci sistem na svetu…

S

Ziveo sam u Skopju kada je Makedonija nabavila svoja tri mlazna aviona , jedan dvosed i dva jednoseda,mislim da subuli tip Jak. Ali , kada su poleteli sa skopskog aerodroma, udarna vest je bila.Iznad Skoplja su danas leteli avioni ratnog vazduhoplovsta ,ali ovoga puta njima su upravljali makedonski piloti. Na zalast dalje od toga nisu stigli a jedan od tri aviona im je vrlo brzo ispao iz upotrebe.

Odgovori
Ž

Купили су били 4 половна јуришника Су-25 из Белорусије а преко Украјине. Три су била једноседи, један двосед. Било је то 2001. а 2004. су престали да лете.

М

Идеја за чланак:
Интересантно би било да Т6 интервјуише те пилоте и да направи леп чланак о њиховим искуствима са Су-25 од тренинга до војних дејстава против терориста. Сад се већ сигурно може о томе детаљније причати.

A

Mislim da je ovaj zadatak Grckoj u 99% situacija manje-vise neosetan. Generalno pokazuje kako jedno ozbiljno RV treba da izgleda.
Nije mi iskreno jasna politika Skoplja, sta oni pokusavaju da urade? Kao bice u NATO-u, a kao da su ih pa pitali ’99 jel smeju da im koriste aerodrome i VAP i kao da su im pomogli ozbiljno kad su imali oruzanu pobunu, a nije ni da su ih podrzavali u unapredjenju odbrane kada im je to stvarno trebalo(a treba i dalje)…..
Ali sta je tu je. Nesto mi ne deluju kao dugorocno odrzivi trenutni planovi NATO-a na Balkanu. Mislim da ono „guranje“ sto smo gledali na tv-u najbolje ocrtava „ulogu i poziciju“ nekih zemalja tu.

Odgovori
I

Au sine od ex Sfrj zemalja niko nema nikakvo vazduhoplovstvo sem nas koji smo sve nasledili od sfrj sem ovih poklonjenih migova.30godina kako nema sfrj i nijedna bivsa drzava nije uspela da kupi ni jedan nov borbeni avion ili pvo sistem.Kakva tuga.Sve sto vredi je u stranim rukama od resursa i fabrika pa do izvora vode, pa i neba.Menjaju nazive drzava, crtaju granice, uzimaju sta im treba, postavljaju vlade.Perspektiva svih Ex sfrj drzava ravna nuli

Odgovori
A

Drugo vreme, druge okolnosti

t

Dobro Krvatska je dobavila svojevremeno 40 mig21, od toga pola je letelo. Makedonija 4 Su25.. A o helikopterima daleko sve zemlje bivse nam drzave su ispred Nas.. Srbija je jedino dosad nabavila i stigli su 4-Mi17 2-Mi24 6-Mig29 laste proizvedene cekaju na ulazak u rv , jedino sto su docekali jeste ponovni remont i nekoliko komada u upotrebi.. A koliko smo letelica umedjuvremenu izgubili ili povukli iz upotrebe?! recu vam mnogo.. a malo se nabavlja. Nabavka par helikoptera, nesme da se smatra nabavkom. Pozz

V

Mi smo nasledili Mig-ove 29 i 21, a Hrvati i Crnogorci ratnu mornaricu…
Podela je rađena po određenim ključevima, a i Srbija je ipak bila najveća republika u SFRJ a srazmerno i broju stanovnika dosta je ulagala u JNA (možda i najviše od ostalih republika).
Ne treba zaboraviti i fabrike vojne namenske industrije koje su preseljene iz Srbije u druge republike tadašnje SFRJ.

M

Hrvatska će nadzirati Bosnu i to bi bilo to! Priča je zaokružena

Odgovori
m

cime ce hrvatska nadzirati bosnu ?

