BEG airport status
LYBE 1519:30 Z 110°03KT CAVOK 20/11 Q1022 NOSIG=
Burže: Turski koncept programa TF-X borbenog aviona 5. generacije Zbiog političkih sukoba sa SAD i zapadom, razvoj TF-X je za sada neizvestan / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Burže: Turski koncept programa TF-X borbenog aviona 5. generacije

Gotovo istovremeno sa prikazivanjem modela novog evropskog borbenog aviona NGF sistema FCAS, prvog dana ovogodišnjeg Buržea javnost je mogla da vidi kocept još jednog budućeg borbenog aviona. Turska kompanija Turkish Aerospace otkrila je kako će izgledati turski borbeni avion 5. generacije koji se razvija u programu TF-X. Ovaj događaj bi se nekoliko godina ranije mogao smatrati vesnikom blistave budućnosti turske vazduhoplovne industrije ali su poslednji politički događaji uticali na to da razvoj projekta postane nesiguran i neizvestan.

Odnosi između SAD i Turske značajno su pogoršani pošto Ankara ne odustaje od nabavke ruskog raketnog sistema PVO S-400 zbog koje će Turska verovatno biti izbačena iz programa razvoja američkog borbenog aviona Lockheed Martin F-35. Obuka turskih pilota u SAD je već prekinuta dok će pripadnici vazduhoplovnotehničke službe ipak završiti svoju obuku.

Iz ovog ugla veoma podseća na američki F-22 Raptor / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

U lancu snabdevanja delovima za proizvodnju F-35 učesvuje deset turskih firmi koje proizvode oko 800 različitih rezervnih delova. Zvaničnici u SAD već traže alternative ali će nedostatak delova iz Turske uticati da se u naredne dve godine uspori isporuka 50-75 aviona. Istovremeno SAD su u Turskoj prekinule aktivnosti ka uspostavljanju servisnog centra za motore.

Turska je još 2002. godine postala sedmi internacionalni partner u programu Joint Strike Fighter, do sada je u njega uložila 1,25 milijardi dolara, tokom godina je iskazala potrebu za nabavku oko 100 F-35A koji bi vredeli oko 11 milijardi dolara a već 2007. godine njena vazduhoplovna industrija postala je važna karika u proizvodnji delova. Do sada je međutim naručeno samo 6 aviona, prva dva januara 2012. a tri godine kasnije još četiri. Primopredaja prvog F-35A izvršena je krajem juna prošle godine a prvi turski pilot imao je svoj prvi let krajem avgusta.

Za razvoj TF-X izabrana je dvomotorna srednjekrilna konfiguracija / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Nabavkom F-35 Turska bi zamenila lovce-bombardere F-4 Phantom II a takođe bi nadopunila svoju veliku floti višenamenskih borbenih aviona F-16 Fighting Falcon. Turska nikada nije bila zadovoljna visokom cenom razvoja i nabavke aviona F-35 pa je još sredinom decembra 2010. odlučeno da se krene u razvoj sopstvenog borbenog aviona 5. generacije koji bi u RV Turske zamenio F-16.

Program TF-X zvanično je započeo sredinom marta 2015. kada je turska vlada objavila Zahtev za informacijom (RFI-Request for Information) za program konstruisanja, razvoja i proizvodnje domaćeg borbenog aviona.

Uz model TF-X prikazan je i širok spektar naoružanja od kojih je većina turske proizvodnje / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na ceremoniji otkrivanja modela aviona programa TF-X, izvršni direktor Turkish Aerospace Temel Kotil izjavio je da se prvo prikazivanje prototipa očekuje 2023., prvi let 2025. godine a uvođenje u naoružanje 2028. Obzirom da su odnosi Turske i zapada sve gori ovo može zvučati previše optimistično i nerealno jer se turska vazduhoplovna industrija još uvek u svojim projektima veoma mnogo oslanja na stranu tehnologiju koja joj u slučaju uvođenja raznih sankcija i ograničenja može pokvariti planove pa čak dovesti i do obustavljanja razvoja.

Među ubojnim sredstvima našla su se i ona strane proizvodnje poput evropskih raketa vazduh-vazduh Meteor i ASRAAM / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

U projektovanju aviona programa TF-X aktivno je učestvovala britanska kompanija BAE Systems a najozbiljniji kandidat za obezbeđivanje pogonske grupe je takođe britanska firma Rolls Royce. Iako Turska nastoji da u budućnosti dobar deo svojih potreba za vojnim avionima i helikopterima zadovolji iz domaćih izvora, svi projekti koji su u razvoju i dalje sadrže komponente strane proizvodnje a naročito se to odnosi na motore odnosno pogonsku grupu. U nastojanju da postane globalna vazdušno-kosmička sila, Turska aktivno radi na programima školskog aviona, lakog jurišnog protivpobunjeničkog aviona, školsko-borbenog aviona, vođenih vazduhoplovnih ubojnih sredstava, višenamenskih i borbenih helikoptera, izviđačkih i izviđačko-borbenih bespilotnih letelica a TF-X bi bio vrhunac razvoja namenske industrije.

 
Tango Six izveštavanje iz Pariza već četvrti put omogućava prvi srpski privatni handling operater kompanija „Sky Partner“.

Komentari

O

Imam neki utisak da će Turska sa ovim verovatno proći kao i SFRJ sa NA.

Nisam siguran da će Ameri dopustiti da se stvari završe na tome da ih Turska ponizi sa S-400 ili ne daj Bože sa Su 57.

Odgovori
M

Danasnja Turska ima 4x vece ljudske a verovatno i tehnoloske i materijalne resurse nego pokojna SFRJ. Prilicno ozbiljna drzava. Ja jne kapiram zasto su ulozili preko milijardu u F-35 da bi ga sad napustili. Pre ce biti da ce ostati u programu ali paralelno razvijati svoju platformu 5. generacije jer ce im za to trebati mnogo vise vremena nego sto je gospodin iz clanka optimisticki naveo…

O

Vidi, druga i treća rečenica ti se potiru. Ozbiljna država, a bacili pare na F-35. Turska je iz današnje perspektive ozbiljnija od SFRJ. Ali kada sagledaš protek vremena, zapravo i jesu neki pandan tadašnjoj SFRJ, na neki svoj način. Naravno, homogeniji su nego mi sa ovih prostora, ali imaju neku krhkost sličnu SFRJ. U krajnjem slučaju, svakih 20ak godina imaju državne udare.

m

Turska ne moze ni bicikl samostalno da razvije. Oni nemaju naucno tehnoloski I intelektualni kapacitet da razviju avion pete generacije.

A

SFRJ je za NA prosla tako kako jeste jer je poceo gradjanski rat. Da rata nije bilo ne vidim razlog zasto u saradnji sa Daso-om ne bi bio zavrsen.

P

Turska se igrala sa svojim superfantomom.
Pa su ukoreni od amera, mnogo su prisli. Daleko da nemaju tehnoloski kapacitet.

i

Turci sami nemogu napraviti motor za ovaj avion, ako se nastave majmunisati zavrsice na Vajperima ko SFRJ a onda bolje nista da ne prave

Odgovori
D

Novi 5G avioni, sve same kopije Raptora. Ajde da i mi napravimo jednu maketu za Brže.

Odgovori
A

@Ogorčeni
Pa zar ih već nisu dovoljno prizemljili kupovinom S-400? Ko može da garantuje da nisu sposobni da naprave ozbiljnu mašinu? Pa oni su toliki broj godina u NATO paktu, praktično najjači USA saveznik, zemlja za respekt (iako se mnogi neće složiti sa mnom).
Šta ako se udruže sa Iranom? Povućiće sav muslimanski svet na svoju stranu i koji je rezultat?
Putin je lepo rekao za napad na Iran: katastrofa!
Piloti su prekinuli obuku na F-35, ali ako si pažljivo pročitao članak, Živojin je lepo napisao:“Obuka turskih pilota u SAD je već prekinuta dok će pripadnici vazduhoplovnotehničke službe ipak završiti svoju obuku.“
Ako ameri krenu na Iran, imaće logistiku NATO partnera. U sred Turske. Daće šuške i da vidiš kako logistika radi.
Uopšte ne bih bio iznenađen da uskoro pročitam na T6 da su napravili avion.

Odgovori
O

Videćemo. Ne verujem ni ja da su ludi da upropašćuju svoju poziciju u NATO savezu. Mislim da je S400 pre jeftinija poruka, nego prava namera da se pređe na Rusko.

U smislu, ako se budete i dalje kačili s nama, i ne budemo išli brže u integracije u EU, i ako nam budete petljali državne udare s vojskom, možemom da se okrenemo severnom susedu.

Vreme će pokazati.

M

Ova cijela 5. generacija (a kako se vidi i 6.-a) nema nimalo romantike i inovativnosti u dizajnu, kao što je bilo u 3. i 4. (f4,5,14,15,16,18, mirage f1, 2000, EF, Raphale , gripen rusi s hrpom Migova, Suhoia). Sve sami klonovi F22 s manjim varijacijama na temu.

Odgovori
T

Osim motora i fly-by-wire sistema, Turci vec imaju razvijene skoro sve sisteme i naoruzanje za njihov avion V generacije (domace rakete V-V su u poodmakloj fazi razvoja). ASELSAN i ROKETSAN nose najveci deo razvoja elektronike i naoruzanja.
Posto se RR/MTU povukao iz price o motoru (EJ200), Turci su odlucili da idu na isti motor kao za F-16. Ako ih i amerika izigra – tu su Rusi, koji su vec ponudili alternativu u vidu AL-31, pre par dana.
Turski avion V generacije svakako ima velike sanse da uspe. SRECNO!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Pogorsana Osecanja na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

@ BB, Vazi, u pravu si. Ajde onda lepo da otvorimo EASA bazu pitanja i svih 15K+ podelimo lepo ljudima unapred, i svima super. Mislim, zasto bi se uopste zezali sa time ko sta moze/zeli od ucenja. Ko hoce - nek cita i edukuje se, ko nece - neka nauci pitanja i odgovore na pamet,…

15. Sep 2019.Pogledaj

Istočnik na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

Razlozi su sledeći: - Deca nisu "radno sposobno stanovništvo", samim tim moraju u školu. DL sistem može da im bude samo način da prate nastavu ako su odsutna iz nekog opravdanog razloga (bolest, boravak u bolnici, ...), ne i zamena za školu. - Kod studenata je složenija situacija. Ako je student zaposlen, uz potvrdu o…

15. Sep 2019.Pogledaj

Istočnik na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

@Pomesana obecanja I redovan direktan rad sa nastavnikom i DL sistem imaju svoje prednosti i mane. Ono što je Delta izostavio po mom mišljenju je to da se ova dva načina međusobno dopunjuju. a i kako je BB rekao, ključ svega je zainteresovanost.

15. Sep 2019.Pogledaj

Sascha410 na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

Da se razumijemo ja nikako nisam pobornik ovog vida obrazovanja I ako sam zavrsio na isti nacin ovaj kurs. Mislim da je tradicionalni vid ucenja puno bolji, ali ruku na srce, sta ja o tome znam osim licnog iskustva I subjektivnog misljenja. Cinjenica je da se u zapadnom svijetu ovaj vid obrazovanja koristi dobre tri…

15. Sep 2019.Pogledaj

Nele na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

Ja sam ucio isto daljinski. Morao sam jer sam radio a pored toga sam imao i porodicnih obaveza. Svaki dan sam detaljno prelazio gradivo u slobodno vreme. I tako mesecima. Nakon 8 meseci (6 je minumum) sam presao sve i prijavio se za ground school (tih 10 posto). Tada sam upoznao jos desetak kolega od…

15. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend