Studenati Katedre za vazduhoplovstvo i njihove kolege sa drugih smerova Mašinskog fakulteta u Beogradu u ponedeljak su se vratili iz Nemačke sa sedmog po redu takmičenja „Air Cargo Challenge“ u organizaciji evropskog udruženja studenata vazduhoplovnog inženjerstva Euroavia. Beoavia je osvojila 19. mesto u ukupnom plasmanu u konkurenciji 27 takmičarskih timova sa evropskog kontinenta.
Kako su iz Beoavie po povratku rekli za Tango Six, takmičenje je proteklo u izazovima, popravkama letelice na licu mesta a sudije, kako kažu, nisu bile naklonjene našem timu. Slađana Matić, marketing koordinator Beoavia tima kaže za naš portal da je u ključnim trenucima takmičenja radio i inat:

– Prvog dana takmičenja imali smo dva leta. Prvi let nam je prošao besprekorno. Drugi let nam se nije računao jer smo, navodno, preleteli preko safety zone. Kažnjeno je samo par timova, dok se Nemcima, Italijanima i Česima sve praštalo i gledalo kroz prste. Otpadali su im delovi, pucale su konstrukcije, što po pravilima takmičenja znači da se za taj let ne dobijaju poeni. U želji da nadoknadimo izgubljene poene, stavili smo veći teret. Letelica je odlično podnela teret, vrlo brzo je uzletela ali smo ubrzo izgubili kontrolu nad njom, srušila se i pala na tlo.
Razlog za pad letelice je otkaz elektromotora. Polomio nam se trap i letelica se rastavila. Uspeli smo za jedan dan da popravimo celu letelicu, srpski inat nam nije dao da odustanemo.



Popravka je bila uspešna i naša letelica je ponovo poletela i imali smo dobro vreme. Zbog loše organizacije organizatora takmičenja, samo jedan let smo imali poslednji (treći) dan, jer je poljoprivrednik sređivao njivu pored nas i nije bilo sigurno leteti. Takođe, drugi dan takmičenja je otkazano letenje jer su vremenski uslovi bili veoma loši. Takmičenje je prekinuto kada su stigli do polovine spiska takmičara. Trećeg dana takmičenja, spisak za letenje je započet iz početka, umesto da se nastavi od prethodnog dana. Što nije bilo fer prema timovima koji nisu stigli da lete zbog vremenskih uslova.

Mislim da je ovo baš veliki uspeh za naš tim. Svi timovi projektuju letelicu dve godine, imaju mnogo više vremena da ispravljaju greške i da vežbaju letenje. Mi smo sav posao uradili za godinu dana. Letelica nam je bila havarisana, nismo potonuli. Svi smo bili složni i sastavili smo je ponovo i ona je opet poletela. Mnogo smo naučili, videli smo greške koje smo napravili i sigurna sam da će naš tim napredovati i da je već mnogo napredovao. – kaže Slađana.
Podsetimo, Beoavia je u poslednjim danima pred odlazak u Štutgart doživela peh sa jedinom od generalnih sponzora. Vazduhoplovna javnost se mobilisala i pomogla im da ostvare svoj višemesečni san. Zahvaljujući uplatama trinaestoro osoba i kompanijama Vansi (Aerodrom „Nikola Tesla), pivari Dogma, kompaniji Mejnstrim, Everest, Koneleku i Nezavisnom sindikatu Vodovoda Beoavia je bila u prilici da se takmiči sa svojim kolegama iz Evrope.
Voja
Dakle, i u pitanja vezana za znanje i tehniku se ubacuju klasični elementi našeg mentaliteta („inat“, „najbolji rezultat“,“nenaklonjene sudije“, „marketing menadžer“,…..).
Treba reći da su naši studenti učestvovali na 3 takmičenja od ukupno 9 koji se održavaju svake druge godine počevši od 2003. godine.
Uspeh je takav da smo 2009. bili 20.-ti od 22 ekipe, 2015. godine 22. od 23 ekipe i ove godine 19.-ti od 27 ekipa. Tačno najbolji rezultat do sada, ali veoma loš rezultat.
Potsetimo da naše komšije Hrvati imaju 4 učestvovanja i to 2011. godine kad su bili 18.-ti od 21 ekipe, 2013. godine su bili 4 od 21 ekipe, 2015. godine su bili prvi, a ove godine su zauzeli 14.-to mesto. Pri ovome je tradicija vazduhoplovnog školovanja, koja seže i pre drugog svetskog rata, ubedljivo na srpskoj strani.
Godinu dana za projekat RC modela sa ovako impozantnim timom, dakle ne bespilotne letelice, je više nego dovoljno. Dakle RC model je daljinski upravljana letelica, odnosno letelica čiji se pilot nalazi na zemlj a letelica je u vidokrugu pilota.
Golf Charlie
Svaka cast za komentar! Potpisujem.
Lazo
Najlakši posao na svetu je onaj – koji se posmatra sa strane.
Pera Coyote
+1
Branko
Izvini Vojo ali i taj tvoj komentar je takodje tipican balkanski mentalitet. Smeta ti sto se osecaju prevarenim. A da se nisi upitao dali je to stvarno tako. Na kraju krajeva, da si zapadni mentalitet onda bi umesto tvoga kriticnoga komentara, napisao komentar podrske. Mozda nisi svestan koliko nas vole i koliki su prevaranti na zapadu.
Dragana
Zaista je suvišan svaki komentar koji ne sadrži pohvale upućene ovim mladim ljudima.
Svaka čast! Puno uspeha u daljem profesionalnom razvoju!
BB
Da vam ivo bude podstrek da budete što bolji. Problema je uvijek bilo i biće. Ne trebaju da budu kamen spoticanja već izazov za rješavanje. Opremite vaš avion kako treba pa izvan takmičenja dokažite da može da uradi to što treba (stavite na yt). A Voja bi mogao da da’ i neki konstruktivan komentar…
Željko
Svaka čast za decu , samo što treba da shvate u kom sistemu žive !
Nebojša
Bravo i u narednom periodu želim vam uspeh na svim poljima.