Z

@Mr D
A ko ce nadzirati vas?! 😂

B

Ne nasmijavaj me.
Ako pod tim podrazumjevas navodjenje madjarskih lovaca iz oblasne kontrole Zagreb, onda si u pravu.

Dobro me sad iscitaj, lovacka komponenta HRZ je mrtva.

D

Beduin, ja se slazem.

Hrvatska treba uraditi nesto drasticno I to ubrzo ako zele odrzati lovacku aviaciju. Broj operativnih MiG-21Bis je svega 3-4 a ti avionima ce isteci resursi kroz sljedecih par godina.

Ne znam da li ce biti moguce remontirati MiG-21 u buducnosti.

Š

„Dobro me sad iscitaj, lovacka komponenta HRZ je mrtva.“

Ma nije mrtva, samo je neživa. Uredno lete MiG-21zombis.

M

Ma ne odlucujemo mi…. Ako Ujak Sam kaze evo ti avioni platite modernizaciju ili kupi novo ili kupi polovno od Grcke (jer Grci ce morati brzo uzeti f35) pa kod nas remontiraj….. To se napraviti mora makar narod bio kruha gladan! Sve drugo su želje i teorije….. Inicijativa tri more je Američko tržište htjeli mi to ili ne!

A

Stvarno inspirativna doza optimizma sa vase strane, svaka cast. Ali bojim se:
1. Republika Srpska jos postoji i u NATO uci nece makar rat izbio, poznavajuci jako puno ljudi tamo.
2. Hrvatska ostaje bez LA i to defitivno
3. Amerikancima ti novci koje bi HR potrosila na RV ne znace ama bas nista. Mislim da vise potrose na wi-fi i klima uradjaje u vojsci mesecno nego sve ex-yu zemlje ukupno na vojsku godisnje.
4. LA republike HR je pored Italije i Grcke vojno tj. geopoliticki nebitna, uostalom kao i cela Hrvatska. Mozda bolno, ali istinita.

B

I kad 21ce umro…..umrijet ce bez nasljednika.
I to je to.

Nego, Mr.D ne nasmijavaj me.
Kad dodje taj dan da 21ce ne mogu vise poletjeti, to je to. Nema dalje

T

Aerostar has the capability to offer Croatia with Lancers. It was designated as an F-16 repair center also.
You just have to make your mind.. :)

A

@Tedy
The problem is their service life will end too soon and even the current state of Croatian Migs is questionable at best! Various stages of disrepair with the last major overhaul done really badly. It’s not just a matter of mean time between overhauls expiring. Romania will need it’s LanceRs until the end of their service life too, so there’s nothing you could do for Croatia right now. To make matters worse, Romania is a strategic asset to NATO being on the Black Sea, while Croatia isn’t with a major NATO player Italy on the other side of the sea and Greece in close proximity. There’s no real interest in keeping their airforce alive with Serbia(a potential Russian asset against NATO…and even that is questionable) having little to no capacity of serious action in the air.

T

@AL-41F1
Of course you’re right, but some Mig-21 bis with enough resource could be found. Upgrading them would be a stop gap solution for Croatia.
The air force is not cheap, for sure, but I do not think Croatia will resign in building one.
They are too proud, but this is not a bad thing after all.

N

@Mr.D
Hrvatska sa svoja dva i po raspala MiG-21 nije u stanju da cuva ni svoj VAP, kamoli jos i VAP BiH. Sve i da imaju i 100 najnovijih aviona tesko da bi i tad cuvali VAP BiH jer, za tako nesto potrebna je saglasnost sva 3 clana predsednistva BiH. S obzirom da je Hrvatska ’90-ih izvrsila agresiju na Rep. Srpsku, sanse da srpski clan predsedniva pristane na tako nesto ravne su nuli…

B

@Mr. D
Čak i da imate sa čim da nadzirete BiH, kako mislite da dobijete saglasnost od Republike Srpske (a samim tim i od BiH)?

