BEG airport status
Portugalija prvi inostrani kupac brazilskog vojnog transportnog aviona KC-390 Proizvođač KC-390 nudi ovaj avion pre svega kao zamenu za američki transporter C-130 ''Hercules'' / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Portugalija prvi inostrani kupac brazilskog vojnog transportnog aviona KC-390

Na zvaničnom internet sajtu vlade Portugala, 11. jula objavljena je informacija da je Kabinet ministara ove države odobrila troškove za nabavku pet transportnih aviona Embraer KC-390, usluga logističke podrške kao i isporuku simulatora letenja. Budžet projekta iznosi 827 miliona evra a planirano je da isporuka aviona počne februara 2023. i da traje do februara 2027. godine odnosno da Portugalija dobija jedan avion godišnje.

Portugalija je zajedno sa Češkom i Argentinom, jedna od zemalja koja je finansijski učestvovala u programu razvoja KC-390. Još septembra 2010. ministri odbrane Brazila i Portugala potpisali su Deklaraciju o nameri koji je postao osnovni dokument za dalje pregovore o učešću portugalskih firmi u konstruisanju i proizvodnji novog aviona kao i o nabavci šest KC-390 za Ratno vazduhoplovstvo Portugalije. U periodu od 2012. do 2015. Portugalija je investirala 30 miliona evra a 30. maja 2018. odobreno je dodatnih 10 miliona evra za finansiranje zajedničkog projekta razvoja i proizvodnje sa Embraerom.

Prethodno je 27. jula 2017. godine vlada Portugala ovlastila Ministarstvo odbrane da započne pregovore sa Embraerom o nabavci 5 KC-390 sa šestim primerkom kao opcijom. Parlament Portugala odobrio je Zakon o vojnim programima za period od 2019. do 2030. kojim je predviđena nabavka 5 KC-390 za 827 miliona evra. Ovi avioni će u RV Portugala zameniti šest američkih transportera (od kojih su 4 u letnom stanju) Lockheed C-130H i C-130H-30 ‘’Hercules’’ iz sastava 501. eskadrile „Bisontes“, 6. vazduhoplovne baze Montijo koji su nabavljeni pre 40 godina i koji su već dostigli ograničenje svog životnog veka ali se trenutno radi na produženju resursa i manjoj modernizaciji kako bi ostali u upotrebi dok ne budu isporučeni KC-390.

Ministar odbrane Portugala Joao Gomes Cravinho izjavio je da KC-390 ima interkontinentalni dolet i sposobnosti za izvršavanje različitih zadataka u intereseu oružanih snaga ali i civilnih vlasti. Ministar je dodao da će nabavka ovih aviona unaprediti mogućnosti portugalskih oružanih snaga za vazdušni transport trupa i tereta, desantiranje i dopunu gorivom u vazduhu drugih aviona , obavljanja operacija traganja i spasavanja, medicinske evakuacije kao i za podršku ostrvskim teritorijama. U principu, Portugal će dobiti avione dvostruke namene koji će moći da se koriste i u vojne i u civilne svrhe, a jedna od važnih namena biće i protivpožarna borba.

Civilnu sertifikaciju brazilske Nacionalne vazduhoplovne agencije ANAC avion KC-390 je dobio 23.10.2018. i trenutno se nalazi u procesu serijske proizvodnje. Prvi i drugi prototip su poelteli 2015. odnosno 2016. godine, a svoje prve letove imala su i dva serijska primerka od kojih prvi 9.10.2018.

Prvi korisnik je Ratno vazduhoplovstvo Brazila koje je naručilo 28 aviona a svoje prve primerke dobiće u trećem kvartalu ove godine. Do sada su pismo o namerama za nabavku aviona potpisali i Argentina za 6 aviona, Češka za dva aviona, Čile za 6 aviona i Kolumbija za 12 aviona. Interes za KC-390 je pokazao i Novi Zeland kao i još nekoliko država. U planu je da se napravi i komercijalna verzija KC-390 a prošle godine je preliminarni sporazum za nabavku 6 takvih aviona potpisala portugalska aviokompanija SkyTech.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Go

Mislim da je Novi Zeland već odabrao C-130J kao zamenu za svoje C-130H.

Inače, jako mi je zanimljiva opcija protivpožarne borbe. Nisam našao podatke o tome, ali kapaciteti u protivpožarnoj borbi je nešto što fali u celom svetu, pa i kod nas. I dalje mislim da bi formiranje evropskih protivpožarnih formacija bilo najbolje rešenje za Evropu – mogućnost jeftinije nabavke, unificiran trening, održavanje i raspoređivanje širom Evrope po potrebi…

Odgovori
Ž

Да у праву сте, Нови Зеланд је наручио Супер Херкулес.

Чињеница јесте да у Европи па и свету нема довољно противпожарних авиона и хеликоптера.

Mi

Najzd cemo u kargo prevozu imati avion nove generacije koji sa svojim preformasava ispunjava potrebne zahteve Prvenstveno mislim na civilnu ekplotacijuKad bolje pogledamo karko avioni novije generazije su deficitarni Danas jos uvek primat drze IL 76 Boing 747 C130 I naravno ostali kargo avioni manje nosivosti kao i par Antonova velike nosivosti U svakom slucaju BRAVO ZA EnbrajeraKoliko je to konkurentan avion govore ovoliko veliki broj porudjbina

Odgovori
se

Dobro bi i nama došla jedno 2-3 komada. Air SERBIA već leti avione sa IAE V2500 motorima plus MTU otvara svoj centar pored Beograda. Ovakav avion treba svakoj državi i vojsci.

Odgovori
an

Kaze se Portugal a ne Portugalija. Portugalci svoju zemlju zovu Portugal a Portugalija je iz Nemackog jezika stiglo nama. Uvek kad se moze treba postovati originalni izgovor.

Odgovori
An

Kaže se Portugalija, tako piše u pravopisu Matice srpske (upravo sam proverio, u pitanju je inače novije izdanje). Isto piše ds je preuzeto iz nemačkog – kakve to veze ima?

Koliko ja pamtim, na srpskom se uvek govorilo Portugalija dok nepismeni sportski novinari nisu uveli Portugal u svakodnevni govor (od njih sam prvi put to čuo).

Portugalija nije neka novostvorena država već jako stara zemlja koja ima svoj tradicionalni naziv na srpskom koga se treba pridržavati. U suprotnom zašto ne govoriti Romanija umesto Rumunija, Dojčland umesto Nemačka, Blgarija umesto Bugarska, Vin umesto Beč, Slovenska umesto Slovačka, Espanja umesto Španija itd.? Sve to bez problema može da se izgovori na srpskom i stavi u padež.

I mi svoju zemlju zovemo Srbija pa je Portugalci ne zovu tako.

Ž

Hvala na komentaru.

Možda ste već videli ovaj tekst, ima deo i o Portugalu.

http://www.rts.rs/page/stories/sr/story/711/merila-vremena/3506035/sta-je-starije-portugalija-ili-portugal.html

As

Portugalija znači Vrata Galije… mi Galiju, sem grupe zovemo baš tako umesto Gal, u fonetskoj transkripciji, ali kakve veze to na kraju ima sa avijacijom… mi Srbiju zovemo baš ovako a ne Serbi, kao što kažu Francuzi ili vi mislite da u dodvoravanju stranim gospodarima samo nebo može biti granica??

Mi

Gospodjo Kuzmanovic slazem se sa vasim komentarom i treba voditi racuna da se pravilno pisu nazivi Isto tako mene vredj kad neko kaze Kosovo a ne Kosovo i Metohija Jer to je deo moje Drzave bez obzira na trenutnu okupaciju od strane stranh trupa ocu recu NATOa Licno mislim da u ovim nasim komentarima uvek treba da se ukljuci neko poput Vas jer covek uci dok je ziv Ja sigurno necu vise nikada reci Portugalija vec Portigal Hvala Vam na vas edukativni komentar Jer ja sam samo pilot i inzinjer li u penziji

Odgovori
Iv

To znaci da je pogresno Bec umesto Viena,Svedska umesto Sverige itd.Italijani Minhen nazivaju Monako,Bajern Bavaria.Mi Srbi kazemo Portugalija,nema tu nista pogresno,cak ni stilski

Odgovori
BB

Eto kokiko je zanimljiv ovaj avion kada mi raspravljamo o pravopisu i stilskim korekturama… 🤔

Ma

Bec je uzgred madjarski naziv grada, svi istali narodi koriste neku verziju od „Wien“ i ja licno, kao neko ko je ziveo tamo, preferiram originalni naziv jer mi madjarski zvuci rogobatno. Naziv zemlje Portugalija se inace ne nalazi u standardnom nemackom Duden recniku, tako da ako dolazi iz Nemackog jezika mora da je toliko zastarela da su je izbacili. Ja licno na Nemackom ovako iz osecaja ne bi Portugal nazvao Portugalija.

