BEG airport status
Siniša Mali: Nabavka 10 novih A320neo za Er Srbiju nije obustavljena već odložena; Kupovinu planiramo za period od 2022. do 2025. godine "Vlada već dve godine ne subvencioniše Er Srbiju, ali prema ugovoru sa Etihadom isplaćuje dugove kompanije nastale do 2013. godine" / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Siniša Mali: Nabavka 10 novih A320neo za Er Srbiju nije obustavljena već odložena; Kupovinu planiramo za period od 2022. do 2025. godine

Ministar finansija Siniša Mali izjavio je juče povodom zasedanja prvog Mešovitog komiteta između Vlade Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata, da Vlada već dve godine ne subvencioniše Er Srbiju, ali da prema ugovoru sa Etihadom isplaćuje dugove nastale do 2013. godine. On je dodao i da nabavka 10 Erbasovih aviona A320neo nije obustavljena već odložena za period od 2022. do 2025. godine, prenosi Tanjug.

Kako navodi, Mali je tokom svog obraćanja rekao da Vlada ispunjava sve ugovorne obaveze sa arapskim avio-prevoznikom, a da ono što je definisano ugovorom podrazumeva i „preuzimanje svih onih starih bankarskih obaveza i stvari koje se ne tiču Etihada“:

– To je iznos od nekih 380 miliona dolara koji nismo imali u budžetu da isplatimo odmah nego ga plaćamo u nekom periodu od desetak godina. Kako novac dospeva za plaćanje, mi te kredite i stare dugove vraćamo ili kroz Er Srbiju ili direktno.

Već dve godine unazad ne postoje subvencije koje idu u Er Srbiju, i to je nešto što se ne tiče ni mene ni Vlade, nego Evropske komisije koja nadgleda državnu pomoć, a koja bi svaku subvenciju definisala kao državnu pomoć nacionalnom avio-prevozniku na šta Vlada nema pravo. Međutim, i oni su razumeli te subvencije koje se odnose na stare obaveze do 2013. godine, a koje smo mi preuzeli kako bi Etihad ušao u saradnju sa Er Srbijom. –

Er Srbija je po ugovoru sa Etihadom u obavezi da samostalno isplati svoje stare dugove od oko 380 miliona dolara / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Mali je naglasio i da je međudržavni sporazum sa Etihadom oko srpskog nacionalnog avio-prevoznika privukao mnoge privatne kompanije iz Emirata da dođu u Srbiju, te da je broj investicija te zemlje od 2010. godine do 2018. povećan za čak 600 puta, odnosno sa 300 hiljada evra na 180 miliona evra. On je dodao i da Srbija „danas ne bi imala nacionalnu avio-kompaniju da nije bilo Etihada budući da je odluka bila da se Jat ervejz zatvori i ode u stečaj ukoliko se ne nađe partner“.

Kako prenosi Tanjug, kada je reč o Etihadovoj nabavci Erbasovih aviona za Er Srbiju, ministar je izjavio da je kompanija iz Emirata od svojih 170 porudžbina naručila i 10 A320neo aviona za srpskog prevoznika, ali da je ta nabavka trenutno odložena:

– Ona nije obustavljena već pomerena za period od 2022. do 2025. godine budući da su se avioni koje smo uzeli na lizing u prethodnom periodu pokazali kao veoma efikasni. S obizirom na to da Er Srbija trenutno posluje profitabilmo, došlo se do zaključka da bi novi avioni ugrozili tu profitabilnost imajući u vidu troškove njihove nabavke.

Jednostavno to je deo biznis plana, a budući da A319 i A320 odlično odrađuju svoj posao nema potrebe za trenutnom nabavkom novih A320neo, koji jesu bolji po pitanju uštede goriva, ali s obzirom na kratke destinacije na kojima Er Srbija trenutno saobraća, ta efikasnost ne bi mogla da se pokaže na pravi način. –

„Kompanija trenutno posluje profitabilno, te se došlo do zaključka da bi novi avioni negativno uticali na tu profitabilnost“ / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Podsetimo, Etihad je u februaru ove godine objavio restrukturiranje prethodno planiranih narudžbina od Erbasa i Boinga, a što je tada predstavljeno kao posledica finansijskih problema sa kojima se taj avio-prevoznik suočava. I naš kolumnista Alen Šćuric pisao je o finansijskim teškoćama te kompanije, istakavši da je Etihad tokom 2016. i 2017. poslovalo sa 3,4 milijarde dolara u minusu, te da će spomenuti gubitak negativno uticati na njegov ugovorni odnos sa srpskim nacionalnim avio-prevoznikom.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

    Komentari

    Al

    Propaganda u klasicnom stilu vlade RS.
    „S obizirom na to da Er Srbija trenutno posluje profitabilmo, došlo se do zaključka da bi novi avioni ugrozili tu profitabilnost imajući u vidu troškove njihove nabavke“ a nivo subvencija veci od tog tzv. profita i to mnogo veci! Znaci i dalje su u minusu.
    Koliki je gubitak firme tokom godina u odnosu na „nivo investicija“ i koliko su iste subencionisane od strane drzave?
    I jos jedno pitanje dokle misle da idu u minus sa tom propalom firmom?
    Samo sreca, nema novinara koji ce to da ih pita.

    Odgovori
    Be

    @Al-41F1

    Ja sam to ovako procitao:

    Air Serbia ima dugove iz proslosti koji iznose „nekih 380 miliona dolara“ i koji ce biti za 10godina isplaceni.

    To vracanje duga neko tumaci kao subvencionisanje.

    Da nema tih dugova AS bi bila profitabilna.

    Sve zavisi kako citas! ;-)
    Ako si zlonameran onda citas da nisu profitabilni, jer neces da verujes da je to tako.
    Inace sve je lepo objasnjeno.

    Al

    @Beli
    Naravno, svako ko kritkuje vlast odnosno njene odluke u 2019. godini je zlonameran.
    Sustinski ne radi se o otplati duga. Kad procitate finansijski izvestaj, a imate ga na T6, subvencije se vode pod „prihod“ i nije ih sramota da tako najopustenije lazu o nekom „profitu“.
    Jat tj. AS je rupa bez dna koja nas kosta mnogo dobrih biznisa svake godine, a posle se pitamo sto nam ne ide.

    BB

    A ja sam pročitao: vratili smo dugove 380 (ukupan ulog, mislim, 520 miliona) ali dobili smo 300 miliona stranih investicija…

    Zb

    Kaže da je A320 NEO odložen? Airbus ima spisak na svom sajtu gde se jasno vidi da ni Air Serbia ni Etihad više nemaju A319-320NEO narudžbi. Airbus je vratio 23,5 miliona pre par meseci po pisanju novina. Čak nema konverzije na A220 ni kao Air Serbia-Etihad-„undisclosed“ kupac. Ko je ovde lud?

    Odgovori
    Be

    @Zbunjen

    Lud je onaj ko misli da je posebno pametan i da je otkrio nesto sta drugi ne vide!

    Kako Airbus navodi avione koji su odlozeni? Da li ih stavlja na taj spisak ili ih brise?

    Mozda su na spisku samo narudzbine koje su u toku realizacije.

    Be

    @Zbunjen

    …a mozda si ti samo zbunjen

    La

    Beli sto se mesas kad nemas pojma samo ispadas smesan? Erbas ne laze: naruceni, neimenovani, reazlizovani ili ne, odlozeni ili ne, jasno pise da ih NEMA za Er Srbiju/Etihad kad su u pitanju A319NEO i A320NEO. Laze neko drugi.

    Be

    @Laki

    Nista nisam tvrdio, nego samo postavio pitanje, na koje izgleda nema odgovora. I poceo sam recenicu sa „Mozda…“

    Izvini sto se mesam u vasu komunikaciju.

    Prepustam ti govor…

    La

    Kako nema odgovora? Odgovor je kristalno jasan: Airbus objavljuje tabelu koja se nalazi na njihovom zvanicnom sajtu gde je detaljno upisana svaka narudzba, bez obzira da li je odllozena, da li je isporucena ili ne. Prica o tome da je Er Srbijina tj Etihadova narudzbina iz 2013 za 10 A320neo aviona odlozena za 2022-2025 nema apsolutno nikakvu potvrdu od strane Airbusa.

    Ni

    Hahahhaa evo potrudicu se da ostavim ozbiljan/promisljen komentar….hmmmm… Pa zasto ne sacekaju 2035/6. tu je to blizu. Do tada neka skupljaju kintu, ostavljaju na kamatu nek se goji, pa neka kupe lepo a350neo i tako frajerski odu svi lepo u penziju, do tada ce im i deca porasti i stasati da preuzmu porodicni cobanski biznis i nek nas oni tada preuzmu na upravljanje i otvore projekat Smrtonosni Orao 1.0, a mi samo da pasemo i prezivamo…

    Odgovori
    љ

    Ko i malo prati civilno vazduhoplovstvo zna koliko grebu kompanije da na nečemu ostvare uštedu od 0,5-1 procenta. A320neo nudi uštedu od oko 15 posto goriva plus je nov avion. Nije isto naravno 15 posto na oko 4t goriva do Tivta i nazad i 15 posto na skoro pun rezervoar do lupam Adis Abebe. Keša za nove avione nema ni Etihad ni Air Serbia ni država Srbia i tu svaka priča počinje i završava se. Plus A320 i neo i ceo je preveliki za ASL oterali bi sebe u bankrot čak i s neom.

    Odgovori
    Vl

    Samo neuk, neinteligentan i ograničen može da poveruje u makar jednu reč napisanu u gornjem tekstu.

    Sav Svet kupuje nove avione jer donose ušetedu, jedino AS drugačije. Genijalno.

    Odgovori
    Dr

    Vladimire izvinjavam se, ali kad ministar Mali objasni…Evo pitajte Belog.

    Be

    @Vladimir

    Evo da ti Beli odgovori:

    Airbus A320neo kosta oko 100 miliona dolara.
    Deset takvih kosta oko miliardu. Treba se u ovako turbulentnim vremenima u aviosaobracaju upustiti u tako veliko zaduzenje.
    Za sadasnje avione se placa lizing. U najgorem slucaju ti avioni se mogu vratiti i prestaje da stize naplata za lizing ratu.
    Kada uzmes veliki kredit, banku ne interesuje, da li tvojoj kompaniji ide dobro ili lose. Oni ocekuju da ti placas kreditnu ratu islo tebi dobro ili lose, nemas drugu opciju.

    To je kao kad bi ti sada imao 10x Golf 4 benzinaca i ja ti kazem: Zasto ne uzmes 10x Golf 7 dizel. Usteda je velika, manje trosi itd.
    Jeste, usteda velika, ali TREBA PRVO KUPITI 10 novih i zaduziti se. Onda ukupno manje trosis goriva ali za to imas 10x vece troskove kroz kreditne rate koje moras redovno da placas.

    Da, upravu si, sve velike kompanije to rade, zato sto njima nije problem da uzmu kredit od 500 miliona €, jer imaju 10, 15 miliona putnika godisnje. AS ima oko 2,5 miliona godisnje.

    Be

    samo jos da dodam.

    Da, dugorocno se isplati kupovati nove avione koji imaju manje troskove.
    Pitanje je samo: ko u ovako teskim vremenima u aviosaobracaju razmislja dugorocno… recimo 20-30 godina?

    2013 kada je potpisan ugovor sa Etihadom, situacija je bila skroz drugacija. Bilo je vise optimizma, Etihad nije imao dugove od 3 Miliarde.

    Vl

    Dragan Marinković,

    Ne vidim Ja nikakvog Belog ovde. Sećam se da je nekad bio jedan, ali sam prestao da obraćam pažnju na njegovo pisanje koje je bilo van svakog komentara. Pa u skladu s tim i postupam.

    Nije bio samo Beli, bilo ih je još.

    Be

    @Vladimr

    Beli duh 😂

    ni

    Nista nisam razumeo sta je covek rekao kada sam zavrsio sa citanjem morao sam da popijem brufen

    Odgovori
    Br

    Dobro ljudi kako mislite sa kompanija koja je ostvarila 16 miliona profita moze da sama da finansira tako veliku nabavu sama. Kazem sama jer etihad u ovakvom stanju sigurno nebi dao milijardu u zavisnu kompaniju u svom delimicnom vlasnistvu kad je maticna kompanija u ogromnim problemima sama. Vredi reci i da je profit pre 2017 bio svega 1-3 miliona godisnje. Kako mislite da isfinansirate tako nesto veliko

    Odgovori
    Al

    Visina subvencija za 2017 je bila de facto 4 miliona veca od „profita“. TO nije PROFIT to je MINUS! Ne mogu se drzavne pare upumpane u drzavnu firmu stavljati pod „prihod“. I to zanemarujuci tvrdnje da su navodno frizirali izvestaj i da je navodno jos 12 miliona dodala drzava(ali to cemo odbaciti sada)
    Drugo ako ovim tempom nikad, ali nikad nece moci priustiti nove aparate, time srezati troskove i postati konkuretni(pa i profitabilni mozda) cemu ulaganje u tu firmu? Sta ona nama donosi? Kome to treba? JAT je 2013. prijavio 7 miliona gubitka, 2009. 25.6 miliona, 30.4 miliona u 2010 i 32.6 u 2012. Pa onda veliki projekat AirSerbia, 2014 drzava ulece sa 64 miliona, pa opet 2015 subvencije, pa 2016 opet, 2017 tacno 20 miliona, koliko je prosle godine? 45 ja mislim, ispravite me. I na to trebaju jos 5 da dobiju na namestenom tenderu za linije iz Nisa koje NIKAD nece uci u plus jos ce mozda i oterati LCC i unistiti aerodrom. Dokle ljudi bre? Dokle? Pa sa kojim pravom?
    Da smo Nemacka pa da razumem
    Da je RV i PVO dobilo te pare, bar bi imali necim da se branimo, ovako imamo tuce aviona na lizingu i strateskog partnera koji je skoro 2 milijarde u minusu samo za proslu godinu. Obzirom da mi jedna prijateljica radi u njihov call centru, znam da musterije nastavljaju da gube konstantno i situacija se popraviti skoro nece, a najverovatnije nikad.
    Dajte jednom da stavimo tacku na ovu glupost. Firma sluzi da pravi pare i ni za sta drugo. Nek se predstava zavrsi. A u to uvrstite u mnoge slicne firme. Crne rupcage bez dna

    Br

    Imate li dokaz da su se subvencije popele na 45 miliona 2018? Kolko znam izvestaj za proslu godinu izlazi tek u julu

    Uzgred subvencije se godinama smanjuju kao sto vidimo si i sam naveo . 2017 su samo 4 miliona vise od profita. Slazes se mnogo bolje nego gubici pre pruzimanja. Ako je verovati malom onda su u potpunosti prestale 2018 godine i isto je nastavljeno i ove godine (tih 2 godine bi sada bilo 2017 kad su subvencije smanjene na 20 miliona). U ostalom videcemo u julu. Air Serbia je dugorocno mnogo bolje resenje nego da su se gubici samo akumulirali tokom godina (2013, sto niste naveli su se popeli na 70 miliona). Resenje jeste nesto skuplje u pocetku ako gledamo dotacije ali dugorocno ce biti isplatljivo za drzavu. Vredelo bi reci i da je prihod duplo veci nego 2013 samim tim i prihod od poreza dosta veci nego pre preuzimanja

    Al

    @Brad ja ne znam jel ljudi ne znaju osnovnu matematiku ili sta?
    „prihod od poreza“, pa od poreza se upumpava u firmu, koja opet pravi minus. Jednostavno nema perspektive. Nije to sad tehnoloska kompanija u koju se ulaze, da bi se posle ubrale milijarde, nego naojbicniji prevoz. Ili su u plusu ili nisi, nema filozofije

    Br

    @AL-41F
    Na dugi rok Jat je otklonjen kao rizik za budzet. To je sada i potvrdjena cinjenica. A saradnja sa uvecanje poreskih prihoda je direktna posledica saradnje sa etihadom

    Vl

    Al-41F1,

    Džaba krečiš. Ne može to opepeliti ni da im se nacrta.

    Odgovori
    Br

    Da subvencije su date ali stoji i cinjenica da je po budzet srbije mnogo bolje posledice ima saradnja sa etihadom nego da je kompanija samostalno nastavila da akumulira gubitke

    Vl

    Brad,

    Mnogo činjenica stoje, ali se jako malo činjenica poštuje. Koliko je dobro po budžet Srbije išta što je vezano za Etihad Ja ne bih se usudio da komentarišem. Ima obrazovanijih u tom delu priče od mene.

    Al

    @ Brad
    Mnogo bolje po budzet Srbije je da se firma prodala pre 15 godina. Ili sad da se proda kao brend cim bude moguce, a ako nece niko da kupi, nek se otplate dugovi i nek se ugasi. Subvencije preusmeriti tamo gde je korisno.
    Drugovi dignu hiljadama autoprevoznika koji su u plusu i pune budzet akcize za gorivo, nikakav povrat poreza ne dobiju, ali rupa JAT se moze punitu u beskonacnost!
    Boze boze. Da je normalna zemlja, neko bi u zatvor isao za ovoliko rasipanje.

    Mi

    E, svakojake gluposti se ovde mogu procitati!

    Pa jednom sam vec Alenu izanalizirao godisnji finansijeski izvestaj za 2017-tu. Vec tada je jasno bilo da se iz kompanije isisavaju pare kroz nebulozne „kreditne“ i ostale idiotarije sa Arapima.

    Kompanija je u nekoliko godina nagomilala najmanje 300 miliona raznih dugova a da pritom nista nije kupila, pa da ulaganjem pravda zaduzenost. Pare su pozajmljivane po najgorim zelenaskim uslovima od Arapa, placane su „provizije“ od vise miliona evra, razne druge usluge je fakturisao Etihad…

    I ne shvatam kako iko moze pri zdravoj pameti da pomisli da budzet ili gradjani Srbije mogu imati ikakve koristi od ovog?!?
    Od ove papazjanije koristi imaju Arapi kao i oni koji preko Arapa muzu budzet Srbije. A tek ce nastati problemi kad sav taj pozajmljeni novac bude trebao da se vraca!

    Br

    Subvencije se godinama smanjuju, ako su 2018 stvarno ukinute to bi znacilo da je rizik bivseg Jat airwaysa po budzet otklonjen (da nije doslo do saradnje sa etihadom gubici bi se akumulirali dok drzavi nebi napravili ozbiljan problem) cak je moguce da ce i drzava ubirati dividende na ostvaren profit u buducnosti a vec sad ima koristi od vecih poreza ubranih na konto toga sto je duplo vise prihoda nego 2013.

    Vl

    Miroslave,

    Džaba krečiš. Neće ljudi da vide očigledno. Vole da veruju u laži i kasnije još brže da ih zaborave ili upotrebe, već prema tadašnjoj potrebi.

    Br

    @Miroslav
    Dokle god subvencije bivaju prekinute a to cemo videti u finansijskom izvestaju za 2018 godinu u julu ove godine kao sto je obecano Air Serbia moze biti dobra stvar za budzet. Arapima se ne isplati da izvlace novac na ime pozajmljivanja zavisnom preduzecu, na dugi rok , pogotovo ako subvencije izostanu. Verovatno to rade zbog lose situacije u maticnoj kompaniji. Za budzet je verovatno najbolje da je kompanija data u stecaj ali budimo iskreni, opozicija je prekrsila svoja politicka nacela samo tako sto je usla u koaliciju sa ovima sa druge strane spektra dali iskreno verujete da bi smeli likvidirati aerodrom? Sem toga ako je tako zasto to nisu uradili dok su jos mogli. Za razliku od drugih javnih preduzeca koja su se pokusala restrukturirati Air Serbia ce posle odredjenog vremena subvencija postati profitabilna poslovna celina. Vredi napomenuti i da bi se gubitkom air serbije izgubilo dosta na usluzi (cini preko 50% avio prometa drzave) kao i to da je mnogo vise nego strane kompanije koje bi je zamenila mnogo vise zavisna od domace radne snage i dobavljaca koji indirektno imaju uticaj na budzet

    Mi

    Na zalost slizicu se, Vladimire.

    Isti ti diskutabilni intelektualni kapaciteti ce se za par godina iznenaditi – Kako to da sad ponovo moramo iz budzeta da vracamo 300 miliona evra kredita koje je uzela Air Serbija? Pa zar oa nije profitabilna?

    A zatim ce im neko smisliti novu zvaku – tipa: Kinezi kupuju air Serbiju za 200miliona dolara! Treba samo da iz budzeta platimo tih tricavih 300 miliona plus jos jedno 200 miliona kamata i dugova dobavljacima.
    I opet ce se igrati kozaracko kolo.
    Sto bi rekli KUD Idijoti – Glupost je neunistiva!

    Toliko od mene uz – Pozdrav sa Hong Kong Islanda! Petak vece i grad je ziv ;)

    BB

    A najsmješnije od svega AS i takva kakva je, u ovom trenutku najbolji dio Etihad grupe… Ili bi najtužnije 🤔

    Odgovori
    al

    -Samo neka su avioni sigurni i odrzavani . Sreca da ne narucise Boing Max.Mozda je i bolje da nove 319-320 prvo probaju drugi par godina .

    Odgovori
    Le

    Znaš da je Miško vozio pola kilometra unazad vezanih ociju

    Odgovori

    Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

    Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

    Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

    Ostavite odgovor

    Najnoviji komentari

    Ciklon na: [ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

    Ovo što ću sada da napišem nema veze sa ovom temom. Velika Tragedija koja je pogodila Severnu Makedoniju i spremnost R. Srbije da brzo reaguje i pomogne pokazala da je odluka o kupovini novih transportnih aviona opravdana i da baš zbog potencijalno velikih tragedija Srbija treba da pojača svoju flotu upravo sa avionima iz predhodnog…

    17. Mar 2025.Pogledaj

    Zoran Vukosavljević na: [ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

    Grubo...radi se o naglom pokretu antene nišanskog radara "u stranu i na dole (prema zemlji)" ,a zatim isključenje zračenja nišanskog radara. Ukoliko je ovo urađeno "na vreme", postoje dobre šanse da će protivradarska raketa promašiti cilj, čak i ako je već blizu. Nekada je dovoljno i samo isključiti zračenje, ali ako je protivradarska raketa nešto…

    17. Mar 2025.Pogledaj

    Zoran Vukosavljević na: [ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

    Lepo je objašnjeno u tekstu. Radar sa zemlje je ranije prestao da prati cilj, jer je na njega ispaljena protivradarska raketa. Tada je raketa izgubila cilj i nastavila svoj let balističkom putanjom i proletela pored avio-cisterni. Raketa se navodi uz pomoć radara sa zemlje, tako što se radarski snop reflektuje od cilja i prima na…

    17. Mar 2025.Pogledaj

    Batric Vukicevic na: [ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

    Da li se poklapaju datumi ili cak vremenska minutaza lansiranja KUB-a, sa vremenom uocenim iz tankera? Na osnovu ovoga se sa sigurnoscu moze reci o kojoj se varijanti radi. Pozdrav

    17. Mar 2025.Pogledaj