A

@Tedy
Honestly I don’t know. There are several problems with Mig-21 Bis. First they are almost exclusively used by operators who have no other choice and came to the „upgrading game“ way too late. Hence no properly taken care of airworthy examples can be found on the market(Serbia had a few, but even if we offered, they wouldn’t buy from us). Second the production stopped a long time ago. Finally they were designed as a cheap cold war point defense fighter that could be made in mass numbers so the service life wasn’t what you’d call long…and based on the number of accident’s, it’s not exactly reliable even when new. Mig-21 is the closest to „disposable“ the modern jet fighter(gen. 2 and up) ever got.
I know they are too proud but that’s the initial problem. This could have been solved a few years back with the T-50A which was offered, or a more basic F-16 variants like yours, but they insisted on a deeply modernized Israeli version because anything else wasn’t good enough for them. And look where it got them. Either the US makes a donation, which is highly unlikely or they are left without fighters.

N

@ Beduin

Imaš li informacije iz prve ruke ?
Možda kakvog “’insajdera“’ u rukavu?
Ili možda kristalnu kuglu ,tarot karte … da možeš tvrditi da je LA HRZ a otišla u vražiju strinu.

Migovi apsolutno ali tko zna što se iza brda valja.
Možda se LA HRZ ipak spasi ,a možda i ne.

Kako možeš s toliko sigurnosti davati takve tvrdnje ,a pretpostavljam da niti ne živiš u Hrvatskoj.

L

A ko sad trnutno cuva nebo iznad BiH?

Odgovori
D

Niko ne cuva nebo nad Bosnom.

B

USAF

T
v

Hehe, F-35 grcima će biti prst u oko turcima :)

М

Wow.. по овоме Ф-35 изглед постаје следећи Ф-16 по продајама и американизација инфустрија те земље. Све ми се чини да и хоће са обзиром да НАТО чланице и остали амерички блиски партнери немају опције ако хоће да умоче папке у генерацију 5 стелт. Не што им треба стелт, већ чисто то виде као техночошки искорак и револуцију борбене авијације колико год мала ескдрила то била. Самим потписом о куповини Ф-35 сигурно добијају отворена врата за друге повољне послове па и субвенције у другим гранама.

P

Čuva itekako, kao i zadnjih 25 godina dežurni par iznad Jadrana iz USAF iz baze Avianu…

Odgovori
I

NATO po dejtonskom sporazumu.
Odnosno IFOR, SFOR, EUFOR…

Odgovori
I

Bar na jednoj granici da imamo prijateljsko vazduhoplovstvo.

Odgovori
A

ne zaboravi Rumune

T

Izgleda da na kraju jedino skracena Srbija(na Kim su natovci) ostaje rupa u odbrani Nato, mada , ionako bice okruzena svim clanicama Nato-a, a uz to nato ce biti na juznoj srpskoj pokrajini , tako na neki nacin I Nato je u Srbiji, ako nista u generalstabu i ministarstvu je… Mic po mic na kapiji smo Nato-a.. Previse zaboravljamo. umesto da smo tezili ka nekom regionalnom savezu neutralnih zemalja ili slicno, sad ni Rusija ne moze pomoci, a kamo li ODKB… I vode i vazduh oko nas Bice Nato, takvo nesto nisu ni mogli sanjati 99.. Vremena se menjaju, steta na nase zlo i bezbednost. Bice to veliko pitanje i izazov za domace politicare, kakvu politiku ce ubuduce voditi, i koji strateski i bezbednosni interesi ce biti nas cilj. Pozdrav

Odgovori
V

Srbija ce prije ili kasnije uci u NATO.. dok amerkancima mečka ne zaigra na kucnom pragu oni nece prestati da sirenjem Nata.. trenutno su najuspešnija svjetska nacija.. i to treba postovani.. mozda im Kinezi u nekoj blizoj budućnosti pokazu zube

