BEG airport status
LYBE 1519:30 Z 110°03KT CAVOK 20/11 Q1022 NOSIG=
Objavljene fotografije i preostala tri srpska vojna H145M, samo jedan helikopter ima meteo-radar Helikopter sa nemačkom registracijom D-HADZ (verovatno ev. broja 14503) primećen je 31. januara ove godine / Foto: Alexander Lutz

Objavljene fotografije i preostala tri srpska vojna H145M, samo jedan helikopter ima meteo-radar

Prošle nedelje na nemačkom internet sajtu Helionline pojavile su se nove fotografije srpskih vojnih H145M pa tako sada imamo fotografije svih 5 helikoptera namenjenih RV i PVO. U fabričkom krugu Erbasovog pogona u Donevortu 3. aprila primećena su još dva H145M sa privremenim nemačkim registracijama D-HMBB i D-HCBT.

Na osnovu dostupnih fotografija može se videti da meteo-radar poseduje samo jedan helikopter, primerak sa evidencijskim brojem 14502 (privremena nemačka registracija D-HBTS). Taj helikopter služiće za traganje i spasavanje dok će se, kako Tango Six saznaje, helikopter 14501 (D-HADD) koristiti za borbeno traganje i spasavanje.

H145M D-HCBT fotografisan 3. aprila ove godine u Erbasovom pogonu u Donavurtu / Foto: Alexander Lutz
Drugi helikopter primećen prošle nedelje D-HMBB / Foto: Alexander Lutz

Do sada smo imali prilike da vidimo tri vojna H145M, na primopredaji je bio prikazan čelni helikopter ev. broja 14501, fotografiju 14502 Tango Six je objavio krajem novembra 2018. a takođe na sajtu Helionline je 3. februara ove godine objavljena i fotografija helikoptera sa registracijom D-HADZ koji je uočen 31. januara za koji se pretpostavlja da mu je ev. broj 14503.

Poslednji uslikani srpski policijski H145M, YU-SAR (D-HCBV) / Foto: Alexander Lutz

Helikopteri nisu fotografisani samo na fabričkom aerodromu u Donevortu već i u vazduhoplovnoj bazi Ingolstadt Manching gde se obučavaju naši piloti a u kojoj se nalazi sedište kompanije Airbus Defence and Space kao i Vazduhoplovno-tehnički centar nemačke vojske. Na ovom aerodromu ne obučavaju se samo srpski vojni piloti već i piloti Helikopterske jedinice policije.

Od 4 srpska policijska H145M do sada su na fotografijama uočena tri, maskirni YU-ICE (D-HADR), YU-MED (D-HAD0) i YU-SAR (D-HCBV). Kako saznajemo, četvrti će nositi registraciju YU-MUP.

Komentari

S

Ovaj plavi je baš bombonica. Ne znam ko se setio šeme, ali je zaradio platu.

Odgovori
Ž

Идентично су офарбани немачки полицијски хеликоптери.

S

Ah, steta. Ponadao sam se da je dizaj od nas stigao :-) . Nema veze, ne menja stvar.

R

Plagijat farba,ništa svoje…bezidejnost i površnost

I

Lep je ovaj policijski stvarno, predivna šema.
Vojska je mogla nesto zanimljivije.

Odgovori
B

@Ivo

Eto dokaza da se o ukusima ne raspravlja. Baš htjedoh da napišem da me šema policijskog podsjeća na kineski skuter od prije petnestak godina- kad ono čitam- ljudima se uglavnom dopada.:)

Što se vojne verzije tiče- meni je prelijepa. Puno mi bolje izgleda na heliju od verzije za Tajland ili onih jednobojnih za Budeswehr.

Bilo kako bilo, praznik za oči. Pilotima neka je srećna obuka i letenje, bilo je i vrijeme da ih ponovimo.

A

Jel nedostatak meteo-radara za „borbeno traganje i spasavanje“ zbog nosivosti?

Odgovori
j

Ja mislim zato jer vec ima nisanski radar pa u tom slucaju ne bi mogao da ima oba.

B

zbog para

s

@Branko

AMPS koji se stavlja umesto meteo-radara je daleko skuplji od meteo-radara…

RDR2000 meteo-radar koji se ugradjuje kosta oko 24.000USD za GA avione u USA. Malo bolji RDR2100, koji se ne uzima, je oko 45.000USD.

Sa druge strane cena Hensold AMPS 380HDC modula je najmanje 400.000USD, zavisno od seta…

Na primer, najadekvatniji HDC je:
“TFU – Star SAFIRE 380HDc Five-Sensor Configuration Includes:1. HD Thermal Imaging Camera, 1280 FPA w/500mm continuous zoom2. HDEO – HD Color Camera with 40x zoom (1080p)3. ESLRF – Eye-Safe Laser Rangefinder4. LP – Laser Pointer, 150mW5. HDEO2- HD Color Camera w/ Long-Range 5 FOV Spotter Optics (1080p)Video Format: NTSCColor: BlackStandard features include IMU, Geopoint, & AutoTracker – $ 485.293“
7-senzorski 380HDC je 508.022 USD…
Ovo su cene koje su prijavljene GSA u USA…

Time, VS je dobila ono sto je trazila, doduse u nesto manjem obimu (samo 3kom 380HDC) i sa strucne strane – zamerke nema…

Z

Zna li neko kada stižu u Srbiju? Ako se ne varam rečeno je početkom Aprila.

Odgovori
P

Verovatno ce kasniti koji dan ili mesec….kako to uvek biva sad je problem ko ce da plati PDV na helikpetere koji su kupljeni..kad su se prvi put remontovali Migovi posle bombardovanja isto je bilo problema sa PDV… zamislite drzava od sebe oduzima i daje sebi ili nekom drugome….

H

Zašto pitaš kad znaš odgovor, koja je svrha toga?

M

Uffff…. Bravo susjedi! Ovo su zaista lijepi helići…. Sretno i uzmite i nekoliko HEMS!😉

Odgovori
Y

Sve je ovo lepo, ali mi baca mrlju činjenica da su opet skinuli vojsci jedan i prebacili ga u MUP. Jasno je da i ova vlast razmišlja isto kao i sve pre nje a počevši od Miloševića. Policija štiti vlast, vojska narod, zato u svakom vojnom konfliktu prolazimo loše jer politika uvek da prednost policija ji.

Odgovori
B

@Yrraf

Hajde malo da vidimo ko vise dobija, da ne ulazimo opet u gluposti kako policija cuva nekog, itd.

Ako se narod okrene protiv vlasti, okrenu ce se i policija i vojska.
Nema tu neke razlike. I policija i vojska dolaze iz naroda. To su nasa braca, ocevi, stricevi, komsije, itd.

Znas sam da i helikopteri MUPa nisu bas naj noviji, isto kao kod vojske.

Vojska je vec dobila 2x Mi-17
Vojska jos dobija:
3x Mi-17
4x Mi-35
5x H145M
=> 14 novih helikoptera od 2016

Policija dobija:
4x H145M
3x H215 Super Puma
=> 7 novih helikoptera od 2019

Ako neko misli da je 7 vise od 14, onda nemam vise komentara.

A

@Yrraf
Iskreno mislim da policiji tj, civilnim sluzbama treba jos H145m, pogotovo sto ce Bell uskoro u penziju. Cak umesto 3 pume, recimo 5 H145m. Nismo mi bas toliko mala zemlja.
Vojska ima MI-8/17, desetine Gazela, a bice jos helikoptera

B

Zapravo i nemam nekih problema u vezi sa opremanjem policije. Konflikt na jugu srbije je vrlo moguc a zapadnjaci samo cekaju da nas optuze za prekomerenu upotrebu sile. I sami znate da je 1998 prvo policija angarzovana

S

Nista mi ne dobijamo…mi kupujemo….aj sad posto ste nacitani izvucite racunicu koliko pilota treba za te masine i koliko zemaljaca za odrzavanje…..a posto ste i experti recite kolike su im plate….tj gde u „bozidar adziji“ ima sedmodnevni kurs za borbene pilote helikoptera posto ih u vojsci Srbije nema…..

M

Vrlo retko se odlucim za kritiku, ali nedostatak meteo radara zbog nosivosti ili ……..

Jel moguce da borbeno traganje i spasavanje mi konstantno obavljamo samo u idealnim vremenskim uslovima (*suncano i iskljucivo danju) !? To je izgleda obicna “taxi“ isplanirana ruta koja se konstantno obavlja bez neocekivanih/nepredvidjenih poteskoca.

Pa cemu ovakav tip neozbiljnosti, skrtarenje na neophodnoj opremi helikoptera !? Ako se oprema nabavlja namenski, zbog ustede po casu naleta, “racionalne“ formacijske upotrebe :

Mi-17 logicno preuzima misije
– pada veceg civilnog aviona, vise od 70% misija odradjuje se u slozenim meteo uslovima
– Spasavanje veceg broja ljudstva ili dostavljanje neophodne opreme usled elementarnih nepogoda, opet slozeni meteo uslovi …
– Borbeno spasavanje i traganje ako je u pitanju formacija jednog voda, podrska vodu u zavisnosti od situacije na terenu, takodje u bogatom inostranom iskustvu obavlja se u vise od 50% misija u slozenim meteo uslovima

H145M preuzima misije

– osposobljavanje malih timova za specijalne namene za insertaciju (* specijalno nocu)/evakuaciju u slozenim meteo uslovima.Tim u danasnjim uslovima s obzirom na pristupacne tehnologije, naoruzanje i brzu “realtime“ razmenu podtaka moze biti efikasniji u formaciji od 4-6 ljudi (tacnije tim + “snajperski par“ + naoruzana bespilotna letelica).Nemojmo zaboraviti koliko je tisi H145M u odnosu na ostale helikoptere u u potrebi.

– spasavanja pilota (*verovatno namenski opremljen za ovaj tip misije poseduje pod sa topom, jedan sacasti lanser), nosi 1 medicinskog tehicara, 4-6 vojnika (i ovde tu razliku u naoruzanju pripadnika za specijalna dejstva sa naoruzanjem helikoptera kompenzujemo u odnosu na ranije zahtevanih 8-12 vojnika)

– pada manjeg civilnog aviona
– potrage za ljudstvom (1-5 lica) koje su usled terenskih aktivnosti zadobili vece ili manje povrede

Stvarno ne mogu shvatiti logiku u skracivanju upotrebe helikoptera zbog vremenskih uslova, kao da meteo radar nije vrlo korisna stvar za predefinisani let jer boze moj oficir za navodjenje formacijski treba biti bog i batina.Improvizacija pilota u toku leta nepotrebna kategorija, posto ce sve informacije dobiti servirano na tacni.A cela razlika u ovoj zajebanciji je cenovnog ranga od 500-5000$ po helikopteru, cak i formacijski nema preteranog smisla, ali dobro sto se mora – moze se ……..

Odgovori
A

Pa koji je onda razlog? Prosto usteda ili sta?
I jos jedno pitanje, postoji realna li potreba da bas svaki helikopter ima meteo radar? Informacije jednog su dostupne svima.
Jedino me buni da je samo jedan opremljen meteo-radarom. Sta ako bas taj ne bude na raspolaganju zbog odrzavanja?
Ali dobro, svakako ogroman napredan u odnosu na do sada. H145m je ipak u klasi za sebe

s

Vojska je postavila AMPS umesto radara, koji je neophodniji za izvodjenje vojnih operacija…
Konstrukcija helikoptera omogucava izbor jednog sistema na datoj poziciji.
Pojasnjavati prednosti ili mane i svrhu pojedinog sistema prevazilazi pisanje po portalima i zahteva par godina skolovanja sa malo vise obuke i rada na terenu… Logicnije je da MUPovi imaju radare i deo ostale opreme, dok VS imaju AMPS, FLIR…

A

@slavke
Sad mi je sve jasno, hvala. Pretpostavio sam da ima veze sa nosivoscu, u jednu ruku ima. Samozastita je korisnija za „borbeno traganje i spasavanje“ jer ga meteo radar nece zastiti od nekog „stingera“.

M

AL-41F1

Mogu deliti informacije za n.p.r. meteo radar, ali ako saljes na misiju 2 srednja helikoptera nema ustede po casu leta ako to skoro isto obavlja veliki helikopter sa vecom nosivoscu i istom potrosnjom goriva.I lepo ste naveli bez tog jednog otkazuju se sve misije bez idealnog vremenskih uslova.

Ako MUP uzima na svima, hocemo mozda reci kako ta jedinica nije dorasla vojnim jedinicama !? Pre bih rekao kako ta jedinica ima mnogo vise casova naleta nego bilo koja vojna jedinica.

Usteda sigurno nije, vec nedostatak vizije u slucaju vojnih jedinica.Kao sto napisah glavni razlog je formacija (i dalje formacija trpi 8-12 vojnika sa AP do 200-400m efikasnog dometa, eventualno jedan mitraljez.A upotreba helikoptera slabo definisana, pa posto ne znamo tacno sta cemo sa “odeljenjem“, nismo jos opremili “tim“ koji ce braniti taj isti helikopter ili vrsiti sadejstvo na daljinama od 1200m do 2500m.Nemamo mi dovoljna iskustva da rasporedimo timove na 2/3 lokacije od zone sletanja sa jednim helikopterom.Takodje vrlo skromna iskustva u nocnim dejstvima.

A meteo radar posebna kategorija koja u slozenim meteo uslovima objedinjuje ono sto je potrebno specijalnim timovima – efekat iznenadjenja, ogranicena mogucnost koncetracije protivnickih snaga, brza pretraga terena u odredjenom poluprecniku.

Sto se tice pilota meteo radar ima druge korisne stvari po njihov bezbedan let sa vec ubacenim parametrima u letni kompjuter, automatskim funkcijama (brzina vetra, gustina kise, intezitet kise/snega, eventualne turbulencije, ….)

Cena za RDR2000 je otprilike 31.000 $ dok Primus 660/880 kosta od 70000$ pa navise.Tezina je citavih 5kg + neka dodatna oprema, nek bude 10kg.

Pa evo n.p.r. recite sta je usteda !? Sposobnost izvrsenja misija po standardima do 2020/30 bez obzira na vremenske uslove ili je usteda eskadrila koja nece mnogo leteti zbog vremenskih uslova i zahtevace angazovanje dodatnih jedinica.

M

Slavke

Ko Vam garantuje da ce AMPS bolje uticati na izvrsenje misije od nocne insertacije na nepredvidjenu lokaciju neprijatelja !?

Pomesali ste mozda upotrebu specijalnih jedinica sa jurisnim helikopterom mozda !?

Evo pojasnite vi meni za pocetak gde cete vi odeljenje specijalnih snaga poslati ako je veliko prisustvo MANPADS sistema, koliko daleko od fronta !?

s

@Mig-29
Lepo ste objasnili taktiku upotrebe helikoptera iz perioda 1985-95…
No, tehnologija je od tada napredovala…
Ja da objasnjavam nesto sto bi svako ko zeli da komentarise na jednom strucnom portalu trebao da zna – nemam nameru, posebno jer mi je auto-mehanicar jedan od “aktivnijih komentatora“ na T6, sa solidnim laickim znanjem prikupljenog sa interneta!
ps – komentarisati AMPS na datom nivou i jos ga upoedjivati sa METEO radarom – no comment…

M

Slavke

Vidite kad se neko samoproklamuje strucnjakom poput ovog dole “direktora u stecaju“ koji avijaciju hijerarhijski stavlja ispred direktne saradnje dva roda vojske.Ako kojim slucajem takav nacin razmisljanja postoji u VS (a video sam nazalost i gore primerke od doticnog) bez adekvatnih odgovora je velika sramota.Bas zbog takvih nazadujemo, jer od njih pametnu neku necemo cuti, ali da prekoravaju i galame znaju.

Isto tako nema potrebe jos za teskim recima, ali nabavka ovih H-145M, Mi-17 u ovakvim konfiguracijama mnogo je diskutabilna.Podjimo od toga kako spominjete FLIR – gde je spomenuta tako opremljena verzija H-145M !?

Ja sam upravo skeptican zato sto navodno “struka“ koja u zadnjih 40 godina nije u korak sa vremenom, svojim proizvodnim projektima dokazuje svoj nivo znanja na danasnjem trzistu.Cak ni u strucnoj literaturi nije dorasla nekim ozbiljnijim “online“ portalima.

Nema sta da objasnjavate, Airbus/Rosoboroneksport menadzeri su nama malo ipak prodali sve i svasta (pod sifrom “modularno“), ljudi se ne mesaju, nasi strucnjaci znaju bolje od svih, transparetno ili uz neko objasnjenje nema potrebe.Koji je to famozni nivo AMPS na H-145M, otporan je na koje MANPADS sisteme – ajde molim vas barem par naziva tih sistema.

Koji imamo :

– MILDS (Missile Launch Detection System)
– MILDS Block 2 and ACDU (Advanced Control and Display Unit)

Na osnovu cega ste vi zakljucili upotrebu helikoptera iz perioda 1985-95, dajte mi primer, ili ste mozda na nekom NATO seminaru uocili to u okviru nekog PDF.Moze primer neki !?

Idemo dalje, vrlo jednostavno cemu ovakva namena lakih helikoptera.

– Izvidjanju mozda !?
– Protiv okolopnim dejstvima !?
– Insertacija/evakuacija trupa do koliko km od linije fronta !?
– Podrska trupama !?
– Nekom tipu zastarelog desanta mozda !?

Ako mi nabavimo

4 Mi-35
4 Mi-17
5 H-145M

Mozemo formirati jedinicu za specijalne namene ili cemo ih razbacati malo po mesovitim helikopterskim divizionima.Svima po malo cisto da se oseti novo i razgazi malo !?

PS
Slobodno u par reci pojasnite mogucnosti helikoptera sa AMPS i mogucnosti helikoptera sa meteo radarom pa da vidimo jeste stvarno “internet mehanicar“ ili neki “cvarak“

s

Vase pitanje me vraca na moju konstataciju da nije moguce, cak i uopsteno, objasniti sve TT zahteve koji su svojevremeno definisani i, nadam se, delom ispunjeni…
Iako ljudima van VS izgleda kao da je sve uradjeno nasumicno i po “politickoj“ liniji, izbor je sproveden i na kraju svih krajeva – izabran je najbolji helikopter u skladu sa potrebama VS…
No, svojevremeno su definisani neki minimalni zahtevi od 6-8 helikoptera tipa Mi17, 8-10 tipa H145 i 15-20 tipa Sa342 (modernizovani), sa eventualno 6-8 tipa Mi35/28 (sa modelima koji dele sklopove sa nabavljenim Mi17).
Lepo je zeleti vise, to svako u VS zeli, ali uz ove helikoptere idu i hangari, oprema… i ponajvise letacko i neletacko osoblje… Sada nemamo dovoljno pilota i mehanicara i za ovo malo letelica sa kojima VS raspolaze (vecina razmislja da ode usled losih uslova za rad i dolaska kvazi-strucnjaka po politickoj liniji, sto sam i ja pre par godina nazalost ucinio nakon 15+godina), kao i hangara i pratece opreme…
Samo jedna stavka od 100+: Mi17 leti sa 3 člana posade, H145 moze i sa 1 – samo je tu razlika od oko 15.000USD godisnje po helikopteru i 1-2 clana letackog osoblja… Dovoljno goriva da svi piloti imaju par sati naleta vise u toku godine!
ps – AMPS je sistem zastite helikoptera, prvenstveno od IR raketa Z-V (na par sajmova su reklamirali kao 90+% protiv Strele-2 i 70+% protiv Igle). AMPS ne treba mesati sa radarima, FLIR i slicnim sistemima.
VS na helikopterima koji dolaze sa AMPS uzima i Star Safire Flir 380HDC… TT zahteve bi trebao da ispuni 5-senzorski 380HDC uz TrakkaBeam A800…
Meteo-radar koji se uzima, RDR2000, ima veoma ogranicene mogucnosti i zavisno od softvera, ima mogucnost ogranicenog mapiranja terena, sa vrlo ogranicenom borbenom upotrebom… Ugradjuje se i na veci broj aviona opste avijacije (GA). Sa druge strane, 380HDC pruza mogucnost borbene i neborbene upotrebe u nadzoru, pracenju…, a u boljim verzijama ima mogucnost i oznacavanja ciljeva na daljinama do 25km (integracija u HForce3)…
Snimak terena sa RDR2000 je los u svim vremenskim uslovima u kojima H145M moze da leti, dok se sa 380HDC cak i u krajnjim vremenskim uslovima u kojima H145M moze da leti i nocu dobija iznenadjujuce dobra slika terena…
pps: nabavkom H145M sa navedenom opremom, novih Nora, Lazara i pratecih sistema, uz planirane sisteme komunikacije i prenosa podataka, trebalo bi da se dobije integrisan sistem sistem u kojem, na primer – po KoV jedinici VS dejstvuju neprijateljski POVR sa veceg dometa, H145M detektuje polozaj neprijateljskih POVR i prenosi podatke na B52-M15 koji dejstvuje granatama po neprijateljskom polozaju… Takodje, u slucaju neophodne ‘izolacije’ teroristickih dejstava u dubini teritorije RS ili u pozadini VS (posebno su znacajni komunikacioni i logisticki cvorovi), 1-2 helikoptera sa pratecim ‘timom’ moze da dejstvuje vrlo brzo, pri cemu bi helikopteri vrsili nadzor i podrsku iz vazduha timu na zemlji. Na KiM, Sa342 i Mi17 su se pokazali neadekvatnim…
Inace, helikopterski desant polako postaje istorija, sada se bolji efekti, posebno ako se zele prikrivene operacije, postizu sa paraglajderima, padobanima…

Ovo sto sam naveo je samo delic vece price, a nju pojasniti u nekom postu – nije lako i ili neko razume ili ne razume…

M

Slavke

AMPS dva modula za dve hemisfere (senzori idu na mesto gde treba doci meteo radar), FLIR Star SAFIRE 380-HDc ide skroz na drugo mesto i nema mnogo veze sa AMPS sistemom.Ne zbunjujute ljude sistemom za izvidjanje sa odbrambenim sistemom helikoptera.Cisto sumnjam da je veliki problem prelocirati dva senzora na neko drugo mesto i ugraditi neophodan meteo radar.

A sto se tice Star SAFIRE 380-HDc idealan je i neophodan za helikopter ovog tipa, on je novina i specijalno dizajniran za lake helikoptere posto ne opterecuje ostale sisteme svojom potrosnjom elektricne energije, ne zahteva kompleksan sistem hladjenja.Da je pameti i razuma imali bi ga na svim H-145M namenjenim vojsci.

Mozete vrlo lako shvatiti da bez dodatnog ALTAS sistema AMPS nema nekog veceg znacaja u pregrst misija namenjenih lakom helikopteru.

Takodje ostaje ono sto sam govorio Page, da ovakvi helikopteri bez podrske Mi-28NE ili Tigra nemaju sta da traze na frontu gde su zastupljeni MANPADS sistemi.Mi-35 jeste dobar helikopter, ali avionika danas igra glavnu ulogu.Upariti n.p.r. Mi-35, “strsljena“ sa FLIR Star SAFIRE 380-HDc, Wing Loong je vec prava nadrealna prica.

@Mig-29

Na osnovu Vaseg ovog i prethodnih komentara o helikopterskim temama ne bih sa Vama ucestvovao u raspravi koja se dotice upotrebe i karakteristika helikoptera. Vase shvatanje je takvo da sem Vaseg vidjenja upotrebe helikopterskih jedinica ne postoji drugo mozda (sigurno) strucnije. Struka definitivno ne bi trebala da se obraca kako Vi kazete „online portalima“ za misljenje ako je kao Vase. Vi olako dajete vidjenje da se treba nabaviti Mi-28/Tiger…bez realnog razmiljanja da li je u datom trenutku moguce kupiti i ko ce ta sredstva koristiti. Takodje i dajete sugestije da Airbus nesto moze ugraditi ovde ili onde, da je odredjeni sklop ovakav ili onakav bez realnog osvrta na karakteristike istog. Nemojte zbog toga mene vise pominjati jer nemam sa Vama nameru da polemisem o popuni kako Vi kazete „helikopterskih diviziona“.

M

Slavke

Izvinjavam se za iznad napisani odgovor koji je povrsan posle vase konstatacije, ocigledno pisan, postovan sa moje strane (ne videh vas odgovor pre postovanja svog).

Slazem se u vise stvari sa vama povodom TT zahteva kako neke stvari je tesko objasniti nekim umisljenim glavama, ali to na papiru sto vi spominjete ima samo 10% veze sa onim sto je moguce sprovesti na terenu, a trudicu se pojasniti vam zasto (samo uzmite u obzir ovde necemo iznositi detalje).

Ratna dejstva su oduvek bila skupa intelektualna igra, posle busanja u grudi realna desavanja na terenu obicno dokazu da treba 40% ispunjenih TT zamisli za ostvarenje zacrtanih ciljeva.Ostalih 60% nije moguce sa sigurnoscu predvideti posto je umesan vremenski period (gde se intezivno menjaju politicke strukture), tehnoloski razvoj i psihologija jedne ili vise nacija.

1.
Necemo imenovati te arhitekte TT zahteva, ali zbog n.p.r. nama sporne teritorije u 2019, za misiju zastite nasih drzavnih interesa POVR nisu toliko zastupljene u odredjenim jedinicama do popune kapaciteta jedne famozne baze, a nju sigurno necete napadati posto bi to rezultovalo ponavljanjem nezeljenih dogadjaja u kojima nemamo skoro nikakve sanse.

Dakle najbliza solucija je slicna gerilskom ratu.Gde morate imate jedinice koje moraju spreciti terorizam i svaki oblik gerile.Uvuceni ste u visegodisnje sukobe niskih inteziteta.U prevodu svaku svoju akciju je pozeljno dokumentovati i objaviti uz odredjene restrikcije kako bi zastitili sopstvene jedinice.Imate skorije primere kako to rade Amerikanci, Francuzi, Izraelci, Rusi.

N.p.r. na terenu imate :

– 3 voda iz specijalne brigade
– MUP brigadu

Za kvalitetno obavljen posao trenutno najbolji je Wing Loong II, ekonomski prihvatljiv sa svojim jednim naletom od 15+ casova.Na njemu vam trebaju kavlitetne “oci u usi“.

Ako se stvari zakomplikuju treba vam opet ekonomski prihvatljiva sredstva za estrakciju trupa na terenu i munjevite prodore u dubinu.Tu je helikopter i dalje neprikosnoven.A prioritet se daje ishrani, higijeni i smestaju trupa, kako bi bili “borbeno spremni“ na borbene zadatke duze od 8h.Baza helikopterskih jedinica mora biti tako postavljena da u poluprecniku od 300km moze efikasno obavljati svoje zadatke.Pa vi proracunajte koliko vam treba ekonomski za takav skroman godisnji nalet.

Ovo preventivno neutralisanje protivnickih polozaja mrka kapa, posto oni te polozaje i jedinice vrlo lako mogu nadoknaditi, ovde se radi o interesu velikih igraca.A oni se samo mogu izmoriti ekonomski ili negativnim publicitetom.

2.
Vidite kad protivnik moze predvideti ili ustanoviti nacin upotrebe vasih jedinica stvari se komplikuju.Dovoljno je u ovom slucaju reci kako usled bilo kakve naznake loseg vremena vase trupe nece dejstvovati ili imaju ogranicene mogucnosti.Ko se razume u meteorologiju, moze primetiti kako prognoza vremena na vise od 1h iz vise razloga ne moze biti tacna.

RDR 2000 je naskromnija oprema sto se tice meteo radara, jeste izuzetno los sistem u odnosu na Primus 660/880.Kako ne bih duzio to vam je slicno kao mobilni telefon, tablet, laptop i desktop racunar.Svi medjusobno dele slicne tehnologije ali ne mogu svi obaviti iste zadatke.Ogranicava ih vreme upotrebe ili mesto upotrebe.Tako ne mozete sve spakovati u H145M i zato su se podelile uloge na jurisni, laki helikopter i transportni.Modularno je marketinski trik za prodaju.

Sve vrhunske tehnologije nalaze se u jurisnom helikopteru koji je preskup za duzu upotrebu.Tako da “radni konj“ obavlja sve zadatke zbog ekonomske isplativosti, dok “kralj“ obavlja poslove samo kad zagusti.

A ako pricamo o integraciji nekih sistema tipa datalink i stand off naoruzanje, ta dimenzija prevazilazi u svakom ekonomskom i efikasnom pogledu “necijih“ TT zahteva tipa

6-8 teskih helikoptera
8-10 lakih helikoptera
15-20 srednjih helikoptera
6-8 jurisnih helikoptera

Primer sam naveo u odgovoru iznad :

Integracija

– Mi-35 sa “stand off“ naouruzanjem
– “Strsljen“ sa FLIR Star SAFIRE 380-HDc
– Wing Loong II
– Specijalni timovi sa prenosnim datalinkom, opremom za elektronsko ometanje, lokatorima neprijateljske vatre, termovizijom, prenosnim radarima za vazdusno osmatranje i MANPADS sistemima

PS
Ako napominjete paraglajder opet se radi o simbiozi specijalnih jedinica iz KOV, da li ce ih podrzavati artiljerija ili vazdusne snage pitanje je vremena upotrebe ili mesta upotrebe.

Pozdrav,

Nisam hteo ovoliko opsirno, posto unapred znam koliko to ima efekta, ali cisto da vam prosirim vidike ako mogu.

M

Page

Nikakav problem ako imate razlicito misljenje, ali ako “struka“ dozvoli sebi da ovako prikazuje svoja “realna“ dostignuca, pri tome za to neko prima platu i pravi “strucno“ uredjivacku politiku.

https://www.youtube.com/watch?v=xGahhQgOOyE
https://www.youtube.com/watch?v=pAvCkco-BjQ
https://www.youtube.com/watch?v=yVCdeTXZcl4

Onda je T6 sa pricama Suada Hamzica, reportazama sa sajmova i izjavama aktera za mene naucna fantastika u odnosu na video sadrzaje gore.Sta to g-din Petar Vojinovic ima vise od urednika gore spomenute emisije !?

I ne mogu poverovati sta vi pricate Mi-28NE je jeftiniji helikopter od Mi-35M trenutno, cak u dve konfiguracije prilicno jeftiniji.Ono sto moze autopilot na Mi-28NE u rezimu nisko-nisko, ne moze cak pilot sa 1000 casova naleta na Mi-35M.Bocni let pri malo vecim brzinama nema nikakve veze.Gle cuda H145M sa autopilotom moze mnogo vise nego Gazela.Sad verovatno treba elaborat o tome kako autopilot (softver) funkcionise.Pa onda neka ekspertska prica iskusnog pilota tipa – pilot koji se oslanja previse na autopilota nije dobar pilot i itd, a ustvari iskusni piloti koji su imali uticaj na razvoja autopilota nisu bili adekvatni, …….

Kada sam rekao kako vojska u buducnosti ekonomski gledano ne moze oslanjati 100% na budzet ispao sam smesan.A zato skoro uvedeni menadzment u vojsci nije smesan, oni su izgleda eksperti za prevodjenje iz supljeg u prazno.Fale stanovi, oprema, novi hangari, vece plate i “rezervisti“ kako mozemo lakse i ekonomski povoljno pocistiti WC i kuhinju.

Cekajte ima li kraja price o “eliti“ koja sebe ovako predstavlja u javnosti.Jos vise me plasi na sta ce liciti tek novi narastaji, ako je cilj da nizi stalez preko vojnog poziva postane visoki stalez – citaj “elita“.

Page drago mi je da me ne svrstavate u tako “elitan“ kadar, ja vise volim obicnu “buraniju“ sa njima barem se moze popricati o aktuelnim problemima bez obzira na obrazovanje.

s

Helikopteri su izabrani u skladu sa TT zahtevima, koji su definisani na osnovu dosadasnjih iskustava i zahteva jedinica na terenu…
Iako je Mi28 povoljniji u nabavci i predstavlja prvi izbor RV, zahtevi drugih vidova su ti koji vuku ka Mi35…
Sto se tice postavke AMPS, meteo radara ili drugog sistema na nosu helikoptera – Airbus tu nudi izbor “ili-ili“ – ne samo za nas, vec za sve korisnike H145M… Sam Airbus uz AMPS predlaze vise razlicitih EWS/EOS koji “zaokruzuju“ helikopter kao “naoruzani izvidjac/laki jurisnik“, a koji ne sadrze radar…

M

Славке

Видите ТТ захтеви које спомињете су већим делом “војна тајна“.Aли без обзира на тај сегмент приликом објављене набавке, сагледавања садржине опреме на хеликоптерима може се делимично закључити који је стадијум у питању.

Логичан одговор на вашу реченицу

“dosadasnjih iskustava i zahteva jedinica na terenu…“

Не будите неозбиљни, ипак постоји доста стручнијих анализа које нису преписане само због стицања “доктората“, већ су јавно пабликоване.

– У асиметричном рату ми немамо много искуства без материјалне подршке јаких сила.Чак сама помисао на патролирање хеликоптера и могуће заседе у прилазу фронта/ зони слетања без одличне кординације са копненим трупама је прилично тежак задатак.

1.Познајете какву опрему поседује противник ?
2.Познајете какву опрему поседује потенцијални савезник ?

– Примарно сензори на лаком хеликоптеру служе лоцирању и елиминацији извиђачких потенцијала противника.Данас када постоје индикације о употреби ласерског оружја као противмера оптичким сензорима дискутабилно је разматрати ТТ захтеве по “вашој“ систематизацији.Чак је дискутабилна употреба “дронова/смонаводећих пројектила“ без озбиљне заштите и предефинисаног лета.

Само једно важно питање из ове области пошто је реч о искуству.Колико смо имали тактичких губитака кад је употребљаван “hit and run“ (диверзантске јединице) по нашим искуствима !?

– “Swarm Attack“ идејно обједињује јефтинo кординисан масовни напад.Могућност селекције мета и напад (у року од 15 мин) у дубини противникове одбране може вам дати одређену тактичку предност.

– H145M i Mi-35M

1.немају “радаr“ који их може упозорити на горе споменуте претње
2.немају одређени степен заштите који може спречити утицај “ECM/EPM/ESM“ система
3.немају могућност напада на дронове, врло ограничен понтецијал у смислу “VV“ могућности.
4.Нису јефтине платформе без обзира што су поуздане у техничком смислу, али захтевају веће ангажовање других система и подсистема.Може се рећи упитна је сврсисходност у случају инфериорнисти система и подсистема којим су тренутно опремљен, имају га у извозној понуди.

Па наравно да “Airbus“ нуди “или – или“, њима је циљ што више комада продати некоме, између осталог неће угрозити већег “брата“ у сопственој продаји, зато су они концерн исто као “Рособоронекспорт“.Право у смислу “модуларно“ значи избор на основу сопствених потреба, а не на основу додатних опција.

Па сама реч “лаки јуришник“ вам наговештава ускраћеност на системима, подсистемима, носивости, летним карактеристикама.Што нисте почели ваше образложење са интеграцијом система H145M који се не односе само на АЛАС или неки вид “ПОВР“ система !?

Постоји ли једна реченица у том ТТ захтеву која се односи на могућност коришћења “ECM/EPM/ESM“ на овој интересантној платформи !? Зато молим вас мање бусања у груди, време је искористити тренутак пре него што ово мало побољшања не буде захтевало модернизацију.Напоменули сте како вас је “пут“ одвео од војног позива, али то не значи како вам интересовање због тренутног стања у ВС треба “зарђати“.

M

Заборавих напоменути

Само обраити пажњу на датуме приликом пабликовања следећих размишљања

https://www.flightglobal.com/news/articles/singapore-airbus-helicopters-could-offer-armed-h145-445759/

https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-airbus-helicopters-on-target-with-hforce-s-450758/

https://www.janes.com/article/82059/airbus-helicopters-discussing-h145m-c-17-combo-with-undisclosed-prospective-customer-likely-australia

– Ако је ово доле интеграција, шта ће се десити кад “EPM“ системи буду присутни !?

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2018-04-24/european-rotorcraft-makers-demonstrate-manned-unmanned-teaming

A

@Mig-29
koliko ja znam, oba helikoptera sto se naveli imaju mogucnost dejstva na dronove VV raketama. U airbusovoj brosuri stoji air-to-air missile, a za Mi-35 se zna Igla-V

M

AL-41F

Пошто сам навео овако

“немају могућност напада на дронове, врло ограничен понтецијал у смислу “VV“ могућности“

Волео бих мало детаљније да ми објасните :

– H145M тај “air-to-air missile (with growth potential)“, реч је у интеграцији са другом носећом платформом или ….. !?

– За Мi-35M ако може објашњење како та процедура изгледа без подршке КА-52 !?

А ако може исто објашњење у солуцији да се користи “Swarm Attack“ принцип нек буде у првој фази иѕвиђањаљ.Колико то носећа платформа овог типа може допринети трупама на терену у неутрализацији истих !?

Исто тако убеђени сте како тако скупа носећа платформа без присутних система типа “ECM/EPM/ESM“ , ПВО може опстати у таквом окружењу !?

A

@Mig-29
Lepo je sto razmisljate tako siroko, samo za pocetak nema niko kapaciteta za „swarm attack“, ali ni blizu. Ako se ne varam ni jedna zemlja u okruzenju zapravo ni ne poseduje naoruzanje BPL, kamoli dovoljno za „swarm attack“, o PVO da ne pricamo. jedino Bugarska ima solidnu PVO, ali sa njima smo valjda pomireni? Bar sam ja stekao takav utisak. Dalje trupna PVO se valjda podrazumeva?
Na vezbi „Vek pobednika“ je demonstrirano sadejstvo PVO i OMJ. Pa na to samo dodajte Mi-35m i neke modernije sisteme PVO kad(ako) dodju na red.
Uostalom, masovno su ih(mi-24/35) koristili u Siriji, obuku ce proci piloti u Rusiji, pa ce valjda dobiti adekvatno znanje kako da iskoriste najracionalnije protiv terorista i koje su prednosti i mane, na sto mogu, a na sta da ne racunaju u realnim uslovima za sta nam i trebaju? A i bice vojnih vezbi u buducnosti, dopunice se znanje to je kljucno.
Znam, kad krene rat, pola toga pada u vodu, ali dok ne daj boze ne krene, zapravo ne znamo kako bi se neprijatelj ponasao, a ni mi, a ni tehnika. Glavni faktor tu je strana podrska, nasa, neprijateljska i finansije u sirem smislu, pa ko prvi pukne.
Sve mi se cini, Srbija ako bude imala jos malo strljenja, mogla bi svoju bezbednost da osigura na neko duze vreme sagledavajuci cinjenice(kad vec razmiljasmo o buducnosti).
Za H145m ne znam stvarno, nisu naveli nista. MIslim da su Rumuniji nudili paket sa Spike/Aim-9 za vz/vv ali ne mogu da „garantujem“. Sto se tice prezivljavanja, ima poprilicno napredan sistem samozastite. Nije to bas tako naivno, cak ni protiv modernih madpad sistema(ima snimak iz Sirije gde se Mi-17 uspesno zastitio i ostao u vazduhu)
Konkretno najveca prednost H145m je avionika i jako napredan autopilot. Rasteretice pilote i jako je bitna cinjenica sto moze da leti sa jednim pilotom. Obzirom da imamo deficit u kadrovima, to ce realno podici jako kapacitete RV u pravnom smislu te reci. Vise helikoptera ce moci odjednom da bude u vazduhu, za isti broj obucenih pilota u odnosu na ranije. Kad bi sve lakse helikoptere zamenili sa H145m…to bi bio bas pun pogodak.

D

Maketari,maketari, već sam Vas jednom pozvao(prozvao) da ne komentarišete avijaciju na način na koji niste dorasli,znanje nemate,informacije još manje a spoznanje helikopterskih operacija i da ne razmatram.
Uzmite boje,modele,podloge pa uživajte!
Ozbiljne odluke prepustite ljudima koji su se školovali a vi se bavite farbanjem “karavele”!

Odgovori
L

Mislis da je lako raditi modele.
Treba I tu ogromnog znanja.
Obradi plastiku,ukroji,zalepi,izgituj spojeve,ofarbaj osnovnom bojom,pa presejding,pa izbor prave boje,postsejding,ciping,vedering,lak,dekali,lak,… Treba tu puno vremena,truda,iskustva,novca,…
Lakse je veruj mi pogledati na youtubu nesto i postati samozvani strucnjak.
Maketarstvo I modelarstvo = tehnicka kultura,istorija,…

Y

Stižu noviteti – samo napred.
Kako se napreduje sa modernizacijama Gazela?
Ima ih, valjda, stotinak komada i to bi trebali naši ljudi da odrade?
Zna li se o kakvoj modernizaciji se radi i koliko bi koštala?
Greota da se baci ako može da se osavremeni i radi posao adekvatno…

Odgovori
B

41 gazela ukupno

N

Мислим да је увођење Х145 у војску грешка, не зато што је то лош хеликоптер него зато што у свему треба тежити ка некој стандардизацији и унификацији. Ако се већ иде на набавку руске технике за војску онда гурати ту опцију, МИ17, Ми35, можда Ми28 ако буде пара, и ремонтовати Газелице. Полицији тј. САЈ-у, Жандармерији, Граничној полицији, односно Полицији генерално ићи са набавком Х145 + Пуме (ако већ морају, радије бих набавио још 5-6 Х145).
Мало мијењам тему, Милорадовић у гостовању код Лазанског у погледу модернизације МИГ-29 изјави: домет радара 120км – унапређује се постојећи, ракете које прате домет радара, радар прати до 4 циља, гађа 1 или 2 – исправио се на 1. Закључује причу са „биће то добар авион, не могу даље да причам“.
Причали су и о Пасарсу. Мало су се занијели па онда убацили у причу америчку намјеру да се на Страјкере постави ПВО систем, а Пасарс је ето као сличан томе…..мало су маштали, додуше више Милорадовић. Лазански га не приупита ништа о дроновима из Кине или озбиљним ПВО системима.

Odgovori
A

Ovog puta se ne slazem. Mi-17 je prevelik za gomilu zadataka koje helikopter treba da uradi, narocito u urbanim sredinama, proso ne moze prici. Takodje za SAR je neuporedivo bolje opremljen H145. Imate tekst na T6 o opremi poslednjih Mi-17, a takodje ne postoji adekvatna alternativa u toj klasi iz Rusije koja bi u tandemu sa Mi-17 olaksala logistiku….
Jedino gde se moze ustedeti na logistici i obuci je sa nabavkom Mi-17 umesto Puma sto bi imalo smisla, ili nabavkom jos H145 umesto Puma. Dodatno po izvestajima iz Nemacke vidimo da je H145 ubedljivo najopuzdaniji helikopter tamo….Razlog vise rekao bih
Vrhunske su masine, ne moze bolje

N

@Al-41F1
Мислим да се нисмо разумјели, Жандармерија је у неку руку војска. Поставља се питање гдје су ти урбани услови у којима би се ратовало, КиМ? Доле не можемо. Из тога закључујем да би ти хеликоптери били употребљени у неким противтерористичким акцијама на територији Србије без КиМ. Из тога слиједи да би те задатке радили, највјероватније, САЈ и Жандармерија. Војска тј. њене јединице за специјална дејства су ипак намијењене за сукобе са озбиљнијим и бројнијим противницима (да ме неко не схвати погрешно, да стављам Полицију испред Војске).
Друго, у ратним околностима сваки прилаз хеликоптера урбаној средини у којој се воде борбе може бити кобан, нису то више Стреле 2М које се заглупе мамцима, премда су и оне у тандему изузетно опасне. Искуства из ратова 90тих кажу да су се хеликоптери у већини случајева, бар са наше стране користили за довођење људства на предњу линију одбране, односно евакуацију рањеника. У ријетким ситуацијама су вршене „суицидне“ мисије као достављање муниције окруженим припадницима ВРС на Озрену 95.
Ми17 су користили муслимани за достављање оружја и муниције муслиманима у Бихаћкој регији и Сребреници. Летио сам својевремено у тим хеликоптерима, имали су доста опреме за оно вријеме али су то све летови преко шума и брда. Насеља и градови су нешто друго….

B

Off topic:

Info vezan za vrlo popularnu temu- čini mi se da nisam naletio na ovo na portalu, možda neko nije čuo. Odustalo se od kombinacije sa Žuk-om za treću fazu modernizacije na Mig-29- nažalost pristupa se modernizaciji postojećeg radara. Modernizacija će doprinijeti razvoju novih mogućnosti letjelica koje do sada nisu postojale- ali, nažalost, nisu na nivou radara koji smo svi priželjkivali. U ovom slučaju ispostavlja se da je AV jasno i glasno rekao „Žuk“ (Me, ili 3, ne mogu da se sjetim)- ali do toga, NEĆE doći.

S druge strane- priča oko modernizacije „Orla“ ide iznenađujuće dobro. Uopšte nisam vjerovao da će stići dovde. Ispada da ćemo na kraju zaista dobiti od ovoga pristojan broj dvosjeda koji će moći noću, sa 5 kilometara visine da gađaju udaljene ciljeve vođenim sredstvima visoke preciznosti, sa novim HUD-om i pristojnim paketom opreme za zaštitu letjelice. Veliki broj „Nora“ i „Lazara“ za Vojsku ide u narudžbu i proizvodnju, masa opreme za pješadiju po sistemu „1500“, ali „Žuk“ nc!

Odgovori
A

Mislim da smo dovoljno, ako ne i previse nagadjali ovde koji su okviri modernizacije LA.
Sacekacemo jos par godina, pa cemo sve lepo videti tacno.

Ž

Banja Luka

Већ смо пренели речи в.д. помоћника министра за материјалне ресурсе Ненада Милорадовића о томе да ће радари бити дорађени.

О томе је писао и Александар Радић:

https://tangosix.rs/2019/27/02/novi-detalji-o-beloruskim-mig-ovima-radar-rakete-i-serijski-brojevi/

B

@Živojin Banković

Pozdrav Živojine. Pročitao sam taj članak, ali sam razumio je ta dorada nešto u sklopu „Faze 2“. Do juče nisam nedvosmisleno znao da od novog radara nema ništa, samo toliko.

@Al-41F1

Slažem se, naravno. Uopšte ne sumnjam da ljudi koji se time bave rade dobar posao, biće to kvantni skok od onoga šta se imalo- ne samo zbog integracije novih sredstava, novih mogućnosti i bolje otpornosti na ometanje. Takođe, jasno mi je da nikada nije bilo prevelike logike u ugradnji ovakvog proizvoda u letjelice čija eksplatacija treba da traje 10-12-15 godina do prelaska na nešto novo, ali htio sam da reagujem zbog toga što se radi o čistoj i nedvosmislenoj laži, izlupetanoj na konferenciji za novinare.

Stotinu puta sam slušao komentatore koji tvrde da je rekao ovo ili ono, samo da bi se pokazalo da nisu u pravu- ili to nije govorio otvarač fabrika, ili su pogrešno protumačili nešto od novinskog smeća koje stalno nešto najavljuju u stilu „Trećeg oka“. Ipak- ovo reče baš on, ničim izazvan, i slaga najstrašnije. Koliko god je lijepo što se ozbiljno radi i ulaže u namjensku industriju punom parom- čemu ovakve gluposti? Sa kojim ciljem? Pa nismo mislili ni da je ovo moguće, na šta su stvari ličile, nije bilo potrebe da se lupa ovakva potpuna glupost. Da je samo ćutao- opet su odličan posao obavili. Pozdrav svima!

A

@Banja Luka
slazem se ne 100, nego 1000%. Voli covek da prica, neverovatno, ali ima cak i onih sto vole da slusaju, no to je druga tema. Mozda je stvarno prvobitna zamisao bila Zhuk-Me, sustinski ono sto i jeste na SMT, samo su cene verovatno dobili malo kasnije…a mozda je jednostavno pobedila logika da nema smisla uloziti toliki novac u prelazno resenje. Okle znam.
Ja sam stava i dalje da ima smisla, manje zbog mogucnosti, vise zbog stecenog znanja koje ce pomoci pri uvodjenju novih aparata. Ali bolje razliku novca u nalet uloziti svakako, samo da „usteda“ ne ode nekim drugim ministarstvima, resorima i sl. kao po obicaju.

B

Veliki vodja nije rekao Me ili 3, vec – 3D, sto inace ne postoji…

G

Kakve bombonice od helikoptera! Ovo se, kad sedne u njega, lepi za ruke pilotu!

Odgovori
В

Helikopter odavno više nije samo letelica. Ako su na njega stavili zapadnu opremu u ful varijanti onda je to veliki skok za našu avijaciju, ali ako će ti helikopteri da nose maljutke i fiksni automatski top, ispaljuje nevođene rakete , nemaju radare i kojekakve senzore…. Onda smo džabe bacali pare.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Pogorsana Osecanja na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

@ BB, Vazi, u pravu si. Ajde onda lepo da otvorimo EASA bazu pitanja i svih 15K+ podelimo lepo ljudima unapred, i svima super. Mislim, zasto bi se uopste zezali sa time ko sta moze/zeli od ucenja. Ko hoce - nek cita i edukuje se, ko nece - neka nauci pitanja i odgovore na pamet,…

15. Sep 2019.Pogledaj

Istočnik na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

Razlozi su sledeći: - Deca nisu "radno sposobno stanovništvo", samim tim moraju u školu. DL sistem može da im bude samo način da prate nastavu ako su odsutna iz nekog opravdanog razloga (bolest, boravak u bolnici, ...), ne i zamena za školu. - Kod studenata je složenija situacija. Ako je student zaposlen, uz potvrdu o…

15. Sep 2019.Pogledaj

Istočnik na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

@Pomesana obecanja I redovan direktan rad sa nastavnikom i DL sistem imaju svoje prednosti i mane. Ono što je Delta izostavio po mom mišljenju je to da se ova dva načina međusobno dopunjuju. a i kako je BB rekao, ključ svega je zainteresovanost.

15. Sep 2019.Pogledaj

Sascha410 na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

Da se razumijemo ja nikako nisam pobornik ovog vida obrazovanja I ako sam zavrsio na isti nacin ovaj kurs. Mislim da je tradicionalni vid ucenja puno bolji, ali ruku na srce, sta ja o tome znam osim licnog iskustva I subjektivnog misljenja. Cinjenica je da se u zapadnom svijetu ovaj vid obrazovanja koristi dobre tri…

15. Sep 2019.Pogledaj

Nele na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

Ja sam ucio isto daljinski. Morao sam jer sam radio a pored toga sam imao i porodicnih obaveza. Svaki dan sam detaljno prelazio gradivo u slobodno vreme. I tako mesecima. Nakon 8 meseci (6 je minumum) sam presao sve i prijavio se za ground school (tih 10 posto). Tada sam upoznao jos desetak kolega od…

15. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend