BEG airport status
Sofija nudi Seulu da uspostavi proizvodnu liniju aviona T-50 u Bugarskoj Laki višenamenski borbeni avion FA-50 / Foto: RV Republike Koreje

Sofija nudi Seulu da uspostavi proizvodnu liniju aviona T-50 u Bugarskoj

Krajem septembra bugarski mediji izvestili su da je u okviru prve posete bugarskog premijera Republici Koreji, Sofija ponudila Seulu da izgradi postrojenje za sklapanje borbenog aviona T-50 na teritoriji Bugarske.

Bugarski portal Military defence preneo je 30. septembra vest da je zamenik premijera i ministar odbrane Bugarske Krasimir Karakačanov vodio pregovore za izgradnju fabrike za sklapanje supersoničnih naprednih trenažnih i lakih borbenih aviona Korea Aerospace Industries (KAI) T-50 Golden Eagle koje zajednički proizvode KAI i američka kompanija Lokid Martin.

Ova bugarska inicijativa usledila je manje od tri meseca nakon što je Sofija potpisala ugovore i ubrzo zatim uplatila ceo ugovoreni iznos od 1,256 milijardi dolara što će RV Bugarske omogućiti da do 2023. dobije ukupno 8 borbenih aviona Lockheed Martin F-16 Block 70 kao i obuku, naoružanje, opremu i logističku podršku za te avione.

Razgovori o odbrambenoj saradnji između Bugarske i Seula, prema najtiražnijem bugarskom dnevnom listu Trud (Labor), povezani su sa željom Bugarske da se delovi aviona T-50 sklapaju u zemlji što je potencijal koji se pojavio kao rezltat ugovora za avione F-16 koje je Bugarska potpisala sa Lokid Martinom prema kom je dozvoljena saradnja sa trećom stranom.

Lokid Martin je u svom saopštenju izdatom u julu mesecu naveo da će bugarska ekonomija i industrija imati koristi od dugoročnog odnosa sa ovom američkom kompanijom koja je svetski tehnološki lider. Takođe je navedeno da pored isporuke visoko naprednog i sposobnog borbenog aviona, Lokid Martin pojačava svoju posvećenost da Bugarskoj donese ekonomske i industrijske koristi. Lokid Martin je takođe podsetio da ima kupce u više od 50 država sveta i da razume važnost partnerstva.

Komentarišući industrijske koristi Bugarske od ugovora za F-16, bugarski mediji već su izvestili da bi iz sporazuma SAD i Bugarske trebalo da proistekne uspostavljanje lokalnih kapaciteta za remont 25 komponenti hidrauličnog sistema sletanja aviona F-16 kao i osnovnih mogućnosti za održavanje električnog sistema. Prema rečima ministra ekonomije Bugarske Emila Ljubenova Karanikolova, Bugarska će takođe dobiti američku pomoć u razvoju bespilotnih letelica i dronova.

Iako nije dostupno više detalja o razgovorima iz oblasti odbrane između Sofije i Seula, bugarski nacionalni radio (BNR) izvestio je 27. septembra da je južnokorejska kompanija zainteresovana za učešće u projektu nuklearne elektrane Belene i da je predsednik Južne Koreje, Moon Jae-in primetio da ‘’postoje ogromne mogućnosti za ekonomsku saradnju između Bugarske i Južne Koreje u oblasti IT tehnologija, obnovljive energije i odbrane’’.

Od niskotehnološke baze kasnih 60-tih godina 20. veka, domaća južnokorejska odbrambena industrija se progresivno razvila u sofisticiranu, produktivnu granu ekonomije koja sada služi moćnim nacionalnim oružanim snagama i sve više izvoznom tržištu. Vojni izvoz Južne Koreje se od početka 2000-tih neprestano povećavao i sada pokriva čitav niz visokotehnoloških oružanih sistema koji se nude i isporučuju kupcima širom sveta, uključujući vrlo cenjen razarač klase Sejong the Great (takođe poznati kao KDX-III), mlazni avion T-50, samohodnu haubicu K9 Thunder kalibra 155 mm i osnovni borbeni tenk K2 Black Panther, svi oni se u svojoj klasi smatraju jednim od najsposobnijih ako ne i najsposobniji na svetu.

Najpoznatije prisustvo južnokorejske odbrambene industrije na Balkanu bilo je vezano sa hrvatskim planovima za zamenu svoje flote 12 zastarelih sovjetskih MiG-ova 21bisD i UMD. U tom procesu, Južna Koreja je promovisala FA-50, laku jurišnu verziju T-50. Međutim oktobra 2017. KAI nije podneo ponudu pošto FA-50 nije mogao da zadovolji zahteve za borbenim avionima ministarstva odbrane Hrvatske, što je 2018. rezultiralo potpisivanjem sporazuma o nabavci 12 polovnih F-16C/D Barak Block 30 iz Izraela. Ovaj posao je međutim hrvatska vlada formalno otkazala 14. januara ove godine nakon što je vladu u Zagrebu informisana da Izrael nije u mogućnosti da od SAD dobije dozvolu za tzv. TPT (third party transfer) za prodaju borbenih aviona Hrvatskoj.

T-50, koji je razvijen krajem 90-tih godina 20 veka a prvi let je imao 2002, je avion koji je izveden iz Lokid Martinovog F-16 Fighting Falcon ali sa drugačijim motorom –  General Electric F404-102 koji je derivat motora F404 sa starijih verzija aviona F/A-18 Hornet. Uprkos manjem potisku od motora F-16, prema Lokid Martinovom vodećem probnom pilotu Marku Vordu u programu T-50A (verzija koja je ponuđena RV SAD u okviru programa T-X), motor F404 daje avionu T-50 performanse koje su na istom nivou kao kod F-16.

Nezvanično nazvan kao ‘’mali F-16’’, T-50 se u različitim verzijama već nalazi u operativnoj upotrebi u Ratnim vazduhoplovstvima Republike Koreje, Indonezije, Iraka, Filipina i Tajlanda dok je već poznato da su ozbiljan interes za ovaj sofisticirani avion sa DNK F-16 pokazali Argentina, Azerbejdžan, Bocvana, Brunej, Malezija, Pakistan, Španija, Tajvan, UAE i Vijetnam. Južna Koreja navodno takođe planira da ponudi FA-50 Kolumbiji i Peruu.

Komentari

K

Hrabri potezi Bugarske, nema što. Radi se. Onda odem na „obris“ i čitam o online challenge HRZa i vježbi poluopremljenih patrija. Zemljo otvori se.

Odgovori
N

Hrvatska kuburi sa finansijama, nivo javnog duga je zaista previsok za zemlju veličine Hrvatske. Treba barem 10 godina dobrih rezultata da bi se nivo javnog duga spustio na oko 50% što je održivo.

To je suština svega, jer investiranje u vojsku zahteva velika sredstva a Hrvatska izuzev obnove ratnog vazduhoplovstva teško da može bilo koju veću nabavku vršiti jer je i flota od 12 aviona ogroman finansijski zalogaj.

Bugari iako imaju niže plate od Hrvatske imaju diverzifikovaniju ekonomiju i otporniju na šokove i krize. Nivo javnog duga im je na oko 23% BDP-a.
Prosečna plata oko 550€ što je dosta niže od Hrvatske

K

Dug sam po sebi nije problem već likvidnost. A nismo likvidni jer ne stvaramo, ne proizvodimo. Bez obzira na sve mogli bi si priuštiti fa50. Ne trebamo zaboraviti da treba nabaviti i nove tenkove, korvete, fregate, a bilo bi pametno i jurišne helikoptere.

o

@Krunoslav A ja se nadam da su naši ipak malo pametniji pa da ne naprave posao od 1,2 milijardi dolara za samo 8 aviona.

A

Za razliku od Bugarske, u HR ne strajkuje vojska i policija, plate su solidne, uslovi takodje.
Nemate sta da brinete, stvari funkcionisu, jedino bih vam savetovao, bez i najmanje namere da budem uvredljiv, da shatite da je HR mala i vojno beznacajna zemlja za NATO.
SAD smatraju da vama pored Italije ne treba ni RV ni RM. Bugarskoj pored Grcke i Rumunije takodje, ali oni bi na silu. Zato izdvajaju ogroman procenat BDP-a za nekolicinu golih aviona.
Iskreno je pametnije ta sredstva uloziti u privredu

P

@ Al-41F1 Gresite za Grcku,i ta kako in RV treba zbog Turske,pogotovo sad sa Erdoganom.Tueska i jeste razlog zasto Grcka ima jako RV.
A Hrvati sami ne daju pare za avione,a zaradjuju vise od Srbije,u Nato-u su, teoretski bi mogli.Ali je neisplativo.

B

Nije Hrvatska tek tako dobila dva nova UH-60, tu je sigurnno plan za kupovinu jos 10, koji bi zamenili mi-8, i kasnije jos deset verovatno, za zamenu skoro remontovanih mi-171. A kako ne postoje ni obuceni piloti, niti bilo kakva zemaljska oprema ni logistika, ko zna koliko ce to sve da kosta, pored vec preskupih osnovnih verzija helikoptera. Amerikanci znaju da nema para i za eskadrilu modernih visenamenskih aviona pored svega toga. Uostalom da im je potrebno HRZ, vec bi izasli sa nekom povoljnijom ponudom. Naravno, niko ne moze zabraniti Hrvatima da nabave neke stare blokove F-16, F5 ili 21 Lancer, ali ja mislim da je vec pao dogovor sa NATO da Hrvatska razvija helikoptersku komponentu, koja ce biti potrebnija i jednima i drugima. Mozda i gresim naravno, ali mislim da Ameri ne bi dozvolili da HRZ bude ovako blizu gasenja, da imaju drugacije planove.

S

Koliko ekonomskih strucnjaka.
-Kako objasnjavate da ima zemalja sa puno vecim dugom u odnosu na GDP koje ulazu puno vise u obranu?
-Struktura gospodarsta takodjer nema veze sa troskom za obranu, to je ekonomsko pitanje vezano uz odrzivost ekonomskog modela.
Likvidnost? o cemu pricate?
-U Hrvatskoj je vece ulaganje u obranu politicko pitanje i samo politicko pitanje. Strateski cilj Hrvatske je uci u Euro, i da bi se uslo u Euro treba ispuniti odredjene uvjete medu kojima jedan zahtjeva max. 60% duga u odnosu na GDP. S obzirom na sastav vlade (koalicija koja puno jede) i demografsku situaciju s jedne strane (koja ne dopusta prenamjenu sredstava) i strateski cilj ulaska u Euro puno prostora za vecu/drugaciju potrosnju nema. Ocigledno nasa vlada smatra da je Hrvatskoj sada vaznije uci u Euro nego vise uloziti u obranu (objektivno vs emocionalno).

@AL-41F1 – hvala na lijepim zeljama, Hrvatska ne smatra da je vazna clanica NATOa. Htio bih uzvratiti jednakim zeljama – S obzirom da je Srbija teritorijem manja od Hrvatske (kopno + more) i potpuno okruzena NATO-om i uz to prilicno siromasna mislim da bi smanjenje idvajanja za obranu i pogotovo zrakoplovstvo pomoglo srpskom narodu da bolje zivi i ulozi te novce u povecanje standarda. Za Hrvatsku je obrana vlastitog neba emocionalno pitanje (pogledaj gore prvi paragraf) zbog nase povijesti sa Vama, Talijanima i Madzarima. Stoga imamo catch 22 i trazimo jeftino rjesenje da bi vuk bio sit a ovce na broju.

M

Jaaaakooo dobro bi bio za nase potrebe taj FA50 ali obzirom na brzinu i domet doslo bi u obzir min 20-ak kom!! Zg, Pula, Split da bi se mogao barem airpanduring raditi!

A

@Spanjolac
Ocigledno da mnogi ovde smatraju, jer kukaju na to kako HR ne nabavlja F-6ke(ili neke druge nove avione), a slavili su najave za Barake, sa propratnim komentarima da se treba ici na „donaciju“ od SAD, sto implicira da dobar deo ljudi smatra da je HR nesto „bitno“ u vazdusnoj odbrani/napadu tog saveza kad ce HRZ-u USAF da pokloni avione, eto tako na lepe oci.
Drugo sagovornik gore je implicirao na nekakvo „bolje“ stanje u Bugarskoj u odnosu na HR, dok je realnost obrnuta. Vojska i policija u HR ima bolje uslove i sam sistem bolje funkcionise. Dzabe novi avioni u BG kad vojska strajkuje, slicno je i u Srbiji.

Vidim da vas je moj komentar uvredio, elem. Srbija je i bez KiM opet veca od Hr sa sve teritorijalnim vodama(77.5 vs 75.5k km^2). Znaci veca teritorijalno, populaciono poprilicno(preko 50%), ali je i dalje mala i siromasna.
Srbija za razliku od HR nije u NATO-u i moramo sve sami, to nam je sto nam je.
Sredstva izdvojena za RV nisu uopste velika, zapravo u odnosu na izdatke za nove F-16, dodju trivijalna, a na ovoliku populaciju….tesko da bi ista promenili sa stotinu miliona gore-dole.
Da Srbija odluci da joj treba pola eskadrile koju ce ona da plati preko milijardu evra, ja bih se prvi bunio i to poprilicno.
Ustede se mogu i trebaju napraviti u subvencionisanju propalog JATa svake godine i sl. stvarima, zatim raznim mitinzima, korupciji itd. itd. da ne duzim sad.
I molim vas da ne merimo „ciji je veci“, jer je stvarno smesno.
Samo sam hteo reci da HR avioni uopste ne trebaju i da je strateska raspodela i zadatak koji je dobila HR od strane saveza tu sa razlogom. Tako i treba posmatrati odbranu. Madjari i Italijani su takodje u istom tom savezu gde se zna ko gazduje ;) nemate sta da brinete, uostalom zbog toga ste i tamo, ne?

S

@AL-41F1 Moje skromno misljenje je da se svaka drzava treba brinuti za svoju obranu. Uzmimo scenarij da Srbija napadne hrvatsku (hipoteticki naravno). Ne sumnjam da bi nas NATO branio. Bio bi to jeftin nacin da se dokazu principi NATO-a. Mene brine drugi scenarij a to je da ce sutra NATO mozda nestati a onda ce trebati godine da se odredjene sposobnosti dostignu.
Mi smo u NATO-u da bismo se osjecali sigurniji no to ne znaci da trebamo prestati misliti nasom glavom.
Ja sam osobno bio za Baraka kao prijelazno rjesenje imajuci na umu ogranicavajuce faktore (financijske) koje sam napomenuo u prethodnom komentaru, no ocigledno je da je ministarstvo obrane taj posao odradilo prilicno diletantski.
Slazem se sa ljudima koji su govorili da smo mogli otici i na korejski F-50 u ovom prijelaznom vremenu da bi se odrzala sposobnost, uz dodatak PZOa na srednjim i velikim visinama.
Inace povrsina hrvatske (kopno + more) je 89.810km2, broj stanovnika nije mjerilo da li drzava treba imati zrakoplovstvo ili ne, vec velicina, strateska situacija i ekonomska moc.
Pozdrav

A

@Spanjolac
Croatia’s territorial waters encompass 18,981 square kilometres
+ ovih 55.5k kopna, opet je manja od Srbije, zao mi je.

Sto se tice vasih briga, sve to hipoteticki moze da se desi sto ste vi rekli, ali ako se savez raspadne, mislim da su vam veca briga Italijani nego mi, posto od nekih njihovih zvanicnika mozete cuti razne izjave, od nasih ne, a tu vam eskadrila aviona nece mnogo pomoci posto ih italijani imaju mnogo mnogo vise.

Sto se tice Srbije, pre bih na vasem mestu brinuo za OMJ i artiljeriju, a ne avione, posto VS toga ima stvarno gomilu, HR bas i ne.

Da li je FA-50 dobro resenje u ovom trenutku? Ja mislim da bi vam bio odlicno resenje ako mislite da bas morate da imate RV….u nekoj buducnosti integrisete izraelske Derby rakete(posto avion ima radar) i imate i BVR. Odlicnu platformu za air-police, obuku pre svega, dobru situacionu svest, pa i neka borbena dejstva. Svakako bolje od keceva
Bolje eskadrila toga, nego 6-7 F-16 za iste pare….
Voleo bih licno te avione da vidim u Srbiji, samo bi nabavka mozda bila malo problematicna zbog SAD.

E

@Al-41F1
Mala ispravka: teritorij obalne drzave, kao sto je Hrvatska, cini kopno+obalno more. Obalno more , u medjunarodnom pravu, odnosno pravu mora, onaj dio mora nad kojim obalna država proteze svoj suverenitet. Obalno more cine unutarnje morske vode i teritorijalno more.
Povrsina obalnog mora HR je 31.5k km2 (unutrasnje morske vode 12.5k km2 i teritorijalno more 19.0k km2).
Dakle ukupna teritirija je kopno 55.5k +31.5k = 87k km2.
Buduci da govorimo u kontekstu sto bi trebala drzava nadzirati, onda mozemo dodati i 23.9k km2 ZERP-a na Jadranu…
… sve u svemu jos uvjek nebitno i „nize“ na listi prioriteta NATO-a…

V

Bugari gori od nas.

Odgovori
A

Ovo je već pametan potez Bugarske, i ozbiljan pokušaj da se ovih mršavih 8 F-16 sa slabom opremom dopune za većim brojem jeftinijih ali za bugarske potrebe sasvim dovoljnih aviona. Plus su F-16 i T-50 vrlo komplementarni po skoro svim osnovama.

Odgovori
A

Ovo je smesnije od nase ponude VW.
Naruci 100 komada, pa ce ti izgraditi fabriku.

Odgovori
Y

Upravo tako. Čuj, pozvali ih da proizvode kod njih. Šta to uopšte znači? Verovatno misle mogu da traže pošto su ih Amerikanci odrali za onih 8 F-16 pa da dobiju kompenzaciju ali ovo je takav overkill da je to jezivo.

i

Zanimljiva vest,ako uspeju Bugari u svojim namerama brzo ce imati jaču vojnu industriju od naše.Samo na taj način može da se isplati prevelika cena koju su platili za F16V
Bravo za komšije

Odgovori
A

vec imaju posto im je izvoz 2-3x veci, zavisi od godine.
Propali smo mi vise nego sto zelimo da priznamo

P

Ehh dug je to put, a i potrebna im je suverenija politika,…nekad su imali respektivnu namjensku, pa bez ispaljenog metka sve produli u vjetar!

v

Bugarska je po svim ekonomskim parametrima bila jaca od SFRJ,samo sto se u SFRJ vjestacki odrzavao bolji opsti standard stanovnistva.

@Vesko
Ti ekonomski parametri su bili besmislice. Ceo istočni blok je bio ogromni gubitaš sa stanovništvom u bedi. Ko je bio pa video kako žive, sve mu je bilo jasno. U Bugarskoj su ljudi čekali nekoliko godina da dobiju veš mašinu koju su platili. Sofija je 1989-te bila raspadnuta kasaba sa malo javnog osvetljenja i ulicama u očajnom stanju. SFRJ, sa delićem tržišne privrede je za njih bila kao Amerika. Naši ljudi kad odu tamo, kao Nemci kad su dolazili kod nas. Još i veća razlika. Svuda teška beda.

A

@vesko
Zatvaranje i otvaranje trzista tj. drzave nije „vestacko“ nego vrlo stvarno i osetno.
Manite se komunistickog vidjenja privrede, to je prevazidjeno.

B

Pa može i Srbija da pozove Suhoj ali pitanje je koliko će i jedni i drugi pristati.

Odgovori
P

@ BB Lockheed-Martin je jedna od najjacih kompanija na svetu sa neverovatnim potencijalom, dostignucima u avioindustriji i potencijalom.
Suhoj!?Sta su oni ikada uradili,koliko projekata i kog kvaliteta?Koji kadar imaju?Potencijal?Nemojte zvati u Srbiju gubitnike..

S

@Petrovic Dusan

Lokid-martin je kompanija koja je uvek pokušavala da proda avangardna rešenja ali nikada nije imala inženjerski tim da ta rešenja i napravi. Setimo se Sr-71 gde se 1/3 od svih proizvedenih srušila, F-104 starfajter koji je svuda bio poznat kao leteći sanduk i kojih se srušilo preko 500 komada, f-117 koji je bio upotrebljiv protiv loše obučenih pvo posada a za koji se 1999 pokazalo šta bi se desilo da je leteo protiv kompetentnih protivnika i na kraju f-22 čija je realna upotrebljivost još manja nego kod f-117. Lobiranjem i korupcijom uspeli su da se dokopaju proizvodnje f-16 mada od kada su oni preuzeli proizvodnju pouzdanost tog inače isprva sjajnog aviona je značajno opala. Nasuprot lokidu suhoj već više od 50 godina proizvodi proverene borbene mašine koje su okosnica mnogih RV. Evo i Poljska iako nato članica i dalje za osovni udarni avion koristi su-22.

C

@ Petrovic Dusan
Ja samo iz pozicije susjedne drzave ali cini mi se da treba da ostavimo Srbiji da sama odluci sto joj je isplativo i koji su joj buduci partneri.
Sto je uradio Suhoj, koliki im je potencijal, kadar, da li su gubitnici kako Vi kazete itd mozete naci na web-site-u te kompanije Suhoj (na ruskom je pa ce Vam lako ici), na web-site-u njihove „majke“ OAK-a, kao i na wikipedi-ji. Vremena planske ekonomije i skrivanja podataka o preduzecima iz doba SSSR-a su Bogu hvala nepovratno prosla, pa sve firme u Rusiji imaju na svojim web-site-ovima javno istaknute podatke o finansijskom poslovanju, profitu, dobitku/gubitku, antikorupcijskoj politici…
Uzgred, kao i Crna Gora i Srbija je na EU putu a onda LM tu nema sto da trazi jer je vise puta bila predmet korupcionaskih afera i istraga povodom toga kao i visemilionskih odsteta drzavi i dionicarima.

B

Ja sam samo rekaovda možemo i mi da nudimo saradnju (kao i bugari) bilo kome (eto nek bude i LM) ali mi nismo čuli drugu stranu potencijalnog ugovornog odnosa (koreanci, ameri, rusi, bilo ko…) a mi smo to shvatili kao gotovu stvar. A onda, kao šlag na tortu, PD krajičkom oka pročita „Suhoj“ negdje u rečenici, pa svojim uslovnim refleksom i ustaljenom praksom hvali LM a kudi Suhoj.

Ko o čemu, baba o uštipcima…

P

@ Sergej Vi mora da se salite?Sr-71 je najnaprednija letelica koju je covecanstvo ikada napravilo i do danas drzi gomilu rekorada koje niko nije dostigao niti ima sanse uskoro da dostigne.
Maliciozni je pominjati da je tokom cetiri decenije aktivnih letova bilo i padova-pa statisticki, maltene svaki avion ima i udese.To nikako ne umanjuje ovo neverovatno dostignuce.
Osim toga-oni su napravili cudo tehnologije F-16, kao i najbolji avion danasnjice F-22, te F-35 …spisak uspeha ove kompanije je duzi od svih clanaka na ovom sajtu..

P

@ BB Kompanije Suhoj je kao nekadasnja „Zastava“ prema jednom Mercedesu, otprilike,ako se poredi sa Lockheed-Martin,a cak je i veca razlika, jer je ova kompanija proizvela i proizvodi avione koje za sada nijedna druga nacija nije dosegla-od U-2, preko SR-71 do F-117 i F-22…
Danasnji Suhoj je proizvei sve zajedno manje od 1000 lovca 4 generacije koji si elektronski inferiorni od svih zapadnih aviona, i nikada nisu isprobani u pravom ratu.Osim toga vec preko 20 godina pokusavaju neuspesno da proizvedu avion 5 generacije i za sada nema ni jednog jedinog.

P

Dobro, nemojte ga vise provocirati.
Mnogo je lepo bez njega.
Kako kaze, f35 do juce, a od juce sr71, pa ce se setiti nekog drugog najboljeg u istoriji. Pa tako u krug ionako pojma niocemu.
Sve mu je copy paste, podseti me na nekog…

@ Petrovic Dusan
F-16 nije projektovao Lockheed vec General Dynamics. Tamo negde od devedeset neke Lockheed Martin proizvodi i unapredjuje F-16 nakon sto je otkupio Fort Worth Division od General Dynamics-a. Na Lightweight Fighter (LWF) programu za izbor novog lovackog aviona Lockheed je sa projektom lovca Lockheed CL-1200 Lancer izgubio od General Dynamics-a.

S

@Petrovic dusan

Vi mora da se šalite. Nazvati neki avion najboljim i nedostižnim a uz tako katastrofalan bilans je prosto suludo. Zamislite samo da se od preko 3000 proizvedenih F-16 srušilo preko 1000. Taj avion bi mogao biti nazvan samo kršem. Da je sr-71 tako nedostižan koristio bi se i danas.
Pokazujete kardinalno nepoznavanje istorije avijacije, f-16 je dizajnirao i proizveo Dženeral dajnamiks da bi spletkama, lobiranjem i korupcijom lokid dobio taj avion na proizvodnju ne bi li se tako spasio propasti. F-22 i f-35 su nedokazani u realnosti, to što proizvođač objavljuje bez nezavisne provere nikako ne može biti validno. Da je f-22 iole vredan amerika bi trpela žestoke diplomatske pritiske od saveznika da ga proda, u realnosti nikoga nije briga za taj najbolji avion. F-35 kupuju samo zemlje koje nemaju izbora i koje su prezaduženjem ucenjene, vrlo je simptomatično da 2 najjače evropske ekonomije, koje pritom imaju i sopstvenu avio industriju ni ne pomišljaju da nabave f-35.

B

Dobro, eto, šta su odgovorili koreanci, Lokodovci i ostali?

v

AL komunisticko vidjenje privrede je upravo uporno ponavljanje kako je SFRJ bila ekonomska sila.Trgovinski bilans izmedju Sfrj i Bugarske bio je na strani Bugarske tj Sfrj je vise uvozila od njih nego sto je izvozila.Posle raspada Sfrj sve bivse clanice ulazu milijarde u infrastrukturu a komunisti navodno sve izgradili.

E

trebalo bi razlikovati Lockheed iz nekih proslih vremena od danasnjeg Lockheed Martina.
Tadasnji Lockheed je samo dio danasnjeg LM-a, kao i Sikrosky, GD aircraft division, Marietta Martin, i mnoge druge kompanije…
To je danas , vjerojatno, najveca korporacija u biznisu proizvodnje obrambenih sistema…
Sto se tice samog Lockheeda nemojte zaboraviti:
UGM-27 Polaris, UGM-73 Poseidon, UGM-89 Perseus, Trident,
C-69/Lockheed C-121 Constellation, C-130 Hercules, C-141 Starlifter,
C-5 Galaxy, P-3 Orion, U-2/TR-1, S-3 Viking, EC-121/WV-2 Warning Star, P-38 Lightning, P-80 Shooting Star, T-33 Shooting Star, F-94 Starfire, Hubble space telescope,…
Sto se tice pouzdanosti njihovih proizvoda, s F-104 je bilo puno problema i avion nije bio pouzdan, ali moze se i usporediti s recimo preko 420 izgubljenih Mig-21 u nesrecama u IAF-u (tj, preko 50%) od 1966-1984.g.

P

Ocigledno je deal oko F-16 imao i dodatan posao u vidu.
Pitam se sada gde su pametni komentatori koji su preporucivali Bugarima da nastave da lete na ruskim krntijama, pa kako F-16 ne valja i td..
Dok nama sve zapadno smeta, susedi ce i dobro zaraditi.

Odgovori
D

Načitao si se i nagledao na Diskaveri reklama i filmova imenjače. Eto ti Poljaka jedva deset galaktičnih F-16 drže u letnom stanju a maštaju o F-35 sa motikom na sunce. Još uvek koriste Su-22M4 a koristili bi i
dalje MiG-29 da nije bilo diverzija sa sedištem. Ako će neko zaraditi to će biti sigurno Ameri i niko više

П

Ко Бога вас молим да више не одговарате на његове поруке. Загуши се расправа са гомилом реплика а сви знамо да он своје мишљење променити неће, у ствари све више мислим да се лепо забавља и да и не мисли стварно оно што напише. Ја се после ове молбе сигурно више нећу јављати.
Што се тиче Бугара, ако од овога којим случајем буде нешто онда би цела прича са Ф-16 и могла да има смисла. Наравно под условом да постоји неки иоле чврст ослонац а не само жеље. Размишљам наглас, можда би нешто и могло да се уради када би више земаља дале заједничку понуду, Србија и Румунија би могле да се придруже, имамо какву такву авио индустрију. Већи ресурси више наручених авиона. Проблем је вероватно што се то неком не би свидело па би цела прича пала у воду….

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Banja Luka na: Predstavnici Ministarstvо odbrane i Vojske Srbije na bojevom gađanju sistemom PVO Mistral, VS dobija dve verzije sistema

@Stauffenberg Kakve informacije tačno imate o donaciji PVO sistema? Šta je trebalo da se nabavi, od čega se to odustalo i kada? Koliko je migova trebalo da dobijemo od Bjelorusije, pa se, eto, odustalo? Od kuda vama sve ovo?

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Beduin, Mahan je na crnoj listi niza zapadih država upravo radi toga koga prevozi i što se "podaci ne podudaraju". Čudim se da su u Beogradu dozvolili njihove letove i time nepotrebno provocirali zapad. Tako nešto si ne dozvoljavaju daleko veće i utjecajnije države. Tup se s rogatim ne može bosti. Puno premalo koristi za…

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Hvala Vama na pohvalama. Ovako velika ekspanzija je izuzetno riskantna, skupa i vrlo komlicirana za provedbu (operacije, marketing, sustav, slab LF u počeku, rizik...). Pitanje flote je glavni problem Air Serbie koji se odgađa već godinama (još u početku su rekli da će mijenjati 737-300 i ATR 72-200, no to se stalno prolongira). Više nema…

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Da, da, istina... u pravu ste. Hvala na ispravci. Sigurno ima toga još. Hvala na pohvalama.

13. Nov 2019.Pogledaj

Pavle na: [FOTO] Detaljne fotografije Orlova iz Muzeja vazduhoplovstva

Mile Ne trujte vise. Viper su licencno i italijani proizvodili za aeromaki. Razumete se bas u avionske motore a i sire, znate da i puloti znaju da je bas orao mrtav avion ukoliko ne leti jako nisko. Oni vam na stajanki pricali? Dokumentacija koja je pravljena u vti, alati i uvezene masine i eto milijardu…

13. Nov 2019.Pogledaj

Send this to a friend