Dr

eto dupla greška… nije ni Beč ( što je u stvari Posrbljena imenica iz Mađarskog ) , niti je Viena tj. pravilnije Vienna , što je Anglosaxonska imenica za Austrijski tj., pravilnije Österreichische Hauptstadt Wien !
Kada već ispravljate onda bar pravilno !

Dr

Bravo Mayer , u pravu si , i u Austriji sr koristi imenica „Portugal“.
Nekada davno na prelazu iz 19 u 20 vek se koristila imenica „Portigalien“ jer je u to vremw otprilike u Nemačkom govornom područiju nastala i imenica Serbien kao i Kroatien ili Bosnien dok je CG oduvek oslovljavana sa Monte Negro.! sa

Ma

@Dragan Dubinjac

Ja ne vidim nista u vasem komentaru sto je suprotno od mojih tvrdnji a posto se ovde radi o avijaciji ne zelim da nastavljam diskusiju. Portugalijom se kod nas Portugal nikada nije zvao ali ko zna, mozda u medjuvremenu. Nije se koristilo ni „zapratiti“ i „zanoviti“ pa se avijacija i tehnika na ovom portalu svako malo „zanavljaju“…

Go

Uz poštovanje svih komentara u vezi pravopisa, naš najveći problem je što se srpskim jezikom niko aktivno ne bavi, pa se živ jezik razvija, a pravopis, rečnik i sve ostalo kasni. S obzirom da država i naučna zajednica ne pružaju rešenje, svako tumači kako mu najbliže. Jedni su ostali zakopani u verziji jezika od pre više decenija, dok drugi ubacuju u jezik šta god čuju i naravno sve nijanse između. Kada tome dodamo da je lektura i korektura u dnevnoj štampi i knjigama ili nepostojeća ili jako loša, da su voditelji na televiziji i oni koji im pripremaju tekstove polupismeni, da marketing slogani više nemaju veze sa srpskim jezikom, dolazimo do haosa gde smo.

Tako da – najbolje da ne otvaramo ovde rasprave koje se već žestoko vode na drugim portalima, već da se držimo avijacije :)

Živojine – hvala na odgovoru. Ako iko ima neki video u kome se vidi protivpožarno dejstvo ovog aviona, zamolio bih da podeli ovde. Ja sam tražio malo, ali nisam uspeo ništa da nađem. Ne govorim portugalski, pa ne uspevam da efikasno pretražim sve.

Odgovori
Ž

Нисам сигуран али мислим да гашење пожара овим авионом још није изведено односно KC-390 још увек нема ту могућност.

Go

Hvala na odgovoru. Ništa, onda da čekamo i da vidimo da li će biti implementirano.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

goran na: Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

Klade se na vodjene bombe dometa do 20 km. Nije baš tako prosto.

15. Mar 2025.Pogledaj

goran na: [EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

Uz to metal je ekološki materijal koji može da se reciklira u beskraj. Kompoziti ne. A imunost konstrukcije na grešku i da je održavaju takoreći čekićem jeste važna prednost. Imaće ta letelica veći uspeh od Afrike.

14. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

Mislim da su se vremena promenila i da nam je vec dosta puta trebao takav avion u zadnje vreme, a da bi u bliskoj buducnosti postati jos korisniji. Koliko smo miliona samo platili dostavu opeme za vojsku od Talesovih radara sa zapadado Pancira, Mi-17, FQ-17, FK3, Ka-32, i to je samo uvoz. A gde je…

14. Mar 2025.Pogledaj

Srbofil na: Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

@Miloš77 Zavisi šta smatramo brzim, ali avioni AS se mogu prepraviti u Srbiji bez ikakvih problema. Bilo je privatnih kompanija sa IL-76 u Srbiji i zatvorene su. jednostavno, previše novca košta za tako minijaturno tržište kakvo je naše. Mi nemamo ekspedicione snage po svetu. Dva C295 dovedu ceo kontigent mirovnjaka iz sve jedne misije VS…

14. Mar 2025.Pogledaj