B

Sve i da smo okruzeni Nato-m, to nista ne znaci. Nato je odbranbeni vojni savez, a koliko znam Srbja ne namerava da napada bilo koga pa ni clanice Nato-a. U slucaju da Nato napadne nas, ko moze garantovati Nato-u da Rusi istog dana nece uci u Ukrajinu ili recimo neku clanicu Nato-a? Ako moze Nato, mogu i Rusi i niko ih u tome ne moze spreciti osim ako ne zeli da izazove treci svetski rat. Proslo je vreme 90-ih kada su jedni vedrili i oblacili svetom, danas je situacija malo drugacija. I za kraj, niste u pravu kada kazete da je Nato ’99-e mogao da sanja situaciju kakva je danas. I ’99-e je situacija bila ista kao danas, mozda malo povoljnija zbog C. Gore, ali generalno nista se nije promenilo. I tada smo bili okruzeni Nato-m, a one zemlje koje nisu bile u Nato-u su ili bile neprijateljski nastrojene prema Srbiji ( kao np. Hrvatska i Albanija) ili su ustupili svoju teritoriju Nato trupama ( Makedonija).

U

Yak 130 ili Italianska verzija M346 pošto su rusi i italijani zajedno taj avion razvijali u početku je odlična opcija za male zemlje bez dovoljno novca za bolje.
Gripen je isto odličan avion čak i polovni, gripen ima jak EW čitao sam na Švedskom sajtu da su imali ratne igre sa Eurofighterima i piloti su bili frustrirani pošto su gubili ali kad su koristili EW onda je bilo teško Eurofighterima da nađu gripena.
I avion ima odlično naoružanje kao Meteor rakete

Odgovori
I

Ne zaboravljam rumunko prijateljstvo 1941 i 1999.
Mislim na politiku politiku države.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Paqe na: Vulin obišao vojni aerodrom u Batajnici: plate pilota značajno “unapređene“, obnavlja se infrastruktura

PeDu Ako ne ulazes godinama lako je moguce. Doduse izgradjeni su i hangari i novi toranj pre ovoga. Polusrusenih objekata i dalje ima. Nadstresnice nisu ni postojale ali kaponiri jesu. A povrsina je u milionima kvadratnih metara. Recimo povrsina dimenzija 3 x 2,5 kilometara je 7,5 km2, tj 750 ha, tj 7.500.000 m2 a to…

18. Nov 2019.Pogledaj

AL-41F1 na: Belorusija dobila prva dva višenamenska borbena aviona Su-30SM

Zato sto Belorusiji ne sedi NATO u generalstabu, ni britanski "savetnici" u vladi. Da je srece, sami bi zaradili i kupili sve sto nam treba, samo ne mozes od korupcije i kriminala.

18. Nov 2019.Pogledaj

AL-41F1 na: Vulin obišao vojni aerodrom u Batajnici: plate pilota značajno “unapređene“, obnavlja se infrastruktura

@SP Naravno da su negativni komentari kada ti lik koji je pocinio krivicno delo i ogresio se o instituciju kojoj sada predvodi dodje i kaze "mi ulazemo", a da pride jednog jedinog dinara u svome zivotu nije uplatio u poreski sistem koji to finansira i sve to treba da oprostimo jer se grade 2 hangara…

18. Nov 2019.Pogledaj

peruni na: Ministarstvo odbrane odgovara Aleksandru Radiću i pojašnjava šta će raditi sa Orlovima iz Muzeja vazduhoplovstva

FTC-2000G moze uspesno zameniti istovremeno Orla i Galeba u ulozi trenera i dobiti borbenu platformu sposobnu za dejstva krstarecim raketama i raketama V-V izmedju ostaloga cime time se dobiti jedna unificirana platforma za letenje i pojeftinuje odrzavanje. FTC -2000G je upravljiv na malim brzinama, treba mu kratka PSS a ima maksimalnu brzinu preko 1 mach…

18. Nov 2019.Pogledaj

Send this to a friend